Kuinka moni teistä veisi kylään vastasyntyneen lapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis puhutaan esim. viikon ikäisestä. Kuinka moni lähtisi sen ikäisen lapsen kanssa kyläilemään, siis vaikkakin nyt johonkin saman paikkakunnan sisälle? Kesällä nyt tietysti on vähän eri juttu, kun on lämmin, mutta esim. tähän aikaan vuodesta tai talvella ei kovin lämmin ole, mun mielestäni tällöin pitäisi odottaa, että lapsi hieman kasvaa.

Kyllä olen kyläillyt viikon ikäisen kanssa. En ikinä ole ymmärtänyt että miks ei. Tai miks jotkut ei halua ketään kylään ensimmäiseen viikkoon tai kahteen.

jos oot ok kunnossa ja vauva on täysiaikainen, niin kunhan et anna sitä vieraiden syliin kiertoon, mikäs siinä. Mä ainakin kyläilin heti kun laitokselta päästiin

Itse poistuin lapsen kanssa kotoa ensimmäisen kerran, kun lapsi oli kuusiviikkoinen. Tämä tosin johtuu omasta kulttuuritaustastani ja siihen liittyvistä tavoista, muutoin olisin mahdollisesti poistunut kotoani jo aiemminkin. Meillä kotona kävivät ne, joiden siellä oli mahdollista käydä.

Jokainen tekee omalla tavallaan, omasta mielestäni on hyvä antaa lapsen hieman kasvaa, ennen kuin kylään lähtee raijaamaan pientä. Kesällä on helppo lähteä ihan vain ulkoilemaan, koska yleensä tuolloin ei ole kylmä... Tähän aikaan vuodesta ulkoilemista kannattaisi mielestäni hieman lykätä, joskin voihan pienokaiselle pukea lämpimästi päälle ja sitten pikku hiljaa totuttaa häntä muuallekin kuin sisätiloihin.

Kyläilisin, jos haluaisin. Sitä paitsi, perheissä on usein muitakin lapsia kuin vauva, joten pakkohan se on normaalia elämää jatkaa. Itse olen lähtenyt viikon ikäisen kanssa mökille pariksi viikoksi ja myös mummoloihin vierailulle. Räkäisinä aikoina (eli nyt) välttäisin lapsilaumoja, mutta noin pienen kanssa oma käsihygienia on tärkeämpää kuin toisten lapsien nuhanenät.

[QUOTE="hmm";25114597]Kyllä olen kyläillyt viikon ikäisen kanssa. En ikinä ole ymmärtänyt että miks ei. Tai miks jotkut ei halua ketään kylään ensimmäiseen viikkoon tai kahteen.[/QUOTE]

Väsymys, halutaan omaa rauhaa ja viettää aikaa ihan vain perheen kesken?

Jäin yksinhuoltajaksi jo odotusaikana. Pakkohan se siis oli lähteä käymään kaupassa ym. vaikka vauva olikin pieni. Tarvittaessa olisin saanut jonkun hakemaan minulle ruokaa ym. kaupasta, mutta itse halusin lähteä ihan vain ruokakauppaan, päivät sairaalassa kun olivat tuntuneet ihan mahdottoman pitkiltä. Kantoapua ja tuollaista tarvitsin ekoina päivinä, koska tuntui, että raskaiden asioiden nostaminen saa alapäässä killuvat tikit repeämään liitoksistaan :D

Esikoisen saatuani olin yksinhuoltaja. Laitoksella kysyin yhdeltä kätilöltä, milloin lapsen kanssa olisi sopivaa lähteä ulos/voiko vauvan ottaa mukaan esim. kauppaan, vaikka vielä noin pieni onkin. Tämän kätilön mukaan vauva ei mene rikki siitä, vaikka kauppaan mukaan lähteekin; ulkoillakin voi parin viikon sisällä, mutta pitää olla lämpimästi päällä, ja pikku hiljaa sitä ulkoilua (kevättalvi kyseessä).

Kauppaan sitten menimme, eikä vauvaan sieltä mikään tarttunut, vaikka aluksi arastelinkin suurta ihmismäärää. Suuret lapsilaumat kuulemma ovat pahempia flunssan ym. tartuttajia, kuin se ihmismäärä, mikä kaupasta löytyy.

Kylään mentiin aika pian, olisiko ollut kolmas päivä siitä, kun kotona oltiin. En vain enää jaksanut olla kotona, kun kukaan ei käynyt katsomassa eikä mitään. Autolla mentiin.

Tottakai kyläiltiin ja kuljettiin muutaman kotipäivän jälkeen jo. En näe mitään syytä hautautua seinien sisälle, koska tautejakin voi välttää ja vastustuskykyhän kerätään. Meillä kaikki ovat jääneet ilman allergioita ja kaikilla on hyvä vastuskyky.

Ei kovalla pakkasella tietenkään kannata heti lähteä.

Olen vienytkin ja matkaa oli vielä sen 200km mutta mentiin ihan mummolaan kyläilemään. Niin ja oma on siis talven lapsia. Mikä hätä sillä lämpimässä autossa muka ois ollu ja tuo sama matka meillä oli synnäriltä kotiinkin että jos lähetään ihan siitä että täällä nuo matkat on kuljettava jo kotiin päästäkseen oli talvi tai kesä. Enemmän mä kiertäsin semmoset kyläpaikat joista vois pieni sairastua.

[QUOTE="vieras";25114623]Väsymys, halutaan omaa rauhaa ja viettää aikaa ihan vain perheen kesken?[/QUOTE]

Näin. Meillä nuorin syntyi keskosena ja ollaan nyt vajaa pari viikkoa totuteltu elämään nelihenkisenä perheenä sairaalarumban jälkeen.

Ei todellakaan jakseta lähteä mihinkään kyläilemään eikä haluta kotiinkaan vielä vieraita, vauva kun syö kolmen tunnin välein, nukkuu päivisin syöttövälit ja kukkuu öisin, onneksi esikoinen 1v 2 kk nukkuu yöt läpeensä eikä herää kuopuksen ähinöihin ja itkuihin.

Jos oma vointi sallisi niin tottakai. Esikoisen kanssa varmasti onnistuukin neljän seinän sisällä olo vaikka ristiäisiin asti. Seuraavien kohdalla tosiasia on että ei maailma voi pysähtyä siihen kun vauva syntyy. Vanhemman kanssa on pakko mennä ulos jne normaalia.

Me ollaan oltu esikoisen kanssa ekan kerran vierailulla kun hän oli neljän päivän ikäinen.

Yhteistyössä