kuinka olla kiva ja rento äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkapipo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiukkapipo

Vieras
Kertokaa kuinka oppisin olemaan rento äiti? Sellainen joka olisi kiva mutta kuitenkin jämäkkä. Joka saisi lapset nukkumaan ajallaan sortumatta huutamaan? Joka ei koskaan korottaisi ääntään lapsille, kuten en muista oman äitinikään tehneen? Joka olisi lähes aina iloinen vaikka mitä tapahtuisi, sillä lapsillehan sattuu ja tapahtuu.

Nyt olen tiukkapipo. Vauva valvottaa ja väsyneenä tulee kilahdettua lapsille tuon tuostakin. Miehelle vielä enemmän, kumma kun vielä mua jaksaa katella. Huomaan että en ole mihinkään tyytyväinen, vaan haaveilen aina siitä mitä minulla ei ole. Jos jokin menee pieleen, etsin aina muista syntipukkia. Haluan olla täydellinen äiti. Sen vuoksi minulla on vaikeuksia suhtautua alkoholiin, paheksun jos joku ottaa lasteni nähden. Minua ärsyttää jopa se, että mies kuuntelee suurella musiikkia. Minusta se ei ole kiva asia lasten ollessa vieressä, ja häiritseehän se minuakin. Olen perheen myötä muuttunut niin erilaiseksi kuin ennen olin. ennen kävimme usein juhlimassa, nyt se ei minua voisi vähempää kiinnostaa. Mies sen sijaan kulkee joskus baareissa ja sekin ärsyttää. Näyttäisi että äitiydessä toimin samoin kuin muutenkin: kaikki tai ei mitään, eli heittäydyn vähän liikaakin tekemiini asioihin, kuten nyt tähän äitiyteenkin. Miksi en osaa tehdä tätä hyvin? Tai edes niin että ei tarvitsisi joka ilta katua kun tuli taas lapsille huudettua. Ja miehelle.

Viimeksi tänä iltana tuon toistaiseksi pienimmän iltaparkujen suhteen suhtauduin huumorilla. Otin parkuvan lapsen syliin ja leikin hänet nauravaksi. Yritän laittaa omat tunteet taka-alalle ja ellei ole kysymys mistään vakvasta kasvatusasiasta niin käytän huumoria tai keskitän kiukkuisen lapsen huomiota muualle siitä mikä häntä kiukuttaa.

Tosin. En ole mikään kasvatusexpertti. En vaan itse(kään) halua samaa komentavaa, alistavaa ja usein kireääkin ilmapiiriä omaan kotiini. Tietoistesti siis pyrin välttämään tätä, ja annan lastenkin vaikuttaa mielipiteillään asiaan. Kunhan käyttäytyvät ikätason mukaisesti ja muita kunnioittavasti. Mutta ns. kiltti tyttö ei tarvitse pyrkiä olemaan 24/7.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Olet sellainen kun haluat olla. Hyvä että pohdit noita asioita niin voit kehittyä äitinä. Huudatko siis suunnilleen joka asiasta? Sellainen pitkään jatkuessa on ihan henkistä väkivaltaa lapsille, vaikka en uskokaan että se niin pahaa olisi. Mieti millaisena haluat lastesi muistavan lapsuutensa; oliko kireä ilmapiiri ja äiti hermoheikkona, pikkuasioista räjähdellen ja raivoten?:/ Lapset on loppujen lopuksi lyhyen aikaa lapsia ja silloin he tarvii tasapainoisen, johdonmukaisen kasvattajan kuka osaa suhteuttaa.. PIkkuasioista ei vaan kannata stressata lasten kanssa.

Mulla ei auttanu tän vauvan kohdalla muu ku yöimetyksen lopettaminen. Se puoli vuotta minkä yöimetystä väistämättä kesti oli aika kärttyistä. Nyt menee paljon paremmin.
Mutta esim laulaminen auttaa, lauleskelet kotona ittekses päivät pitkät niin pysyt hyvällä tuulella. Ja koita erottaa mielessäsi semmoiset seikat missä lapsi on vaaraksi (itselleen tai muille) sellaista mitkä lähinnä aiheuttaa epämukavuutta tai työtä sulle. Jostain syystä itsellä se ärtyisyys nousee pintaan lähinnä sellaisita tilanteissa joissa lapsi sotkee(esim purkaa villalankakerän ympäri kämppää). En tiä mikä siinä sotkussa mua ärsyttää mutta sen tiän että se ei ole vaarallista laåselle joten parempi pitää mölyt mahassa ja siivota vaikka vähän myöhemmin. Sitten jos lapsi hakkaa autolla vauvaa niin en yleensä edes pääse mihinkään silmittömään raivoon vaan tyynesti estän sen.

Itsekin yritän opetella olemaan rento ja pyrin vähentämään huutamista..

Toi muiden alkoholinkäyttö sun lasten nähden. Mikä siinä ärsyttää? Se että aikuinen juo alkoholia lasten nähden? Vai se että sä itse et "voi" juoda lasten nähden?

Muissakin asioissa,mieti mikä niissä ärsyttää. Esim mä ite hermostun todella nopeasti lasten "turhaan mölyyn" eli sellaiseen Pärinään,huuteluun ym mikä ei kuulu menossa olevaan leikkiin. Ennen sanoin siitä kerran ja mölyn jatkuessa Huusin,usein kovaakin. Nykyään yritän jaksaa sanoa asiallisesti,vaikka sitten sen sata kertaa. Eihän lapset (yksin/keskenään leikkiessään) kiusallaan meteliä pidä,ne vaan..on lapsia.

Hyviä vinkkejä, lisää vain tulemaan! Tästä edespäin LUPAAN olla rennompi äiti. Niinkin pieneen asiaan kun lastenhuoneen levällään oleviin leegoihin tulee viimeistään illalla menetettyä hermot :(

• Tykkää
Hyviä vinkkejä, lisää vain tulemaan! Tästä edespäin LUPAAN olla rennompi äiti. Niinkin pieneen asiaan kun lastenhuoneen levällään oleviin leegoihin tulee viimeistään illalla menetettyä hermot :(

Hae kylpyhuoneesta lana(lattiankuivain) ja sillä lanaat ison kasan keskelle lastenhuoneen lattiaaa. Siitä ne on helppo kerätä. Jossei lapset kerää niin keräät me sitten muovikassiin ja laitat kaapin ylähyllylle.

Mun mielestäni rentous vaatii sitä, että pitää olla aika tiukkis. Asialliset hommat hoidetaan ja muuten ollaan kuin Ellun kanat. Eli ihan ekana pitää selvittää itselleen ja lapsille, mitkä ovat ne asialliset hommat.

Mulla ne ovat ne, että mä määrään ruoka-ajat, ulkoiluajat ja nukkumaanmenoajat ja pidän huolta, että nämä toteutuvat. Mistään muusta (siivous, tms.) en ota ylimääräistä stressiä. Ne hoidetaan, kun on kotona kaksi vanhempaa. Mun duunini on olla läsnä, katsoa että rutiinit pyörivät ja höpsötellä. Plussaa jos joskus saadaan siinä sivussa yhdessä leivottua tai pestyä kylppäri.

• Tykkää
Helpommin sanottu kuin tehty. Tulee kilahdettua usein, kun 6 ja 8-vuotiaat eivät kuuntele, kerää lelujaan ilman jankuttamista, pelleilevät kun pitäisi lähteä johonkin, viivyttelelevät nukkumaan menossa... Sitä haluaisi, että lapset ajattelisivat, että meillä on kiva äiti. Mutta tuntuu, että se tarkoittaisi sitä, että joka päivä keksisin kivaa tekemistä ja en suuttuisi mistään. Arki vaan vaatii rutiininsa, joista lapset ei tykkää. Mä kans en muista, että oma äitini olisi huutanut juuri koskaan, ja nykyäänkin jaksaa lastenlasten kanssa touhuta. Äidilläni oli vielä maatilan työt hoidettavana, että luulisi olleen väsynytkin. Voi että sitä tunteekin itsensä huonoksi kun tulee huudettua pikkuasioista.

Yhteistyössä