Kuinka paljon matkustelette lasten kanssa ulkomailla?

  • Viestiketjun aloittaja "Matkalaukku"
  • Ensimmäinen viesti
"Matkalaukku"
Ja kuinka monessa maassa lapsenna ovat käyneet (ja minkä ikäisiä ovat)? Itse rakastan matkustamista ja aiemmin haaveilin, että lasten kanssakin matkusteltaisiin paljon. Totuus on kuitenkin ollut ihan muuta. Esikoululainen on käynyt nyt neljässä maassa, joista yksi on Viro ja toinen Ruotsi (risteilyjä). Harmittaa ja masentaakin tämä matkustelemattomuus. Se johtuu perhettä kohdanneista ikävistä asioista - ei kuitenkaan johdu rahasta. Mutta silti harmittaa. En itse jaksaisi olla jumissa Suomessa ja haluaisin lasten näkevän maailmaa. Mietinkin, matkailevatko kaikki muut perheet hirveästi ja onko kaikilla muilla lapsilla jo ollut paljon enemmän matkoja.
 
uusi aika
25-30 maata on lasten "tilastoissa". Matkailimme yhdessä heidän ikävuotensa 2-16, sitten hiljeni, kun heidän oma sosiaalinen elämänsä tuli tärkeämmäksi kuin perhematkat. Matkustimme kerran vuodessa pitkän matkan 4-8 viikkoa ja 1-2 kertaa vuodessa muutaman vuorokauden kaupunkiloman Euroopassa. Nyt he ovat nuoria aikuisia ja alkavat pian reissata itse omin nokkineen. Ehkä vielä käymme joskus yhteisillä matkoillakin.
 
matkailu avartaa
Meidän poika on käynyt
Ruotsissa (3 krt)
Norjassa
Tanskassa (2krt)
Islannissa
Virossa (n 8-10 krt)
Latviassa
Saksassa (3 krt)
Ranskassa
Belgiassa (2krt)
Itävallassa
Unkarissa
Hollannissa
Kreikassa (2krt)
Englannista
Espanjassa (3krt)
Italiassa
Turkissa
Egyptissä
Ja ikää on 4v2kk.

Niin kuin listasta hyvin näkee niin kovin pitkiä lentoja emme ole pienen kanssa vielä tehdä. Lähinnä pitkiä viikonloppuja - viikon lomia. Kaukomatkojen aika on sitten kun poika on vähän isompi.
 
Ollaan me aina matkusteltu paljon, nykyään harvemmin lasten kanssa kun he on aikuisia. Marraskuussa lähdetään kyllä tyttöjen kanssa Espanjaan ja poika isänsä kanssa Lontooseen

On noi ainakin kertaalleen käyneet joka mantereella ja maanosassa, en jaksa laskee monessako maassa
 
"Kaisa"
matkataan pari-kolme kertaa vuodessa. Kesäisin yleensä autolla Virosta alaspäin reilun viikon, talvella Tukholman tai Viron reissu ja kerta vuoteen viikko Euroopan aurinkorannoilla. Nyt alkavat olla jo sen verran isoja että viitsisi kohta jo miettiä vähän pidempiä lentoja :)
 
Vuuujuu
Jos Ruotsi jätetään laskuista, niin kerran viidessä vuodessa. Matkustelu lasten kanssa ei ole ollut meidän juttu. Ilman lapsiakin koen matkustamisen enmpi rasittavaksi kuin nautinnolliseksi.
 
MaijaPertti
viisivuotias on käynyt kahdessa maassa. Ja itse pidän matkustamisesta. 10v esikoinen ei pidä matkustamisesta, pitkin hampain suostuu edes jollekin kotimaan reissulle lähtemään.
 
Esikoinen 14v on käynyt kahdeksassa maassa, joista Thaimaassa kahdesti, Ruotsissa n. 5 kertaa ja Virossa samoin n. 5 kertaa. Kahdella nuorimmalla on seitsemän maata nähtynä. Virossa ja Thaimaassa olemme viettäneet neljän viikon lomat. Matkusteltais mielellään enemmän, mut nykyään lasten harrastukset vie niin paljon aikaa, et matkustusaika jää rajalliseksi. Lisäksi tietty raha-asiat rajoittavat. Nyt mulla olis toiveissa lähteä koko porukalla New Yorkiin, mutta saas nähdä, koska toteutuu..
 
Kepskee
Mulla on krooninen matkakuume, jota lapset on vähän laimentanut. Mutta ollaan lasten kanssa reissattukin.

6 v käynyt 8:ssa maassa, 5 v yhden vähemmän. Pisin reissu on tehty arabiemiraatteihin. Nyt suunnitelen reissuu kap verdeen. Ootan innolla että lapset tuosta vielä kasvaa niin saadaan reissuihin enemmän eksotiikkaa.
 
"Tea"
Meillä lapset ovat 3v, 5v ja 7v, eivätkä koskaan ole olleet Suomen rajojen ulkopuolella. Rahasta asia ei ole kiinni, vaan lähinnä siitä että olemme kokeneet pienten lasten kanssa reissaamisen melko rasittavana, joten eipä ole ollut hinkua pidemmille reissuille. Nyt alkaa pikkuhiljaa olla fiilis, että joskus lähitulevaisuudessa kenties pidempi reissu voitaisiin tehdä.
 
Lennokki
Meillä esikoinen on vasta vuoden, mutta on käyty Virossa 5-6 kertaa ja kesällä oltiin Espanjassa. Toinen lapsi tulossa helmikuussa ja toivon, että päästäisiin jossain rantalomalla käymään ehkä vuonna 2016 ja siitä eteenpäin vuosittain. Ensi vuosi taidetaan jättää väliin, kun ei huvita kahden noin pienen kanssa lähteä :D Virossa tulee kyllä käytyä varmasti 5 kertaa ensikin vuonna.
 
"katti"
Rahan takia pystytään reissaamaan vasta Euroopassa mutta hienoja paikkoja on sielläkin :)
3v on reissannut nyt 12 maassa ja 8v ja 9 v 20 maassa :)
pyritään reissaamaan 3 viikkoa kesällä ja1-2 pikkumatkaa muina aikoina.
 
"Miu"
Ei meillä ole tahti yhtään hiljentynyt lapsen myötä, joka vuosi ollaan muutama ulkomaanreissu tehty.
Poika on nyt 6v ja 21 maata on plakkarissa.
Sekä Euroopassa että kaukomailla on matkailtu eikä koeta matkailua lainkaan rasittavaksi, reissut suunnitellaan siten että ne on mielekkäitä myös lapselle, eli viidakot, kirkko- ja museokierrokset sekä muun vastaava skippaamme ja keskitymme rentoon matkustamiseen.
 
fdsa
En ole lomamatkaaja, harrastan itse Euroopan kaupunkeja. Jos aivan totta puhutaan, en aio käyttää lastani ulkomailla ennen kuin hän on 10-vuotias, ja silloinkin vain hänen omasta aloitteestaan. Silloin muut maat ja kulttuurit jo aidosti kiinnostavat, ja matka tuleekin olemaan oikea elämys.

En toki sano etteikö nuorempikin jo voi nauttia reissusta, mutta meillä ainakin hyvin suunniteltu, mielenkiintoinen (lapsen kannalta) reissu Suomessa on ainakin tähän saakka (6-v) ollut tarpeeksi iso juttu hänelle, enkä usko että toiseen maahan matkustaminen itse kokemukseen mitään eroa. Kunhan ollaan koko perheellä yhdessä ja pidetään hauskaa.

Toki jos ulkomaankomennus tulee vastaan, mielellään lapsemme kanssa lähdemme asumaan muualle muutamaksi vuodeksi. Mutta muussa tapauksessa perheessämme äiti nauttii omasta, tai äiti ja isä kahdenkeskisestä, ajasta kauniissa etelä-Euroopassa.
 
040608
Ei yhtään, juurikaan. Ensinnäkään ei ole rahaa ja toiseks en ole saanut tuota miestä lähtemään ulkomaille. Kai sitä on kohta lähdettävä lasten kanssa yksin kun itsellä olisi hirveä hinku matkustella. Ei me ennen lapsiakaan miehen kanssa matkusteltu, mutta omassa lapsuudessani/nuoruudessani olen reissannut vähän.
Lapset on nyt 6-10v ja Tukholmassa on käyty vissiin 4 krt. Ja Saksassa kerran viikon reissu, jolloin poikettiin myös Itävallan puolella. Edes Virossa eivät ole käyneet. Ihan kateellisena luin teidän reissumääriä...
 
Eipä niin kauheesti
1v ikäsen kanssa asuttiin kesä Ruotsissa, kun perheen iskä oli siellä töissä.
4v ja 2v ikästen kanssa käytiin laivalla Ruotsissa sukulaisissa ja Tukholmassa.
8v, 6v, 2v ja vauvan kanssa käytiin Norjassa kaveriperheen luona (omalla autolla taas).

Nyt vanhin jo 10v ja niin kait se näyttää, ettei ens kesänäkään kauas päästä. Minä kans aina haaveilin, että käytäs jossain ja kateltas maailmaa. Totuus on toinen, rahat menee aina autoihin, talolainaan, rakentamiseen tai mihin tahansa. Ei tästä ihan noin vain lähdetä ja neljän kanssa täytyy rahaa olla jo iiiisooon taksiinkin, jos lentsikalla johonkin hurauttaa eikä ole valmista bussikuletusta.
 

Yhteistyössä