Kuinka moni on eronnut kirkosta? kysymyksiä...

17.12.2004
478
0
16
Miksi erosit? Erositko netissä vai muutoin?

Miksi kuulua kirkkoon? (kysymys kirkkoon kuuluville).

Itse erosin 2002, mutta en pidä mahdottomana, että liittyisin joskus uudelleen. Uskon Jumalaan 50/50 ;)

Mielestäni KIRKON ON UUDISTUTTAVA.

:heart:

Mä kuulun kirkkoon ja uskon uskovani :D Mut kirkossa ei juuri tuu käytyä,ellei oo jonkun joku tilaisuus..Mä en nää mitään syytä erota kirkosta,se raha mikä multa menee kirkolle on kuitenkin niiinn pientä..Ja musta vaan kiva jos voin olla avuksi,tekevät paljon hyvääkin työtä.. =)

18v.kun olin hakemassa omia jotain papereitani kun olin menossa ulkomailla naimisiin. vanhempi naishenkilö toimistossa ei meinannut antaa papereita mulle ja muutenkin kohteli todella törkeästi.. samantien menin eroamaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Mä kuulun kirkkoon ja uskon uskovani :D Mut kirkossa ei juuri tuu käytyä,ellei oo jonkun joku tilaisuus..Mä en nää mitään syytä erota kirkosta,se raha mikä multa menee kirkolle on kuitenkin niiinn pientä..Ja musta vaan kiva jos voin olla avuksi,tekevät paljon hyvääkin työtä.. =)

Ai niin joo ja:Mä ehdottomasti haluan kirkkohäät jos joskus pääsen naimisiin! :heart:

Ai niin joo ja:Mä ehdottomasti haluan kirkkohäät jos joskus pääsen naimisiin! :heart:

Rahalla saa kirkkohäät, vaikka olis muslimi.

Erosin, koska uskontoni on jotain ihan muuta kuin kristinusko. Oli jo vuosia ennen kirkosta eroamistani, mutta lapseni olisi automaattisesti erotettu kirkosta mun kanssani, joten oli odotettava lakimuutosta. Erosin netin kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Rahalla saa kirkkohäät, vaikka olis muslimi.

Eihän saa.
Ainoastaan ev.lut. kirkon jäsenet saa kirkkohäät, muut joutuu tyytymään pelkkään siunaukseen, ja sitäkään ei saa ellei vähintään toinen parista kuulu kirkkoon.

En aio erota, koska uskon, että jotenkin pitää puolustaa omia perinteitä islamin ekspansiota vastaan. Me voimme maallistua, mutta muslimit eivät sitä tee. Arvostan myös kirkon lapsi-, vanhus- ja vammaistyötä. Kirkossa en käy, mutta jäsenenä aion pysyä. Ranskassa ollaan hieman pulassa islamia vastaa, siellä on pohdittu miten ranskalainen identiteetti sisältäen kristinuskon perinteet säilytetään. En halua samaa tänne.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Eihän saa.
Ainoastaan ev.lut. kirkon jäsenet saa kirkkohäät, muut joutuu tyytymään pelkkään siunaukseen, ja sitäkään ei saa ellei vähintään toinen parista kuulu kirkkoon.
Ei muuten pidä paikkaansa. Selvisi mullekin vasta eilen, kun kävin eilen tutustumassa Pyhän Henrikin ekumeeniseen taidekappeliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eihän saa.
Ei muuten pidä paikkaansa. Selvisi mullekin vasta eilen, kun kävin eilen tutustumassa Pyhän Henrikin ekumeeniseen taidekappeliin.

Ai jaa.
Miten mun ev.lut. - muslimiparituttavat eivät ole saaneet kirkkohäitä, eikä ystäväni jonka mies ei kuulu kirkkoon? :o Pelkän siunauksen vaan, joka sekään tosin ei kamalasti kirkkohäistä eroa (osa vieraista ei huomannut mitään eroavaisuutta).

En aio erota, koska uskon, että jotenkin pitää puolustaa omia perinteitä islamin ekspansiota vastaan. Me voimme maallistua, mutta muslimit eivät sitä tee. Arvostan myös kirkon lapsi-, vanhus- ja vammaistyötä. Kirkossa en käy, mutta jäsenenä aion pysyä. Ranskassa ollaan hieman pulassa islamia vastaa, siellä on pohdittu miten ranskalainen identiteetti sisältäen kristinuskon perinteet säilytetään. En halua samaa tänne.
Mä taas olen palannut esi-isieni alkuperäiseen suomalaiseen uskoon, mutta en koe uhkaksi sen paremmin kristittyjä kuin muslimeitakaan.

Täh?
Miten kirkosta eroaminen islamiin liittyy? :o
Siis eiköhän suurin osa eroa siksi, ettei usko, eikä tykkää ev.lut. kirkon tyylistä ja siitä mitä osa kutsuu rahanahneudeksi. Ei suinkaan siksi, että islamilla olisi mitään tekemistä asian kanssa.
Uskoahan voi ilman ev.lut. kirkon jäsenyyttäkin.

Ai jaa.
Miten mun ev.lut. - muslimiparituttavat eivät ole saaneet kirkkohäitä, eikä ystäväni jonka mies ei kuulu kirkkoon? :o Pelkän siunauksen vaan, joka sekään tosin ei kamalasti kirkkohäistä eroa (osa vieraista ei huomannut mitään eroavaisuutta).
Koska he eivät ole tienneet tai sitten ovat hakeutuneet väärään paikkaan vihittäviksi. Se Pyhän Henrikin kappeli oli muuten todella kaunis ja siellä vihitään myös muita kuin evlutteja. Likan kanssa sitä paikkaa katsottiin ja jos sieltä olisi heivattu ikoni ja risti (ne muuten oli sellasia tolpan päässä olevia ja yhden pienen naisen voimin pois kannettavia), se paikka olisi erittäin sopiva jopa muinaissuomalaisiin vihkimisiin.

Google kertoo (lähteenä Porin seurakuntayhtymän sivut) :

"Kirkollinen vihkiminen voidaan toimittaa, jos molemmat ovat kirkon jäseniä ja ovat käyneet rippikoulun. Jos rippikoulu on jäänyt käymättä, se voidaan suorittaa yksityisesti hyvissä ajoin ennen häitä. Kirkkohäät voi saada myös, jos toinen on kirkkomme rippikoulun käynyt jäsen ja toinen kuuluu johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon. Näin ollen siis myös ulkomaalaisen kanssa naimisiin menevä voi saada kirkollisen vihkimisen, jos toinenkin on kristitty."

Eli eipä voi saada kirkkohäitä ev.lut. kirkossa, jos molemmat on jotain muuta kuin kristittyjä.
Mutta mun ev.lut. tuttu meni naimisiin irlantilaisen katolilaisen kanssa kirkossa, eli siinä mielessä mun väite siitä, että vain ev.lut. kirkon jäsen voi saada kirkkohäät oli väärä. Mutta toisen on silti joka tapauksessa oltava ev.lut.

Ai jaa.
Koska he eivät ole tienneet tai sitten ovat hakeutuneet väärään paikkaan vihittäviksi. Se Pyhän Henrikin kappeli oli muuten todella kaunis ja siellä vihitään myös muita kuin evlutteja. Likan kanssa sitä paikkaa katsottiin ja jos sieltä olisi heivattu ikoni ja risti (ne muuten oli sellasia tolpan päässä olevia ja yhden pienen naisen voimin pois kannettavia), se paikka olisi erittäin sopiva jopa muinaissuomalaisiin vihkimisiin.

Pyhän Henrikin kappelihan on kai joku kristillisten kirkkojen yhteinen paikka, vai?

Pyhän Henrikin kappelihan on kai joku kristillisten kirkkojen yhteinen paikka, vai?
Tarkalleen ottaen se on eri kirkkokuntien kappeli. Pappia ei siellä ole, joten papin joutuu tuomaan mukanaan. En kyllä usko, että ne sieltä antaisi sitä ristiä ja ikonia pois heivata, joten pakanauskovaisia siellä tuskin saisi vihkiä :D

Tarkalleen ottaen se on eri kirkkokuntien kappeli. Pappia ei siellä ole, joten papin joutuu tuomaan mukanaan. En kyllä usko, että ne sieltä antaisi sitä ristiä ja ikonia pois heivata, joten pakanauskovaisia siellä tuskin saisi vihkiä :D

Oorrait. Eli siellä voi sitten saada kirkkohäät jos välttämättä haluaa eikä kirkkoon kuulu, mutta Tuomiokirkon yms voi unohtaa =)

Oorrait. Eli siellä voi sitten saada kirkkohäät jos välttämättä haluaa eikä kirkkoon kuulu, mutta Tuomiokirkon yms voi unohtaa =)
Kutakuinkin noin selitti eilinen opas kappelikierroksella.

Yhteistyössä