Kuinka nopeasti reagoitte vauvan itkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä kyllä. Vauva ei koskaan itke ilman syytä. Vauvan itkuun pitää reagoida heti. Siis alle 1 vuotiaitten. Ja yli 1 vuotiaidenkin itkuun pitää reagoida, jos ei nyt samalla sekunnilla niin mieluiten alle minuutissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Virve:
Esikoisen kanssa reagoin heti itkuun niin ettei ehtinyt edes kunnolla alkaa kun olin jo lohduttamassa ja helppo oli vauva- aika ja uskon sen johtuvan osaltaan siitä että vauvalla oli jo alusta asti turvallisuuden tunne kun kokoajan olin lähellä. Mä koen että pääsin helpommalla itse kun itku ei ehtinyt vielä kovaksi ja rauhoittuminen tapahtui nopeasti.
Nyt toinen lapsi on masussa kasvamassa ja aika näyttää miten kahden lapsen kanssa joutuu toimimaan.

Ihan sama juttu. Mä reagoin jo kitinään ja HETI ilman viivytystä. Meillä ei vauva itkenyt ensimmäiseen 3 kuukauteen kuin tasan 2 kertaa. Ei tarvinnut itkeä, kun reagoin jo kitinään. Imetin heti kun teki nälkäeleitä. En koskaan tiennyt, mitä on nälkäitku. Öisin nukkui kyljessäni kiinni ja heräsin imettää, ku vauva liikehti ja hamui suullaan. Ei siis itkenyt öisinkään. Kun sitten alkoi itkemään, niin vastasin heti. 3 ekan kk jälkeen meillä itkettiin vain muutamia minuutteja yhteensä per päivä. Joskus meni viikko, ettei ehtinyt itkemään lainkaan. Varmasti vaikutusta on tempperamentilla mutta myös käytöksessäni. Vauva esim. kulki mukanani miltei koko ajan kantoliinassa tai sylissä tai köllöttelin sen kaa lattialla. Ei oikein syntynyt tilanteita, että olis rääkyny pää punaisena

Minkä ikäinen lapsi on nyt? Mielenkiinnosta vain kysyn, että miten onnistuu kaikki odottamistilanteet yms vai tapahtuuko kaikki heti, kun lapsella tulee jokin tarve johonkin asiaan?

Lapsi on nyt 2 vuotias ja tosi hyvin sujuu odottaminen. Kun sanon, että täytyy odottaa, niin hiljaa katselee mua ja odottaa sen pari minsaa ja sitten annan vaikka sen jonkun jutun, mihin ei itse yllä ja mitä pyysi mua antamaan. On hyväntuulinen ja viihtyy omissa leikeissäänkin. Ei roiku puntissa eikä kitise. Ehkä tässä on kuitenkin tulossa uhmaa, eikö kaikille tule? Mutta helppo lapsi ku mikä. Mutta meidän kotonakin on ilmapiiri leppoisa eikä täällä koskaan kukaan huuda. Nukutaan perhepedissä. Eli nukkumaanmenokin sujuu ilman itkuja.
Mutta lapsi nyt 3 v ja uhma ihan hirveä,odottelukin melko vaikeaa! Ja nyt sitten kuuluu sitä huutoakin,vastaan siihen heti kuten vauvanakin.Nyt tosin sanallisesti.Rauhoittelen tai sanon että kylläpä sinua harmittaa.
Katsotaan minkälaien tulee kuopuksesta 4kk jonka itkuun ei pysty ihan yhtä hyvin vastaamaan kuin esikoisen.Vaikka kyllä mä sillekkin vessasta huutelen ,että äiti tulee ihan just.

Kyllä useimmissa tapauksissa heti, tietysti jos vauva näköetäisyydellä ja tiedän että itkee "syystä ei mikään, ja kohta helpottaa" niin ei tarvitse sitä välitöntä reagoimista. Vastasyntyneiden kanssa kultainen 20 sekunnin sääntö on kohdallaan.

Tulee mieleen eräs aamu, kun join aamukahviani kaikessa rauhassa keittiönpöydän ääressä, vauvan huristellessa kävelyautossa. Ääni, joka olisi hyvin voinut tulla oven läpi tulevasta rälläkästä valtasi meidän huoneiston ja loikin kuin nuori varsa huoneeseen mistä tuo koko kehon lävistävä meteli tuli.

No siis hirveää. Riepu oli pudonnut lattialle :laugh:

Meillä 8kk ikäinen tyttö. Kyllä sen tunnistaa milloin esim. on kopsauttanut päänsä lattiaan tai jäänyt jumiin johonkin, silloin itku on hätäinen. Tuskastunut itku vaatii unille panoa, mutta en todellakaan heti juokse hätiin jos kuulen ja näen että lapsi kitisee esim. jos ei saa kaapin ovea auki tms. turhaa kiukuttelua. Eikä tuo tyttö ole koskaan siihen kuollut, mielestäni lapsen pitää pienestä pitäen oppia myös ongelmanratkaisukykyä ja kestämään pieniä pettymyksiä. Juurihan siitä oli vähän aikaa sitten Vauvassa tai Kaksplussassa kirjoituskin.

Riippuu itkusta miten nopeasti reagoin, meillä 6kk vauva saattaa unissaan itkeä, niin että en edes ehdi itse kunnolla sängystä ylös kun itku jo lakkaa ja silloin on kyllä turha mennä, kun vauva nukkuu.

Yhteistyössä