Kuinka paljon lapsella pitäis olla ulkoilua päivähoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetys

Vieras
Meidän tytön pph tuntuu olevan enemmän sisällä kuin ulkona :/ Ymmärrän, että paukkupakkasella ja kovalla sateella ei ulkoilla, mutta tänäänkin oli -2 astetta ja ihana aurinkoinen ilma ja olivat olleet koko päivän taas sisällä! Tyttö sanoi, että he leikkivät ja piirsivät, mutta XXXX siivosi! On varmaan yhdellä kädellä laskettavissa ne kerrat, kun olen lapsen hakenut ulkoa ja haen hänet 15.30-16.00 välillä. Hoitaja on hyvä ja kiltti ja mukava, mutta harmittaa, että hän on niin vähän ulkona. En tiedä miksi. Meidän on siis työpäivän ja hoitopäivän päätteeksi vielä ulkoiltava. Minkä verran teidän päivähoidossa olevat lapsenne ulkoilevat?

Minua mietityttää sama asia, tosin lapsi on päiväkodissä. Iltapäivisin kun isä hakee n. klo 16 ovat ehkä kerran viikossa ulkona, ja usein kun olen itse hakenut poikkeuksellisesti jo päikkäreitten jälkeen, ovat ulkovaatteet koskemattomina siinä mihin olin ne aamulla jättänyt. Eli eivät ulkoile joka päivä edes aamupäivällä?? Ilma ei näinä kertoina ole ollut esteenä.
Olen myös miettinyt kenelle ja mitä palautetta tästä antaa.

Itse olen hoitolasten kanssa pihalla aamulla 8.30-11 ja/tai 15-17 paitsi jos on tosi huono ilma, joku lapsista on flunssainen tai jos itse olen flunssainen. Sitten pidetään sisällä jumppatunti, satutunti, laulut sun muut.

En tiedä onko määrätty mitään erityistä ulkoilu aikaa mutta olen kuullut että suosituksen mukaan lapsen olisi hyvä saada 2 tuntia päivässä kunnon liikuntaa esim. puistossa, metsässä. Tottakai lapsetkin on paremmalla tuulella kun ulkoillaan ja pysyvät terveempänä.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Itse olen hoitolasten kanssa pihalla aamulla 8.30-11 ja/tai 15-17 paitsi jos on tosi huono ilma, joku lapsista on flunssainen tai jos itse olen flunssainen. Sitten pidetään sisällä jumppatunti, satutunti, laulut sun muut.

Tuo kuulostaa hyvältä, ottaa jotenkin päähän tuo vähäinen ulkoilumäärä pojan päiväkodissa.

me ulkoilemme joka päivä melkein säällä kuin säällä noin klo 9-11 ja iltapäivästä 15.00-17.00 vähän lapsen hoitopäivän pituudesta riippuen. Osa vanhemmista arvostaa runsasta ulkoiluamme, mutta osa taas ihmettelee, kun taivaalta tippuu muutama vesipisara, että "ettehän te tänään ulos mene"! Meillä kaatuu seinät päälle, jos ollaan vain sisällä. RYhmäni on eläväistä porukkaa ja tykkää ulkoleikeistä. Lapset tarvitsevat liikuntaa ja tilaa siihen ja harvalla pph:lla tai päiväkodilla on riittävästi tilaa lasten liikkuselle sisällä.

Minä taas olen tavannut enemmän niitä perhepäivähoitajia, jotka ovat tuntitolkulla pihalla vasta kävelemään oppineiden taaperoiden kanssa. Lapsilla ei ole tekemistä, istuvat hangessa tai hiekkalaatikolla kun pph juttelee kollegoidensa kanssa.

Lapseni päiväkodissa ulkoillaan aamupäivällä 9.45-11.10, iltapäivällä klo 15 eteenpäin. Eivätkä mene koiranilmalla ulos. Olen tyytyväinen.

Just joo, tää on taas tätä!!!

Lapsen ulkoiluaika on noin kaksi tuntia päivässä, muttei se todellakaan tarkoita ETTÄ KAIKKI ULKOILU HOIDETAAN SIELLÄ PÄIVÄKODILLA TAI VASTAAVASSA HOITOPAIKASSA. TEHKÄÄ HYVÄT IHMISET ITSEKIN JOTAIN NIIDEN KAKAROIDEN ETEEN KUN NIITÄ OLETTE VÄSÄNNEET!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Minua mietityttää sama asia, tosin lapsi on päiväkodissä. Iltapäivisin kun isä hakee n. klo 16 ovat ehkä kerran viikossa ulkona, ja usein kun olen itse hakenut poikkeuksellisesti jo päikkäreitten jälkeen, ovat ulkovaatteet koskemattomina siinä mihin olin ne aamulla jättänyt. Eli eivät ulkoile joka päivä edes aamupäivällä?? Ilma ei näinä kertoina ole ollut esteenä.
Olen myös miettinyt kenelle ja mitä palautetta tästä antaa.

Poikani siirtyi pph:ta päiväkotiin ja ulkoilu väheni rajusti! Pph:lla olivat aamupäivät aina ulkona ja iltapäivästä poika ehti olla ulkona 15-16.30 asti. Minusta oli ihanaa hakea raitista ilmaa ja liikuntaa saanut lapsi kotiin :) Maistui ruoka sekä yöunet ihan eri tavalla. Nyt on pk:ssa ja aamuisin olen vienyt hänet hoitoon välillä klo 10 aikaa ja ovat vasta silloin tulossa ulos. Kun haen häntä klo 16 niin ovat vasta silloinkin tulossa ulos. Todella ärsyttävää! Sitten ei meinaa poikaa saada yöunille kuin yömyöhällä. Ollaan nyt käyty usein sitten iltaisin vielä ulkona tai kävelty kauppaan. Muuten ei sais energinen lapsi riittävästi vapaata liikkumista.

Samaa mieltä äidin joka ulkoilee..... kanssa. Meillä taas toisinpäin: eräs äiti ei haluaisi että lähdetään melkein säällä kuin säällä ulos koks ahänen pilttinsä palelee........

Alkuperäinen kirjoittaja voi taivas!:
Samaa mieltä äidin joka ulkoilee..... kanssa. Meillä taas toisinpäin: eräs äiti ei haluaisi että lähdetään melkein säällä kuin säällä ulos koks ahänen pilttinsä palelee........

Piltti vois laittaa enemmän päälle niin tarkenee ;-D

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti joka ulkoilee myös itse lastensa kanssa!:

Lapsen ulkoiluaika on noin kaksi tuntia päivässä, muttei se todellakaan tarkoita ETTÄ KAIKKI ULKOILU HOIDETAAN SIELLÄ PÄIVÄKODILLA TAI VASTAAVASSA HOITOPAIKASSA. TEHKÄÄ HYVÄT IHMISET ITSEKIN JOTAIN NIIDEN KAKAROIDEN ETEEN KUN NIITÄ OLETTE VÄSÄNNEET!!!!!!!!!!!

Juu niin meilläkin ulkoillaan myös itse lapsen kanssa, mutta se ei tarkoita sitä että mielestäni on ok että päiväkodissa ei käydä päiväkausiin ulkona.
Äläkä jaksa vaahdota, annat itsestäsi typerän kuvan.

noi meidän tarhalaiset ulkoilee aamupv:llä ja iltapv:llä, ellei sada kaatamalla tai oo paukkupakkaset.aamupv:stä ovat n.tunnin ulkona, iltapäivällä menevät ulos ennen kolmea ja ovat siihen asti ku viimeinenkin haetaan kotiin.
eli ulkoiltua tulee, loistavasti.
se tosin ei estä meitä ulkoilemasta vielä illallakin, usein kotiin tullessa leikitään vielä pihalla.

Juu niin meilläkin ulkoillaan myös itse lapsen kanssa, mutta se ei tarkoita sitä että mielestäni on ok että päiväkodissa ei käydä päiväkausiin ulkona.

:):):):):) Niimpä, niin:) Typerä ja typerä, miten sen nyt ottaa

Tiedän äitejä, joiden lapset eivät pääse päiväkausiin ulos niinä päivinä kun eivät ole hoidossa. Mielestäni jos lapsi ulkoilee aamupäivisin pk:ssa niin kyllä se on vanhempien tehtävä hoitaa iltapäiväulkoilut, jos ei lapsi ehdi olla ulkona silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka ulk.........:

Typerän, oikeasti typerän.

:):):):):) Niimpä, niin:) Typerä ja typerä, miten sen nyt ottaa

Aamulla ollaan ulkona pari tuntia ja iltapäivällä tunti, ehkä reilusti. Kun aloitin pph:na sain määräyksen, että 2 kertaa päivässä lasten kanssa ulos, säästä riippumatta. Toki sovellan tuon sään mukaan, joku järki pitää sentäs säilyttää.

Meillä (päiväkodissa) ap ulkoilu on 9.45-11 ja iltapäiväulkoilu 16-17, näin talvisin. Ne jotka haetaan kello 16, ei siis ulkoile iltapäivällä päiväkodissa.. tämä siksi koska useampi lapsi on kello 17.00 saakka hoidossa, mukana myös kaksi vuoden vanhaa, joten he olisivat jo jäässä kotiin lähtiessään, jos aiemmin mentäisiin ulos.

Päiväkodissa töissä, meillä ulkoillaan n.1h aamupäivällä ja iltapäivällä mennään näin talvella 15-16 välillä ulos. Tämä sen takia että on niitä lapsia jotka ovat sinne 17 välillä ylikin hoidossa ja heille tulee sitten jo kylmä. Aamupäiväällä on ulkoilun lisäksi sitten sitä muuta toimintaa. Kitiseehän ne vanhemmat siitäkin jos ei viikoittain tulee tarpeeksi askarreltua, laulettua ym. Klo 11-14.30 menee ruokailuun, päiväuniin ja välipalaan!

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja voi taivas!:

Piltti vois laittaa enemmän päälle niin tarkenee ;-D

Joo mutta piltin dorka mutsi ei tajua selvää suomenkieltä että lapsi jäätyy niin vähillä vaatteilla kuin on kato reimatecci minkä alle ei tarvi mitään laittaa.

Yhteistyössä