Kuinka nirsoja lapsenne on?

anu
Meillä pitäis olla aina sama ruokalista: keittoja, pottumuusia tai pottulaatikkoruokaa.. Jos on esim. makaroonia tai riisiä niin ei uppoa! Samoin yäk-listalla on puurot ja vellit, eikä enää jugurttikaan maistu..Eikä syö herneitä eikä maisseja, jos sellainen olöytyy suusta niin ei ota enää lusikallistakaan!

Eikä ole herkuilla ollut osuutta asiaan..aina syöty monipuolisesti mutta tyttö on valikoinut häntä miellyttävät ruuat! Nälkäpäivä on, jos sattuu olemaan makaroonilaatikkoa.

Tarjoatteko yleensä jotain toista ruokaa vai varaatteko lapselle "oman" ruuan kun tiedätte ettei päivän ruokalista miellytä herrasväkeä?
 
Miskan äiskä
Meillä ei nirsoilla, ainoa ruoka josta poika 2,5v ei tykkää on pinaattikeitto ja sitäkin tarjoan silloin tällöin, mutta annan pojalle jotain muuta. Joskus liha ei kelpaa, jos palat on liian isoja, mutta kun se laittaa tarpeeksi pieneksi ja vaikka syöttää, niin kyllä kelpaa. Ei kannata antaa lapsen valikoida liikaa ruokia, vaan tarjota ja tarjota sitkeästi niitä vähemmän tykättyjä ruokiakin. No ei meidänkään perheessä nyt ihan kaikkea syödä, mutta sitä syödään mistä me vanhemmatkin tykätään esim. kalaa ja se kelpaa pohjalle hyvin. Itse en voi syödä silakkapihvejä eikä meillä niitä olekaan ikinä, mutta poika söi kyllä kokonaisia pieniä muikkuja ja silakkapihvit meni alas päiväkodissa.
 
Meillä ruokailut ovat sujuneet onnellisesti ilman päänvaivaa ainakin nämä ekat 1v 5kk. Tyttö syö monipuolisesti samoja ruokia meidän kanssa, kaikki on maistunut.

Jospa tuo nirsoilu on vain ohimenevä vaihe ja oman halun toteuttamista, allergioista ei varmaan liene kyse. Ja makumieltymyksensähän meillä kullakin on.

=)
 
Meillä syödään kanssa hyvin, mutta muutamia ruokia on löytynyt joista kuopus (1v9kk) ei pidä. Huomioin yleensä sen niin että vaihtoehto on mutta ensin pitää vähän maistaa. herneet yms laitan lautasen reunalle niin että ne on helppo jättää syömättä eikä niistä tule silloin isoa riitaa. Vanhin lapsi on nyt melkein 6v ja omien sanojensa mukaan inhoaa herneitä - olen silti vaatinut että 3 hernettä on syötävä ja on suostunut tähän mennessä syömäänkin.
Usein lasten makumieltymykset muuttuvat ja siksi haluan että he edes maistavat ruokaa tai lisuketta, mutta mahan saa täyttää muulla ruualla jos ei todella maistu. Vaihtoehto ei kuitenkaan ole koskaan mitään herkkuruokaa vaan esim perunaa, jolloin toisen ruuan herkullisuus ei vaikuta "inhoamiseen"
Pienelle annan helpommin periksi koska neuvottelu on vielä turhaa, mutta jälkiruokaa ei saa isot eikä pieni jollei ruokaa ole syöty kunnolla (jälkkäriä ei ole kylläkään meillä usein)
 
Meillä on tyttö aikaisemmin ollut hyvinkin kaikki ruokainen, mutta nyt viimeaikoina on alkanut vähän nirsoilemaan... Tosin ei juuri muun kuin makaronin ja pastan kanssa, aina ei keitot maistu (johtuisko keitot osin siitä kun ne on hankalampaa syödä?). Onneksi kuitenkin tykkää porkkanoista, herneistä, maissista, parsakaalista ym ym terveellisestäkin. :D

Mä olen varmasti kamala(?), mutta jos meillä on joskus sellaista ruokaa joka ei neidille kelpaa, mutta kuitenkin on syötävää (ei siis liian mausteista tms) niin sitten on ollut syömättä, eri ruokia en ole tehnyt, enkä ole aikonut tehdäkään. Ruokaa on aina maistettu, ja jos ei toinen lusikallinen enää kelpaa niin sitten ei kelpaa. Tytöllä ikää 1v10kk, ja syö kaksi lämmintä ruokaa päivässä + ilta- ja aamupalan, niin ei tuo nälkään kuole jos joku ruoka väliin jää. ;)

Ja jos ruoka ei heti maistu, niin saa sitten hetken päästä tulla syömään, mutta uudelleen en ole ruokaa enää lämmitellyt. Tuntuu se kylmänäkin maistuvan, mikäli on maistuakseen. ;)

Meillä harvemmin kuitenkin on pastaa ja makaronia, ja samaa ruokaa ei syödä kahta kertaa päivässä. Aamu- ja iltapäivisin on eri ruokalajit, joten ainakin toinen lämmin ruoka maistuu aina. ;)
 
Mein kolme vuotias on tosi nirso, meillä aina tarjottu monipuolista kotiruokaa, mut nyt viime aikoina nirsoilee miltei minkä ruuan kanssa tahansa. Vihanneksista ainut on parsa mikä menee. Jos hän näkee sipulin palasia ruuassa ni ne pitää noukkia sieltä pois tai hän jättää ruuan syömättä. Raivostuttaa, mutta olen itse ollut pienenä aivan samanlainen.
 
Meillä 1v 8kk nirsoilee kaikenlaisista ruuista. Tietyt menee ja toisia ei edes haista. Tarjoan sitä mitä muutkin syö ja lisänä salaattia/raastetta ja leivän. Niistä syö sen minkä syö. jos on mielestään pahaa ruokaa, on sitten syömättä. en enää jaksa numeroa tehdä aiheesta. Hyvin kasvaa, vaikka pitääkin välillä nälkäpäiviä.

Lisäksi olen ajan mittaan huomannut, että tietyt ruuat (esim paprika ja maissi), joita on väen vängällä syötetty, onkin sitten aiheuttanut allergisen reaktion. Nuo ruuat tuntuu vaihtelevan jonkun verran kausittan, mitkä on susikkeja ja mistä kieltäytyy.

Pääasia mun mielestä, että tarjonta on monipuolista ja lisää ei saa mitään ennen kuin kaikkea on syöty. eikä tilalle anneta toista ruokaa, jos ei maistu. Näin siis meillä toimii ilman kädenvääntöä syömiset.
 

Yhteistyössä