Kuinka moni täysimettänyt aloittaa kiinteät, kun vauva on 4kk, vaikka kasvu hyvää?

• Viestiketjun aloittaja mietiskelyä..
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ekalle aloitin kiinteät viiden kk iässä, kun paino ei noussut tarpeeksi ja oli vielä sittenmaitoallergiakin. Toinen oli täysimetetty joka kasvoi hyvin, mutta kiinteät aloitin kuitenkin n. neljän kk iässä. Selkeesti oli asiaan pienellä kiinnostusta. Eihän se alku ollut kun pieni lusikka per päivä ja hitaasti nostin ruokamääriä.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä olen;29015612:
en puhunutkaan mistään allergiaherkkyyksistä, vaan lusikalle oppimisesta. Ja en sitäkään näe absoluuttisena totuutena, vaan näin minulle alan ammattilainen kertoi. En usko että allergioille on mitään merkitystä kahdella kuukaudella.

Eräs ystävättäreni kertoi koko kiinteiden aloituksen olleen silkkaa kärsimystä kun aloitti puolivuotiaana toiselle lapselleen, eli vuoden vanhaksi pelkästään tissimaidolla, kun toinen lapsista sai ekat makustelut 4kk iässä ja oppi hyvin syömään.

En väitä puoleen tai toiseen kumpi on oikea tapa, itse aloitin "jo" nelikuisena kuten suosituksetkin sanoo, et voi antaa makuannoksia.

En minäkään puhunut mistään allergiaherkkyydesta, vaan juuri siitä herkkyydestä että oppii lusikalle :) Ehkä moni kokee 6kk:n iässä kiinteiden aloituksen siksi hankalaksi, että kuvittelee että silloin vauvan pitäisi heti alkaa syömään isompia määriä innokkaasti. Todellisuudessahan äidinmaito on parasta ja tärkeintä ruokaa ensimmäisen vuoden ajan. Jokainen vauva oppii syömään lusikalla omaan tahtiinsa. Ei ole olemassa mitään herkkyyskautta, joka menee ohi ja sitten lusikasta syöminen tulee todella vaikeaksi :D

aloittaja..
Yllättävän moni siis kuitenkin aloittelee niitä kiinteitä, vaikka täysimetys sujuu. Ok, kiva tietää tämäkin. Mä kun olen jotenkin mieltänyt 4kk kiinteät enemmän osittaisimetettyjen tai korvikevauvojen jutuksi, ettei sitää korviketta menisi niin kamalia määriä.
Se lusikkaherkkyyskin tulee lapsille tosiaan eri aikoihin, meille 5,5kk iässä, kuten jo mainitsin. Esikoinen sai d-vitskut lusikalla noin 2kk iästä lähtien, samoin saa kuopus. Tottuupi samalla lusikkaan ja näkeehän sen, ettei tuo ole vielä yhtään valmis siitä mitään ottamaan. Enkä laita pahakseni ollenkaan, sillä pääsen itse paljon helpommalla näin, kun ruoka kulkee mukana sen kummemmin miettimättä :)

Tuttavapiirissä on 6kk asti täysimettäjiä, sitten yksi sellainen, joka aloitti kiinteät 4kk iässä, vaikka täysimetti siihen saakka, korvikelapsia, joilla kiinteät aloitettu 3kk iässä ja osittainimetettyjä, joilla maistelut aloitettu 4kk iässä. Yhdelläkään en tiedä olleen mitään allergioita. Otanta on tosin aika suppea :D Ainoastaan yksi osittainimetetty (kiinteät 4kk iässä) lapsi oli tosi huono syömään ekat kaksi vuotta ja eli käytännössä pelkällä maidolla ja vellillä tuohon reilun kahden vuoden ikään.

Uskon, että on paljon myös lapsen temperamentista kiinni miten se syöminen lähtee sujumaan :)

Yhteistyössä