Yllättävän moni siis kuitenkin aloittelee niitä kiinteitä, vaikka täysimetys sujuu. Ok, kiva tietää tämäkin. Mä kun olen jotenkin mieltänyt 4kk kiinteät enemmän osittaisimetettyjen tai korvikevauvojen jutuksi, ettei sitää korviketta menisi niin kamalia määriä.
Se lusikkaherkkyyskin tulee lapsille tosiaan eri aikoihin, meille 5,5kk iässä, kuten jo mainitsin. Esikoinen sai d-vitskut lusikalla noin 2kk iästä lähtien, samoin saa kuopus. Tottuupi samalla lusikkaan ja näkeehän sen, ettei tuo ole vielä yhtään valmis siitä mitään ottamaan. Enkä laita pahakseni ollenkaan, sillä pääsen itse paljon helpommalla näin, kun ruoka kulkee mukana sen kummemmin miettimättä
Tuttavapiirissä on 6kk asti täysimettäjiä, sitten yksi sellainen, joka aloitti kiinteät 4kk iässä, vaikka täysimetti siihen saakka, korvikelapsia, joilla kiinteät aloitettu 3kk iässä ja osittainimetettyjä, joilla maistelut aloitettu 4kk iässä. Yhdelläkään en tiedä olleen mitään allergioita. Otanta on tosin aika suppea
Ainoastaan yksi osittainimetetty (kiinteät 4kk iässä) lapsi oli tosi huono syömään ekat kaksi vuotta ja eli käytännössä pelkällä maidolla ja vellillä tuohon reilun kahden vuoden ikään.
Uskon, että on paljon myös lapsen temperamentista kiinni miten se syöminen lähtee sujumaan