Kuinka monta annosta alkoholia juot viikossa keskimäärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinisulka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Viikossa juon alkoholiannoksia

• 0

Ääniä: 13 59,1%
  • 1

Ääniä: 3 13,6%
  • 2-3

Ääniä: 4 18,2%
  • 4-5

Ääniä: 2 9,1%
  • 6-7

Ääniä: 1 4,5%
  • 8-9

• 10 tai alle

• 11-15

• 16-20

• 21-25

• 26-30

• 31-40

• 41-50

• 51-60

• 60 tai yli

• Äänestäjiä yhteensä
    22
[QUOTE="niinpä";28617641]mutta sitä ei taidettu siellä plinkin sivuilla mainita, että se riskiraja on jokaisella eri?

terveydelle hyödyllinen on yksi annos päivässä, tai näin olen jo vuosia sitten kuullut, jo toinen annos kääntää tämän hyödyn päälaelleen.

pysyy röörit kunnossa kun liuottaa kuonat pois päivittäin. :)[/QUOTE]

No ei tietty, koska taulukoissa asiat esitetään yleisluontoisesti. Ooks jotenkin pettynyt, kun sua ei virallisesti kehoteta juomaan? Tiesikkö, että jokainen aikuinen juo omalla vastuulla? Ja aina voidaan tulla siihen lopputulokseen, et on parempi olla juomatta kuin juoda...vaikka mitä koittais väittää. Näin se vaan täällä Suomessa on. Kansanterveydellisesti parempi olla kehottamatta ihmisiä juomaan, ettei synny vääriä mielikuvia. Viini on viisasten juoma. Hyvä renki, mut huono isäntä. Ja sit on vielä se, että moni sanoo pystyvänsä hallittemaan alkoholin käyttönsä, mut todellisuus on kuitenkin eri. Niin alaks pikkuhiljaa tajuumaan, et julkisesti on parempi olla ah:n suhteen mieluummin liian varovainen kuin ylimalkainen??

Riskirajat
Kuinka monta annosta päivässä?
Nainen 0-2
Mies 0-3
Yli 65-vuotiaat 0-1

Max. annosta kerralla
Nainen 5
Mies 7
Yli 65-vuotiaat 2

Viikossa
Nainen 0-16
Mies 0-24
Yli 65-vuotiaat 0-7

Kopsattu edelleen samalta Päihdelinkin sivustolta..
anyways yllättävän alhaisia, huolestuttavaa kyl ku kattoo joittenkin ihmisten alkoholin käyttöä...

Siis tätä taulukkoahan luetaan niin että riskirajoissa oleva kulutus on normaalia. Jos menee yli riskirajojen, on riskikäytäjä.

Minusta taas jopa yllättävän paljon voi juoda viikossakin ja silti sitä pidetään normaalina.

Suurkulutuksen jaottelu

Riskikulutus
Riskirajat ylittävä kulutus, mutta ei merkittäviä alkoholihaittoja tai riippuvuutta
Haitallinen käyttö
Merkittäviä haittoja, mutta ei riippuvuutta
Riippuvuus
Oireyhtymä, jonka tyypillisiä piirteitä ovat pakonomaisuus, vieroitusoireet, toleranssin kasvu ja juomisen jatkuminen haitoista huolimatta*

Tämäkin kopsattu päihdelinkin sivuilta.

[QUOTE="Tiu";28617764]Siis tätä taulukkoahan luetaan niin että riskirajoissa oleva kulutus on normaalia. Jos menee yli riskirajojen, on riskikäytäjä.

Minusta taas jopa yllättävän paljon voi juoda viikossakin ja silti sitä pidetään normaalina.[/QUOTE]

Okei, kiitti selvennyksestä....

No ei tietty, koska taulukoissa asiat esitetään yleisluontoisesti. Ooks jotenkin pettynyt, kun sua ei virallisesti kehoteta juomaan? Tiesikkö, että jokainen aikuinen juo omalla vastuulla? Ja aina voidaan tulla siihen lopputulokseen, et on parempi olla juomatta kuin juoda...vaikka mitä koittais väittää. Näin se vaan täällä Suomessa on. Kansanterveydellisesti parempi olla kehottamatta ihmisiä juomaan, ettei synny vääriä mielikuvia. Viini on viisasten juoma. Hyvä renki, mut huono isäntä. Ja sit on vielä se, että moni sanoo pystyvänsä hallittemaan alkoholin käyttönsä, mut todellisuus on kuitenkin eri. Niin alaks pikkuhiljaa tajuumaan, et julkisesti on parempi olla ah:n suhteen mieluummin liian varovainen kuin ylimalkainen??
siitä että joku edes ottaa näemmä totena noita plinkin juttuja.
vituttaa tuollainen yleistävä hysterisointi, mikä käy ilmi tuossa erittäin hyvin siten että tosiaan juomattomuuskin nähdään riskinä..
tuossa pitäisi olla vielä sellainenkin vaihtoehto että jos on samassa huushollissa sokeria ja hiivaa, niin silloin on kanssa mennään riskirajoilla..

en ole todellakaan kanssasi samaa mieltä, vaan minä kannatan nimenomaan alkoholin vapauttamista, jotta pahimmat sienet karsiutuisi nopeammin populaatiosta.

et alaks pikkuhiljaa tajuamaan että jos sanot ensiksi että jokainen on vastuussa omista touhuistaan ja siihen perään alat selittää jotain holhoamisen ja liioittelun tarpeesta, saa kantasi vaikuttamaan vain entistäkin hoopommalta.

muuten, ennen kieltolakia suomessa juotiin euroopan vähiten, jotain paria litraa per nuppi, ja kulutus lähti kasvuun heti kiellon myötä, kiellon loppuessa kulutus oli jo yli 8 litraa.
voisitko sinä selittää minulle miten tällainen on voinut olla edes mahdollista, kun oikein suomessa ollaan jne?

[QUOTE="niinpä";28617641]mutta sitä ei taidettu siellä plinkin sivuilla mainita, että se riskiraja on jokaisella eri?

terveydelle hyödyllinen on yksi annos päivässä, tai näin olen jo vuosia sitten kuullut, jo toinen annos kääntää tämän hyödyn päälaelleen.

pysyy röörit kunnossa kun liuottaa kuonat pois päivittäin. :)[/QUOTE]

No eihän nyt helvetissä alkoholi, joka on myrkky, ole terveydelle hyödyllistä.Höpö höpö. Punaviinissä tai konjakissa saattaa olla aineita, jotka voivat olla jotenkin terveellisiä, mutta taatusti se ei ole alkoholi.

[QUOTE="Mie";28617912]No eihän nyt helvetissä alkoholi, joka on myrkky, ole terveydelle hyödyllistä.Höpö höpö. Punaviinissä tai konjakissa saattaa olla aineita, jotka voivat olla jotenkin terveellisiä, mutta taatusti se ei ole alkoholi.[/QUOTE]

eipä tuo vaadi kuin kirjoittaa googleen health benefits of alcohol, ja aiheesta löytyy juttua vaikka kuinka.

yleisesti voidaan sanoa muutenkin että kaikki lääkkeet on myrkkyjä, se on vaan se annostus joka ratkaisee, aivan kuten alkoholin kanssa.

Keskimäärin alle 1 annos viikossa. Välillä viikkoja välissä, välillä yksi illassa parinakin iltana viikon aikana, pari kertaa vuodessa sitten vähän enemmän. Toisaalta "ryypätessäkin" mulle riittää kevyesti joku 6 annosta pitkän illan aikana.

Kohta vuosi ilman viinaa. No okei, olen saattanut kielen kärjellä maistaa jotain miehen olutta, jotta olen saanut taas kauhistella hirveää makua. En ole koskaan ollut viinan perään, normaali käyttötahti on ollut 1-3 kertaa vuodessa. :)

Laitoin tuohon nyt 1, usein en tosin sitäkään..eli sauna/suihkujuomana joskus. :)
Eri asia sit jos jonnekin ulos oon lähössä, menee vähän enemmän mut ei mitään kymmentä kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ulkomailla se on normaalia juoda viiniä vaikka joka päivä, suomessa kamalaa juopottelua :)

tanskalaiset juo tilastollisesti vieläkin enemmän kuin suomalaiset, mutta jostain syystä kukaan ei koskaan sano tanskalaisia tenuiksi..

tanskalaiset juo tilastollisesti vieläkin enemmän kuin suomalaiset, mutta jostain syystä kukaan ei koskaan sano tanskalaisia tenuiksi..

Riippuu varmaan siitäkin miten sitä alkoholia käytetään? Onko alkoholi esim. yhteiskunnan tasolla näkyvä ongelma joka aiheuttaa suuria kustannuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen kautta jne. En ole tutustunut asiaan Tanskan kohdalla lainkaan, mutta voisin kuvitella että mikäli nämä eroavat Suomeen verrattuna, on siinä yksi syy miksei asia ole näin julkisuudessa leimattu?

Riippuu varmaan siitäkin miten sitä alkoholia käytetään? Onko alkoholi esim. yhteiskunnan tasolla näkyvä ongelma joka aiheuttaa suuria kustannuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen kautta jne. En ole tutustunut asiaan Tanskan kohdalla lainkaan, mutta voisin kuvitella että mikäli nämä eroavat Suomeen verrattuna, on siinä yksi syy miksei asia ole näin julkisuudessa leimattu?

se johtua siitä, että tanskalaiset ei ole katkaisseet perinteitään kukkahattutätien toimesta missään vaiheessa, ja täten vanhakantainen juomakulttuuri, jossa toki lipitellään pitkin päivää, mutta ei tintata ikinä, ei ole päässyt häviämään?
suomessahan oli ennen kieltolakia vanha olut ja sahtikulttuuri, ja juomaa meni euroopan vähiten.
sitten tuli kiellon mukana pirtu ja vanhat perinteet katkaistiin.

vai eroaako meidän kulttuurit jotenkin merkittävästi toisistaan? ei minusta ainakaan, mitä nyt niillä on kaikki pikkasen isompaa, talot, kadut, ihmiset.
tai ainakaan en itse huomannut mitään perustavanlaatuisia eroja meissä siellä joskus käydessäni.

siellähän saa jo 16-vuotiaana juoda kepua, tosin monien vanhemmat ostaa nuorelleen ihan viinaakin jos vaan pyytävät, siellä suhtaudutaan ihan alusta asti paljon normaalimmin siihen alkoholiin, täällä se on joku vitun tabu ja aina juodaan sitten joko helvetinmoisella kiireellä ettei vaan tarvitse "kunnon kansalaisten" silmät kärsiä jos joku on humalassa.

huono maine on tullut tasan siitä ettei osata juoda asiallisesti, väittäisin että suomalaisia pidetään jopa ryssiäkin spurgumpina monesti, vaikka siellä se sentäs näkyy monella vuodella lyhentyneenä eliniänodotteella koko väestössä.
ja se johtuu taas niistä tavoista.

venäläisillä kun on tapana syödä siinä juomisen ohella kokoajan jotain pientä, siten ne pystyykin ryyppää sammumatta.

täällä taas vedetään pakki kainaloon ja ruokaa ei osteta koska sitten ei ole rahaa juomaan, eli hinnoittelullakin luodaan täällä erilainen juomakulttuuri kuin tanskassa.
niillä on siellä vieläkin baareja missä saa polttaa sisällä.

Mä jos juon siideripullosta 5cm, tuntuu jo kuumotusta päässä. En kestä kovinkaan paljon alkoholia :D Viimeksi kun olen juonut, join lasin viiniä ja paukun viskiä ja sammuin melkein heti kun nousi päähän. Sitä edelliskerralla join 6kpl smirnoff ice pulloa ja sammuin vessan lattialle :laugh:

Eli, alkoholi ei tosiaankaan oo mua varten, siks olenkin täysin ilman.

Mun pitäis juoda tooosiiii hiljaksiin, hörppy silloin tällöin :D

Yhteistyössä