Kuinka myöhään voi tehdä abortin ja millä perusteella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hullu tuttava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hullu tuttava

Vieras
Eräs tuttuni on patologinen valehtelija ja olen ollut hänen "raskautensa" alusta asti varma että hän ei ole raskaana. Hänen sukunsa ja yhteiset tuttavamme uskovat että hän on raskaana.. (hän on lihava, joten ei voi päällepäin sanoa onko hän vai ei) ..nyt hän oli tuttavalleni kertonut että menee ensi viikolla ehkä tekemään abortin ettei hänestä olekkaan äidiksi. Ja hän tosiaan sanoi kesällä että laskettu aika on lokakuussa, sitten se vaihtui joulukuuhun ja nyt pari päivää sitten se sanoi että se on Tammikuussa. Laskeskelin että hänen täytyisi olla viikolla 26. vähintään jos on tammikuussa laskettu aika. Kesäkuussa hän kertoi minulle että on raskaana joten sen mukaan hän voisi olla vasta 20. viikolla.

Hänen sukunsa ja ystävänsä eivät usko minua kun yritän selittää että se likka valehtelee!! Nyt haluisin kuulla onko jollain tietoa että noin myöhään olisi abortti vielä tehty? Ja pitääkö lapsi synnyttää sitten kuoleenna ja joutuuko oleen sairaalassa ym.

Kiitos!

Abortin saa tehdä yleensä viikolle 12 asti. Erityisistä painavista syistä myöhemminkin, mutta vain vaikean vammaisuuden vuoksi enää raskauden puolivälissä (silloin synnytetään kuollut lapsi sairaalassa). Eli tuttusi valehtelee ja pahasti. Pyydä näyttää neuvolakortti, raskaustodistus tai käske pissimään raskaustesti.

[QUOTE="abc";24792213]Abortin saa tehdä yleensä viikolle 12 asti. Erityisistä painavista syistä myöhemminkin, mutta vain vaikean vammaisuuden vuoksi enää raskauden puolivälissä (silloin synnytetään kuollut lapsi sairaalassa). Eli tuttusi valehtelee ja pahasti. Pyydä näyttää neuvolakortti, raskaustodistus tai käske pissimään raskaustesti.[/QUOTE]

Yleinen harhaluulo.
Erityistapauksessa(esim. äidin hyvin nuori ikä) abortti voidaan myöntää 24 raskausviikkoon asti.
Tiedän kokemuksesta.

Joo itse en ole kyseisen henkilön kanssa ollut tekemisissä sen takia etten jaksa kuunnella hänen mielikuvituselämänsä tapahtumia. Haluaisin vain että nämä meidän yhteiset tutut jotka ovat minun elämässäni todella läheisesti mukana, ymmärtäisivät myös mikä hullu tämä näinen on ja etten minä ole hullu! :D

Tää likka oli kertonut olleensa myös jossain testissä missä oli joku piikki tökätty mahasta ja otettu vissiin joku lapsivesinäyte? Millähän viikolla tommosia tehdään kun ei mulle vaan tehty? Ja sanoin sille meidän yhteiselle tutulle että pyytää sen näyttään raskauskorttiaan tai ultra kuvaa tai kysyis ees sf-mittaa..

Mulla oli yksi tuttu joka väitti useaan otteeseen olevansa raskaana. Ensimmäiset "meni kesken" aikaisilla viikoilla. Sitten yhden kerran jatkoi juttua pitempään, oli mukamas raskaana 23. viikolle. Sitten yhtäkkiä, tosi "yllättäen" kertoi, että kesken oli tämäkin mennyt. Raskausviikolla 23, perjantaina likka - siis omien sanojensa mukaan - meni sairaalaan, lapsi syntyi ja eli vajaa 24h ja maanantaina tää likka oli koulussa ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut... :D Koko "raskautensa" aikana jatkoi alkoholin juomista juhliessa. Facebookiin sitten merkkasi olevansa enkelivauvan äiti yms paskaa. Ihan ihmeellistä. Oli todella sekaisin päästään. En tunne häntä lähemmin mutta silti vaikea ymmärtää miten tuollaisia valehteleva ei ole psykiatrisessa laitoksessa. Oli siis 16-vuotias näiden tapahtumien aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;24792281:
Tää likka oli kertonut olleensa myös jossain testissä missä oli joku piikki tökätty mahasta ja otettu vissiin joku lapsivesinäyte? Millähän viikolla tommosia tehdään kun ei mulle vaan tehty? Ja sanoin sille meidän yhteiselle tutulle että pyytää sen näyttään raskauskorttiaan tai ultra kuvaa tai kysyis ees sf-mittaa..

Lapsivesinäyte otetaan yleensä viikon 15 jälkeen ja ei sitä otata kaikilta. Sen saa mm. jos np-seulonnoissa tulee epäilyttävä tulos. 24 viikolla muistaakseni saa vielä lääketieteellisistä syistä tehdä keskeytyksen, itse olen esim. saanut lapsivesinäytteen tulokset lähempänä tuota ajankohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;24792281:
Tää likka oli kertonut olleensa myös jossain testissä missä oli joku piikki tökätty mahasta ja otettu vissiin joku lapsivesinäyte? Millähän viikolla tommosia tehdään kun ei mulle vaan tehty?
Kyllä niitä tehdään. En tiedä viikoista, mutta tehdään juu. Ei toki kaikille.

Mitä väliä jos hän valehtelee? Miten se on sulta pois, jos hänen sukulaisensa yms uskovat hänen olevan raskaana? Miksi juuri sun tehtäväsi on saada heidät uskomaan, ettei raskautta olekaan? Anna olla vaan...kai ihmiset ihan itse tajuaa totuuden, ja jos ei tajua niin ei silläkään minusta mitään väliä ole.

kuinkahan pian sen erityisluvan voi saada, eikö se haeta jostai (TEO:sta vai mikä se oli)? kun se oli tälläviikolla ollut tossa lapsivesitestissä ja siitä saanut jo tulokset ja abortti olis ens viikolla, mutta ei se tiedä vielä meneekö se siihen? :O

Totta puhut Anatolia.Niin ei sillä pitäis olla väliä, pitäis vaan osata antaa asian olla.. Tuntuu vaan niin pahalta ja avuttomalta seurata vierestä kun läheisiä ihmisiä kustaan linssiin eikä pysty todistaan niille tätä asiaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;24792476:
kuinkahan pian sen erityisluvan voi saada, eikö se haeta jostai (TEO:sta vai mikä se oli)? kun se oli tälläviikolla ollut tossa lapsivesitestissä ja siitä saanut jo tulokset ja abortti olis ens viikolla, mutta ei se tiedä vielä meneekö se siihen? :O

Aika pikaisesti on tulos tullut, jos lapsivesinäytteestä on ollut kyse. Istukkanäyteestä tuo on varmaan hyvinkin ehtinyt. Jos tarpeeksi paha kromosomivika löytyy, niin varmaan luvankin saa samantien.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;24792476:

Ei tule tulokset niin nopsaan ja lapsivesipunktio otetaan yleensä jo aiemmin (voidaan toki tehdä paljon myöhemminkin), yleensä niin, että huomataan n.rv.11-13 tehdyssä ultraäänitutkimuksessa että jotain häikkää on esim.huomattava niskaturvotus (tai seulontatulos ultra+verikoe antaa tuloksen jolloin vapaaehtoinen punktion voidaan tehdä).
Sitten saa lähetteen lapsivesipunktioon ja tuloksien tulemisessakin menee aikaa, ei ne tule parissa päivässä.
Sitten siihen päälle vielä se erikoislupa raskauden keskeytykseen vie aikaa (jos siis punktiossa on havaittu kromosomipoikkeavuus).

Oli miten oli, niin joka tapauksessa jos tämä nainen olisi rv26 niin keskeytystä ei voi tehdä enää.
Raja keskytyksessä on lääketieteellisistä syistäkin huolimatta matalampi.

Mutta kuten joku jo sanoikin, niin anna olla. Eipä se sinulta pois ole vaikka joku puhuukin tuollaista jaskaa.

Viimeksi muokattu:
No kyllähän sen lapsivesipunktion voi tehdä vaikka kuinka myöhään, esim vasta rv 36, mutta sillon kyse on lähinnä siitä , että tarkastetaan onko sikiön keuhkot tarpeeksi kehittyneet... Jos on ennenaikasesta synnytyksestä uhkaa.. Muuten se tehdään käsittääkseni viikoilla 14-20..

Yhteistyössä