Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
. Ja toi astma, infektio kierteet yms tulevat kyllä ihan jostain muusta kuin pelkästä tupakasta. !!
Mä olen meidän sisaruskatraasta ainoa allerginen ja astmaatikko. Olen myös ainoa, jonka odotusaikana äitini poltti.
Kuten kirjoitin tulee myöskin muustakin kuin tupakasta!
Tulee, mutta mikis yksikään äiti on valmis ottamaan riskin/lisäämään sitä että lapsi sairastuu? Ai niin joo, se oma perse kun on niin tärkeä..
Sitä en ole kiistänyt ettei lisäisi riskiä saada astmaa yms... Mutta vieläkään kukaa en ole vastannut että mitä se kuuluu yhdellekkään muulle ihmiselle kuka polttaa ja kuka ei??
Näin yleisen keskustelun tasolla se kuuluu, ja koska itse keskusteluun osallistut ota myös mielipiteitä vastaan.
Tuolla logiikalla kaikki vanhemmat saavat tehdä lapsilleen (syntymättömille ja syntyneille) mitä haluavat; vetää röökiä, juoda viinaa, vetää huumeita, lyödä laimin.. Niin, mitäs se muille kuuluu?
Onko mielestäsi röökin poltto ja huumeiden veto verratavissa?? Ja tässä keskustelussa alunperin oli tarkoitus keskustella röökin määrästä jota raskausaikana on polttanut!
Tupakka vahingoittaa sikiötä, niin kuin myös huumeet ja alkoholi. Eli mikä ero? Se syntyvän vahingon "määräkö"? Eli on ihan ok vahingoittaa sikiötä/lasta vain vähän?
Tiedätkö, myös huumeita käyttäville syntyy terveitä lapsia jotka tietysti kärsivät vieroitusoireista, mutta muuten terveitä? Eli onko ok?
Kyllä varmasti tupakka vahingoittaa sikiötä mutta tupakan vahingon määrä on niin paljon pienempi kuin huumeiden yms ettei niitä kerta kaikkiaan voi verrata toisiinsa! Eikä lapsen vahingoittaminen ole ok, mutta eikös huono kasvatus, käytös tapojen puute yms vahingoita lasta? Lääkäri jossain ohjemassa juuri puhui narkkareiden vauvoista ja sanoin että heihin jää AINA vaurioita!
Eli siis mielestäsi on ok vahingoittaa syntymätöntä lasta jos sitä vahinkoa tekee vain vähän? Ikävä tapa ajatella.
Ja kyllä edelleen väitän että narkkareillekin voi syntyä terveitä lapsia, tai sitten ei, tosin vieroitusoireista he kärsivät aina.
Tosin niinhän tupakoisijoillekin voi syntyä terveitä lapsia, tai sitten ei, ja vieroitusoireistakin he saattavat kärsiä.
Hyvällä omalla tunnolla voin sen sanoa etten ole missään kuullut että kukaan lapsi jonka äiti on polttanut sen 1-20tupakkaa päivässä ei ole kärsinyt vieroitus oireista tietenkin jos nyt vetelee sen 2-3 askia päivässä niitä varmasti ilmenee, sen haluaisin kyllä tietää oletkohan mahdollisesti juonut kahvia odotusaikana tai energiajuomia? Nekin aiheuttavat sitä riippuvuutta.
Minä kirjoitin lasten saattavan kärsiä vieroituoireista, ja tuskin sinun "tekemäsi tutkimus" vieroitusoiresti on kuitenkaan niin laaja että voit sanoa ettei se ole mahdollista. Itseasiassa kaverin poika (äiti poltti n. 20 päivässä) oli todella itkuine ja säpsähteli ja vääntelehti pian syntymän jälkeen, osaston kätilö oli arvellut sen liittyvän tupakkaan. Sama poika sairastaa astmaa, hänellä on allergioita, korvat putkitettu 4kk ikäisenä.
Ja ei, minä en juonut kahvia raskausaikana koska en juo sitä muutenkaan, koskaa, ja energiajuomat ovat teinien juttuja, 15-vuotias poikani niitä aina mankuu mutta en osta.