Kuinka paljon sairaanhoitajat ja muut hoitajat tienaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taas tähän väliin, että kun kaikki hoitajat eivät tee vuorotyötä. Iso osa hoitoalan henkilökunnasta saa sen peruspalkan vaan, eli paikasta riippuen jotain 1600 - 1900, mistä lähtee verot, eli käteen jää sitten luult. korkeintaa 1300 euroa.

Joka paikassa mukaan vedetään joukko joka tekee vuorotyötä. Lisät eivät kuulu tähän keskusteluun, sillä tottakai niitä saa jokainen joka työskentelee iltoja, viikonloppuja ja pyhiä. Nimenomaan kyse on peruspalkasta, se on sitten er asia jos hoitaja painaa töissä niin paljon että lisillä palkka nousee paljonkin yli 2000 euron.

Kunnallisella ja yksityisellä on vieläeroja suuntaan jos toiseen, yleensä mielletään että yksityinen maksaa parempaa palkkaa, mutta aika usein tosiasia on että paljon vielä kunallista huonompaa, koska ovat eri tessin piirissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen sairaanhoitajana töissä keskussairaalassa, peruspalkka käteen on n. 1500-1600e/kk ja lisät n. 150 e. teen siis kolmivuorotyötä. kerran sain lisiä n. 300e, tällöin olin koko juhannuksen töissä. yli 2000e kuussa käteen en ole vielä koskaan saanut..aika paljon taitaa vaihdella palkat..

Sh minäkin mutta ei sun peruspalkka voi olla noin vähää, sanoohan KVTES:kin sen jo 1718 euroks. Et sä nyt vähempää kyl voi saada tai sitten rikotaan lakia tein sairaalassa.

Tuo ekahan sanoikin että käteen jää..

olen sairaanhoitajana töissä keskussairaalassa, peruspalkka käteen on n. 1500-1600e/kk ja lisät n. 150 e. teen siis kolmivuorotyötä. kerran sain lisiä n. 300e, tällöin olin koko juhannuksen töissä. yli 2000e kuussa käteen en ole vielä koskaan saanut..aika paljon taitaa vaihdella palkat..

ei ketään kiinnosta paljonko "sulla jää käteen". bruttopalkkoja vertaillaan, sinun henkilökohtaiset veropoliittiset asiasi eivät kiinnosta ainakaan minua.

ei siis puhuta peruspalkasta eikä nettopalkasta, vaan sairaanhoitajan keskiansiosta, joka on siis tuo yllämainittu noin 2500 e/kk.

Jos puhutaan sairaanhoitajan keskiansiota niin se ei taatusti ole 2500 euroa! Etkä sä voi verrata niin että minä tradenomi saan 1700 euroa ja sä saat 2500 euroa koska eroa on kuitenkin niin paljon työajoissa. Tuon 2500 saat kyllä kokoon jos kaikki viikonloput painat töitä..

tienaavat ENEMMÄN KUIN TARPEEKSI! sairaanhoitajan keskiansio on noin 2500 e/kk, se on MERKITTÄVÄSTI ENEMMÄN kuin minun, joka olen kuitenkin paljon koulutetumpi.

Paskat ole!!!! Teetkö vuorotyötä myös? Tuo 2500 on sitten laskettu lisien kanssa ja sekään ei toteudu läheskään joka kuukausi. Vaadin tietää millaista vuorotyötä teet ja miten olet korkeammin koulutettu ja saat silti huonompaa palkkaa?!?!

no et sinä sille mitään voi, että tuo 2500 e/kk on tutkisti sairaanhoitajan keskiansio. se tarkoittaa sitä, että on paljon s-hoitajia, jotka saavat tuota ENEMMÄN palkkaa kuussa. tietysti on myös niitä, jotka saavat vähemmän.

teen ympäripyöreätä päivää tutkijana alle 2000 euron kuukausipalkalla. olen merkittävästi korkeammin koulutettu kuin sairaanhoitaja.

et oo sit vissiin löytäny koulutustas vastaavaa työtä.

Palkat vaihtelee hoitoalalla. Kuten näette.

http://www.tehy.fi/viestinta/tehy-lehti/14_2007/palkat_julki/

Hoitajilla on oikeus vaatia mielestäni lisää palkaa, niin kuin muilla ammatiryhmilläkin. Tuo on minun mielipiteeni! Miksi toisten pitää olla kateellisia hoitajille, kun he kerrankin vaativat ansaittua parempaa palkkaa? Eivätpä nämä valittajat taida itselleen kyetä vaatimaan parempaa palkkaa?!

Jos puhutaan sairaanhoitajan keskiansiota niin se ei taatusti ole 2500 euroa! Etkä sä voi verrata niin että minä tradenomi saan 1700 euroa ja sä saat 2500 euroa koska eroa on kuitenkin niin paljon työajoissa. Tuon 2500 saat kyllä kokoon jos kaikki viikonloput painat töitä..

ei tämä ole mikään mielipidekysymys :)

http://www.kuntatyonantajat.fi/index.asp?id=6BD7D2BFF4B2445B8C2F4BEEDA3C9848&data=1,00308B787886459385F296A5AFD4FA74,0D51CD0DA3214E269A763F2508DE4AAC&tabletarget=data_1&laytmp=kt2006

täysin koulutustani vastaava on työ. ongelma on siinä, että tässä maassa niiden lääkkeiden JAKELIJOIDEN työ arvostetaan korkeammalla kuin niiden lääkkeiden KEHITTÄJIEN työ.

Joo, mä taas kuulun yksityisen sosiaalipuolen tessin piiriin, ja peruspalkka on 1600 e/ kk. MEillä ollaan paljon jäljessä vielä kunnallista työehtosopimustakin, ja meillä taistelu vielä edessä, että päästäisiin edes samalle tasolle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

ei tämä ole mikään mielipidekysymys :)

http://www.kuntatyonantajat.fi/index.asp?id=6BD7D2BFF4B2445B8C2F4BEEDA3C9848&data=1,00308B787886459385F296A5AFD4FA74,0D51CD0DA3214E269A763F2508DE4AAC&tabletarget=data_1&laytmp=kt2006

KIITOS :)

Alkuperäinen kirjoittaja ronny harmaana:
Mistä löytyy tutkimus että sairaanhoitajan keskipalkka on 2500 euroa kuukaudessa. Haluan lukea sen!

Tuossahan se viestis yläpuolella oli joten siitä linkistä voit sen lukee. Ja ota huomioon et keskipalkka on keskipalkka. Osa tienaa sitä vähemmän ja osa jopa enemmän. Se on keskiarvo!

täysin koulutustani vastaava on työ. ongelma on siinä, että tässä maassa niiden lääkkeiden JAKELIJOIDEN työ arvostetaan korkeammalla kuin niiden lääkkeiden KEHITTÄJIEN työ.

Tässä maassa ammattien arvostus muuntenkin heittää häränpyllyä.

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
Suomessa sairaanhoitajan (rivisaikku) vuosiansio asettuu 25-30 000 e välille. Norjassa sairaanhoitajan vuosiansio on noin 50 000 e.

tota mä en taas ymmärrä et verrataan aina Norjan palkkoihin! paljonkos bussikuski tienaa Norjassa? entä kaupankassa? siivooja? opettaja? sähkömies? .....

No joo. Tässä puhuttiin nyt sairaanhoitajan palkoista, muista en tiedä, eikä kiinnostakaan. Jos joku tietää, voinee valaista.

mut pointti onkin se et mitä tekemistä niillä norjalaisten palkoilla on suomalaisten palkkojen kanssa?

Vertailun vuoksi sen siihen laitoin. Niin Suomen mittapuussa, kuin kansainvälisessäkin vertailussa Suomen sairaanhoitajien palkat on pienet.

Itse en mammuttimaisiin korotuksiin uskokaan, vaikka lakkoonkin mentäisiin. Olen itse läpikäynyt tuon 90-luvun alun lakon ja eihän se silloinkaan johtanut mihinkään. Normaalisti tehtiin suojatyötä...

Itse teen omalla tahollani omat ratkaisuni. Säännölliseen työhön en aivan heti palaa, koska se ei rahallisesti kannata. Keikkatyöllä tienaa hyvin ja perheen kannalta se on ihanteellinen ratkaisu, kun ajatellaan näitä rivisairaanhoitajan vuoroja.

MIKSI KOULUTETUMMAN IHMISEN PITÄISI SAADA ENEMMÄN PALKKAA KUIN KOULUTTAMATTOMAN?VOIKO TYÖN ARVOA MÄÄRITELLÄ KOULUTUKSELLA?siis viittaan siihen kun joku aiemmin tässä ketjussa kirjoitti saavansa vähemmän palkkaa kuin sairaanhoitaja vaikka koulutusta enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna:

Sh minäkin mutta ei sun peruspalkka voi olla noin vähää, sanoohan KVTES:kin sen jo 1718 euroks. Et sä nyt vähempää kyl voi saada tai sitten rikotaan lakia tein sairaalassa.

Tuo ekahan sanoikin että käteen jää..

Juu siis sanoin neton, brutto on n. 1814e. en kyllä tiedä ketään, jonka brutto on tuo 2500e...

Alkaa iha oikeesti ärsyttämään tämä ainainen taistelu palkoista, eikä pelkästään täällä kaksplussan sivuilla. Vaan yleisesti... Toki korotukset ovat ihan mukava juttu. Tuntuu kuitenkin pikkuhiljaa siltä, että oli se palkka mitä hyvänsä, niin aina siitä nuristaan.

Pikku viittaus noihin SH palkkoihin. Työmäärä ja tehtävät kasvavat kokoajan mm. lääkäripulan vuoksi ja se ei todellakaan aina näy palkassa!!! Lääkäreiltä siirtyy työtehtäviä hoitsuille, kukahan kohta ehtii ne potilaat hoitamaan.

Suomessa sairaanhoitajan (rivisaikku) vuosiansio asettuu 25-30 000 e välille. Norjassa sairaanhoitajan vuosiansio on noin 50 000 e.

Muistakaa nyt hyvät ihmiset että Suomen palkkatasoa ylipäätään ei pitäisi verrata Britteihin eikä etenkään Norjaan. Menkääpä katsomaan kuinka paljon kalliimpaa siellä on asua ja elää - eli tämä selittää tämän palkkaeron täysin.

Ainakin ystäväni joka on Orion Pharmalla töissä tienaa huomattavasti enemmän kuin minä, tutkijan siellä. Epäilen yhä että olet hakeutunut väärin töihin.

Palkkalaskuri.fi mukaan ainakin kusetat minua. Ja sieltähän se sairaanhoitajankin keskiansio on laskettu.

Alkuperäinen kirjoittaja miksi:
MIKSI KOULUTETUMMAN IHMISEN PITÄISI SAADA ENEMMÄN PALKKAA KUIN KOULUTTAMATTOMAN?VOIKO TYÖN ARVOA MÄÄRITELLÄ KOULUTUKSELLA?siis viittaan siihen kun joku aiemmin tässä ketjussa kirjoitti saavansa vähemmän palkkaa kuin sairaanhoitaja vaikka koulutusta enemmän.

:) hoitajathan tuota vertailua mielellään harrastavat ja vetoavat korkeaan koulutukseen ja työn vastuullisuuteen.

Palkkalaskuri.fi mukaan ainakin kusetat minua. Ja sieltähän se sairaanhoitajankin keskiansio on laskettu.

yliopistotutkija olen tällä hetkellä. tiedän kyllä miten paljon yksityisellä tienataan :) tuo lääkejuttu oli vain esimerkki.

yliopistotutkija olen tällä hetkellä. tiedän kyllä miten paljon yksityisellä tienataan :) tuo lääkejuttu oli vain esimerkki.

Nonni. Olisit heti sanonut että olet valinnut huonopalkkaisen yliopisto-tutkijan roolin. Ja by the way, et siinä tapauksessa kyllä varmaankaan ole juurikaan korkeammin koulutettu.

Yhteistyössä