Kuinka nopeasti esikoiselle leikkikaveri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helmi81

Vieras
Millaisia ikäeroja teidän lastenne välillä on ?? Lähinnä esikoisen ja seuraavan välillä?
Jos pieni ikäero, niin miten miten teillä arki on sujunut kahden vaippaikäisen/pienen kanssa?

Meillä on reilu 9kk ikäinen tyttö eikä toista ole tulossa, mutta välillä sitä miettii, että olisiko se hyvä jos ikäero olisi pieni, mutta kolikolla on aina se toinen puoli eli olen ajatellut myös, että sitten esikoisesta tulee turhan nopeati se "isompi" sisarus, vaikka on itsekin vielä pieni eli parempi odottaa muutama vuosi.

Mutta kiinnostaisi kovasti teidän kokemukset asiasta =)

Tämä taitaa olla ikuisuusaihe tällä palstalla. Lyhykäisyydessään tietysti pienestä ikäerosta on se hyvä puoli, että lapset saa yhdessä "putkessa" mahdollisimman nopeasti isoksi. Tällöin ei tarvitse kauan säilytellä esikoiselta vaatteita kuopukselle ja vauvanhoitorutiinit jne on tuoreessa muistissa. Lapsista myös toivotaan olevan toisilleen leikkiseuraa, kunhan kuopus lähtee liikkeelle. Joku myös ehkä haluaa olla mahd. lyhyen ajan työelämästä pois (esim. jos on suunnitellut hoitavansa lapset 3-v ikäiseksi kotona, niin jos ikäeroa on esim. vuosi, niin silloinhan pitkillä ikäeroilla olisi 6-v kotiäitinä, kun taas vuoden ikäerolla kotiäitinä olisi vain 4-v).

Itselläni lapsilla on yli 4-v ikäeroa seuraavista syistä: minulle vauvan hoito on ollut ihanaa, mutta raskasta. En myöskään halunnut esikoista pakottaa kasvamaan isoksi ennen aikojaan, vaan halusin nauttia ja osallistua aktiivisesti hänen taaperovaiheeseensa. Myös taloudellisesti ajattelimme, että on parempi, että voi välillä hoitaa asuntolainaa pois. Myös äitiys- ja vanhempainrahat olivat tietysti kuopuksen kohdalla sitten taas kohdillaan.

Toisaalta on siis ehkä hyvä, että vaippaikä, uhmaikä, kouluunlähdöt, murrosiät jne tulevat kaikki putkessa, mutta itse ajattelen, että on helpompaa käsitellä asioita yksi kerrallaan. Esimerkiksi 7-vuotiaan ekaluokkalaisen elämässä tapahtuu isoja muutoksia, joten minusta oli hienoa, että pystyin ensimmäiset 2 vuotta tukemaan esikoista koululäksyjen kanssa. Sitten ehti vetää henkeä ennenkuin kuopus aloitti ekan luokan.

Kannattaa siis miettiä ensiksi faktat: onko meidän perheellä varaa hankkia kaksi lasta samaan putkeen (voi tarkoittaa, että kuopuksen kohdalla on surkea äitiys- ja vanhempainhoitoraha), kaikilla aloilla työura voi kokea pahan takaiskun, jos on pois kerralla monia vuosia, jolloin kaksi pienempää pätkää on uran kannalta parempi. Myös tukiverkko kannattaa tarkistaa. Jos omat vanhemmat ovat työelämässä mukana eivätkä asu lähellä eikä taloudellisista syistä pysty käyttämään ulkopuolista hoitoapua sairaspäivinä jne, niin kaksi pientä lasta voi olla liian kova taakka parisuhteelle, sillä esim. 3-4 vuotta hoitamatonta parisuhdetta voi tarkoittaa sitä, että vaikean pikkulapsivaiheen jälkeen onkin lapsilla kaksi erillistä kotia. Toki sitten ratkaisee omat mieltymykset ja oma kokemus esikoisen kanssa vietetystä ajasta. Siltikään esikoinen ei välttämättä ole samanlainen vauva kuin kuopus, jolloin toinen voi olla helppo vauva ja toinen taas esim. allergiaa ja vatsavaivoja kitisevä nukkumaton vauva.

Kannattaa yrittää miettiä, että mitä se tarkoittaa, jos esimerkiksi kaksi lasta on yhtäaikaa vaipoissa eikä kumpikaan oikeastaan syö itse eikä pue itse. Erityisen raskaaksi koen sen, että jos esikoisen nukkumisrytmi on kateissa ennen kuopuksen syntymää, sillä pahimmassa tapauksessa heidän rytminsä ovat erilaiset, jolloin itse ei pääse nukkumaan oikeastaan milloinkaan. Omalla kohdallani oli iso etu siinä, että yli 4-vuotias osasi jo itse pukea ja syödä sekä käydä vessassa sekä hänen unirytminsä oli vakaa. Myös immuniteettiä oli tullut, joten hän ei juurikaan sairastellut.

Meillä esikoinen kaipasi kaveriseuraa, mutta päiväkodista oli ehtinyt jo tulla kavereita, joten rohkeasti sitten vain soittelin päiväkotikavereille, jotka mielellään tulivat viikonloppuisin ja joskus iltaisinkin leikkimään. Myös päiväkodin pihalla sai käydä leikkimässä silloin, kun lapset ulkoilivat. Myös lähellä ollut puistotädin valvoma puisto oli suosittu perhepäivähoitajien ja kotiäitien kohtaamispaikka, josta löytyi pienen etsimisen jälkeen kavereita esikoiselle. Pidin myös tosi tärkeänä sitä, että esikoiselle ja minulle tuli sellaista kiireetöntä, kahdenkeskistä aikaa, kun vauva nukkui. Silloin luimme, leikimme ja askartelimme. Oli hienoa huomata, miten esikoinen rauhoittui ja oppi itse keksimään leikkejä eli hän opetteli itse viihdyttämään itseään, kun hän oli päivähoidossa ehtinyt jo tottumaan kovaan meluun ja melskeeseen.

Jos kolmatta lasta vielä haluaisin, niin haluan taas niin, että ikäeroa on riittävästi, jotta lapseen ehtii tutustumaan ja olemaan hänen kanssaan kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja mammoth:
Kannattaa siis miettiä ensiksi faktat: onko meidän perheellä varaa hankkia kaksi lasta samaan putkeen (voi tarkoittaa, että kuopuksen kohdalla on surkea äitiys- ja vanhempainhoitoraha)

Tuohon sen verran, että nykyään saa seuraavasta lapsesta samaa äippärahaa kuin ekasta, jos väli on alle kolme vuotta. Eli ei tipu minimille sen takia. Tarkemmat tiedot Kelan sivuilta.

Meidän lapsilla ikäeroa on 1v 7kk. En ole kokenut mitenkään rankkana tätä aikaa kahden pienen kanssa. Toki on rankempaa kuin vain sen yhden kanssa, mutta enpä minä niin kauhean helppoa elämää kaipaakaan. Kun vauvan rytmi muodostui, niin kaikki on mennyt ihan rutiinilla. Esikoinen ei reagoinut mitenkään vahvasti vauvan tuloon, tietty pientä mustasukkaisuutta ja huomionhakua oli, mutta kohtuudella. Vaikeampana olen pitänyt sitä, kun nyt vanhempi on 2,5v ja uhma on TODELLA paha. Nuorempi on 10kk ja haluaisi kovasti jo mennä seisten, mutta ei osaa, joten turhautumiskitinää on ja paljon. Eli rankin vaihe kahden pienen kanssa on menossa juuri nyt. Päivät on melkeinpä yhtä huutoa joko samaanaikaan tai eriaikaan. Miestä ahdistaa suuresti, itseäni ei. Kumma kyllä. Tiedän, että tämä on ohimenevää. Mutta siis, jos olisin saanut itse päättää, niin se yksi vuosi olisi paras mahdollinen ikäero. Esikoinen oli vuoden iästä kahden vuoden ikään aivan ihana aurinko ja helppouden perikuva, siinä välissä olisi ollut hyvä hoitaa nuoremman sisaruksen vauvavuosi.
Esikoinen oppi kuivaksi kuopuksen ollessa 4kk ikäinen. Puhumaan rupesi kunnolla heti kuopuksen syntymän jälkeen. Ja muutenkin kehittynyt nopeasti. Eli siis meillä ei tullut takapakkia missään suhteessa vauvan tulon jälkeen, siinä päästiin helpolla. Tuttikin jäi pois pari kuukautta sitten, eikä himoitse pikkusiskonkaan tutteja sen kummemmin. Eli ainut vaikeus esikoisen suhteen on tämä uhma ja minä itte -kausi. Kuopus on selvästi vaativampi tapaus ja kitisee "turhasta" enemmän.

Meillä ikäeroa on tasan kaksi vuotta, mikä vaikuttaa ihan hyvältä. Helpottaa suuresti elämää, kun vauvan syntyessä esikoinen on jo päiväkuiva, osaa mennä itse potalle, osaa riisua ja pukea osittain, osaa puhua ja osaa syödä itse. Sellainen tilanne, jossa esikoinen ei vielä edes kävele, kuulostaa ihan kamalalta.

Asenne se on mikä kaikessa ratkaisee.

Mulla on isommilla ikäero 2,2v ja ovat jo koululaisia. Oli rankaa,kun uhmaikäinen ja vauva oli samaan aikaan, vaikka vauva oli hirveen helppo.Esikko on ollut koko vauvaikänsä vaikea, koliikkia, korvatulehduskia, uniongelmia...

Nyt on toinen sarja menossa ja heille tulee ikäeroa 1,1v. Olen ostanut helpotukseksi tuplarattaat ja kaikki vaatteet ja varusteet on tietty tallella.Suhtaudun ihan positiivisesti tulevaan, vaikka kuopus ei vielä kunnolla kävele eikä tosiaankaan puhu eikä syö itse. Siinä ne menevät samassa rytäkässä. On mukava saada kokemusta aivan erilaisestakin ikäerosta kuin mitä oli vanhemmilla lapsilla.

Tuota minä en aina käsitä, että miten niin on helppoa että isompi on jo pois vaipoista nuoremman syntyessä. Minä koin asian aivan päinvastoin. Kun esikoinen alkoi käymään potalla (jätti siis samantien vaipat pois kokonaan), piti aina ja kaikkialla etsiä se vessa tai pusikko missä käydä pissalla. Piti riisua housut ja viedä potalle aina kun oli hätä, vaikka olisin ollut juuri syöttämässä vauvaa. Silloin kun oli vaippa, oli niin helppoa sen suhteen. Ja se tosiaan on niin, että asenne ratkaisee. Meillä ei vieläkään esikoinen oikein syö itse enkä koe sitäkään mitenkään rasittavana tai ongelmallisena.

Yhteistyössä