Kuinka paljon liikutte/kyläilette vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselenpä vaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselenpä vaan...

Vieras
Mulle toitotetaan joka puolelta, että miksi en käy äitien ryhmissä ja joka paikassa. Me ollaan nyt oltu melkein 8kk kotosalla, muutama pieni kyläreissu tehty ja kauppareissut vaunutellen. Rutiinit tullu, tuntuis hirveen vaikeelta lähtee koko ajan johonkin kun tuo lapsi mielestäni vaatii rutiinit. Oon miettinyt, että missä nukutatte ja syötätte kylässä vauvan? Vai annatteko valvoa vaan? Meillä on niin tarkat uni-, ja ruoka-ajat, ettei siitä tulis mitään. Ja taitaa olla kovin vaativaista sorttia mun lapsi, vaunut vaan kelpaa päikkäreille ja oma syöttis syömiseen. Jos ei mennä hänen rytmin mukaan, niin sitä kitinää ja rähinää ei kestä kukaan. No, eipä olla kyllä sairasteltukaan kun ollaan kotosalla viihdytty.

Liikkukaa unien välissä. Ja vaunuihin toki voi nukuttaa kylässä tai ainakin kotimatkalla. Syömään kyllä kannattaa opettaa muuallakin kuin omassa syöttiksessä. Ja mitenpä se lapsi oppii syömään ja nukkumaan muualla josaina olette vain kotona. Rohkeasti liikkeelle. Alkuun sellaisiin paikkoihin, missä ei pikku kiukuttelut haittaa. Mummolat, läheiset ystävät,..

Nyt reilu 1 v:na lapsi ei yleensä malta kylässä nukahtaa, mutta viimeistään sitten kotimatkalla. Meillä ei nyt kun ollaan kotona, ole rutiinit niin tunnin päälle. Sitten kun joutuu hoitoon viemään on tietysti tärkeämpää, etä nukahtaa illalla ajallaan.

Mulla 2,5kk vauva, ja en mä oo sen kanssa hirveästi missään käynyt, joskus kavereiden luona/mummolassa tms. mutta mun mielestä on paljon kivempi olla kotona. Ja en mä koe kärsiväni siitä mitenkään, meillä käy kyllä vieraita harva se päivä, joten eipä ole ees tarvetta lähteä mihinkään.

Meilla saman ikainen suunnilleen ja kulkee katevasti mukana, nukkuu silloin kun nukuttaa ja syo missa sitten ollaankin, omat evaat vaan mukana. On pienesta asti tottunut siihen joten ei loukkaannu vaikka paivaunet hieman myohastyisi tai muuta rutiineista poikkeavaa. Meilla on tosin myos vanhempi lapsi joten vakisinkin joutuu kulkemaan ja mahdoton elaa aina saman aikataulun mukaan. Joten meilla on liukuva aikataulu ja se sopii kaikille ihan hyvin, on tietyt rutiinit mutta ei todellakaan minuutti aikatauluja.

Vaunuissa meillä nukku kyllä jos kylään taikka kaupungille mentiin niin että oli päiväuni aika. Yleensä mentiin kyllä niin että oli nukkunut ja syönyt kotona ennen reissua. Kyllä me joka viikko vähintään kerran käytiin muutenvaan kaupungilla ja tytöstä on kasvanut oikeen sosiaalinen ja iloinen hymytyttö. Meillä oli niinpäin että jos vaikka viikko oltiin vaan kotona niin sit alko kiukkuaan yms...kun oli niin tylsää. Heti piristy kun näki uusia ihmisiä ja pääsi uusiin paikkoihin. Ei sitä nyt tarvi mikään kyläluuta olla mutta kyllä nyt vähän kannattais muuallakin liikkua ja näyttää maailmaa sille lapselle,eihän se koskaan kasva sosiaaliseks ja joustavaks jos aina ollaan kotona ja mennään pilkulleen vanhojen tapojen mukaan...kuitenkin elämässä välillä tulee tilanteita et ei pystykkään syömään samaan vanhaan aikaan samassa vanhassa paikassa tms...

Mun mielipide on se että kunhan se päivän runko pysyy suht samana,niin muut asiat voi sitten pikkusen vaihdella. Eli herätään samaan aikaan suurinpiirtein,tehdään aamutoimet,nukutaan samaan aikaan ja itatoimet on samat niin ei nyt luulis olevan mitään väliä missä syö...tai mitä siinä välissä tekee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kyselenpä vaan...:
Mulle toitotetaan joka puolelta, että miksi en käy äitien ryhmissä ja joka paikassa. Me ollaan nyt oltu melkein 8kk kotosalla, muutama pieni kyläreissu tehty ja kauppareissut vaunutellen. Rutiinit tullu, tuntuis hirveen vaikeelta lähtee koko ajan johonkin kun tuo lapsi mielestäni vaatii rutiinit. Oon miettinyt, että missä nukutatte ja syötätte kylässä vauvan? Vai annatteko valvoa vaan? Meillä on niin tarkat uni-, ja ruoka-ajat, ettei siitä tulis mitään. Ja taitaa olla kovin vaativaista sorttia mun lapsi, vaunut vaan kelpaa päikkäreille ja oma syöttis syömiseen. Jos ei mennä hänen rytmin mukaan, niin sitä kitinää ja rähinää ei kestä kukaan. No, eipä olla kyllä sairasteltukaan kun ollaan kotosalla viihdytty.

Mulla on samanikäinen lapsi ja me taas ollaa menty pienestä pitäen. Pienenä vauva nukkui aina autossa/vaunuissa joten unta tuli helposti. Ja nyt isompana näyttää siltä, et syö hyvin lähes missä vain. Tää helpottaa mun elämää, koska kaverit ei asu vieressä enkä kestäis olla vain kotona vauvan kanssa. En tiedä onko hyvä tuuri vai mitä, mut meillä on vasta nyt eka flunssa eli terveitä ollaan oltu.

Me siis nuikutetaan vaunuihin kylässä tai kantokoppaan. Tai jos ei nuku, niin annetaan valvoa.

Asianvierestä kiinnostais, et millanen päivärytmi teillä on?

Meillä vauva-aika meni vierähti pääasiassa kotona. Kyllähän meillä vieraita kävi niinkuin ennenkin ja me myös kylässä sekä mummuloissa mut kerhoissa tai muissa ei olla käyty. En vaan ole tyyppi joka viihtyy istuen kahviloissa vaan pyydän kaverit mieluummin meille hyvän ruuan viereen istumaan ja turinoitteen....niin nyt ne jutut vaan on muuttuneet, ainakin jonkin verran.
Lapsi meni hoitoon alle 1 vuotiaana joka onnistui tosi helposti koska olihan nuo rutiinit ulkoilun ja nukkumisen suhteen jo kunnossa kuten myös ruokailu. Kun tiesimme koska hoito alkaa niin kotona jo harjoiteltiin siihen aivan rauhassa. Ei siis tarvinnut omia eväitä viedä....no joo se oli vitsi mut siis kyllä lapsen saa sosiaaliseksi ilman että joka päivä pitäisi olla liikkeellä. Isompana ehtii kyllä liikkua ja harrastaa. Mieleeni jäi sairaalasta eräs asia kun lastenlääkäri totesi, että alle puoli vuotiaan paikka on kotona eikä harrastuksissa. Ja samaa mieltä olen minäkin eli nautin vauva-ajasta rauhassa koska nyt meno onkin jo niin toista että huh huh.
Tsemppiä vaan teille ja hauskaa kevään jatkoa!!

Yhteistyössä