Kuinka moni kertistelijä tietää, että on itse ollut kestopeppu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Repikää siitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Repikää siitä

Vieras
Hauskaa, kun nämä "nykyäidit" touhottavat, että on se muuten kamalaa, kun pitää lapsen kestoissa olla ja peppukin punoittaa. Ajattelematta itse, että vielä 70-luvullakin oli hyvin tavallista, että lapsilla oli kestovaipat. Eli aika moni palstalaisistakin on kulkenut kestot pepussa. Ja materiaalit olivat aika erilaisia kuin nykyään, ei ollut fleeceä, PULia sun muuta.

Noh, täällä ne kertisten ihannoijat taitavatkin suurimmaksi osaksi olla 80-90-lukujen lapsia -ja se ikä näkyy kommenteissa.

Tiedetään. Tosin en tiedä olinko koko vaippaikääni harsoissa. Kuvaavaa on, et pikkuveljeni syntyi -81 ja äitini hänellä käytti alusta asti kertiksiä jotka oli siihen aikaan melko monimutkaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mä vierastan tollasia sanoja kun kestopeppu. Mulla ei lapset oo mitään peppuja, ei kesto- eikä kertapeppuja.

No olisiko parempi sanoa että kestoilija? Vai mikä sana kelpaisi?
Idean varmaan tajusit kuitenkin.

joo, vedetään tämäkin aihe taas äitien ikäkysymykseksi. samoin kuin varmaan imettäjätkin on vanhempia äitejä ja KAIKKI nuoret antavat ehdottomasti korviketta. miten te oikeesti jaksatte aina??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedetään. Tosin en tiedä olinko koko vaippaikääni harsoissa. Kuvaavaa on, et pikkuveljeni syntyi -81 ja äitini hänellä käytti alusta asti kertiksiä jotka oli siihen aikaan melko monimutkaisia.

Joo oli sellainen suorakaide ja irrallinen muoviliina.Superuutuus oli T-vaippa jonka kanssa sellaiset joustavat pikkuhousut.

No kyllä varmasti olen ollut "kestopeppu" ja niin on lapsenikin :saint: ja tuleva myös ja olen itsekkin vieläkin kestoilla B) ...mutta sitähän tässä ei kysytty... :D ja minä olen kyllä ihan -87

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joo oli sellainen suorakaide ja irrallinen muoviliina.Superuutuus oli T-vaippa jonka kanssa sellaiset joustavat pikkuhousut.

Just tää muovi+suorakaidehässäkkä. Itse laittelin sellaisia sitte nukelle äidin perässä 4 vuotiaana :)

Harsoja varmaan on mun persehessä ollut. Kasarin alussa kun oon syntynyt. Harso+muoviliina.

Muistelisin että jollain pikkusisaruksellani, eli kasarin loppu tai ysärin alku, on ollut jotain "t-vaippoja" vai oliko niiden nimi t-housut. Joku viisaampi valaiskoot. Harsojen päälle vedettiin sellaset tiukat punavalko- tai sinivalkoraidalliset pökät.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Kestoista muuten..miksi meillä on alkanut haiseen ne, yks pissa tulee ja haju on kaamee..ei oo ennen ollut :snotty:
Pestään pähkinöillä

Mulla ei ole ollut noita hajuhaittoja, mutta ihmiset sanonut että siitä keittämisestä ois apua? Tai sitten käytön jälkeen käsinpesu sappisaippuaa ja pesua odottomaan kun laittaa niin tiputtaa ämpäriin pari tippaa teepuuöljyä?

Olen syntynyt 60-luvulla joten pomminvarmasti olen ollut harsovaipoissa. Ja ennenvanhaan lapsia myös pissatettiin ihan vauvoista lähtien.... että ei se vaipattomuus ole mikään uusi ja ihmeellinen asia.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
joo, vedetään tämäkin aihe taas äitien ikäkysymykseksi. samoin kuin varmaan imettäjätkin on vanhempia äitejä ja KAIKKI nuoret antavat ehdottomasti korviketta. miten te oikeesti jaksatte aina??

Ei se ollut tarkoitus. Vaan se, että kun taivastellaan että kaikkia kotkotuksia sitä nykyään lapsilla on. SIis kestot. Ja kuitenkin ollaan itse kävelty vaippaikäisinä harsoissa eli paljon nykyisiä kestovaippoja heikommissa materiaaleissa. Ennen vaan ymmärrettiin olla vähän järkevämpiä kuin nykyään. Ei mitään uutta maan päällä...

Totta kai tiedän olleeni. siihen aikaan paksua rasvaa kulemma laitettiin peppuun kourallinen, jotta iho ei punottaisi. Harsot myös vuotavat helposti, olen niitäkin omalla vauvallani kokeillut. Monesti olen ihmetellyt, että miten 70-luvulla pärjättiin päiväkodeissa. Nykyäänhän monet päiväkodit kieltävät kaikenlaiset kangasvaipat. Ihmettelen myös, missä viipyvät vaipat, jotka voisi kompostoida. Siis paperivaippa, jossa on erillinen pestävä kuoriosa kuten kestovaipoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -:

Ei se ollut tarkoitus. Vaan se, että kun taivastellaan että kaikkia kotkotuksia sitä nykyään lapsilla on. SIis kestot. Ja kuitenkin ollaan itse kävelty vaippaikäisinä harsoissa eli paljon nykyisiä kestovaippoja heikommissa materiaaleissa. Ennen vaan ymmärrettiin olla vähän järkevämpiä kuin nykyään. Ei mitään uutta maan päällä...

Tämä on just totta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Olen syntynyt 60-luvulla joten pomminvarmasti olen ollut harsovaipoissa. Ja ennenvanhaan lapsia myös pissatettiin ihan vauvoista lähtien.... että ei se vaipattomuus ole mikään uusi ja ihmeellinen asia.

Mun mamma sanoi että heillä vauvoilla(eli mun sedillä ja iskällä) oli harsot ja "siellä ne oli lakanoita myöden kusessa aamulla" ja kun kysyin että koska oppivat kuivaksi niin sanoi että "aika myöhään, kun ei pysynyt enään harsot päällä niin kusivat housuihinsa" :D En siis tarkoita että kaikki olis noin tehnyt.

Siis täh... kyllä meillä ainakin kestoina käytetään harsoja ja tiedän kestoilijoita joilla vielä käytössä noita muoviliinoja ja harsoja :D
Kyllä kestoilijoita onneksi aika paljon jo on :D !
se on kuitenkin tosi iso määrä mitä niitä vaippoja kaatikselle menee suomessakin vuosittain, se on miljoonia joka on sääli :ashamed: ja maatuminen kestää montakymmentä ellei sataa vuotta...se on harmi ettei kaikki jaksa kestoilla, mutta ne kertsit on ilmeisesti vaan niin helppoja B)

muoks tajusin ajatuksen... =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Mun mamma sanoi että heillä vauvoilla(eli mun sedillä ja iskällä) oli harsot ja "siellä ne oli lakanoita myöden kusessa aamulla" ja kun kysyin että koska oppivat kuivaksi niin sanoi että "aika myöhään, kun ei pysynyt enään harsot päällä niin kusivat housuihinsa" :D En siis tarkoita että kaikki olis noin tehnyt.

Siloin 60-luvulla tuli kanssa äitiyspakkauksessa sellainen levy,joku selluloosa?.Se pantiin sänkyyn vauvan alle.Imi pissaa.Hengissä olen :snotty:

Mulla oli kestot kolmivuotiaaksi ja sen ikäisestä astihan ihminen muistaa jo jotain lapsuudestaan. Ja muistan todellakin sen ikävän kipeän punaisen rakoilla olevan peppuni, jota itkin naama punaisena!! Just nää harsot sen teki, jotka hinkkas takapuolta ja pissat ku tuli, nii heti palo pylly. Ja ne harsot hinkkas sitä kipeää pyllyä entistä enemmän, vaikka kuin koitti äiti pottujauhoja laittaa. Auta armias, että oli kivuliasta! Enkä sellasta räääkkiä halua omalle lapselleni. Kertakäyttösiä käytämme.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Mulla oli kestot kolmivuotiaaksi ja sen ikäisestä astihan ihminen muistaa jo jotain lapsuudestaan. Ja muistan todellakin sen ikävän kipeän punaisen rakoilla olevan peppuni, jota itkin naama punaisena!! Just nää harsot sen teki, jotka hinkkas takapuolta ja pissat ku tuli, nii heti palo pylly. Ja ne harsot hinkkas sitä kipeää pyllyä entistä enemmän, vaikka kuin koitti äiti pottujauhoja laittaa. Auta armias, että oli kivuliasta! Enkä sellasta räääkkiä halua omalle lapselleni. Kertakäyttösiä käytämme.

Et sitten ole kuullut, että ne materiaalit on kehittyneet valovuosia siitä? Ikinä ei ollut oman lapsen peppu punainen ja kestoiltiin sentään se koko 2 vuotta ihan vastasyntyneestä saakka.