Kuinka paljon leikit 1 vuotiaasi kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoton

Vieras
Itellä kauheen huono omatunto siitä että leikinkö tuon pojan, 1v1kk, kanssa tarpeeksi. Kyllä nyt päivittäin jonku verran tulee oltua lattialla, ja leikittyä, mutta sekin on enintään tunti päivässä. Toki siis huomion poikaa jos tulee luokse lelun kanssa jne. Mutta tuntuu että enempi pitäisi leikkiä. Mutta en vaan osaa.

Poika kuitenki on ihan tyytyväinen. Mutta oon miettiny että miten paljo se tulevaisuuteen vaikuttaa. Vai stressaanko ihan turhasta?

No enpä ole lasten kanssa hirveästi leikkinyt. Ollaan paljon yhdessä, lapset ovat alusta asti olleet mukana ruoanlaitossa, kotitöissä jne. ja sen jälkeen leikkivät itsekseen.

Esikoisen kanssa tuli leikittyä lattialla, varmaan samaa luokkaa kuin sinulla eli n. 1 tunti päivässä. Mutta mukaan otan aina tekemään kaikkea kotihommaa, pyykkien narulta pois ottaminen ja lajittelu on kaikkien lasten mielestä ollut kaikkein ihaninta hommaa :D

Varsinaista leikki-leikkiä on ehkä tunti päivässä. Muuten touhutaan yhdessä melkein koko lapsen hereilläoloaika: on mun mukana siivotessa, kokatessa, pyykätessä yms. Joko pyörii jaloissa, seuraa touhuja keittiössä syöttötuolista tai kantoliinassa. Pääasia on olla läsnä sille lapselle. Sä olet äiti, et mikään touhuttajatäti.

Ihan ku mä olisin kirjoittanut tuon! Itsekin siis miettinyt tässä, että tuleeko leikittyä tarpeeksi... Mutta sitten ajattelen, että no mitä sitä leikkii vielä noin pienen kanssa.

No, kyllä me kuitenkin yhdessä touhuillaan. Luetaan (vaikkakin se on kyllä sellaista, että lapsi länttää kirjan kiinni) :D
Tyhjätään astianpesukonetta, laitetaan pyykkejä narulle.
Ulkoillaan
Katsotaan tv:tä jonkin verran
Leikitään palikoilla ja legoilla.
Hoivataan nukkea, ja tutkitaan nukkea, että mitä nukella on (kädet, jalat, silmät, suu, korvat ja nenä jne.)
Kyselen lapselta, missä lamppu, kello, kukka, taulu...
Touhutaan kissojen kanssa.

Mutta silti tulee mietittyä, että leikinkö tarpeeksi...

Meillä kans tuo 1v4kk häärää jaloissa omiaan (lue pahojaan) kun teen ruokaa, pesen pyykkiä, ompelen yms ja tekee mukana mitä osaa/viitsii/haluaa... Melko vähän lattialla istun ja leikin sen kans, enemmän sitten luetaan vaikka lehteä tai kirjoja. Ei sitä itseäkään tunnu kiinnostavan nuo lelut oikeen :/ joskus heitellään palloa tms...mitä tuon ikäsen kans sitten kuuluis leikkiä? eihän tuon ikänen lapsiporukassaan (kerhossa tms) leiki muiden lasten kanssa vaan leikkivät vierekkäin...

Ehkäpä pitäs ottaa vaan iisimmin, eikä turhaan murehtia. Poika kuitenki tosiaan on arjen menossa koko ajan mukana. Ja tuleehan se ikä jolloin ei muuta saakkaan varmaan tehä ku leikkiä toisen kanssa :D

Toi tuntihan on paljon! Ei vanhempien tarvitse leikkiä lapsen kanssa ollenkaan, kunhan ovat muulla tavalla läsnä. Ihan yhtä arvokasta lapselle on, jos otat hänet mukaan vaikka kotitöihin. Tai luette yhdessä (se olisi kielellisen kehityksen kannalta varmasti hyväksi missä tahansa perheessä ja hyvä tapa viettää aikaa yhdessä, jos leikkiminen ei tunnu luontevalta). Ei sillä ole niin väliä, mitä se yhteinen tekeminen on, kunhan jotain, ja juttelet lapselle ja tarjoat hänelle positiivista kontaktia.

Huono äiti olisit sitten, jos kaikki päivät vaan leikkisit lapsen kanssa ja muu perushoito, kuten riittävä ja terveellinen ruoka, hygieniasta huolehtiminen ja riittävän unen turvaaminen lapselle jäisi ihan hunningolle. Sisarukset ja myöhemmin kaverit on sitä varten, että niiden kanssa leikitään. :)

Mä kyllä mieluummin leikin lapsen kanssa luin kuuntelen sitä tyytymätöntä kitinää. Mun on vain yksinkertaisesti pakko leikkiä pojun kanssa (tuntejakin päivässä), on muuten niin tyytymätön. Lapsi on nyt 1v2kk, eikä hetkeäkään olisi yksin, koko ajan hänelle pitäisi jutella ja leikkiä ja huomioida..

Haloo! Ei lasten kanssa tarvitse leikkiä. Leikkivät itse sen mitä leikkivät ja jos eivät leiki, niin mukaan kotihommiin.

Itse en ole käytännössä koskaan leikkinyt varsinaisesti lasteni kanssa, koska en ole leikkijätyyppiä. Luen kyllä, mutta muuten sitten hommailemme yhdessä.

Vinkki muuten muille epäleikkijöille: äkkiä sisaruksia kehiin, lapset viihtyvät parhaiten keskenään, jos vain yhtään kemiat kohtaavat.

Lasten pitää oppia leikkimään myös yksinään, aina ei pidä olla viihdyttämässä. Tämä ihan yleinen kasvatuspsykologinen näkökulma. Itse en kauheasti leiki tytön kanssa, enemmänkin seuraan vierestä hänen leikkejään, luen kirjoja kun tuo niitä, olen lelulaatikkona kun tyttö tykkää käyttää mua leikeissään :) Lisäksi lapsi osallistuu pyykkien ja tiskien laittoon, imurointiin, tavaroiden järjestelyyn, ruuanlaittoonkin jossain määrin.

Meillä oli jossain vaiheessa kausi ettei tyttö yhtään suostunut leikkimään yksin, koko ajan olisi muka pitänyt viihdyttää, mutta ilkeästi tein enkä lähtenyt mukaan siihen että jatkuvasti pitäisi keksiä tekemistä. Nopeasti oppi, tykkää esim. kauheasti leikkiä kissan kanssa :)

Yhteistyössä