Kuinka monta mummia sun lapsellasi on?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapsilla on 3 mummua,"oikeat" ja isomummu.Mun vanhemmat myös eronnut mutta olen tehnyt selväksi että etunimillä kutsutaan.Ei ole kummankaan vanhemman uusien puolisoiden kanssa mitenkään lämpimät välit niin näin mieluummin.

Lapsen kannalta on parempi mitä useampia niitä rakastavia aikuisia ihmisiä lähi piirissä on.
Ei lapset mene niistä nimityksistä sekaisin kyllä he itse keksivät sitten sen nimityksen millä heidät toisistaan erottelee. Minusta tuntuu, että ongelma on suurempi meille aikuisille.

Meilläkin lapsilla oli kaksi Matti-vaaria. Minun isääni oli kaikki lapsenlapset kutsuneet vaaariksi aina (vanhin on jo 35v), joten oli ihan luontevaa että oli vaari minunkin lapsille.
Samoin appi-ukkoa oli aina kutsuttu vaariksi joten hän oli myös vaari ja molemmat Matteja.
Me aikuiset sitten selitimme lapsille että nyt menään Espoon vaarille tai Keravan vaarille, mutta kun nuo lapset kasvoivat niin alkoivat itse kutsua vaareja Maija mummon Matti-vaari ja Leena mummon Matti-vaari. Samalla tavalla kutsuvat edelleen vaikka minun isä on kuollut.
Appi ukon uusi vaimo on mummo samalla lailla mummo kuin minunkin äiti tosin miehen oma äiti on kuollut vuosia sitten.

Minulla on itselläni ollut useita isoäitejä ja isoisiä... vanhempieni erojen takia... meillä oli suurin osa naisista mammoja ja miehistä kaikki olivat pappoja. Heitä kutsuttiin sujuvasti aina asuinpaikkansa mukaan ja yhtä mammaa ja pappaa sukunimensä mukaan. Esim Turun mamma ja Niemisen pappa.

Minusta oli ihanaa, että oli noita isovanhempia ja sit myös uusia setiä ja tätejä pilvin pimein, vaikka en vielkään tiedä mitä sukua kukakin on... meillä esim uusien sisarpuolieni oman äidin sisaret olivat ihan täteja ja setiä meille kaikille, ja suku oli aika kiinteä, vaikka exät ja nyxät siinä olikin. :D

Mummeja oli vain yksi, ja hän oli minun isoäitini, joka on kuollut ennen lasteni syntymää.

Meidän pojalla on äidinäiti ja äidin isä. Isänäiti ja biol.isä+kasvatusisä ja isän äidin uusi puoliso, sieltä myös isoisovanhemmat ja kasvatusisän uusi kumppani. Siinä on pappaa, ukkia, mummua jne. Ja seassa kaimat, mummuista kaksi asuu samalla paikkakunnalla. Aina pitää miettiä kenestä puhutaan ja kuka on pappa, ukki, vaari, mummu, mummi jne...
Lisänä vielä se että isänäidin uutta miestä kaikki kutsuvat ukiksi koska hän on lapsille enemmän ukki kun miehen oma isä/kasvatusisä ja muksut tykkää hänestä. Miun äiti ei tätä sulata ollenkaan ja aina jaksaa toitottaa kuinka xx ei ole oikea ukki ja meni ristiäisissä ääneet sanomaan että perhekuvista xx ois pitäny kokonaan jättää pois. Ei se kasvatusisä ole sen enempää sukua kun tämäkään nykynen.

Itselläni oli mun syntyessä ukki, pappa ja mummi. Isoäiti kuoli jo ennen lastenlapsia, pappa ja ukki jo ollessani pieni ja mummi 15v sitten. Edellen harmittaa että mummia päästiin näkemään harvoin, saa olla tyytyväinen että pojalla piisaa isovanhempia joita nähdäänkin suht usein.

löytyy kaksi mummia ja Merja. Olen ollut sen verran vanha, kun isäni on mennyt uusin naimisiin, etten miellä naista äitipuolekseni, ja tosi hyvin tullaan kyllä toimeen. Merja rakastaa lapsiani ja on todellinen rikkaus, mutta ei itsekään näe itseään mummona tai äitipuolena.

Alkuperäinen kirjoittaja Aliise:
Meillä lapsilla on 3 mummua,"oikeat" ja isomummu.Mun vanhemmat myös eronnut mutta olen tehnyt selväksi että etunimillä kutsutaan.Ei ole kummankaan vanhemman uusien puolisoiden kanssa mitenkään lämpimät välit niin näin mieluummin.
Mun lapsillani on ihan vaan nämä biologiset isovanhempansa, mutta jos olisi muitakin, niin etunimillä kutsuttaisiin. Mummeja ja ukkeja olisivat ne, jotka sitä oikeasti ovat. Ei junnu kutsu isänsä uutta vaimoakaan äidikseen eikä edes äitipuoleksi vaan etunimeltä eikä siitä ole tietääkseni kukaan loukkaantunut.

4 mummua = isänäiti, äidinäiti, äidin isän uusi puoliso, jota lapsi kutsuu yleensä vain etunimeltä ja isomummu, joka on äidin mummu.

Itseä v****aa kun mummun uusi puoliso on äidin kanssa samaa ikää ja haluaa itseään kutsuttavan vaariksi?! Siis haloo, nelikymppinen jätkä joka ei ole lapselle mitään OIKEAA sukua? Tää kyllä särähtää mun korvaan.

Miunkin vanhemmat on eronneet. Ja isän uusi emäntä on lunnollisesti mummi ja äipän mies ukki, eli aika monta isovanhempaa löytyy =)
Tosin meillä on ollut aina suht hyvät välit ja vanhempani erosivat, kun mie olin 2vee.

muoks: eli 3 mummia, 3 ukkia, 2 isoukkia ja 3 isomummia

Meijän lapsilla on 1 mummi (mun äiti ) ja 1 mamma (miehen äiti) sitten on "XXX-" miehen isän nykyinen tyttöystävä ja XXX-mummi (miehen isän ex vaimo, joka on saanut nimen mummi koska on ollut kuitenkin mun miehen elämässä mukana parikymmentä vuotta ja ehti olemaan meijän muksujenkin kanssa jokusen vuoden

Vanhempani ovat veljeni avovaimon lapsille "Liisa-mummu ja Jussi-vaari", vaikka mitään sukulaisuussiteitä ei ole. Lapsille läheisiä ja rakkaita ja näin tasa-arvoisia minun lasteni kanssa :). Erittäin hyvä näin. Minun mieheni eli lasteni isäpuoli tulee ilman muuta jo isojen lasteni kertoman mukaan olemaan nimi-pappa, vaikka oma ja läheinen isäkin on olemassa.

Yhteistyössä