Kuinka moni täällä tekee/on tehnyt näitä asioita vauvansa kanssa? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Niin, eli siis kyselenpä vain ihan mielenkiinnosta, kuinka moni on esimerkiksi lukenut loruja jo ihan pienellekin vauvalle, laulanut (siis muitakin kuin tuutulauluja) ja vaikkapa soittanut vauvalle? :) Tuli tuossa puhetta kaverini kanssa... Itse loruttelen ja laulelen päivittäin, joskus laulun lomassa hieman soitan kitaraakin. Kaverini mielestä tällainen on turhaa, hän ei itse harrasta tällaista.

Lorutellut olen ja laulanutkin. Parhaimmat laulut tainneet olla ne itse keksityt kun sattuneesta syystä muistan vain pätkän sieltä ja täältä noista tunnetuista lauluista :D

Musiikkiakin soittaisin jos osaisin, mutta tapauksessamme fiksumpaa kuunnella koneelta/levyltä.

Kyllähän tuollainen tukee vauvan rytmitajun kehittymistä, uusien sanojen oppimista jne. ja laulun yhteydessä on helppo ottaa jotain liikkeitä tai leikkejä mukaan ja tulee se motoriikkakin kehiin. Ja mikä parasta jos vanhempi & lapsi kumpikin viihtyvät, eli ei ole turhaa :)

olen kyllä lukenut ja "körötellyt" pientenkin kanssa ja tanssataan radion tahdissa. Soita en, kun en soita muutenkaan. Minusta tulee tehdä luontaisesti itselleen sopivia asioita. Ehkä kaverillasi se on joku muu juttu. Itse inhoan sellaista väkisin vääntämistä. Ekan aikaan yritin olla niin täydellistä ja järjestää kaikkia virikkeitä, joita palstan mukaan piti olla. Myöhemmin olen onneksi päästänyt itseni äitinä vähemmällä ja nauttinutkin enemmän.

tein näitä kaikkia mun vauvan kanssa, ja vaikka olis turhaa, ainakin näytti nauttivan. Ja puhu jo lauseilla 1,5 vuotiaana, että tuskin siitä ainakaan haittaa oli. Ja aion niin tehdä kohta syntyvänkin kanssa!

Mä soitin kitaraa kun olin raskaana, ja vauvallekin paljon, ja laulettiin ja luettiin, ja lapsella on musiikillista ja taiteellista lahjakkuutta, lukee, kirjoittaa, maalaa, piirtää hyvin jne. Ja on nyt jo aikuinen.
Kuopuksen kanssa harrastin vauvahierontaa, ja hän olikin motorisesti kehityksestään edellä. Tiedä sitten miten paljon virikkeet vaikuttavat ja mikä on ihan vaan pienen geeneissä?

No vauva on vielä masussa, mut varmaan tuun ainakin laulamaan ja loruilemaan vauvan kanssa.
Äiti lauloi ja loruili meille ja soitti kosketinsoittimia kun oltiin pieniä. :)

Mieheni soittaa pianoa pikkupojallemme. Raskausaikana hän ei mitenkään erityisesti soitellut masulleni, mutta kuitenkin pimputteli päivittäin. Minä sitten laulelen ja loruilen enemmän, joskin se on välillä ollut vähän vaikeaa, kun kaikki lasten lorut ja laulut tuntee vain suomeksi. Niiden englanniksi opettelu on vienyt hieman aikaa.

Lorutellut en ole juuri lainkaan ellei iltasatukirjassa ole sattunut olemaan jotain rimpsua. Laulettu on sitäkin kovempaa ja korkealta, niin omakeksimiä lirutuksia kuin ihan tunnettujakin lastenlauluja. Jonkun verran myös laitan koneelta soimaan youtuben kautta lastenlauluja ja tanssitaan niiden tahdissa. Tuntuu että meidän 3v on todella rytmitajuinen, ja iästään huolimatta pysyy hienosti nuotissa mm. salattujen elämien tunnarin mukana. ;D

en loruttele..mutta laulelen ja höpötän paljon..
sairaalassa tuntui että piti vierustoverit tyhmänä kun olin ainoa joka puhui vauvalle,esim "laitetaas sulle vaippa puhdas,ootas äiti laittaa tämän jne" toiset makas vauvojensa kanssa siellä ihan hiljaa..

Vauvalle on luettu kirjoja parin viikon ikäisestä lähtien, jonkin verran myös loruja. Tanssitaan usein musiikin tahdissa ja välillä laulelen jotain pätkiä mitä tulee mieleen, mutta en mitenkään hirveästi kun en ole erityisen musikaalinen ja harvoin edes haluan laulaa. En osaa soittaa mitään. "Jumppaan" vauvan kanssa ja leikitään jotain harakka huttua keittää-juttuja joskus. Musta tuntuu luontevalta viihdyttää vauvaa näillä keinoilla ja vauva nauttii, ei ole sen kummempaa syytä että miksi teen/en tee jotain :)

Joo, ihan pienestä asti on luettu, loruteltu ja laulettu, soittaa en osaa mutta muuten musiikkia on ollut paljon, esim. tanssitaan yhdessä jne. Mutta samaa mieltä olen siinä että jokainen tekee niin kuin itsestä tuntuu luonnolliselta.. Eli pakko ei ole tehdä noita asioita, jos se itsestä tuntuu väkinäiseltä. Me siis paljon touhutaan kotona, mutta ei olla sen sijaan osallistuttu vielä mihinkään kerhojuttuihin.

Jonkun verran loruttelin ja käytiinhän me muskarissa muistaakseni vuosi pari. Lauloin ja tanssin paljon, samalla saatettiin kuunnella musiikkia. Mutta ei pelkästään lasten musiikkia. Sitten mikä saattoi aika paljon auttaa siinä, että lapseni oppi puhumaan todella aikaisin, niin katseltiin joka päivä niitä kirjoja missä oli kuva ja kerroin mikä se on. Lapsi alkoi nopeasti oppimaan. Muutenkin kyllä luettiin kirjoja.

Miksi sun pitää tehdä englanniksi? Etkö voi käyttää äidinkieltäsi?

Voin, ei minua kukaan uhkaa aseella päähän jos puhun suomea. Tämä valinta, että loruillaan englanniksi liittyi kai siihen, että ajateltiin pojan olevan enemmän sujut sitten päiväkodissa ym esitettävien lorujen kanssa... Muutenkin jotenkin järkevämpää, jos loruillaan mieheni kanssa samalla kielellä.