Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Raffeli:Esikoinen on nyt vasta vähän alle puolivuotias, mutta mulla on jo tarkka näkemys siitä, mitä meillä saa tehdä ja mitä ei. Kaikki edellämainitsemasi asiat (sängyllä hyppiminen, pöydässä leikkiminen etc) on meillä kiellety!Ulkona riehutaan, sisällä leikitään nätisti. Sängyt on nukkumista varten, ruokapöytä syömistä varten. Mä en voi sietää lapsia, jotka on "yli-energisiä", hallitsemattomia ja huono käytöksisiä. Tietysti kaikki lapset on joskus sellasia, mutta mä ainakin yritän parhaani mukaan pitää kuria ja järjestystä.
Ja tiedän.. Se ei tule olemaan helppoa.
Ootahan kun... tekis mieli sanoa. Monen lapsen äitinä sanon, että hyviä tapoja voi opettaa kaikille, mutta toisten kohdalla se on huomattavasti haasteellisempaa kuin toisten. Saman perheen lapsista yksi saattaa olla "ylienerginen", liikunnallinen ja levoton, olematta silti ADHD tms. hänelle vain saattaa olla huomattavasti vaikeampaa esim. pysyä paikoillaan, keskittyä, olla liikkumatta ja touhuamatta ja puhumatta kuin jollekulle toiselle. Sitten on taaperoita, jotka istuvat tyytyväisinä ja puhumatta kuin tatit paikoillaan, oli sitten ympärillä millainen vilske tahansa. Omasta pesueestani löytyy kumpiakin
. Eikä kasvatuksella ole juuri osaa tai arpaa temperamenttiin tai vilkkauteen. Toki kaikilla on samat säännöt eli nuo sängyllä pomppimiset jne. on meilläkin kiellettyjä, mutta esim. vieraassa ympäristössä, missä on paljon lapsia ja toimintaa nuo ominaisuudet korostuvat (esim. jotain esitystä seuratessa).
Arvasinhan mä että joku tulee sanomaan että "odotahan vain..."
Mähän sanoin, että AINAKIN PARHAANI YRITÄN!
Ite oon isosta isosta perheestä. Meillä käyttäydyttiin hyvin, eikä eletty kun siat pellossa sillä verukkeella että meitä oli monta lasta. Kyllä temperamenttisen ja vilkkaankin lapsen saa oppimaan perussäännöt jos vaan viitsii yrittää. Temperamenti on luonnepiirre ja sitä ei voi poistaa, mutta kyllä siihen voi vaikuttaa.