Kuinka moni pesisi vauvan kakkapepun keittiön lavuaarissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysytään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja helposti:
Alkuperäinen kirjoittaja 2:n äiti:
siihen viemärireikään ja ympäristöön menee kakkaa, seuraavaksi tunget tulpan siihen ja laitat pesuvettä ja peset astioita, samassa altaassa missä vauvan kakkaa on pesty, kakkaa mennyt sinne rööriin. No en pesis!!!

Meillä ei koskaan ole astioita altaassa vaan ne on aina koneessa, joko puhtaina tai likasina. Mä en itseasiassa keksi ainuttakaan syytä miksi meillä edes on nuo altaat keittiössä :whistle: Eli joo, voisin ihan hyvin pestä vauvan pyllyn siinä. En näe tässä mitään ongelmaa.

Missä peset peruat, vihannekset, hedelmät? Missä peset/huuhdot pesukonetta kestämättömät astiat tai erikoisleikkuuveitset jne.? Kyllä VARMASTI käytätte keittiön lavuaaria moneen asiaan.

Pakko pestä keittiössä, vessassa ei mahdu. Ja ei todellakaan haise kakka missään vaiheessa, ei sinne lavuaariin pakko sitä paskaa ole työntää, vaipassahan ne roskiin suurin osa menee.

Tottakai joudun extrahuolen pitämään siitä että hygienia on ok keittiön lavuaarissa. Mutta näin se nyt vaan menee kun muutakaan ei voi.

Miten te saatte sen paskan hajun jäämään tai ne kokkareet sinne jos teillä ilmeiseti vessan lavuaariin tulee niin kamala siivo? Vai haiseeko teidän vessassa jo muutenkin niin pahalle ettei se enää sen pahemmaksi voi muuttua?

Pakko ihmetellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakko pestä keittiössä, vessassa ei mahdu. Ja ei todellakaan haise kakka missään vaiheessa, ei sinne lavuaariin pakko sitä paskaa ole työntää, vaipassahan ne roskiin suurin osa menee.

Pakko ihmetellä.

Pakko ihmetellä tätäkin, että joku laittaa paskat roskiin, mistä ne menee kaatopaikalle eikä pönttöön, mistä ne menis jätevedenpuhistukseen??

Alkuperäinen kirjoittaja haisuli:

Pakko ihmetellä.

Pakko ihmetellä tätäkin, että joku laittaa paskat roskiin, mistä ne menee kaatopaikalle eikä pönttöön, mistä ne menis jätevedenpuhistukseen??

siis täh.. NO ENNEMMI PASKAA KAATOPAIKALLE. SE ON BIOHAJOAVAA. kun taas jätevedenpuhdistus joutuu sitä puhdistelee tuhat kertaa xD tai jotai

Että voi saada yhdet vauvankakat taas elämän sekaisin... :o Mä voisin oikeinkin hyvin pestä vauvan pepun keittiössä, jos se olisi parempi vaihtoehto kuin vessassa. Ne kakat todellakin huuhtoutuu siitä veden mukana pois eikä sieltä viemäristä tule kyllä yhtään bakteeria takaisin (minäkin olen lukenut mikrobiologiaa enemmän kuin olisin edes halunnut eikä yksikään niistä bakteereista osannut hypätä). Altaan (ja samalla myös viemärin ja hajulukon) voi tosiaan vaikka desinfioida joka kakkapesun jälkeen eikä ole edes monimutkainen asia. Suihkupulloon valmis liuos, suihkutat altaaseen ja viemäriin, annat hetken vaikuttaa ja huuhtelet kunnolla pois, ettei se aine ole sitten niissä perunoissa.

Tuli perunoista mieleen, että kuinka moni syö uusia perunoita kuoret päällä? Niissä voi olla edelleen jonkin verran maa-ainesta mukana... eikä maaperänkään bakteerit kuulu ihmisen suolistoon ;) . ja jos on niin auringontarkka, niin pesee pepun toisella puolella ja perunat toisella, jos siis on kaksi allasta keittiössä.

Alkuperäinen kirjoittaja OO:
Alkuperäinen kirjoittaja Marjanah:
siis kukapa pesisi astioitaan tiskialtaassa jos on pesukone?? minusta vauvan pesu...jos vaikeaa vessassa niin sitten keittiössä koska vessassa voi olla "pöydätön" allas...

ja kaikillahan on pesukone, huoh

No kyllä meillä pestään astioita, esim. kattiloita ja hienompia laseja ja astioita sun muuta käsin altaassa, vaikka se kone onkin. Ei sinnekään nyt ihan kaikkea kannata tunkea. ja vauvan tuttipullot pestiin myös tiskialtaassa aikanaan. Olisipa ollut kivaa, jos siinä samassa altaassa olisi pesty sitten ne kakatkin. Yök.

Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysytään:
Ihan pakko kysyä, kun tuolla toisessa ketjussa joku mainosti pesevänsä vauvan kakkapepun keittiön lavuaarissa ja vaan muutamaa ketjussa tuntui asia häiritsevän tai oksettavan, että onko tämä yleistäkin?

Itse kun en tiedä ketään, kenelle tällainen tulisi edes mieleen enkä todellakaan suostuisi syömään yhtään mitään perheessä, jossa tällaista näkisin tehtävän...

No kyllä ruokahalut pienestä lähtee. En tee noin, mutta mua ei häiritsis. Saa sen altaan pestyä eikä sitä kakkaa vissiin hanaan tungeta

Ruokahalu lähtee pienestä? Siis siitä, että keittiössä ei huolehdita hygieniasta asianmukaisella tavalla...? Sekö on pienestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Että voi saada yhdet vauvankakat taas elämän sekaisin... :o Mä voisin oikeinkin hyvin pestä vauvan pepun keittiössä, jos se olisi parempi vaihtoehto kuin vessassa. Ne kakat todellakin huuhtoutuu siitä veden mukana pois eikä sieltä viemäristä tule kyllä yhtään bakteeria takaisin (minäkin olen lukenut mikrobiologiaa enemmän kuin olisin edes halunnut eikä yksikään niistä bakteereista osannut hypätä). Altaan (ja samalla myös viemärin ja hajulukon) voi tosiaan vaikka desinfioida joka kakkapesun jälkeen eikä ole edes monimutkainen asia. Suihkupulloon valmis liuos, suihkutat altaaseen ja viemäriin, annat hetken vaikuttaa ja huuhtelet kunnolla pois, ettei se aine ole sitten niissä perunoissa.

Tuli perunoista mieleen, että kuinka moni syö uusia perunoita kuoret päällä? Niissä voi olla edelleen jonkin verran maa-ainesta mukana... eikä maaperänkään bakteerit kuulu ihmisen suolistoon ;) . ja jos on niin auringontarkka, niin pesee pepun toisella puolella ja perunat toisella, jos siis on kaksi allasta keittiössä.

Hmm, jos olet mikrobilsaa lukenut, niin ymmärrät että eihän vauvan kakkapyllyä esim pestäisi leikkaushaavan päällä?! Tai niin, että eka pesisit kakkapyllyn veden kera leikkauspöydällä ja sit siihen potilas operoitavaksi?! Ei ne bakteerit hypi ei, mutta jos peset kakat ja otat sen jälkeen näytteen altaan NÄKYVÄSTÄ PINNASTA niin kyllä siitä herkkunäytteet suolistopöpöitä saat :kieh: :D .

Alkuperäinen kirjoittaja axxl:
Alkuperäinen kirjoittaja haisuli:

Pakko ihmetellä.

siis täh.. NO ENNEMMI PASKAA KAATOPAIKALLE. SE ON BIOHAJOAVAA. kun taas jätevedenpuhdistus joutuu sitä puhdistelee tuhat kertaa xD tai jotai

Tämä on varmaan päivän paras...Nauraisin, jos ei olisi niin vakava asia.
Kuvitteletko oikeasti, että biohajoava jäte kaatopaikalla on hyvä asia? Luuletko, että se siellä maatuu kauniisti mullaksi tai jotain... Ei muuten hajoa, vaan mätänee hapettomissa olosuhteissa ja tuottaa erittäin voimakasta kasvihuonekaasua, metaania. Joten todellakaan ei mieluiten MITÄÄN biohajoavaa ainesta kaatopaikalle. Tämä koskee yhtälailla paperia, pahvia ja muutakin kuin ns. pelkkää biojätettä.

Ja yök, en todellakaan pesisi vauvan peppua keittiössä.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

Hmm, jos olet mikrobilsaa lukenut, niin ymmärrät että eihän vauvan kakkapyllyä esim pestäisi leikkaushaavan päällä?! Tai niin, että eka pesisit kakkapyllyn veden kera leikkauspöydällä ja sit siihen potilas operoitavaksi?! Ei ne bakteerit hypi ei, mutta jos peset kakat ja otat sen jälkeen näytteen altaan NÄKYVÄSTÄ PINNASTA niin kyllä siitä herkkunäytteet suolistopöpöitä saat :kieh: :D .

no voi hrran jumala.. harvalla sattuu olemaan leikkauspöytää ja operoitavaa potilasta kotona xD joo ymmärrän esimerkin mut toi hysteerinen bakteeri fobia menee jo yli. mun mielestä saraldon teksti oli hyvin sanottu.

Mä arvasin, että tästä tuli päivän puheenaihe =) Kirjoitinkin jo aamupäivällä tohon toiseen ketjuun... eli meillä ei keittiössä pestä, mutta en pidä sitä ällönä. Minä en myöskään laita ruokaa tiskialtaassa, meillä on myös kaksi allasta joista toinen on aina tyhjänä, joten voisin kuvitella että siinä jopa pesisin, jos olisi tarve. Meidän 2v kyllä usein istuskelee keittiön isossa altaassa vedellä läträten, jos esimerkiksi leivon =) Ei oo kyllä sinne ikinä kakannut =)

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Hmm, jos olet mikrobilsaa lukenut, niin ymmärrät että eihän vauvan kakkapyllyä esim pestäisi leikkaushaavan päällä?! Tai niin, että eka pesisit kakkapyllyn veden kera leikkauspöydällä ja sit siihen potilas operoitavaksi?! Ei ne bakteerit hypi ei, mutta jos peset kakat ja otat sen jälkeen näytteen altaan NÄKYVÄSTÄ PINNASTA niin kyllä siitä herkkunäytteet suolistopöpöitä saat

Juu, olen lukenut mikrobiologiaa. Nuo sun esimerkit on kyllä aika absurdeja, oletko kenties lukenut mikrobiologiaa jotain muuta tarkoitusta varten kuin sairaalahygieniaa tai hoitoalaa ylipäätään? On meinaan aika naurettavat esimerkit...

ootko koskaan kuullut pesuaineista? Tässä tapauksessa desinfioivista sellaisista? Ei niitä leikkauspöytiäkään steriloida, ne puhdistetaan. ja jos haavaan menee paskaa, se puhdistetaan. Jos keittiön altaaseen menee paskaa, se puhdistetaan. yksinkertaista...

...kun oltiin kylässä paikassa, jossa peppu pestään lauvaarissa. Vauva oli just rokotettu. eipäs tiedetty kyläillessä, että tällänenn oli meininki. Kyllä ketutti...

...kun oltiin kylässä paikassa, jossa peppu pestään lauvaarissa. Vauva oli just rokotettu. eipäs tiedetty kyläillessä, että tällänenn oli meininki. Kyllä ketutti...

niin siis KEITTIÖN lavuaarissa, samassa, jossa emäntä pesi salaatteja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysytään:
Ihan pakko kysyä, kun tuolla toisessa ketjussa joku mainosti pesevänsä vauvan kakkapepun keittiön lavuaarissa ja vaan muutamaa ketjussa tuntui asia häiritsevän tai oksettavan, että onko tämä yleistäkin?

Itse kun en tiedä ketään, kenelle tällainen tulisi edes mieleen enkä todellakaan suostuisi syömään yhtään mitään perheessä, jossa tällaista näkisin tehtävän...

Kyllä mä esikoisen pepun pesin maitovauvana keittiössä, koska silloisessa kodissamme vessa oli kovin ahdas ja hankala vastasyntyneen kanssa. Vauva taisi olla noin 3 kk, kun siirryttiin sitten kylppärin lattialle.

Ja joo, mulla oli kyllä tiskipöydällä vati, josta vesi kaadettiin huuhtelualtaaseen eikä kumpaankaan tiskialtaista - jos se nyt jonkun mielenrauhan onnistuisi pelastamaan.

Miten tartunta saadaan?

Rotavirus on hyvin kestävä virus ja se selviää pitkiäkin aikoja elimistön ulkopuolella. Rotavirus tarttuu helposti ihmisestä toiseen käsien välityksellä. Virus voi tarttua myös esim. ovenkahvojen tai lelujen välityksellä. Virusta voi saada elimistöönsä viruksella saastuneen ruuan tai juoman välityksellä tai hengitysteiden kautta.

Lähde: http://www.ktl.fi/portal/suomi/tiet...t/infektiotaudit/suolistoinfektiot/rotavirus/

Rota-virus tarttuu siis muutenkin kuin keittiön tiskialtaan välityksellä... En väitä, etteikö se olisi voinut tarttua sieltä altaasta, mutta on siis kyllä muitakin vaihtoehtoja.