Kuinka paljon harj.sup. / supistuksia päivässä...

  • Viestiketjun aloittaja vieras-72
  • Ensimmäinen viesti
vieras-72
Hei!

Te joilla on ns. harj.suppareita tai sitten jo vähän kovempia suppareita:

Kuinka usein niitä tulee?

Missä tilanteessa?

Onko tehnyt muutaoksia kohdunkaulalle tai kohdun suulle?

Onko teille annettu (elämisen)ohjeita loppuraskauteen?


Itse odottelen ekaa rv 27+4 ja minulla alkoivat supparit muutama viikko sitten. Ensin vain kiristeli mahaa ja tuntui epämiellyttävältä ja sitten niihin alkoi liittymään nipistyksiä. Kohdun suu kokeiltu ja ei muutoksia. Niitä tulee sekä öisin että päivisin. n. 1-4 tunnin välein... Neuvolassa tähän ei reagoitu ja lääkärikin vain sanoi jatka elämistä samaan malliin. Tuntuu, että pitävät minua turhaan hermoilevana... Äippäpolille soitin vikko sitten viikonlopppuna kun niitä tuli niin usein, mutta eihän sinne "pääse" käymään kun vasta sitten, jos on jo hätä!! Kätilö kysyi puhelimessa vaan, että vuodanko verta ja tuleeko enemmän kuin 10 min välein.. Eli pitää olla jo tosi hätä..... Olen ottanut tästä stressin ja tarkkailen itseäni nyt aivan liikaa...
Liitoskipujakin on jo kiitettävästi.. äähh...
Muuten olisin rauhallisin mielinmutta nämä ikävät suparit "haittaa" nyt elämää ja ahdistaa mieltä...
Epätietoisuus masentaa..

Kiitos, kun jaksoitte lukea juttuni.
 
Violet harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 08:26 vieras-72 kirjoitti:
Hei!

Te joilla on ns. harj.suppareita tai sitten jo vähän kovempia suppareita:

Kuinka usein niitä tulee?

Missä tilanteessa?

Onko tehnyt muutaoksia kohdunkaulalle tai kohdun suulle?

Onko teille annettu (elämisen)ohjeita loppuraskauteen?
Minulla tulee supisteluja päivittäin, yleensä raistuksen yhteydessä. Kohdun ulkosuu oli pehmentynyt ja hieman auennut, mutta lääkäri sanoi tilanteen olevan ok kun sisäsuu oli kiinni (ultralla katsottiin).

Ohjeistukseksi sain supistelujen ilmetessä juoda litran vettä ja asettua vaakatasoon lepäämään. (tuo runsas vedenjuonti on vanhan kansan konsti, ja tepsii ainakin minulla hyvin) Varsinaiseen vuodelepoon ei kuulema muuten ole aihetta. Lääkäri sanoi että pahinta, mitä ennenaikaisten supistelujen kanssa voi tehdä, on pitkät automatkat. Auton tärinä saa kuulema helposti supistuksia aikaan. Kieltoon meni myös kaikki muu toiminta, mikä aiheuttaa supistuksia, minulla mm. isompien lasten nostelu ja imurointi. Itse olen huomannut että rentoutuminen ja esim. suihkussa/saunassa käynti lopettavat myös supistelut ja kiristelyt.

Jaksuja kaikille, joilla suppailee ennenaikaisesti :hug:
 
Kuulisin myös mielelläni näistä kokemuksista. Minulla on myös päivittäin supistuksia, joskus tulee jopa kivun kanssa. En ole vielä käynyt tutkituttamassa tilannetta kohdun suulla, mutta joskus hieman pelottaa... Olen myös huomannut että pidemmät automatkat, imurointi tai muut vähän raskaammat kotityöt sekä lasten lelujen kerääminen, eli kyykyllään oleminen sekä pidemmät kävelylenkit tuo kipeimmät supistukset.
Raskausviikkoja on nyt vasta 24 joten tuntuisi hurjalta jos nämä tekevät ihan oikeasti jotain. Kaksi ensimmäistä nimittäin on käynnistetty ja tehty tekopoltot, sillä heistä en ole supistellut juuri laisinkaan edes raskausaikana!
 
Supistuskokemukset ja lääkärien määräykset vaihtelee niin hirveen paljon. Mutta kerron omani.

1) Esikoisesta supisti kipeestikkin liikkuessa ym touhutessa n. rv 20 lähtien. Lopulta sanottiin että pitää välttää kaikkea mikä aiheuttaa suppareita, oli ne sit kivuttomia tai kipeitä. Käskettiin lepäämään ja jättämään esim kaupassa käynnit kokonaan.
Jossain vaiheessa myöhemmin huomattiin että kohdunkauka oli hiukan pehmentynyt, lyhentynyt ja avautunut sormelle.
Sain luvan touhuta taas normisti rv 38 lähtien ja poika meni 5pvä yli lask ajan. :wave:

2) Nyt toista odottaessa supat alkoi taas sekä kivutta että kipeesti aina kävellessä, siivotessa jne jo n. rv 20 paikkeilla.
Niitä tuli muutaman viikon ja ne lakkas ja olin elämäni voimissa. Ihmettelin et mihis ne hävis. Oli mahtava olo.
Sitten ne palas n. rv 31-32.
Tuli taas tosi kovana puristuksena ja joskus kipeesti kun tein jotakin. Levossa ei tullut vielä.
Menin neuvolalääkärille näytille. Paikat ok alapäässä mutta SILTI määrättiin lepoon. Mitään en saanut hössöttää ja touhuta, siivous, kokkaus, kaupassa käynti, koiran ulkoilutus jne jäi miehelle.
Sitten tuli eka supistus levossa.
Rv 34 sain luvan alkaa pyynnöstäni tekeen pikkusen jotain pientä touhua. Putsailin ja pesin vaunut ja pinniksen osia jne... Kun sen olin tehnyt (en mielestäni paljoa tehnyt) alkoi maatessa heti outo polte ja puristus alaselässä. Tuli kova paine ja olin että mitä hittoa toi on :eek: . Makasin hetken ja se koveni ja sit laukesi.
Seuraavana yönä alkoi tutut poltot. Samat millä poika aikanaan syntyi! Eli touhut olikin pahasta.
Kesti kaikkineen 1vrk koko juttu. Yöllä siis alkoi polttaan ristiselkää ja se aaltoili koveten välillä ja lieventyen. Samalla tuli aina puristustunne ristiselkään.
Sitten polte siirtyi alavatsalle samaan aikaan kun se huippu aina tuli. Aloin laskeen minuutteja. Niitä tuli muutaman minuutin välein ja kesti yli minuutinkin parhaimmillaan. Maha kovettui samalla välillä.
Soitin synnärille ja sanoivat että kun rv 34 täysi niin ei hätää vaan mua kohdeltais kuin ensisynnyttäjää. Käskettiin nukkuun jos kykenen.
Pystyin nukkuun sillä poltot ei siitä koventunu vaan pysy suht samana.
Vuorokauden aikana poltot pikkuhiljaa alko hiipuun ja oleen vaan sellasta tasasta jomotusta.
Nyt rv 36 täyttymässä. Välillä tasasta poltetta alavastalla, ei muuta. Kivuttomia ja kipeitä suppia liikkuessa tosi herkästi edelleen.
Vauva todettu jo laskeutuneen ja sen kyllä tuntee. Tuntuu välillä et tippuu housuun.
Että nyt vaan odottelen. Katsotaan meneeks yli vai ali lask ajan. Ihan arpapeliä.
Voimia kaikille :wave:

Kröhöm :whistle: lisäys:
Viime yönä alko taas ne poltot. Kesti muutaman tunnin. Asteen verran kovempia kuin viimeks ja nyt aamulla huomasin että vauva laskeutunut vielä alemmas. Ylempänä mahassa iso alue joka ihan tyhjä ja pehmee kun vauva tipahtanut pois sieltä.
Koko homma tais taas lähteä siitä et eilen menin siskon kanssa autokyydillä kauppakeskukseen ja jouduin käveleen aika matkat. Supisti tosi kovaa siellä ja tuntu et vauva taas tipahtaa housuun :D .<br><br>
 
Mulla tulee kans päivittäin, joskus paljon joskus vähemmän.. Istuessa, maatessa, autossa ihan missä vaan. Parhaimmillaan 30-40kpl päivässä. Kivuttomia ovat, paitsi välillä saattaa ottaa vähän lujemmin, viikolla lääkärissä selviää onko niillä ollut sitten jotain vaikutusta kohdunkaulaan. Neuvola täti ei oikeastaan ollut tästä mitään mieltä, enkä saanut mitään ylimääräisiä rajoituksia. Niin ja 37. viikko aluillaan...
 
Mulla ollut suppareita nyt yli 5 viikkoa (menossa rv 25+6) ja saikulla olen ollut, koska supparit ovat osittain kivuliaita, niitä tulee paljon (yli 20kpl levossakin) ja ne kestävät aika pitkään. Vielä tilanne ei ole kauhean paha. Ultralla kohdunkaulaa 3,6 cm, mutta ulkosuu auki ja kohdunkaula hieman pehmentynyt. Olen ensisynnyttäjä. On käsketty ottaa rennosti ja välttämään kaikkea, mikä aiheuttaa suppareita. Käytännössä en siivoa, autoile paljon, harrasta seksiä, liiku juuri ollenkaan, nosta mitään vähänkään painavampaa tai kyyristele tarpeettomasti. Kuulemma pelkkä vuodelepo ei ole tarpeen.
 
mulla on ollut supistuksia reilulta 20 viikolta, supistaa useemman kerran tunnissa päivän aikana ja rasitus,istumasta nousu,väärät liikkeet aiheuttaa ja yöllä tulee kanssa kun yrittää kääntyä jne.
kohdun suu on auki,mutta se saattaa johtua siitäkin että olen jo useamman synnyttänyt,kohdun kaula ei ole lyhentynyt/pehmentynyt joten supistukset ei ole aiheuttamassa ennen aikaista synnytystä vaikka välillä suppaakin ihan tosissaan että itseltä henkeä salpaa.
ja kokeet on otettu ettei johdu mistään tulehduksista ym.
 
Mä sain sairaslomaa just noitten kivuttomien suppareiden vuoksi rv 29+4. Mulla työ on välillä fyysisesti tosi raskasta ja päivät pitkiä, ja lääkäri kirjoitti sitten sairaslomalle äippälomaan asti. Kohdunsuu oli kiinni ja kaulaakin vielä 4 cm, eli mitään muutoksia ne eivät olleet saaneet aikaan. Suppareita tuli pahimmillaan työpäivinä reilusti yli 20, joista kipeitä oli muutama. Työpäivän jälkeen niitä tuli kotona levossakin. Ainoa missä niitä ei tullut oli autolla ajaessa. Nyt kun oon ollut viikon saikulla, niin supparit on vähentyneet sellaseen 10/pvä, mikä taitaa olla ihan normaalia. Kotiin en saanut mitään ohjeita, ja oon touhunnut normaalisti, tosin flunssa on hidastanut tahtia. Mutta olen huomannut, että fyysiseen rasitukseen ne usein liittyy, ja säännöllisesti koiria ulkoiluttaessa saan välillä pysähtyä odottelemaan että suppari menee ohi.

Mun neuvolantäti oli tilanteesta huolissaan ja patisti mua lääkäriin.
 
Minullakin tilanne "pehmee ja alaosasta auki, kanavaa kolme senttiä", kipuilua iltaisin, supistuksia vai mitä lie. Olen nyt rv 31.
Ja kolmas lapsi siis.

Olo välillä huono, jopa oksettava. Mitään sen kummepia ohjeita en saanut lääkäriltä, mutta töihin ei saa mennä ja levättävä olisi.
 
oon nyt 41 viikolla. suppareita tullu paljon joulusta asti. nyt vikan kk aikana kipeentyneet. terkka sano ettei hätää, et hyvä vaan kun tulee. ja kaikki on menny hyvin. niitä tulee vaikkei tee mitään. kipeimpiä onki makuulla.
 
Chi
Hmm...viikko 27 alkoi juuri ja pari päivää sitten heräsin aamulla siihen, että huusin kivusta. Ai mitä olin tehnyt? No venytellyt!! \|O Ilmeisesti se sitten oli liikaa ylhäällä olevalle vauvalle, koska kipu oli melko karseaa... :'(

Olikohan tuo supistus..? En ihan oikeasti tiedä!
 
Rv 37 ja 20 viikosta asti tullut kivuttomia ja väliin kipeitä, mutta nyt muutaman tunnin kovaa menkkakipumaista jomotusta. Mistähän tietää milloin lähdettävä näytille? Viimeksi tarkisteltu kohdunsuun tilanne viikolla 30 ja silloin ok.
 
mulla on myös ollu epämiellyttävältä tuntuvaa kiristävää tunnetta mahassa (eli supistuksia) aina välillä muutaman viikon ajan. raskausviikkoja on nyt 28. Mulla supparit on tullu aina lepotilassa, illalla yrittäessä nukkua, sohvalla lepäillessä tms. Ei kai ne mitään tarkoita...mutta kyllä sitä heti tulee mieleen että mitähän tästä seuraa... :eek:
 
Minulla myös suppareita tulee nukkumaan mennessä ja yöllä muutama. Jos on istunut pitkään ja nousee ylös niitä tulee ja sohvalla köllötellessä. Minulla on ollut koko raskauden ajan vatsa todella pinkeä ja periksiantamaton mahanahka joten kiristää, kiristää. Kyllä sitä miettii, että mitähän tästä tullee... mutta kai sitä vaan on pakko lääkäriä uskoa joka sanoo, ettei ainakaan vielä ole tapahtunut mitään.. ei kuitenkaan antanut uutta kontrolli aikaa... ???? HÖH!

rv 29
 
Alkuperäiselle sen verran rohkaisun sanoja, että eivät ne voi sinua äitiyspolin päivystyksestä käännyttää pois, jos haluat sinne mennä tarkistuttamaan tilanteen.
Kuulostaa aika kummalliselta tuo saamasi kohtelu.

Minua neuvottiin neuvolasta menemään suoraan päivystykseen, jos suppailut jatkuvat. Soittamatta ensin, koska niin se päivystys toimii. Täytyy vaan varautua odottamaan lääkärien kiertoa, voi mennä parikin tuntia hyvinkin. Kätilö haastattelee ja kyselee oireet, ja sitten odotellaan lääkäriä.
Kävin eilen äitiydåpöom päivystyksessä, ja kohdunsuun todettiin olevan onneksi kunnossa n. viikon verran kestäneistä suppailuista huolimatta. Menossa on vasta 22+ viikot.

Itsekin aluksi epäilin, että mahtaako julkiselta puolelta saada apuja tässä tilanteessa, mutta kun neuvolalääkäriltä ei saa aikoja kuukauteen niin kuin minun tapauksessani, pakkohan äitipolin on ottaa vastaan.

KOntrolliajan sain 10 pv:n päähän varmuuden vuoksi, tosin polin lääkäri ensin kyseli, että voidaanko kontrolli hoitaa neuvolalääkärillä. Mutta koska aikoja ei ole, varattiin aika polille.
 
Mulla on n viikolta 20+ tullut enenevässä määrin. Samoin edellisessa raskaudessa 2v sitten. Mulla on tosi supistusherkkä kohtu. Eli päivässä tulee jotain 10-25 supistusta, ne on sellaisia että pitää vähän puhallella ja irvistellä mutta eivät satu. Niistä ei ole ollut mitään hyötyä, esikko meni yliajalle reippaasti ja tämäkin menee sitten varmaan käynnistykseen asti.

Supistukset tuli ensin vain ponnistellessa esim autosta noustessa tms. Mutta nyt niitä tulee kaikissa tilanteissa ja tuntuu että jatkuvasti. Sanonkin miehelle että olen yhtä kävelevää supistusta.

Mitään ohjeita en ole saanut sillä kipua ei ole ollut. Nyt tosiaan rv 37+6 ja saisi siis alkaa jo kivutki ;) Nytkin supistaa, vaikka istun vaan paikallani ja kirjoitan.
 
Alkuperäiselle sen verran rohkaisun sanoja, että eivät ne voi sinua äitiyspolin päivystyksestä käännyttää pois, jos haluat sinne mennä tarkistuttamaan tilanteen.
On koettu, käännytettiin pois synnytyssairaalan yöpäivystyksestä (HKI) keskellä yötä minne menin taksilla koska supistuksia tuli sen verran usein (yli 5 tunnissa, rv 22 muistaakseeni). Ohjattiin päivystyksestä julkiseen terveydenhuoltoon missä jonotin, julkisella puolella ihmeteltiin miksei asiaa hoidettu synnytyssairaalan päivystyksessä minne asia olisi kuulunut. Otettiin virtsa yms. verikokeet (kuten hb). Seuraavana päivänä vielä neuvolaan antamaan lisälabroja.

Seuraavassa ultrassa todettiin, että kohdunsuu lyhentynyt kivuttomista supistuksista.

Supistelut jatkuivat rv 20 jälkeen kuten ennenkin, 5-10 ja joskus 20 päivässä. Olen juossut paljon päivystyksissä (ja useimmiten nyt päässyt tutkimuksiin kun on ollut muitakin syitä käynteihin kuten näkökenttähäiriöt, proteiinit virtsassa yms.). Kerran jouduin taas turvautumaan työterveyshuoltoon kun en päässyt julkiselle. Tällöin todettiin kohdunsuun pehmentyneen reunoista.

Olin viimeksi eilen rv 32+4 taas päivystyksessä- tällä kertaa myös muutamista ihan kivuliaista supistuksista joita havaittiin sairaalan laitteillakin 4 kpl per minuutti. Aluksi oli puhetta mm. supistusten estolääkkeistä. Ultrallla silti kaikki ok, vaikka kohdunsuu oli taas lyhentynyt joitain millimetrejä ja tällä kertaa parissa päivässä. Kotona ja lepoa loppuraskaus.

SUMMA SUMARUM:
Kivuttomia harjoitussupistuksia on siis ollut viikolta 20 (yksi yksittäinen jo rv 17, ja olen ensisynnyttäjä). Supistusten määrä on ollut noin 10 päivässä ainakin. Kivuttomat supistukset saivat aikaan muutoksia kohdunsuulla (lyhentyminen, reunoista pehmentyminen). Supistukset eivät ole johtuneet fyysisestä rasituksesta: niitä on ollut myös silloin, vaikka olisin viikkoja kotona vaaka-tasossa/istuma-asennossa käymättä edes ruoka-ostoksilla. Supistuksia tulee eniten iltaisin. Eilen sain diagnoosin supistusherkkä kohtu (supistusherkkyyttä lisää hormoni nimeltä estradioli), mikä kaikilla synnyttäjillä taitaa muutenkin olla kun synnytys käynnistyy. Liittyy myös jotenkin kivuliaisiin kuukautisiin. Onneksi raskaus on jatkunut hyvin supistuksista huolimatta vaikka ilman lepoa tuskin näin hyvin.

Jos en olisi ollut itse aktiivinen ja hakeutunut tutkittavaksi (vaan luottanut jatkuviin puhelinpäivystysneuvoihin: lepoa ja 1 gramma panadolia kivuttomiin supistuksiin) en olisi saanut tietää kohdunsuun muutoksista (ohjeita kuuntelemalla ja oppaita lukemalla myös fyysinen rasitus olisi ollut ok!).

Jos olisin töissä synnytyssairaalassa ottaisin raskaana olevat aina tutkimuksiin myös kivuttomista supistuksista, sillä myös ne voivat saada muutoksia aikaan. Koskaan ei terveydenhuolto ole niin tärkeää kuin silloin, kun hoidetaan kahden ihmisen terveyttä yhdellä kertaa (poiskäännyttäminen johtaa pahimmassa tapauksessa lapsen hengellä ja terveydellä leikkimiseen).
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä