Kuinka moni oikeasti ajattelee, että lapsille jouluna riittää yhdessäolo ja tunnelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi kysymys

Vieras
Luin noita aiempien vuosien ketjuja köyhistä jouluista ja siellä moni uskotteli itselleen, että lapsille kyllä riittää kun saa yhden pikkupaketin ja pääsee syömään kinkkua.:0 Ihme lässytystä joulun tunnelmoinnista ja yhdessäolosta. Ihan tuli tunne, että lahjakasa sulkee pois sen tunnelman ja että lahjoja ostavat ihmiset ovat materialistisia. Miksi köyhillä(lue ei varaa ostaa lahjoja, ei koske omasta tahdostaan ja vakaumuksestaan lahjoja ostamattomia) on monen mielestä jotenkin isompia ja parempi jouluntunnelma?
Ps. Olen itsekin köyhä ihan virallisesti, mutta joulua varten voi säästää, vin vink

Varmaan ne, joilla ei ole varaa ostaa mitään?Ymmärrän jos on tullut joku kauhea tilanne esim puoliso kuollut, vakava sairastuminen tms ettei ole varaa, mutta kun usein ne samat ihmiset valittaa joka vuosi kun ei ole varaa. Silti rahoja tuhlataan pitkin vuotta kaikenlaiseen hulluun.Jos ei ole varaa ostaa lahjoja lapsilleen siksi etti ole tajunnut säästää niihin ja ennakoida niin en kyllä kauheasti arvosta.

Jaa-a. Kyllähän voi olla tunnelmallinen joulu vaikka oiskin lahjoja kasa. Meillä on aina ollut lapsille isoja ja kalliita lahjoja, joita ovat halunneet.Ollaan pienituloisia, mutta laitetaan jemmaan useampi satanen vuodessa niin että lapset saa kunnon joulun. Meillä on ihan tunnelmaa vaikka onkin paljon lahjoja, syödään hyvin ja pidetään perinteitä yllä.

Joulutunnelma syntyy eri ihmisillä ja eri tilanteissa niin erilaisista asioista. Joissakin olsuhteissa tunnelma syntyy hyvinkin pieneltä tuntuvista asioista. Joskus yski asia voi pilata monen ihmisen joulutunnelman, vaikka jouluun olisi valmistauduttu hyvissä ajoin, lahjoja hankittu kasoittain tms.

Kultainen keskitie on ylläripylläri joulunvietossakin parasta. Mitään älytöntä lahjavuorta ei siis tarvi olla. Lapset ei vielä ehkä osaa sitä tunnelmaa ja yhdessäoloa hehkuttaa, mutta se tapa yleensä periytyy ja vanhempana sitä osaa arvostaa. Jossei se tunnelma ja yhdessäolo ole jo lapsuudenkodissa tärkeää niin silloin sitä ei välttämättä osaa arvostaa myöhemminkään. Tai sitten tietty voi käydä toisinkin päin eli et jos sitä ei lapsuudenkodissa ollut niin myöhemmin sitä juuri haluaakin välittää omille lapsilleen.

Kyllä lapsena se jännittävin juttu oli joulupukin tulo ja niiden pakettien näkeminen, mutta väitänpä silti et aika tylsältä olisi tuntunut jossei olisi ollut myös sitä tunnelmaa ja yhdessäoloa.

Ja joo, aleista löytyy halvalla pitkin vuotta.

Mä olen kyllä sitä mieltä ettei tavarat tee ihmistä onnelliseksi. Ja ettei lapset osaa arvostaa sitä mitä saavat jos saavat järkyttäviä määriä kaikkea krääsää. Sitten kirotaan kun uudet lelut menee rikki ja lapsi on kiittämätön jne. Olis meillä varaa, muttakun ei kiinnosta opettaa kulutushysteeriaan, mielummin nekin rahat säästetään koko perheen ulkomaanmatkaan ja yhteisiin kokemuksiin.

Meillä on syntymäoäivät ja joulu niitä juhlia, jolloin ei säästellä. Jouluna hemmotellaan ja samoin syntymäpäivänä. Yhdessäolo ja joulun tunnelma on toki tärkeitä, mutta ei se lahjojen saanti niitä pois sulje.

Mä olen myös sitä mieltä, että jos on vähän rahaa, niin silloin säästetään pikkuisen vaikka koko vuoden ajan, että jouluna saa vähän ekstraa.

Minä olen sitä mieltä.

Tosin ostan lapselle pari lahjaa, sillä mennään taas jouluksi sukulaisille ja he ovat lahjahysteerikkoja.
Lisäksi kummit ja sukulaiset myös lahjovat lasta, sitäkään en oikeasti haluaisi, mutta ei viitsi kieltääkään.
Kunhan keksitään jotain muuta ohjelmaa jouluksi, jätetään nuo sukulaisjoulut välistä, sillä en halua opettaa lapselle joulun olevan kulutusjuhla jonka olennainen elementti on lahjakrääsä.

[QUOTE="aapee";27518378]Yritän tässä nyt kysyä, että miksi koetaan että köyhän lahjaton joulu olisi jotenkin parempi tunnelmaltaan kuin rikkaan lahjakasajoulu?[/QUOTE]

Niin en tiedä mihin viittaat, mutta jos joku kertoo että heillä joulun tunnelma syntyy lapsille yhdestä lahjasta tai vaikka joulukinkusta, en koe että hän pitäisi omaa joulutunnelmaansa parempana kuin lasteni jotka saavat vaikka 8 lahjaa. Monet varmasti ajattelevat että liiallinen materiaali, liikaa lahjoja on poissa joulun muusta tunnelmasta, lähinnä ehkä ajasta, materiaan lapset keskittyy silloin liikaa.

Meillä lapset saa kyllä reippahasti lahjoja, MUTTA ne eivät ole välttämättä kalliita ostohinnaltaan :)

Tunnelma tulee kyllä osaltaan myös lasten ilosta ja yllättymisestä pakettien suhteen - ja ihan hyvin ehditään tehdä kaikkea muutakin silloin jouluaattona :)

[QUOTE="määmää";27518518]Meillä lapset saa kyllä reippahasti lahjoja, MUTTA ne eivät ole välttämättä kalliita ostohinnaltaan :)

Tunnelma tulee kyllä osaltaan myös lasten ilosta ja yllättymisestä pakettien suhteen - ja ihan hyvin ehditään tehdä kaikkea muutakin silloin jouluaattona :)[/QUOTE]

Tuokin riippuvainen perheen koosta ja tavoista.
Meillä jos jokainen saisi reippahasti lahjoja niin avaamiseen menisi enemmän kuin ne pari-kolme tuntia jotka jo nykyään tuntuvat piiiitkälle tauolle varsinaiseen joulunviettoon.

:)

No meillä olisi varaa ostaa lahjoja, mutta emme juuri osta; yhden asian on poika 3-vee saanut toivoa, ja se on tietysti lelu, mutta muuten meidän joulu koostuu koristelusta, musiikista ja ruoista + yhdessäolosta. Miksi se ei riittäisi?

Jouluna on tärkeintä yhdessäolo, tunnelma ja lahjat! Jopa meidän perheen aikuisille :D Eihän se lahjojen avaamisen tarvitse mitään yksinäistä, hiljaista puuhaa olla, yhdessä meidän perhe ainakin avaa lahjat ja sitten ihastellaan ja vertaillaan, mitä kukin saa. Avaamisten jälkeen lapset voi alkaa leikkia omillaan ja vanhemmat voi rentoutua illaksi :) Viime jouluna taisin saada 15 lahjaa ja ikää mulla on 35. Lapseni sai noin 10 lahjaa, ikää tuolloin 1v2kk :D

Mä olen köyhä mutta kyllä mä voisin ostella lahjoja kuitenkin, 4-veelle saa halvalla ison kasan. Mutta en halua. En halua opettaa lapselleni, että joulu on krääsän palvomista. Lapsi saa minulta korkeintaan yhden paketin, jos edes sitä yhtä. Viime vuonna sai minulta käsipyyhkeen. Perheessämme on tapana myös kierrättää tavaroita jouluna, osa lahjoista on siis second hand-kamaa. Tai vaikkapa palveluksia, minä annan veljelleni lapsettoman pitkän viikonlopun vaimonsa kanssa. Lähtevät laskettelemaan, minä otan lapset meille siksi aikaa. Isälleni leivon suklaakakun.

Meillä joulu on yhteistä ruoanlaittoa, rentoa yhdessäoloa, lasten riehumista ja touhuilua, useamman sukupolven kohtaamista, jutustelua, syömistä ja rakkautta.

[QUOTE="vieras";27518654]Kyllä meillä se lahjojen avaaminenkin kuuluu joulunviettoon, se on sitä yhdessäoloa.[/QUOTE]
Näin meilläkin. Meillä joku hakee ensimmäisen paketin kuusen alta ja antaa sen lahjan saajalle. Ja lahjan saaja hakee seuraavan paketin. Yleensä me otetaan ensin lasten paketit ja lapset lukevat kortin (aikuiset voi auttaa) ja aukaisevatkin ne, ennen kuin hakevat seuraavan paketin.

Ihastellaan sitten samalla lahjoja yhdessä.

Ainoa miinus on, että meillä menee aika kauan lahjojen jakamisessa. Plussaa on, että niitä lahjoja ei vaan avata kaikkia vauhdilla. Joskus on niin mieluisa lahja, että meinaa loput lahjat unohtua. Jotenkin ne lahjat tuntuvat tärkeämmiltä joka ikinen, kun ne yksitellen otetaan ja avataan muiden nähden :)

Kun lapset ovat lahjansa saaneet, niin sitten me aikuiset saadaan omamme ihan rauhassa.

OIkeasti ei osteta miehen kanssa lapselle yhtäkään lahjaa. Saa kumminkin mummoilta ja kummeilta paketit niin se on aivan tarpeeksi. Muutenkin sitä rojua tuppaa olemaan joka helvatan nurkka täynnä!
Ja hän on eniten täpinöissään, kun on tuttuja tupa täynnä.

[QUOTE="pim";27518711]Mä olen köyhä mutta kyllä mä voisin ostella lahjoja kuitenkin, 4-veelle saa halvalla ison kasan. Mutta en halua. En halua opettaa lapselleni, että joulu on krääsän palvomista. Lapsi saa minulta korkeintaan yhden paketin, jos edes sitä yhtä. Viime vuonna sai minulta käsipyyhkeen. Perheessämme on tapana myös kierrättää tavaroita jouluna, osa lahjoista on siis second hand-kamaa. Tai vaikkapa palveluksia, minä annan veljelleni lapsettoman pitkän viikonlopun vaimonsa kanssa. Lähtevät laskettelemaan, minä otan lapset meille siksi aikaa. Isälleni leivon suklaakakun.

Meillä joulu on yhteistä ruoanlaittoa, rentoa yhdessäoloa, lasten riehumista ja touhuilua, useamman sukupolven kohtaamista, jutustelua, syömistä ja rakkautta.[/QUOTE]

Sori nyt vaan, mutta 4-vuotias saa äidiltään lahjaksi käsipyyhkeen? Voi helvetti, oikeasti! Sääliksi käy lasta,.

Tuokin riippuvainen perheen koosta ja tavoista.
Meillä jos jokainen saisi reippahasti lahjoja niin avaamiseen menisi enemmän kuin ne pari-kolme tuntia jotka jo nykyään tuntuvat piiiitkälle tauolle varsinaiseen joulunviettoon.

:)

Kyllä meidänkin perheessä niitä avaajia riittää :) Mutta tämä on tosiaan siitä asenteesta kiinni, eikä siinä mitään pahaa tietenkään ole, että on niin. Sinulle lahjojen avaaminen on taukoa joulunvietosta, meille se on osa sitä joulunviettoa :) Onko ihanampaa kuin istuskella aattoiltana kuusenvalossa glögin ja piparin kera ja lapset touhuaa lahjojaan ja ihastelee ja selittää ja sitten kootaan niitä ihmevempaimia ja kokeillaan joka sukkaa ja ja ja.

Yhteistyössä