kuinka monta yötä teillä on lapset huutanut unikoulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossahan se paradoksi juuri onkin. Ymmärrän siis tuon, että ollaan tarpeeksi sitoutuneita, mutta että tarpeeksi levänneitä? Eikö unikoulua yleensä juurikin pidetä sen takia, että ei saada tarpeeksi levättyä? Miksi pitää unikoulua jos lepoa muutenkin on kaikille riittävästi? Eli miten voit olla tarpeeksi levännyt aloittaessasi unikoulun, jos koko unikoulun tarkoitus on lopulta vihdoinkin saada koko perheelle riittävästi lepoa?

Minusta hyvä tilanne pitää unikoulu on se kun ollaan tarpeeksi väsyneitä siihen levon puutteeseen. Eli siis riittävän kyllästynyt vallitsevaan tilanteeseen, että sitoutumista löytyy...

Esim. niin että isä aloittaa unikoulun, ja sovitaan että isä nukkuu sitä ennen pari yötä vierashuoneessa korvatulpat päässä. Ja on sitten hyvin levännyt unikoulun alkaessa. Hassu :)

Mä unikoulutin meidän kuopuksen 8kk:n iässä. Siinä meni kolme yötä, ja poika on sen jälkeen nukkunut kuin tukki. Ekana yönä huutoa vajaa tunti, tokana puolisen tuntia ja kolmantena yönä viisi minuuttia.

Paria asiaa haluan painottaa... eli lapsen pitää olla terve, ja se toinen juttu on se, että läheisyyden tarve täytyy täyttää päivän aikana yli äyräidensä, ettei ainakaan sitä tarvitse yöllä sitten kaipailla. Siis paljon syliä, silittelyjä ja yhteistä tekemistä. Samoin muuten ruokailut, eli ruokaa niin paljon kuin napa vetää, jolloin sitäkään ei tarvitse yöllä tankata.

Mullon ollut periaate etten nukuta ketään vauvaa tissille tai pullolle ja kaikkien kanssa ollut säännöllinen rytmi pienestä asti, tietty unet vähentyneet iän myötä.mutta säännölliset ruoka- leikki- ja uniajat. Tissinsyöttö ei ole tosin pitkään onnistunut. Osa on nukkunut perhepedissä ja osa pinniksessä, ja tutti sekä unilelu nukahtamisessa. Jokainen..edelleen nukahtaa muutamassa minuutissa. "unikoulu/yösyötönvieroituksen" olen tehnyt kolmelle lapselle niin että tarjonnut vettä yöllä, joka ei oikeen kelvannutkaan. Vieroituksiin mennyt 2 yötä. 2 lasta olleet ihania ja nukkuneet syömättä täydet yöunet 3 viikon ja 2,5kk iästä. Kipeinä toki olen sitä maitoakin yöllä antanut..

Meillä isä piti unikoulun mll:n tassuttelu-unikouluohjeilla vauvan ollessa 6,5 kk ikäinen. Lopetettiin tuolloin siis yöimetys, mutta päivällä sai vielä tissiä kiinteiden ohella. Eka yönä itkeskeli 45 min, toisena pari kertaa 15 min ja kolmantena neljä kertaa 5 min ja sen jälkeen on nukuttu koko yö! Ihan mahtavaa. Sitä ennen nukkui vieressä tissi suussa ainaki 6 kertaa yössä...:) hyvin se menee!

En jaksanut koko ketjua lukea mutta minun täytyy nyt kertoa että en nukkunut kokonaisia öitä 3½-vuoteen.

Ensin piti opettaa nukahtamaan ilman tissiä, se tapahtui jo siinä 5kk eteenpäin. Omassa sängyssä on nukkunut aina. Tassuttelu menetelmällä mentiin. Silti syötiin tissiä monta kertaa yössä.

Yöimetykset lopetettiin vasta 1½v iässä. Siinä ei huudettu kovinkaan paljoa mutta lapsi heräsi kuitenkin useita kertoja yössä, en tiedä miksi. Piti sitten rauhotella takaisin uneen, tassuttelemalla.

Jossakin vaiheessa alkoi huutelu että halusi peton päälle. Samalla saattoi todeta että oli kastellut sänkynsä läpimäräksi vaipasata huolimatta. Ei joka yö kuitenkaan. Kamala pyykkirumba. Nykyään käytetään isoimpia vaippoja mitä lapsille kaupasta löytyy (8-15 vuotiaille) ja siitä huolimatta vajaa 4v saattaa joskus kastella sänkynsä.

Kesti melko pitkään ennekuin tajusin peitellä niin että peitto pysyy päällä koko yön ja että huoneen lämpötila saatiin tarpeeksi alhaiseksi, korkeintaa 18 astetta.

Nyt olenkin sitten nauttinut hyvistä unista :) Meidän lapsukainen oli tällainen ja me vanhemmathan hänestä olemme sellaisen tehneet omilla toimlllamme. Syy-seuraus-yhteys pitää aina pitää mielessä. Jos olisin nukuttanut lasta aina vieressä olisi tilanne ollut varmaankin aivan toinen. Meistä ei vaan ollut siihen, emme haluneet lasta väliimme. Uskonkin että heräilystä huolimatta olemme kaikki nukkuneet paremmin näin, varsinkin isä koska äiti siellä lapsen luona on juossut :D

[QUOTE="vieras";28314271]Koska väsyneenä antaa helposti periksi, ja silloin koko unikoulu on tehty turhaan. Oot valmiiksi väsynyt, kenties valvonut jo 3 yötä unikoulun merkeissä, sit neljäntenä yönä kun vauva herää sen kymmenennen kerran kun oot just 5 minuuttia sitten nukahtanut, se kamelin selkä naksahtaa, heität hanskat tiskiin ja otat vauvan tissille viereen.

Unikoulu pitäisi aloittaa silloin kun molemmat vanhemmat on siihen sitoutuneita ja tarpeeksi levänneitä. Silloin jaksaa itse pysyä johdonmukaisena.[/QUOTE]

Normaali, terve lapsi hokasee kyllä 3-4 yössä, mistä on kyse. Jos yhtäkkiä neljäntenä yönä herää kymmenen kertaa niin sitten on jossain joku vialla, esim. korvatulehdus tai jokin muu, mikä valvottaa.

Mua unikoulun aloituksessa hirvittää pelko sen epäinnistumisesta ja se etten saisi epäonnistuneen unikoulun jälkeen nukkua sitäkäkään vähäö mitä nyt. Nyt vauva kuitenkin usein rauhoittuu tissille eikä tarvitse nousta hänen kanssaan...

Nytkin olen tässä 1,5h putkeen imettänyt ja yrittänyt siirtää vauvaa sänkyyn mutta joka kerta hän herää ja homma alkaa alusta :( pari päivää parannellaan vielä flunssaa ja sitten kokeillaan unikoulua..

Mua unikoulun aloituksessa hirvittää pelko sen epäinnistumisesta ja se etten saisi epäonnistuneen unikoulun jälkeen nukkua sitäkäkään vähäö mitä nyt. Nyt vauva kuitenkin usein rauhoittuu tissille eikä tarvitse nousta hänen kanssaan...

Nytkin olen tässä 1,5h putkeen imettänyt ja yrittänyt siirtää vauvaa sänkyyn mutta joka kerta hän herää ja homma alkaa alusta :( pari päivää parannellaan vielä flunssaa ja sitten kokeillaan unikoulua..

Mä suosittelen kyllä kokeilemaan niitä MLL:n ohjeita, ja pilkulleen - ei siis mitään omia sovelluksia, vaan joka ilta ja yö, joka kerta, täsmälleen samalla tavalla. Ja toi on kans hyvä vinkki että mies hoitaa pari ekaa yötä, me tehtiin niin. Vauva kuitenkin yhdistää äidin ja tissin niin tiukasti siihen nukkumiseen. Ja miehelle tulpat korviin niin se huuto ei ota niin paljon päähän - ja sulle myös, että pystyt nukkumaan. Jaksat sitten kouluttaa ne seuraavat yöt. Meille neuvolan unikoulutäti kertoi, että viikossa kyllä näkee onko hommasta hyötyä. Kertoi myös että n. 10% unikoulutetuistakaan lapsista ei vaan nuku ennenkuin kouluiässä, mutta sitä ei kannata tässä vaiheessa vielä ajatella ;)

Meillä tehtiin kanssa MLL:n tassutteluohjeilla, mies piti koko koulun, minä en siihen puuttunut ollenkaan. Saatiin yöimetykset, tissillä nukahtaminen ja heräilyt pois. Liputan ihan täysiä tuon puolesta :)

Meidan 1-vuotiasta ei ole itketetty yhtakaan yota ja tyyppi on vedellyt 10-12 tuntisia oita kolmen kuukauden ikaisesta saakka omassa sangyssaan. Isosisko (nyt 3vee) alkoi nukkua taysia oita vahan myohemmin, olisikohan ollut noin 5kk iassa.

Selkea rytmi alusta saakka, paljon laheisyytta ja sylia paivan aikana, unipussi ja samat nukkumaanmeno rituaalit iltapesuineen, lauluineen, unitutteineen ja nalleineen joka ilta. Mulle on kauhea ajatuskin etta kesken pahimman eroahdistuksen pitaisi yrittaa opettaa toinen nukkumaan yksin itkettamalla, paljon helpompaa tehda se jo ihan pienena.

Meilläkin ovat vanhemmat lapset nukkuneet ilman unikoulu tai muutavastaavaa( 13v.11v. ja 6v.). Kaikki ovat nukahtaneet syliin tissille tai ilman ja siitä kannettu omaan sänkyyn.
Mutta tämä nuorin 9kk on ollut alusta lähtien huono nukkumaan. Heräillyt aivan pienestä asti 1.5h välein ja nyt tilanne menny vain huonommaksi, herää vähintään 10 krt yössä.
Eli kyllä se on ihan lapsi kohtainen miten hän nukkuu. Oli sitten kuinka hyvänsä selkeä rytmi ja kaikki muutenkin hyvin.

[QUOTE="Doris";28316038]Meidan 1-vuotiasta ei ole itketetty yhtakaan yota ja tyyppi on vedellyt 10-12 tuntisia oita kolmen kuukauden ikaisesta saakka omassa sangyssaan. Isosisko (nyt 3vee) alkoi nukkua taysia oita vahan myohemmin, olisikohan ollut noin 5kk iassa.

Selkea rytmi alusta saakka, paljon laheisyytta ja sylia paivan aikana, unipussi ja samat nukkumaanmeno rituaalit iltapesuineen, lauluineen, unitutteineen ja nalleineen joka ilta. Mulle on kauhea ajatuskin etta kesken pahimman eroahdistuksen pitaisi yrittaa opettaa toinen nukkumaan yksin itkettamalla, paljon helpompaa tehda se jo ihan pienena.[/QUOTE]

Voi hyvänen aika. Ikävä nyt paljastaa tämmöinen totuus, että nukkumatavat ovat aika lailla synnynnäisiä, eikä kolmen tai viiden kuukauden ikäistä vauvaa kukaan "opeta" nukkumaan :D

Yhteistyössä