Kuinka moni täysimettänyt aloittaa kiinteät, kun vauva on 4kk, vaikka kasvu hyvää?

• Viestiketjun aloittaja mietiskelyä..
  • Ensimmäinen viesti
mietiskelyä..
Mietin, että onko tuo kiinteiden aloittaminen 4kk iässä enemmänkin osittaisimetettyjen ja korvikkeella kasvavien juttu, vai aloittavatko täysimetyksellä menijätkin tosiaan 4kk paikkeilla kiinteitä, vaikka vauvan kasvussa ei olisi (oikeasti) mitään ongelmaa?

Tuolla suluissa olevalla "oikeasti"-sanalla viittaan siihen, kun joskus terkkarit tekevät kasvusta ongelman, vaikka on ihan normaalia, että rintaruokituilla kasvukäyrä saattaa vähän notkahtaa 3-5kk paikkeilla. Samoin joillekin terveydenhoitajille tuntuu olevan pakkomielle, että ne pyhät perunat aloitetaan jo 4kk iässä, "muuten ei ehdi".

Tässä ei nyt ole tarkoitus keskittyä siihen, että kuka imettää pisimpään ja pystyikö joku imettämään vai ei.

"vieras"
Minä aloitin molemmille, kun olivat hieman yli 4kk. Sen takia, että on hyväksi allergiamielessä aloittaa ja senkin takia, että molemmat lapset olleet herkkämahaisia ja ruokien sisäänajo on ollut tooooodella hidasta, nyt oli enemmän aikaa sitten sille kun aloitettiin ajoissa. :) täysimetyksellä mentiin ennen aloitusta ja paino ollut aina yläkäyrillä.

"vieras"
Kaikki kolme on alkanu syömään kiinteitä 4 kk kohdalla ihan sen takia että siinä vaiheessa ne on jo viikkojen ajan yrittäny repiä ruokaa aikuisten käsistä ja selvästi olleet kiinnostuneita kiinteistä ruoista. Maitoa olis riittäny siinä vaiheessa vaikka muille jakaa.

.-.
Meillä on kolme täysimetetttyä ipanaa. Kasvu oli hyvää ja kaikki terveitä. Pyhät perunat astuivat kehiin vasta puolivuotiaana tai niillä main, saattoi viikolla heittää sunntaan tai toiseen. Ja uskon vakaasti, että tämä auttoi siihen, että ovat terveitä ja normaalipainoisia vieläkin.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;29015136:
Eikö ne lapset totuttaudu myös äidinmaidon kautta eri ruoka-aineisiin?

Kuinka hidasta se kiinteisiin totutus on 4kk vanhalla?
Uskalsin antaa aina yhtä ruokaa viitisen päivää tai viikon, ensin muutaman päivän vain yhtä teelusikallista ja välipäiviä tarvittaessa. Siis toodella hidasta.

.-.
[QUOTE="vieras";29015128]Minä aloitin molemmille, kun olivat hieman yli 4kk. Sen takia, että on hyväksi allergiamielessä aloittaa ja senkin takia, että molemmat lapset olleet herkkämahaisia ja ruokien sisäänajo on ollut tooooodella hidasta, nyt oli enemmän aikaa sitten sille kun aloitettiin ajoissa. :) täysimetyksellä mentiin ennen aloitusta ja paino ollut aina yläkäyrillä.[/QUOTE]

No, en ole mokomaa allergiamielessäsoopaa aikaisemmin kuullut. En usko tuohon, enemmin niin, että liian aikainen aloitus aiheuttaa allergiaa.

"Vieras"
Meillä on kolme täysimetetttyä ipanaa. Kasvu oli hyvää ja kaikki terveitä. Pyhät perunat astuivat kehiin vasta puolivuotiaana tai niillä main, saattoi viikolla heittää sunntaan tai toiseen. Ja uskon vakaasti, että tämä auttoi siihen, että ovat terveitä ja normaalipainoisia vieläkin.
Munkin lapset terveitä ja normaalipainoisia, äärimmäisen harvoin edes nuhaa vaikka esikoinen ollut päikyssä, eikä allergioita kummallakaan. Ja siis 4kk iässä aloitettiin kiinteät.

Meillä aloitettiin kiinteät, kun lapsi oli vähän vajaat 5kk.. Lapsi alkoi siinä vaiheessa selväsi kiinnostua vanhempien syömisistä (toijotti lusikkaa/haarukkaa silmääsä räpäyttämättä :D)..
Pääasiallisena ruokana maito oli kyllä pitkään, kun ei me mitenkään kamalasti keskitytty siihen kiinteiden "tuputtamiseen".. Itse syötiin ja lapsella oli jotain porkkanasosetta, mitä söi ehkä pari lusikallista, jos söi.. ja lapsi kasvoi todella hyvin, vaikka joinain päivinä oli käytännössä "vain" maidolla ja toisina saattoi vetää sosetta paljonkin..

Me aloitettiin maistelemalla siinä 4 kk kohdalla tai heti jälkeen... terkka sanoi silloin, että hyvä opettaa vauvaa lusikkaan. Ei sillä ruualla olekaa tarkoitus mahaa täyttää, mutta tosiaan allergioiden takiakin hyvä maistella jo ennen 6kk:tta.

Kaiketi saa sieltä äidinmaidonkin kautta, mutta voisiko olla niin, että jos vauva on jollekin allerginen niin pitoisuus mille on äidinmaidon kautta altistunut on niin pieni, ettei vielä allergiaa näytä?En tiedä, korjatkaa jos olen väärässä.

Meillä maisteltiin useampaakin makua per viikko vaikka sanotaan, että paria makua vain. Mutta pari lusikallista per päivä. Ja meni päiviä että ei ollenkaan maisteltu. Tuntuihan se että nyt on pikkuinen jo iso kun menikin muuta kuin vain maitoa..

Mietin itekin, että kai kuitenkin täysimetyksen hyöty saadaan jos se maistelu on sitä paria lusikkaa per päivä, kun kuitenkin veti sen normi imetysmäärät siihen lisäksi.

Maistelun aloituksen tienoilla huomasi, että vauva alkoi olla oikeasti kiinnostunut meidän syömisistä, suu aukesi kuin linnun pojalla ruokapöydässä :)

aloittaja..
Aloitin itse esikoiselle kiinteät vähän alle 6kk iässä, olisko ollut pari viikkoa ennen. Syynä juurikin todella selkeä herkkyyskausi lusikalle ja jatkuva rinnalla roikkuminen. Kiinteitä alkoi mennä heti hienosti alas eikä tietoakaan siitä "ei se opi syömään kunnolla, jos et aloita 4kk iässä" -pelottelusta. Alle viikossa meni jo puolikasta pilttipurkillista kerralla ja millekään ei ole ollut allerginen. Nyt melkein 3v lapsonen.

Kuopus on 4kk ja siksi tää aihe nousi mielenpäälle, kun monet kyselee, että kai nyt aloitat jo kiinteät. En ole ajatellut aloittaa vielä kylläkään. Pyrkimys on päästä siihen 6kk täysimetykseen, mutta en ole ehdoton sen suhteen kuitenkaan. Tilanteen mukaan mennään :)

[QUOTE="Vieras";29015145]Uskalsin antaa aina yhtä ruokaa viitisen päivää tai viikon, ensin muutaman päivän vain yhtä teelusikallista ja välipäiviä tarvittaessa. Siis toodella hidasta.[/QUOTE]

Tuliko silloin reaktioita? Ja onko lasten kasvettua tilanne muuttunut? Tai pystyitkö antamaan uutta nopeammin jos oli ruoka-aine joka ei aiheuttanut mitään? Meillä mentiin 2-3pvä per uusi ruoka, mutta aloitettiin vasta 6kk+ iässä ilman allergiaepäilyksiä. Kiinnostaa siis kun omat kokemukset ihan eri ääripäästä.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;29015169:
Tuliko silloin reaktioita? Ja onko lasten kasvettua tilanne muuttunut? Tai pystyitkö antamaan uutta nopeammin jos oli ruoka-aine joka ei aiheuttanut mitään? Meillä mentiin 2-3pvä per uusi ruoka, mutta aloitettiin vasta 6kk+ iässä ilman allergiaepäilyksiä. Kiinnostaa siis kun omat kokemukset ihan eri ääripäästä.
Esikoinen ei sietänyt perunaa kuin vasta vuoden iässä, huusi vaikka annettiin puoli teelusikallista ja ikää oli 9kk jne. Jos ruoka-aine ei aiheuttanut mitään, niin annoin sitten nopeammin, esim. bataatti ja mango oli simppeleitä. Kun taas päärynä, omena ja tosiaan se peruna saivat aikaan suoraa huutoa, vaikka ihan pieniä murusia annettiin sekä omatekoisena soseena, että kaupan purkista kokeiltuna. Esikoisella oli koliikki niin arvasinkin että hän tulee noin reagoimaan, tämä kakkonen taas on sietänyt paljon paremmin jopa sitä perunaa jo puolen vuoden iässä syönyt ihan kunnon satsin, mutta aloitettiin hänellekin antamaan 4kk iän jälkeen esikoisen esimerkin varoittamana :) Mitään allergioita ei kummallakaan, herkät masut vaan tai esikoisella siis paljon herkempi kuin tällä toisella.

dddgd
mä aloitin kiltisti ensimmäisen kanssa 4 kk iässä lisäruoat ja sitten kärsittiinkin allergisista oireista alkuun todella runsaasti eli naama ruvelle ja kortisonisalvaa oli pakko käyttää... Toisen kohdalla tajusin että ihan turhaa aloittaa 4 kk iässä vielä ja rääkätä lasta mahdollisella allergisella oksentelulla ja ihottumalla pidempääm ..joten aloitettiin vasta 6 kk iässä ja kappas allergisia oireita ei tullutkaan. Plus että oli paljon helpompaa odottaa että lapsi kykeni jo istuvaan ruokaasentoon jne eli säästyttiin 2 kk sotkemiselta :D

minä olen
hyvin kasvoi ja maistelemaan uusia juttuja aloitettiin n. 4kk. Kerran päivässä annoin sen verran kun kivasti upposi, alkuun pari teelusikallista, mut älliä meni jo puolisen purkillista. Hedelmäsoseella aloitin ja 4 päivää uutta makua. 5kk iässä alkoi sit tulla puuroa ja lihaakin. Nyt vauva 7kk syö kaikkea 4 kertaa päivässä ja karkeina palasinakin menee helposti omin käsin.

On tutkittu juttu, että herkkyys oppia lusikalle on siinä 4-6kk ikäisenä eli jos puolivuotiaaksi odottelee, niin voi olla hankalampaa. Näin sanoi meidän terkka. Ja kyse on 4kk ikäisellä makuannoksista eli ei voi edes puhua mistään syömisestä vaan sitä harjoitellaan jotta sit puolivuotiaana olis jo valmius syödä enempi kiinteää ruokaa.

minä olen
Alkuperäinen kirjoittaja minä olen;29015411:
hyvin kasvoi ja maistelemaan uusia juttuja aloitettiin n. 4kk. Kerran päivässä annoin sen verran kun kivasti upposi, alkuun pari teelusikallista, mut älliä meni jo puolisen purkillista. Hedelmäsoseella aloitin ja 4 päivää uutta makua. 5kk iässä alkoi sit tulla puuroa ja lihaakin. Nyt vauva 7kk syö kaikkea 4 kertaa päivässä ja karkeina palasinakin menee helposti omin käsin.

On tutkittu juttu, että herkkyys oppia lusikalle on siinä 4-6kk ikäisenä eli jos puolivuotiaaksi odottelee, niin voi olla hankalampaa. Näin sanoi meidän terkka. Ja kyse on 4kk ikäisellä makuannoksista eli ei voi edes puhua mistään syömisestä vaan sitä harjoitellaan jotta sit puolivuotiaana olis jo valmius syödä enempi kiinteää ruokaa.
*äkkiä*

mut lisään vielä että kaikilla kolmella lapsellamme olen näin toiminut eikä kellään allergioita.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä olen;29015424:
*äkkiä*

mut lisään vielä että kaikilla kolmella lapsellamme olen näin toiminut eikä kellään allergioita.
Minä olen täysimettänyt ekat 6kk ja aloittanut sitten kiinteät. Näin siis kaikkien kolmen lapseni kanssa. Ei allergioita, ei paino-ongelmia ja hyvin on kiinteiden aloitus sujunut. Eli ei siis ole missattu herkkyyskauttakaan ;)

zurp
n.4 kk aloitettiin kiinteitä maistelemaan vaikka hyvin kasvoikin. Aloitettiin koska lapsonen yritti viedä kaiken ruoan vanhempien lautaselta jos vain yletti eli oli juurikin silloin hyvä herkkysvaihe aloittaa. Tämän hetken tieto taitaa olla että aikaisempi aloitus vähentää allergiataipumusta, ja kun kookas lapsi 4kk iässä oli todella kiinnostunut ruoasta, emme nähneet syytä olla antamatta. Syöminen lähti hyvin käyntiin, mitään yliherkkyyksiä ei ole.

"kahden äiti"
Molemmilla aloitin 4,5 kk iässä kiinteät, vaikka täysimetyksellä kasvoi hyvin. Halusin aloittaa hyvissä ajoin juurikin siksi, että
1) allergioita on tutkitusti vähemmän lapsilla, jotka ovat saaneet alle 6kk iässä kalaa,
2) useimmilla lapsilla on herkkyyskausi kiinteiden syömiselle noin 5kk iässä.
Päiväkotirytmiin oli tarkoitus päästä (5 kiinteää ateriaa ja osittain korvikemaidot) 10kk ikään mennessä, ja sen saavutti mielestäni varmimmin niin, että ei missaa ekoja mahdollisia herkkyyskausia. Päiväkodin aloitus muutenkin sen verran suuri muutos lapselle, että hyvä juttu, ettei ainakaan syömisasioissa enää tule samaan rytäkkään kovasti uutta.

minä olen
[QUOTE="Vieras";29015502]Minä olen täysimettänyt ekat 6kk ja aloittanut sitten kiinteät. Näin siis kaikkien kolmen lapseni kanssa. Ei allergioita, ei paino-ongelmia ja hyvin on kiinteiden aloitus sujunut. Eli ei siis ole missattu herkkyyskauttakaan ;)[/QUOTE]

en puhunutkaan mistään allergiaherkkyyksistä, vaan lusikalle oppimisesta. Ja en sitäkään näe absoluuttisena totuutena, vaan näin minulle alan ammattilainen kertoi. En usko että allergioille on mitään merkitystä kahdella kuukaudella.

Eräs ystävättäreni kertoi koko kiinteiden aloituksen olleen silkkaa kärsimystä kun aloitti puolivuotiaana toiselle lapselleen, eli vuoden vanhaksi pelkästään tissimaidolla, kun toinen lapsista sai ekat makustelut 4kk iässä ja oppi hyvin syömään.

En väitä puoleen tai toiseen kumpi on oikea tapa, itse aloitin "jo" nelikuisena kuten suosituksetkin sanoo, et voi antaa makuannoksia.

6kk
Esikoisemme sai ekan kerran kiinteää ruokaa tasan 6 kk iässä ja samoin ajattelin tehdä tämän kuopuksenkin kohdalla jos hyvin kasvaa maidolla (täysimetys tälläkin kertaa). Esikoisella kiinteiden aloitus meni superhyvin tuossa iässä, nopeasti oppi lusikkaan eikä tarvinnut aloittaa niin varovasti tai pienillä annoksilla, lihaakin sai heti antaa. Ehkä viikon verran totuteltiin, sitten meni jo puolikas pikkupurkillinen yhdellä aterialla ja pian kokonainen purkillinen. En yhtään jaksaisi sellaista että annetaanpas nyt vauvalle yksi lusikallinen ja sitten parin tunnin päästä taas lusikallinen... Mieluummin vähän pidempään imetystä ja sitten kunnolla se kiinteiden aloitus. Ja eipä ole tullut allergioita esikoiselle. Muistaakseni tuossa parin vuoden takaisessa tutkimuksessa, jossa pääteltiin että varhaisempi aloitus estää paremmin allergioita, oli kyse korviketta saaneista vauvoista tai ainakin niin että tutkimuksessa ei oltu eroteltu täysimetettyjä ja korviketta saaneita omiksi ryhmikseen. Suhtaudun siis noihin tutkimustuloksiin vähän kriittisesti.

Esikoisella aloitin kiinteät 4,5kk iässä kun neuvola oli niistä hokenut 3kk iästä asti (oli huolissaan kun down-lapsi ei kasvanut normikäyrien mukaan... :D). Kolme seuraavaa ovat odotelleet sinne 6kk ikään asti koska en ole nähnyt mitään syytä aloittaa aiemmin. Niin ja hyvin ovat kaikki alkaneet kiinteitä syödä joten en ole tuosta herkkyyskaudestakaan jaksanut olla huolissani. :)

Yhteistyössä