kuinka nuoren kanssa matkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaula

Vieras
Meidän perheellä on tarkoitus muuttaa jenkkeihin asumaan noin vuoden päästä. Nyt miehen kanssa pohdimme ja arvomme sitä, että miten meidän pitäisi suunnitella perheen lisäystä.. Siis oikeasti nyt suunnitellaan sitä.
Miten olisi helponta lentää sinne? Vauva mahassa vai vauva jo syntyneenä?
Kuinka aikaero vaikuttaa raskauteen alkuvaiheessa/loppuvaiheessa? Kuinka pienen vauvan kanssa voi matkustaa, siis minkä ikäisen kanssa voi tuollaisen hujauksen suomesta jenkkeihin tehdä? Miten vuoden ikäisen tai vanhemman lapsen kanssa onnistuu noin pitkä matka? Kuinka pahasti lapsi kärsii aikaerosta?

Ihan snadi on helppoa seuraa jos lapsi on helppo. Kaikki ei ole!
Passi pitää vauvallakin olla, joten pari viikkoa ainakin menee.
Jos vauva syntyy jenkeissä, niin saako se kansalaisuuden??
Ihan loppuraskaudesta ei noita mannertenvälisiä saa enää lentää.

Miehen työkaverin perhe sai jenkeissä lapsen ja pieni sai jenkkikansallisuuden. Tosin nyt kun perhe on tullut suomeen, pienellä on kaksoiskansallisuus.

eikös sen lapsen voi laittaa äidin passiin siis suomessa?

Keväällä tulleen passiuudistuksen jälkeen ei lapsia voi enää laittaa vanhempien passiin. Siksi esim. itse uusimme vielä vanhan passin, jotta saimme lapsemme vielä vanhempien passiin seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.

kannattaa sitten lentää aika alkuvaiheessa, esim. jo viidennellä kuulla meidän lapsi potki mahassa jo niin hirveästi että lentäminen oli tuskallista, ja mitä pidemmällä raskaus on sitä tuskallisempaa on lentäminen, paikallaan istuen. Ja samalla myös veritulppa riski kasvaa. jos lennät raskaana, osta ainakin hyvät lentosukat. pienen vauvan kanssa matkustaminen on helppoa, ja sitä ei niin haittaa tuo aikaero, koska nukkuu muutenkin kokoajan, mutta jenkeissä (ja vastaavasti palatessa) nukkuu ensin väärässä rytmissä, eli nukkuu päivät ja virkein hetki on yöllä (tämä voi taas olla aikaerosta kärsiville vanhemmille raskasta).
Ja tosiaan ihan pienillä vauvoillakin se passi täytyy olla, ja siinäkin on se että jos ottaa vauvalle passin niin magee 10 vuotiaalla vastasyntyneen kuva passissa.. ei taida mennä läpi ;)

eli mä suosittelen matkustaan ennen raskausviikkoa 25.

Ilmeisesti pääsisimme lentämään kuitenkin bisnesluokassa, jossa on hiukan tilavammat penkit ja muutenkin väljempää, mutta kyllähän sielläkin täytyy istua sama aika..

Mua itseäni vastaavassa tilanteessa kyllä eniten mietityttäisi haluanko synnyttää Suomessa, jossa tunnetusti erinomaista hoitoa saa omalla äidinkielellään - vai vieraassa maassa vieraalla kielellä...

ja puhumattakaan siitä, että voiko asiaa ylipäätään suunnitella kovin tarkkaan. Tyyliin: muutetaanpas vuoden päästä, lapsi voisi syntyä siinä pari kuukautta ennemmin ja sit olis kiva lentää sen kanssa. Mutta entäpä jos sitä babya ei alakaan kuulua? Suunnitelmat menee myttyyn ja joko muutatte ennen raskautta tai raskaana tai ette muuta ja jatkatte yrittämistä. Ihan liiallista suunnittelua mielestäni.

itse synnyttäisin suomessa ja lentäisin pienen vauvan kanssa, koska luotan enemmän kotimaiseen sairaanhoitoon. Sen verran oli komplikaatioita omassa synnytyksessä, luovutusvertakin meni muutama pussillinen.... no se siitä. Ja kannattaa tosiaan tarkistaa mitä maksaa Jenkeissä synnyttäminen taitaa tosiaan olla aika kallista. Ihan pienen kanssa ei saa lentää olikohan viikon vai kahden viikon ikäisenä, selvinee finnairin sivuilta. Pieni vauva nukkuu melkein koko ajan, joten matkustaminen on helppoa. Koneeseen saa varmaankin sellaisen baby basketin, jossa vauvan hyvä köllötellä. Meillä hankittiin passi puolenvuoden ikäisenä ja se on tosiaan viideksi vuodeksi. Kymmenvuoden passeja ei enää saa. Voisithan myös soittaa lähimpään neuvolaasi ja tiedustella sieltä myös :)

Niinpä.. jokaisella on erilainen elämäntilanne ja erilaiset kysymykset pohdittavaksi. Meillä on nyt tällainen tilanne, että tuon raskauden, vauvan ja pitkän muuton täytyisi jollain aikajänteellä saada sopimaan samaan pakettiin. Tosihan on että ei sitä lasta tilata ja se saapuu tarkasti määrättynä päivänä. Siksihän näitä asioita täytyy suunnitella ja pohtia erilaisia ratkaisuja ja vaihtoehtoja.

Jos työn perässä jenkkeihin menee on siellä työntekijöillä vakuutukset jotka maksaa sairaalamaksut, mutta aina vakuutus ei kata koko perhettä. Siitä kannattaa ottaa selvää menee sitten ennen vauvan syntymää tai sen jälkeen, koska kyllä vauvakin lääkäriä tarvitsee. Siellähän ei ole neuvola järjestelmää.

Lensin raskausviikolla 24 noin kymmenen tunnin lennon ja meni hyvin. Tosin mahaa ei vielä ollut juurikaan, liikkeet kyllä tuntuivat. Seuraavan kerran lensimme parin tunnin lentoja kun vauva 3kk ja kun hän oli 6kk taisi olla jo 9 tunnin lento.

En tiedä teidän taloudellisesta tilanteesta, mutta eikö äitiyspäivärahaa makseta joissain tapauksissa ulkomaillekin, jos lapsi on syntynyt Suomessa ja vasta syntymän jälkeen muuttaa? Tietty jos on pysyväästi jäämässä Jenkkeihin niin sit ehkä ei, mut jos on jollain väliaikaisella työkomennuksella niin maksetaan siltä ajalta. Mutta jos bisnesluokassa lennätte niin ehkä teillä ei ole pikkurahan puutetta muutenkaan, kun miehen firma maksaa viulut... Mutta joka tapauksessa itse haluaisin kyllä synnyttää Suomessa ja olla ainakin ekat pari kk vauvan kanssa Suomessa, niin olis ystävät, mummot ym. tukiverkosto lähellä. Joskus se alkuaika vastasyntyneen kanssa voi olla rankkaa, jos on vaikka koliikkilapsi. Silloin voi olla vaikeaa samaan aikaa yrittää sopeutua uuteen maahan ja kieleen ja systeemeihin, varsinkin kun Jenkeissä ei välttämättä ole samanlaisia oikeuksia isyyslomaan kuin Suomessa.

Miltei sanoisin, että turhaa tuollaisia pohtia. Jos muutatte niin muutatte. Lapsi on sitten eri asia. Jos päätätte muuttaa ja raskaudut niin se on sitten ihan on juttunsa.

Etukäteen on turha tuota miettiä. Silloin kun lapsi päättää ilmoittaa itsestään niin katsot sitten synnytätkö Suomessa vai Jenkeissä. Samaten miten sitten muut asiat menee. Muutatteko perheenä Suomeen vai jäättekö Jenkkeihin. Jne. Raskautta ei oikein tuolla tavalla voi suunnitella. Vauvan syntymä voi heitellä ihan normaalistikin 1½kk, voit joutua vuodelepoon, voi tulla keskenmeno, komplikaatioita. Vaikka kaikki menisi ihan oppikirjojenkin mukaan, niin asioita on tiedossa, mihin vain ei voi vaikuttaa ja varutua.

Voihan tietenkin suunnitella mutta miltei 100% varmaa, että asiat ei mene ihan suunnitelmien mukaan.

Itse en suin surminkaan haluaisi muuttaa raskaana vieraaseen maahan. Pidän tärkeänä että on sukulaisia ja ystäviä lähellä, kun sain ensimmäisen lapsen.

Mutta tehkää kuten teille sopii. Mutta ajatelkaa muutto muuttona ja lapsi lapsena. Eli muuttakaa jos siltä tuntuu ja haluatte. Ja jos raskaudut suunnitelkaa sitten asioita uudestaan.

Sanoisin oikeastaan, että muuttakaa vain ja yrittäkää lasta. Jos lapsi syntyy suomessa, niin voi olla, että jää muutto tekemättä ;)

itse olin ainakin aivan puhki tuosta koko härdelistä, ettei ollut yhtään ylimääräistä energiaa, suunitella mitään tai järjestellä asuntoa jne. Lisäksi vielä hormoonien heittelyt, imetys jne. En olisi jaksanut yhtään mitään ylimääräistä tuohon päälle.

Kannattaa miltei tehdä niin, että asunto ja muut asiat on "valmiina" ettei tarvitse kaikkia samassa rytäkässä laittaa ja mittiä.

Niinpä, saattaa tietenkin olla ettei meille tulekkaan lasta vaikka kuinka yritettäisiin ja vaikka miten pitkään..
Saattaa myös olla että työkomennuksen ajankohta aikaistuu tai siirtyy..

Täytyy elää tilanteiden mukaan ja miettiä mitkä ovat tärkeitä asioita missäkin tilanteessa ja mistä voi joustaa.. Tuokin on aivan totta, mitä vanhempi toi esille, kaikki komplikaatiot, keskenmenot ja vuodelevot..
Mutta täytyyhän sitä elämää suunnitella eteenpäin välillä eikä elää vain päivää kerrallaan, eikö?

Suunnitellaanhan kotisuomessakin opiskeluja, työpaikkoja, asunnon ostoa, kaupunkien välisiä muuttoja sekä sitä perheen perustamista..eikö???
Ja melkein nuo kaikki asiat, mitkä aikaisemmissa viesteissä on tullu esille koskee myös näitä asioita mitä ihan kotisuomessakin suunnitellaan..

Heips,

Itse asun jenkkilässä ja olen synnyttänyt täällä n. vuosi sitten esikoisemme. Kovinkaan paljon en neuvoja osaa antaa mutta muutamia vinkkejä kuitenkin.

Ensinnäkin vakuutusasiat kannattaa todellakin tutkia ennen mahdollista lähtöä hyvin tarkkaan. Meillä esim. ei olisi vakuutukseen mennyt n.40 000 euron raskauden ja synnytyksen aiheuttamat kulut mikäli olisin raskautunut jo Suomessa asuessa. Elikä vakutuuksessa oli pykälä, jonka mukaan korvaa vain mikäli on raskautunut asuessaan kyseisessä maassa.

Itselläni synnytys oli hyvin, hyvin vaikea ja kaipasin kyllä kovasti vanhemmuuden alkuhetkeillä omia vanhempiani tai muita tukipylväitä ympärille, koska olin hyvin heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen. Tämä on kuitenkin vain minun tarinani ja eikä muut täällä synnyttäneet Suomalaiset ystäväni ole joutuneet kokemaan samaa. Terveydenhoito on erinomaista mikäli vakuutukset ovat kunnossa. Esikoisen synnyttäneenä kaipailin kyllä suomalaista neuvolajärjestelmää mitä ei täältä saa.

Suomesta saa äitiysrahaa tai vanhempain rahaa mikäli on lähetetty ulkomaille työskentelemään..siis itse tai puoliso..joksikin tietyksi ajaksi ja saa jo lähtiessä kelalta tiedon, että kuuluu edelleen etuisuuksien piiriin.

Olemme lentäneet ensimmäisen kerran 2kk ikäisen vauvan kanssa Suomeen ja sen jälkeen useita kertoja eri kohteisiin. Lennot menneet vaihtelevasti mutta pääsääntöisesti aika hyvin. Minusta matkustaminen riippuu ihan lapsesta sekä vanhemmista ja heidän asennoitumisesta koko hommaan. Pienikin lapsi aistii niin hyvin äidin olotilan ja pienetkin muutokset päivien rytmeissä. Hengissä olemme kuitenkin selvinneet, vaikkakaan en mitenkään suosittele pitkiä matkoja yksin vauvan kanssa. Itse jouduin kerran myrskyisten sääolosuhteuden vuoksi matkustamaan 7kk vauvan kanssa 36 tuntia putkeen....silloin oli hermot jo aika kireellä;)

Aikaerosta ollaan kärsitty ja ei olla kärsitty...riippunut ihan siitä miten matka on mennyt tai millä tuulella vauva on sattunut olemaan.

Mutta siitä miten matkustaa vauva masussa ei mielestäni voi antaa mitään neuvoja. Jokainen raskaus on hyvin yksilöllinen joten siinä on omat riskinsä jos raskaudut ennen muuttoa tännepäin.

Mitä ikinä päätättekin tai miten ikinä teille käykin toivotan onnea ja avointa mieltä koska sitä tarvitaan:)

Ja lopuksi vielä...päivääkään en kadu omia ratkaisujani.

Kiitos Juhuulle kirjoituksestasi.
Mukava tietää, että joku on tuon jo kokenut ja kaikki on mennyt lopulta hyvin.
Me olemme aivan suunnitelmien alussa vielä ja paljon on selvitettävää mm. nuo vakuutusasiat, asunto ja muut.

Tuntuu vain siltä, että jos jotain edes kysyy ja pyytää kommenttia niin saa vain kylmää vettä niskaan ja paheksuvia viestejä.