Kuinka paljon leikit taaperon kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muksu vaatii leikkikaveria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muksu vaatii leikkikaveria

Vieras
Leikittekö paljon taaperoiden kanssa 1,5v-> erityisesti yhden lapsen vanhemmat?

olen kotona ja yksi lapsi 1,5v, tuntuu että taapero vaatii aina leikkiseuraa äidistä. leikkii oikeastaan nätisti vaan sillon jos oon vieressä, ihan vaan vaikka istun lattialla mutta kunhan oon siinä. Aina ku lähden puuhailemaa esim. kotitöitä tai vessaan jne. niin alkaa ihan hirveä kitinäm itku ja lahkeessa roikkuminen, heittelee tavaroita. ei tykkää osallistua kotitöihin tai lähinnä vaan raivoisi vieressä ja heittelee tavaroita. äidin pitäisi aina leikkiä, mutta pitäisi sitä kai muutakin pystyä tekemään.

oikeastaan saan olla rauhassa vain jos taapero katsoo hetken pikku kakkosta..
oon varmaan totuttanut siihen ku ihan vauvana leikin paljon hänen kanssaan ja ajattelin et siinä pitää olla koko ajan lähellä. no nyt on niiin kiinni äidissä.

miten te muut teette? leikitekö monta tuntia lapsen kanssa vai teettekö kotitöitä ja lapsi leikkii? pitääkö mun vaan antaa kitistä huutaa, jos lapsi suuttuu. mä jotenkin aina reagoin jos se huutaa , itkee paljon..miten mun pitäs toimia?

Meillä poika 1v3kk leikkii itsekseen pitkiäkin aikoja - etenkin kun on nukkunut ja syönyt hyvin - niin että saan tehdä kotitöitä, lukea, olla koneella tms. Vaatii tosin huomiota pienissä pätkissä, mutta yleensä kun hetken ajan leikin tai pidän sylissä, jaksaa taas olla itsekseen. Mutta tähän häntä olenkin totuttanut jo pidempään.

Hätätilanteita varten meillä on sellaisia hätäleluja, esimerkiksi aivan järkyttävän kamala lasten "tietokone", jollaista en muuten antaisi lapselle mutta se on tosi kätevä jos minun pitää saada jotain tehtyä ja silloin juuri vaatisi koko ajan seuraa. Siinä nappuloita painamalla tietokoneesta kuuluu ääniä ja näkyy kuvia, ja sen kanssa jaksaa touhuta väsyneenäkin pitkän aikaa, etenkin kun sillä ei saa leikkiä kuin pari kertaa viikossa.

Ensimmäisen kanssa kai tuli leikittyä enemmänkin. Kotihommia tein niin että otin lapsen mukaan, tuon ikäinen on enemmän kuin mielellään mukana pyykinlaitossa, ruokahommissa, leivonnassa,imuroimassa. EIkun jaa just luinkin että teidän ei halua, annatko tehdä "oikeasti" hommia vai mikä siinä on vastenmielistä? Haluaa koko äidin huomion koko ajan? Meillä nuo isommatkin tekee sitä että tulevat perässä leikkeineen jos menen toiseen huoneeseen.

Minulla on 1 v. 7 kk TODELLA vilkas poika. Vielä joulun tienoilla hän oli ihan mahdoton puntissa roikkuja ja samaan aikaa oikea pyörremyrsky, juoksujalkaa oli kokoajan menossa.

En vieläkään saa istahtaa koneelle ilman että joku tulee vinkumaan että pitäisi saada katsoa Pingua äidin läppäriltä. Jos syön, tulee pyytämään että luen tai haluaa syliin. Jos siivoilen, tulee työntämään itsensä astianpesukoneeseen tai leikkimään imurilla jne. Varsinaisesti en kuitenkaan ole kovin hyvä leikkimään lapsen kanssa, mutta huomiota tuo haluaa ihan koko ajan. Nyt kuitenkin lapsi on alkanut leikkiä pidempiä aikoja itsekseen, ero on huima jo ihan parin kuukauden takaiseen tilanteeseen. Oikeastaan hän on vasta nyt oppinut varsinaisia roolileikkejä, että leikkiheppa syö leikisti ja menee "kauppaan" jne. Mahdoton kohellus ja kiipeilykin on tasaantunut hiukan.

Puolitoistavuotiailla on usein voimakas ripustautumisvaihe, meidänkin muuten rohkea lapsi huutaa ihan hulluna perään jos on isänsä kanssa vaikka alakerrassa ja minä menen yläkertaan käymään. Näin on vaikka poika on päivät koti-iskän hoidossa.

Yhteistyössä