Kuinka paljon pidätte lapsienne puolta esim. puistossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos puistossa puiston omia leluja ja lapsenne niistä ottaa useamman ja joku lapsi niistä tulee yhden ottamaan, niin mitä teette, teettekö mitään? siis onko lähes kaikki äidit kyttäämässä kokoajan omansa perään ettei vaan hänen kullannupulta kukaan ota mitään? meidän puistossa on usea äiti joka antaa lapsensa omia noita puiston leluja ja jos joku tulee ottamaan jonkun lelun joka ei edes just silloin ole käytössä niin heti tullaan sanomaan että älähän ota meidän "lassin" leikeistä leluja. Mietin että onko siel puistossa ensin ollu yks tällainen mamma ja sen myötä myös muut toimivat näin. Ja kiinnostaa mitä teette jos lapsenne kädestä viedään jotain? tai jos lapsenne menee ottamaan jonkun toisen vaik lapion jota ei käytetä niin annetteko ottaa vai kysyttekö luvan tai mitä teette?

Ja kyllä puutun jos kädestä viedään ellei ottajan aikuinen sitä tee. Enkä salli omaltani sitä että vie toiselta. Kyllä se tuo taapero jo itsekin osaa ilmasta ettei tykkää kädestä viemisestä.

en anna kenenkään viedä kädestä. eikä kyllä lapset antais toisen ottaakaan. vapaana olevia leluja saa lainata, mutta ei "omia". tosin jos toinen on pienempi, niin selitän omalleni, että sä kyllä ehdit leikkiä sillä kotona. anna kaverin vähän lainata. jotain tähän tyyliin. tai sitten en huomaa mitään, kun juttelen muiden kanssa antaumuksella!

jälkeen päin olen tajunnut että pidin liian vähän oman lapsen puolia "vieraskoreudesta". muiden lapsia en koskaan kieltänyt vaan odotin että vanhemmat kieltää. omaa kielsin helpostikin. jälkeenpäin olen ajatellut että olis pitänyt nätisti ojentaa myös muita lapsia jos oli aihetta ja omat vanhemmat ei sitä tehneet (jos ei vaikka huomanneet tms). omalla lapsella varmaan outo olo että miksi äiti kieltää häntä mutta muut saa viedä häneltä lelut kädestä eikä äiti tee mitään.

Jos meillä on leluja mukana puistossa kippaan se hiekkalaatikkoon ja ne ovat siinä kaikkien käytössä sillä "ehdolla" ettei mitään tahallaan rikota tai vohkita.Leluja ei saa viedä kädestä eikä töniä, kiusata, heittää hiekkaa tms. Komennan omaa lujemmalla kädellä kuin muiden lapsia koska jokainen on vastuussa vain omasta lapsestaan.

Meidän puistossa ei valmiina ole mitään yleisiä leluja, joilla kaikki voisivat leikkiä. Jokainen tuo mukanaan omansa. Ja pidän huolen et mun lapsen kädestä ei oteta meidän leluja, eikä mun lapsi ota ilman lupaa muiden leluja, ei kädestä eikä muutenkaan. Mutta sopia toki aina voi, että leikitään yhdessä, mutta toisen kädestä ei oteta.

Tosin, kun tossa puistossa käy, niin siinä ehkä kerran kuussa on muita leikkimässä, joten aika hyvin saa pitää omat lelunsa ja leikkiä niillä ihan rauhassa yksinään.

Meidän puistossa on leluvarasto ja useinmiten leikitään niillä. Jos on omat mukana niin muutkin saavat leikkiä niillä kunhan ei vie mihinkään/hajota. Samalla lailla poika lainaa toiselta luvan perään. Aika hyvin toimii yhteispeli siellä kävijöiden kesken ja tarvittaessa joku saattaa puuttua vieraan lapsen tekemisiin.

Yhteistyössä