Kuinka paljon huomiotte pieniä lapsi vieraita sisustuksessa?

• Viestiketjun aloittaja äiti itsekkin
  • Ensimmäinen viesti
"vihreä"
Voin siirtää pois ja nostelen kyläilyn edetessä kans ylös tarvittaessa/siirrän toiseen huoneeseen ja näin olen usein tehnytkin, koska moni ei viitsi/jaksa kieltää lapsiaan. Itse en halua kotini ja irtaimistoni olevan entistä vieraiden jäljiltä. Myös pieniä leluja sisältäviä koreja siirretään usein lastenhuoneessa ylemmäs jotta pienimmät ei pääse niihin käsiksi.

Itse en odota kyläpaikan siistivän tavaroita pois. Katson kyllä lasteni perään.

plaa
Mä haluan että vierailla on mukava olo meillä ja huomioin siksi pienet vieraat. Meidän omat lapset on jo niin isoja että eivät esim laita pieniä tavaroita suuhun mutta meillä on keittiö ja olkkari pidetty sellasina että niissä ei löydy mitään pienille vaarallista. Pienten lasten vanhempien on paljo kivempi olla kylässä kun voi ees pikkasen hengähtää. Muuten kyläily on tuskaa - muistan sn esikoisen ajalta. Esikoinen oli menevä tapaus ja vierailu tarkoitti lähinnä urheilusuoritusta, ei siinä kerenny istua juttelemas isäntäperheen kans joten oikeestaan vierailut oli ihan turhia. En halua samaa kokemusta meillä vieraileville.

"pesukarhu"
[QUOTE="pesukarhu";29979861]Meillä on sellaisia elementtejä sisustuksessa ja ihan talon rakenteissa, jotka eivät ole todellakaan lapsiystävällisiä tai edes turvallisia ihan pienille, mutta ei myöskään siirrettävissä tai oikein mitenkään suojattavissakaan. Montaa sellaista ystävää ei ole joilla olisi pieniä lapsia, sellaisia sukulaisia on muutama, ja saavat kyllä katsoa tarkasti mukuloittensa perään sitten vain. Sään salliessa ollaan ulkona ja niin edelleen kyllä, mutta en näe että tuo olisi edes ensisijaisesti meidän ongelmamme, kyllä vanhemmaksi ryhtyessä pitää tiedostaa se, että on itse siitä lapsestaan etupäässä vastuussa, ei täysin sivulliset.[/QUOTE]

Niin, tuli mieleeni kun miehen kanssa tästä puhuttiin ja muisteltiin, että en todellakaan koe olevani millään tavalla syyllinen tai vastuussa jos jotain käy esim. sisäporrastusten kanssa, meillä kun on olohuoneessakin useammat laatoitetut porrastukset ja paljon kulmia kaikkialla ja jos jonkun lapsi satuttaa itsensä niissä, mikä on hyvinkin mahdollista. Minä en osaa lasten kanssa olla, enkä oikein haluakaan sitä kun en osaa lasten kanssa olla tekemisissä oikein, enkä koe luontevaksi muun emännöinnin ohella paimentaa lapsia vaaroilta, enkä oleta kenenkään sitä minulta odottavankaan. Kerran on pyydetty jo etukäteen hankkia siihen jotkin barrikadit tielle, mutta en siihen ryhtynyt, huonekaluilla ei olisi onnistunut ja olisi pitänyt käydä ostamassa jotain sitä varten. En koe esim. kompostikehikoiden ostamisen tuota varten olevan enää ihan normaaliin vieraanvaraisuuteen kuuluva asia, varsinkin kun pelkään tuollaisten vain naarmuttavan lattioita, vaan vanhemmat voisivat itse hoitaa asian.

"hmh"
[QUOTE="pesukarhu";29980044]Niin, tuli mieleeni kun miehen kanssa tästä puhuttiin ja muisteltiin, että en todellakaan koe olevani millään tavalla syyllinen tai vastuussa jos jotain käy esim. sisäporrastusten kanssa, meillä kun on olohuoneessakin useammat laatoitetut porrastukset ja paljon kulmia kaikkialla ja jos jonkun lapsi satuttaa itsensä niissä, mikä on hyvinkin mahdollista. Minä en osaa lasten kanssa olla, enkä oikein haluakaan sitä kun en osaa lasten kanssa olla tekemisissä oikein, enkä koe luontevaksi muun emännöinnin ohella paimentaa lapsia vaaroilta, enkä oleta kenenkään sitä minulta odottavankaan. Kerran on pyydetty jo etukäteen hankkia siihen jotkin barrikadit tielle, mutta en siihen ryhtynyt, huonekaluilla ei olisi onnistunut ja olisi pitänyt käydä ostamassa jotain sitä varten. En koe esim. kompostikehikoiden ostamisen tuota varten olevan enää ihan normaaliin vieraanvaraisuuteen kuuluva asia, varsinkin kun pelkään tuollaisten vain naarmuttavan lattioita, vaan vanhemmat voisivat itse hoitaa asian.[/QUOTE]

Miten tunkeeko nuo lapsiperheet teille väkisin vai kutsutteko niitä?

Eipä ole fiksua sitten kutsuakaan ehdoin tahdoin lasta vaaranpaikkaan, parempi on sopia mahdolliset tapaamiset jossain muualla. Onhan niitä vaikka puistoja joissa voi tavata. Piknik leikkipuiston reunaan?

kysympävaan
Eipä ole kovin vieraanvaraista porukkaa täällä, en ole yllättynyt. Tuskimpa te edes kutsuisitte kylään kavereita joilla on pieniä lapsia, turhaahan se olisi kerta ei siinä ehtisi mitään jutella, joten miksi edes vastasitte tähän?
On tainnu monelta unohtua, että vaaperoa on aika turha kieltää kun ei ne ihan kauheesti ymmärrä kieltoja.

"pesukarhu"
[QUOTE="hmh";29980057]Miten tunkeeko nuo lapsiperheet teille väkisin vai kutsutteko niitä?

Eipä ole fiksua sitten kutsuakaan ehdoin tahdoin lasta vaaranpaikkaan, parempi on sopia mahdolliset tapaamiset jossain muualla. Onhan niitä vaikka puistoja joissa voi tavata. Piknik leikkipuiston reunaan?[/QUOTE]

Sukulaiset kyllä, etenkin miehen erittäin läheiset sukulaiset, onneksi ei montaa tuollaista tapausta ole, jääräpäistä sukua vain koko sakki mieheni mukaanlukien ja asuvat vähän kauempana, niin se säävaraus ei oikein onnistu aina kun pitää niin tarkkaan aina sopia kaikille sopiva ajankohta. Kavereideni kanssa ei ole ongelmaa kun kommunikointi on niin paljon helpompaa, ymmärtävät että emme järin osaa olla lasten kanssa, vaikkei mitään vastaan olekaan ja on joustavampaa kun asuvat lähellä ja voimme ongelmitta olla (aidatulla) pihallamme tai odottaa siihen sopivaa säätä.

"hmh"
Alkuperäinen kirjoittaja kysympävaan;29980067:
Eipä ole kovin vieraanvaraista porukkaa täällä, en ole yllättynyt. Tuskimpa te edes kutsuisitte kylään kavereita joilla on pieniä lapsia, turhaahan se olisi kerta ei siinä ehtisi mitään jutella, joten miksi edes vastasitte tähän?
On tainnu monelta unohtua, että vaaperoa on aika turha kieltää kun ei ne ihan kauheesti ymmärrä kieltoja.
No onhan niissä taaperoissa eroja ja on niissä vanhemmissakin eroja.

Mieheni on kerran joutunut ärmäisemään vieraalle että kattokaan nyt herran jestas toin lapsenne perään, koska lapsiperheen vanhemmat vain lojuivat sohvalla ja kolme vilistäjää suunnisti ympäri meidän kahden aikuisen asuttamaa kämppää. Minä häärään keittiössä ja mies yrittää vahtia kolmea lasta, ja lasten isä suvaitsee ottaa torkut ja äiti höpöttää minun kanssa..

Välit eivät menneet poikki, ja mielestäni tuo ärjäisy varmaan auttoikin. Sittemmin ovat kyllä itse ymmärtäneet olevansa vastuussa muksuistaan. Tosin se nukkuva isä meni vaihtoon ja nyt on uusi mieshahmo perheessä, mikä näyttää pysyvän hereillä.

äipytin
Oon kyllä huomannut senkin, että aina ei voi etukäteen tietää, mikä lapsia kiinnostaa. Sakset, veitset, mummon kristallimaljat ja kuivakukka-asetelmat voi olla vaikka olkkarin lattialla, eikä kiinnosta. Vaihtelun vuoksi lapsi onnistuu kaatamaan kirjahyllyn päälleen (oli onneksi pieni!) tai saamaan kätensä semivaarallisesti jumiin keittiön tuoliin.

Mutta kyllähän se vanhempien vastuulla on valvoa. Itse en eräillä ystävillä viitsinyt käydä ku oli taapero, koska heillä on niin paljon kallista elektroniikkaa. Sen sijaan kutsuimme heidät meille. :)

"Mariska"
Itse ihan mieluusti huomioin pikkulapsia, nykyään ehkä hoksaan, lapsettomana varmastikaan en.

En oleta että niin tehdään, mutta toisaalta ei kyllä kiinnosta mennä kylään paikkoihin joissa on ihan mahdotonta lapsen kanssa olla. Nyt 2,5v ymmärtää kyllä kiellot ja osaa vieläpä kertoa miksi on kielletty - silti kun silmä välttää niin tekee heti kaikkea kiellettyä. Sellaisia pikkulapset nyt tuppaa olemaan...

Toki virallisemmissa juhlissa ym.sitten vaan juoksen lapseni perässä ja vahdin haukkana, mutta onhan se aika tylsää joten ei sitä vapaa-ajallaan viitsi turhan usein sellaisissa paikoissa kyläillä missä koko ajan saa pelätä että jotain särkyy. Mm. anopillani on kyllä raivostuttavan paljon roinaa, kukkia, koristeita ymym kaikki paikat täynnä. Yllättävän vähän mitään on hajonnut, viimeksi yhdestä purkista putosi ja halkesi kansi.. mutta poikiaan saa anoppi sitten syyttää, koska eivät vahtineet lapsiaan. Ja anopille onneksi lastenlasten vierailut kuitenkin tärkeämpiä kuin se, että sisustustavarat pysyy kaikki paikallaan.

Ei mitenkään. Myrkyllisten eläinten terraariotkin ovat vain noin puolen metrin korkeudella lattiasta, ja lääkkeetkin pyörivät pöydillä. Meillä ei kuitenkaan lapsivieraita käy eikä tule käymään.

"jep"
Mä haluan että vierailla on mukava olo meillä ja huomioin siksi pienet vieraat. Meidän omat lapset on jo niin isoja että eivät esim laita pieniä tavaroita suuhun mutta meillä on keittiö ja olkkari pidetty sellasina että niissä ei löydy mitään pienille vaarallista. Pienten lasten vanhempien on paljo kivempi olla kylässä kun voi ees pikkasen hengähtää. Muuten kyläily on tuskaa - muistan sn esikoisen ajalta. Esikoinen oli menevä tapaus ja vierailu tarkoitti lähinnä urheilusuoritusta, ei siinä kerenny istua juttelemas isäntäperheen kans joten oikeestaan vierailut oli ihan turhia. En halua samaa kokemusta meillä vieraileville.
ÄLYTÖN iso peesi!!! :)

"jep"
lisään vielä, että juhlat on asia erikseen. Sen verran kannattaa tsempata ja juosta lastensa perässä, ettei isäntäväen tarvi miettiä kastemaljan tmv kaatumista kesken kriittisen tilanteen. eri asia noi normivierailut..

you
Meillä on ainut lapsi vielä vauva, joten en oikein osaa taaperosuojata kotiani. Olenkin suhtautunut niin, että olen seurannut mikä kutakin lasta kiinnostaa ja siirtänyt sen sitten vasta suojaan. Kun tosiaan kaikkia kiinnostaa eri asia, eikä vielä kertaakaan ketään lattialle asti valuva kukka - varmaan se sitten on oman lapsen mielestä vastustamaton. :D

Vvvvieras
En huomioi mitenkään. Sisustus on, mikä on.

Meillä kä nykyisin harvoin ihan pieniä lapsia, niin eipä tuolle olis ollut tarvettakaan, mutta mun mielestäni ei tarvi huomioida. Kyllä mä ainakin olen omieni perään katsonut kylässä ollessamme ja ei se niin hirvee urakka ole. Pitää vaan tietää, mitä,muksut hommaa ja missä ovat.

"Miu"
Huomioin kyllä lapset juhlia järjestäessä, samoin kun huomioin vanhemmat ihmiset (eli järjestän riittävästi paikkoja istua jne) ja vaikka erikoisruokavalioita noudattavat.
Arki on asia erikseen, silloin meidän talossa elellään meidän ehdoilla, mutta jos juhlia pidetään ja vieraita kutsutaan, niin minun mielestä perus käytöstapoihin kuuluu huomioida vieraat, niin "tavikset" kuin ne joilla erikoisrajoituksia.

piis
Huomioin sen verran, että siirrän pois tavarat, joista itse stressaisin, ikävää olla kireänä jostain hemmetin maljakosta, kun ystävät vierailee lapsineen. Ja ystävät osaa kyllä pyytää reilusti, jos joku esine pitää poistaa "turvallisuussyistä". Pääasia että viihdytään! Se ärsyttää, jos joku loukkaantuu siitä, että arvokkaita tavaroita siirretään pois. Tuttavapiirissä on eräs koiranomistaja, joka ottaa nokkiinsa siitä, että heitän valkoisille sohville viltit hänen vieraillessaan koiransa kanssa. Meilläkin on kolme koiraa, mutta tämän henkilön koira on milloin minkäkin kakan peitossa ja menee heti sohvalle piehtaroimaan...

M32
[QUOTE="lapseton";29979311]En kertakaikkisen mitenkään. Vanhemmat paimentakoot jälkikasvuansa ja korvaavat jos jotain hajoaa, minun asiani se ei ole, mutta omassa kodissamme me päätämme kyllä sisustuksen, ei satunnaiset vieraat koskaan.[/QUOTE]
Sama linja meillä. En myöskään epäröi lähettää laskua, jos jotakin menee rikki. Yleensä jos kaverimme haluaa tavata lasten kanssa, menemme johonkin ulos, esimerkiksi kahvilaan.

Ken guru
En erityisemmin, mutta esim ulos ei koskaan jätetä mitään lapsille vaarallista myös naapureiden lapsia ajatellen. Esim sytytysnestettä. Sisällä meillä onkin myrkyt ja veitset piiloissa.

Mulla ei juuri käy lapsivieraita, mutta varmaan pari rakkainta keramiikkaesinettä kätkisin kaappiin, jos ois pikkuihmisiä tulossa. Kun ei ne oikein oo ees korvattavissa rahalla. Ja laittaisin lääkkeet pois esiltä.

"pieras"
nå: meidän koti on melko turvallinen vanhastaan, paitsi lasten pienet lelut. Mulla ei ole mitään muuta arvokasta kuin tauluja ja ne nyt yleensä saa olla rauhassa.
Mun äidillä on lasi- ja posliiniesineitä pitsiliinojen päällä - ne on kuin ihmeen kaupalla säästyneet. Tosin mun lapsi ollessaan mummolla hoidossa pari tuntia ehti löytää kynsilakkaa ja levittää sitä valkoiseen tapettiin. Sen kyllä pistin mummon omaan piikkiin - tietääpähän kuinka tarkkaan pitää tästä lähin vahtia.

Yksi kerta oltiin toisessa lapsiperheessä kylässä. Kun menin keittiöön huomasin että minun lapseni, n. 3v, oli kurkottamassa kohti kattilankahvaa - siinä oli munia kiehumassa. Sekunti myöhemmin, niin olisi ollut vedet naamalla. Itse kun käänsin aina kattilan kahvat pois reunalta ja käytin takalevyä... Samassa perheessä myös sain kopin kun herrasväen oma lapsi putosi pöydältä (n. 2v).

Vaarallisin tilanne on ehkä kuitenkin ollut isovanhemman syntymäpäivillä. Paljon vieraita ja minulla kaksi vahdittavaa. Olin jo napannut toisen keittiöstä - menossa kermakakkuun, kun näin isomman kurkottavan kohti sampanjalasia, jonka joku vieras oli laskenut kädestään matalalle pöydälle. Ehdin tähänkin väliin - mutta muutama sekunti niin olisi ollut sekä viiniä juonut lapsi että paljon sirpaleita. Kenen syy? Eikö tosiaan n. 50-vuotiaalle aikuiselle tule mieleen olla jättämättä lasia, kun paikalla on kuusi pikkulasta?
sieltä oli pakko lähteä kotiin ennen aikojaan ja pahoittaa kutsujan mieli - en kerta kaikkiaan pysynyt oman jälkikasvuni perässä (2 kpl). Mutta ei pikkulasten paikka tuommoisissa juhlissa olekaan - eihän ao isovanhempi ehtinyt edes puhua lasten kanssa koko akana. (mun vika tietty kun en olut synnyttänyt semmoisia paikallaanpysyviä, arkoja lapsia)

Huutelen puskista
No just sen verran, ettei mitään itselle oikeasti tärkeää hajoa. Mutta jos piltti naarmii parkettilattiaa, keittiön kiiltovalkoista ruokapöytää, valkoista sohvaa, ei ole minun ongelmani. Sen verran pitää vanhempienkin jaksaa katsoa lapsiensa perään. Pesuaineet ovat aina lapsen ja koiran ulottumattomissa eli niistä ei tarvitse stressata.

Yhteistyössä