Kuinka olette toipuneet toisesta ( suunnitellusta ) sektiosta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tähän minäkin tahtoisin vastauksia. Mulla on edessä toinen sektio syyskuunlopussa. Alakautta oisin tahtonut kokeilla synnyttää, esikoisen kanssa jouduttiin pitkittyneen synnytyksen ja sykkeen laskun takia kiireelliseen sectioon. Nyt uudessa raskaudessa minulla todettu suurikokoimnen myooma, joka tukkii synnytyskanavaa, joten alakautta synnytys ei onnistu. Pelottaa aika paljon tuo uusi sectio.. Vaikka esikoiselta en ollut ollenkaan kipeä, paranin tosi nopeasti ja olin vain 3päivää sairaalassa. Kuitenkin, jotenkin arveluttaa, että ei tämä toinen voi mennä yhtä helposti...

Ohhoh, ei taida olla kelleen tehty useampaa sektiota ;) ;)

Minä myös pääsin "helpolla" tuon sektion jälkeen. Toivuin nopeasti vaikka toki kipujakin oli.
Nyt vaan mietin että joskos tää toinen onkin sitte kaksin verroin kamalampi kokemus kun tämä raskauskin on ollu kaksin verroin rankempi jo nyt. :D

Minulla siis suunniteltu sektio ahtaan lantion vuoksi. Ja toinen edessä helmikuun lopussa. =)

Loka ja Tirräinen 13+0

Noh, mulla kolmas sektio edessä vajaan kolmen viikon kuluttua! Tämä tuleva on ensimmäinen suunniteltu ja sen takia on tosi outoa, kun tiedän, minä päivänä vauvamme syntyy!

Ensimmäinen sektio tehtiin yllättäen ilmenneen perätilan vuoksi. Toista yritin synnyttä alateitse, mutta kohdunsuu ei auennut supistuksista huolimatta ja synnytys pysähtyi, jolloin mentiin kiireelliseen sektioon. Jälkeenpäin löytyi sitten niskatarjonta.

Molemmista leikkauksista olen toipunut fyysisesti tosi hyvin. Sairaalassa olin ensimmäisellä kerralla viikon ja toisella viisi päivää. Kotiin tullessa pystyin toimimaan ihan normaalista ja tavalliset arkiset askareet sujuivat hyvin. Piti vain itselle muistutella, että isommat imuroimiset yms. jätin väliin.

Kipuja ei minulla hirveästi ollut, varsinkin toisella kerralla olin valveutunut ja vaadin heti lääkettä, jos haavakipu alkoi. Itse piti seurata, milloin olin saanut mitäkin lääkettä, ettei välit tulleet liian pitkiksi. Hyvä kivunhoito nopeuttaa kuitenkin toipumista ja turha urheus täytyy tässä unohtaa.

Henkisesti ensimmäinen sektio otti koville, kaikenlaisia epäonnistumisen tuntemuksia tuli ja tietysti mukana oli paljon sopeutumista uuteen elämänvaiheeseen vauvan kanssa. Toisella kerralla kaikki oli helpompaa. Sektioon mentiin rankan yrittämisen kautta ja toisaalta itse leikkaus oli jo toimenpiteenä tuttu.

Yksi vaikeus ylitse muiden on ollut molempien lasten kanssa. Imetys ei lähtenyt käyntiin kummallakaan kertaa ja se on nyt mielessä taas, että olisko toivoa, jos se tällä kerralla onnistuisi...

Laiskamatolöhöäjä : Mie just yritin tuota urheena ilman lääkettä olemista, kunnes kätilö sitten sanoi että syö ihmeessä sitä kipulääkettä. Siitä on kuitenkin apua toipumiseen ja siihen haavan tulehduksen estämiseenkin.

Minulla imetys ainakin lähti käyntiin esikoisen aikana ihan hyvin. Heti neiti pääsi jyvälle että kuinka rintaa imetään ja perjantain leikattiin ja sunnuntaina oli tissit jo niin täynnä maitoa että sattu ja sitä suihkus ja valu kaiken aikaa. :x Tosin nännit oli tosi kipeet. Ihan mustelmilla ja ekat imut teki tosi kipeää.
Pahinta miusta koko jutussa oli just tuo nännien kipeys ja sitte ne jälkisupistukset mitkä kai tulee nyt tämän toisen kanssa olemaan vielä pahemmat. :/

Moi
Mulla takana kaksi suunniteltua sectiota ahtaan lantion vuoksi. Molemmista toipunut tosi hyvin ja nopeaan. Itse en ainakaan huomannut eroa ensimmäiseen. Mulla nämä siis tehty 8/04 ja 10/05. Minä muutenkin lähdin sairaalasta tosi nopeaan koska en kovin kipeä ole ollut. Ensimmäinen syntyi tiistaina ja kotiuduin torstaina. Toinen syntyi perjantaina aamuyöllä ja kotiin lähdettiin maanantaina.

Nyt jännityksellä odotan tulevaa tiistaita jolloin synnytystapa-arvio tästä meidän tulevasta vaavista. Nyt olisi vielä mahdollista synnyttää alakautta mutta jos vielä sektio tulee, kaikki tämän jälkeen tulevat vauvat menevät automaattisesti sektioihin. Tämä siis riippuu nyt vain vauvan koosta.

T:viinika ja ötö 35+4

Ompa kiva kuulla, että teillä on seuraavista sectioista jäänyt ihan hyvät fiilikset. Laiskamatolöhöäjä musta kanssa tuntuu aika oudolta, että tulen tietämään lapseni syntymäpäivän etukäteen, vähän kuin menisi joululahjoja tirkistelemään. No, hyvä tietty sinällään, että tuolla isommalle tietää hoidon järjestää siksi aikaa, kun isä on sairaalassa. Mulla päätetään ylihuomenna leikkauspäivästä (ja la. olisi siis 2.10.) No, jännätään sitten sitä, että kumpi sieltä on tulossa :)
Mutta tosiaan, hieman rauhoittunein mielin menen keskiviikkona äitipolille päättämään/kuulemaan tulevan sectio päivän. Niin, voiko siihen muuten vaikuttaa, vai kertooko ne vaan, että silloin ja silloin kello se ja se?

Meidän tilliäisten ikäero on 1v5kk, ja molemmat ovat syntyneet sektiolla (9/05 ja 2/07). Ensimmäisestä sektiosta (suunniteltu perätilan ja kaksiosaisen kohdun takia) selvisin yllättävän nopsaan eikä kipujakaan tarvinnut kärvistellä, sairaalassa olin 5 päivää. Toisen oli tarkoitus syntyä alateitse, mutta vesien menosta huolimatta supistuksia ei kuulunut eivätkä muka voineet oksitosiinia laittaa, joten edessä oli kiireellinen sektio. Ensin harmitti, mutta sitten olin tyytyväinen turvalliseen ja nopsaan syntymään. Toivuin toisestakin suht nopeaan, ainoa harmi oli se nostelukielto, ja pieni isoveikka huomiota vaatimassa. Mutta iskä oli kolme viikkoa kotona, joten nou hätä.

Meille lääkäri antoi kaksi aikaa eli päivää sektiolle, sitten mentiin kätilöiden vastaanottotiskille sopimaan päivää tarkemmin ja tarjosivatkin kaksi päivää myöhäisempää ajankohtaa. Minä siinä höpisemään, että kun lääkäri puhui tästä tai tästä päivästä... Kätilön mielestä lääkäri tarkoitti niiden päivien jälkeistä ajankohtaa. No, saimme kuitenkin kaksi päivää aiemman ajan, vaikka eihän sillä meille mitään suurempaa merkitystä ole, paitsi että odotus lyhentyi kaksi päivää! =)

Eilen kävin neuvolassa ja terkkari "pelotteli", että voi hyvinkin alkaa tapahtua ennen sovittua sektiota! Lääkärihän polilla kertoi, että jos synnytys käynnistyy ja vauvan pää on jo tulossa, kun saavumme vastaanottoon, ei leikkaussaliin enää siinä vaiheessa lähdetä, vaan yritetään alatiesynnytystä, vaikka takana on kaksi aiempaa sektiota. Mä en kyllä usko ennenkuin näen, että tämä syntyisi ennen laskettua aikaa, edellisetkin kun on menneet yli ja reilusti. Mut tietysti meikäläisen tuurilla mikä vaan on mahdollista! B)

Vielä ihmettelen sitä, että ketjussa jollekin oli lupailtu alatiesynnytystä kahden sektion jälkeen. Missä sairaalassa näin? Mun käsittääkseni Suomessa missään ei anneta synnyttää alateitse enää kahden sektion jälkeen, koska riskit on liian suuret.

No niin, nyt on sitten sectio aika sovittu ja tuli aikaisemmaksi mitä oli aluksi ajateltu. Nyt kyllä vähän jänskättää. Mutta tosiaan, mullekin sanottiin nyt ihan suoralta kädeltä että "Rouvahan tietää, että nyt kun joudutaan toinen sectio tekemään, menevät seuraavat raskaudet myös automattisesti sectioon." Onko sitten sairaalakohtaista, näin kuitenkin Oysissa.

Moi

Mulla kyseessä KYS. Kohdun istminen alue tarkastetaan joka raskaudessa ja jos tässä ei ohentumaa voi alkautta synnyttää. Mulla tämä ultrattiin ja kohdussa ei ole ohentumaa. Eli jos synnytys käynnistyy ja vauva mahtuu syntymään alakautta saan synnyttää alkautta. Mutta olen itsekin kuullut että mm. jyväskylässä ei kahden sektion jälkeen saa enää synnyttää alakautta. Tätilläni 6 lasta heistä 4 syntynyt ns. normaalia reittiä ja kaksi sektoitu. Sektiot olivat 2 ja 4 lapsi joten näin tälläpäin.

T:viinika

Yhteistyössä