Kuinka moni ihan oikeasti olisi mieluummin työttömämä kuin matalapalkkaisessa tai vähemmän mieluisassa työssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Täällä kun usein on näitä aloituksia "tekisitkö töitä sillä ja sillä palkalla". Ja tosi moni vastaa että ei tekisi.

Mä en ymmärrä. Olenko mä jotenkin viallinen yksilö kun tekisin mieluummin lähes mitä tahansa töitä ja vaikka miten pienellä palkalla. Siis kunhan se palkka on on edes hitusen isompi kuin työttömyyskorvaus. Menisin jopa siinä tapauksessa mieluummin töihin jos tulot olis samat kuin työttömyyskorvauksissa. Siis että kulujen jälkeen jäis sama käteen kuin työttömänä.

Joten: jos valitsisit mieluummin työttömyyden, niin miksi? Haluaisin ymmärtää, joten perusteluja kiitos :)

Minä melkein olisin. Tällä hetkellä käyn töissä 25h-30h/vko, miehen tulojen vuoksi maksamme täydet hoitomaksut, palkkani on niin huono että rahaa jäisi mulle enemmän jos olisin työttömänä kotona. Onneksi olen pian jäämässä äitiyslomalle, ja todellakin 3 vuodeksi hoitovapaalle... Siksi ettei ole varaa mennä töihin!!!
Käsittämätön tämä Suomen systeemi että työnteosta rangaistaan.

Mieleistä työtä teen vaikka ilmaiseksi mieluummin, kuin olen työttömänä. Epämieluisaa työtä en tekisi (kuin ehkä hetkellisesti) vaikka saisin miljoonan kuussa, jos mieleisempää olisi tarjolla, vaikka paskalla palkalla. Ja siis joo, paskakin palkka mieluummin, kuin työttömyys, ehdottomasti!

kyllä työn pitää olla sen verran kannattavaa että siitä jää käteen matkakulujen ym jälkeen enemmän kuin niiden tukien kanssa. ja kun menee siihen pienipalkkaiseen työhön esim asumistuki tippuu, niin ruokaan ja muuhu elämiseen jää vähemmän rahaa kuin työttömänä ollessa.
Ikävää, mutta näin se on.

Koulutettuna ihmisenä en suostuisi ihan mitä tahansa työtä tekemään, varsinkaan alipalkattuna. Toisekseen, jos ansiosidonnainen päiväraha on yhtä suuri tai suurempi kuin palkka, niin ennemmin nostan sitten ansiosidonnaista ja opiskelen vaikka avoimessa sillä välin, että saan koulutustani vastaavaa työtä. En voisi kuvitella tilannetta, että vuositolkulla olisin työttömänä. Mutta jos niin kävisi, niin siinä tapuksessahan voisi tietenkin kelvata työ kuin työkin.....

Mä en viihtyisi työttömänä kovin kauaa, kävis aika pitkäksi. Jos en töitä saisi niin menisin työkkärin työharjoitteluun. Just tuon takia olen hakenut kouluun syksyksi koska en tiedä onko töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mä en vapaaehtoisesti olis päivääkään työtön. Viikko vois olla kivaa kotona, mutta sitten...
Mulle taas ei tuottaisi pienintäkään ongelmaa käyttää seuraavat 5 vuotta vaikka lintujen bongailuun :) Mä keksisin hetimiten tuhat ja yksi asiaa, mitä haluaisin tehdä, mutta mihin mulla ei tule olemaan koskaan mahdollisuutta, koska mun pitää käydä töissä.

Hmm... tällä hetkellä mä olisin kyllä ehkä mielelläni työtönkin, jos se vaan olis mahdollista, niin sais olla lasten kanssa kotona. Tai no kotiäiti mä kaikkein mielummin olisin... Mutta tää mun vastaus ei nyt varmaan sopinut ihan tuohon kysymykseen =)

Mä en mielelläni oo työttömänä, mut pakko myöntää et oon joihinki paikkoihin jättäny hakematta, koska palkka olisi ollut pienempi kuin tämänhetkiset liiton päivärahat.. Ennen lapsen syntymää olin sen verran hyväpalkkaisessa työssä että pvärahat suht hyvät.
Yksinhuoltajana on ikävä kyllä pakko katsoa sitä palkan suuruuttakin :(

mä kyllä vastasinkin siihen, mutta vastaan tähänkin, että jos olosuhteet sitä vaatisivat, niin mikä tahansa työ on parempi kuin työttömyys =) siksi en olekaan koulutusta vastaavassa työssä tälläkään hetkellä!!

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Koulutettuna ihmisenä en suostuisi ihan mitä tahansa työtä tekemään, varsinkaan alipalkattuna. Toisekseen, jos ansiosidonnainen päiväraha on yhtä suuri tai suurempi kuin palkka, niin ennemmin nostan sitten ansiosidonnaista ja opiskelen vaikka avoimessa sillä välin, että saan koulutustani vastaavaa työtä. En voisi kuvitella tilannetta, että vuositolkulla olisin työttömänä. Mutta jos niin kävisi, niin siinä tapuksessahan voisi tietenkin kelvata työ kuin työkin.....

Mä en ymmärrä tätäkään. Mieluummin tekisin työtä joka ei vastaa koulutustani ja etsisi työstä käsin sitten sitä koulutusta vastaavaa työtä. Ja jos olisin rekrytoija, niin ilman muuta palkkaisin sen, joka on ollut työteliäs, kuin sen joka on kotona odottanut sopivaa työpaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mä en vapaaehtoisesti olis päivääkään työtön. Viikko vois olla kivaa kotona, mutta sitten...
Mulle taas ei tuottaisi pienintäkään ongelmaa käyttää seuraavat 5 vuotta vaikka lintujen bongailuun :) Mä keksisin hetimiten tuhat ja yksi asiaa, mitä haluaisin tehdä, mutta mihin mulla ei tule olemaan koskaan mahdollisuutta, koska mun pitää käydä töissä.

Pitäiskö muuten tutkailla onko se talo tullu taas myyntiin...tyhjänä se ainakin vielä on eikä sille ole mitään tehty.

No, mä olisin mielummin kotona, kuin tekisin vakituisesti työtä missä on pieni palkka ja joka ei pätkääkään kiinnosta.

Mutta väliaikaisesti menisi (lähes) mikä tahansa työ.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Voisin mäkin olla sit kotona, jos sitä rahaa olis niin, että ei tarvi murehtia.. Mutta kun ei oo, niin ennemmin käyn töis :D

Mielikuvituksen puutetta jos ei työttömänä tekemistä keksi. Jos siis kysymyksessä on suunnilleen samoilla tuloilla kuin töissä, niin mieluummin minä ainakin harrastaisin, hoitaisin omia lapsia tai suunnittelisin uusia kuvioita, kuin kävisin jossain yhdentekevässä työssä.
Minä haluaisin puolestani ymmärtää miksi joku haluaa samoilla tuloilla mieluummin lahjoittaa
aikaansa työnantajalle, kuin käyttää sen omaksi ja läheistensä hyväksi, tai vaikka vapaaehtoistyöhön jos haluaa olla hyödyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Hmm... tällä hetkellä mä olisin kyllä ehkä mielelläni työtönkin, jos se vaan olis mahdollista, niin sais olla lasten kanssa kotona. Tai no kotiäiti mä kaikkein mielummin olisin... Mutta tää mun vastaus ei nyt varmaan sopinut ihan tuohon kysymykseen =)

No juu, tuota lasten kanssa kotona-pointtia mäkin mietin. Oikeastaan se onkin sitten ainoa syy jonka takia olisin mieluummin työtön kuin töissä.

Muoks: ja sekin siinä tapauksessa että lapset olis pieniä, alle 3-4 vuotiaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä en ymmärrä tätäkään. Mieluummin tekisin työtä joka ei vastaa koulutustani ja etsisi työstä käsin sitten sitä koulutusta vastaavaa työtä. Ja jos olisin rekrytoija, niin ilman muuta palkkaisin sen, joka on ollut työteliäs, kuin sen joka on kotona odottanut sopivaa työpaikkaa.

Bad choice. Tutkimuksen mukaan tämä ei kannata.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Täällä kun usein on näitä aloituksia "tekisitkö töitä sillä ja sillä palkalla". Ja tosi moni vastaa että ei tekisi.

Mä en ymmärrä. Olenko mä jotenkin viallinen yksilö kun tekisin mieluummin lähes mitä tahansa töitä ja vaikka miten pienellä palkalla. Siis kunhan se palkka on on edes hitusen isompi kuin työttömyyskorvaus. Menisin jopa siinä tapauksessa mieluummin töihin jos tulot olis samat kuin työttömyyskorvauksissa. Siis että kulujen jälkeen jäis sama käteen kuin työttömänä.

Joten: jos valitsisit mieluummin työttömyyden, niin miksi? Haluaisin ymmärtää, joten perusteluja kiitos :)

Mulla on sellainen koulutus, että

1) mua ei otettaisi tekemään ihan mitä tahansa duunia, olisivat sitä mieltä, että en pysyisi siellä

2) ansiosidonnainen korvaus on mulla melkoisen hyvä, joten mun ei työttömänäkään kannata ottaa vastaan työtä, jonka palkka on alle 3.000 euroa kuussa. Toki silloinkin ottaisin työn vastaan, jos katsoisin, että siitä olisi myöhemmän työllistymisen kannalta jotain hyötyä.

3) mulla on 2 koulutusta, ja työkokemusta vielä useammasta alasta. Uskon saavani töitä muultakin kuin omalta alaltani vähän paremmalta korvauksella.

Itse olen valmistunut 90-luvun lamaan, mennyt silloin töihin 1000 euron kuukausipalkalla, oppinut siinä taitoja, joita hyödynnän vielä tänäkin päivänä, tosin palkka on 4 kertaa suurempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Pitäiskö muuten tutkailla onko se talo tullu taas myyntiin...tyhjänä se ainakin vielä on eikä sille ole mitään tehty.
Se talo olisi kyllä niin yllätys B) Ja kohtalokin, kenties. Käy kummittelemassa siellä nyt ainakin pari vuotta ja mainosta sitä taloa ympäri kyliä kamalana paikkana, niin kunhan toi kuopus tuosta parin vuoden päästä päättää koulunsa, voisin sen talon sitten ostaakin :)

periaate on minullakin että töitä tehdään. Mutta minun urani on mennyttä jos siivoamaan tai tiskaamaan alan. Ei sitä ole enää uskottavuutta, häviän kisan oikeista paikoista . Lisäksi ansiosidonnainen ja jatko-opiskelu ovat kyllä kova sana.

No jos se työpaikka olisi oikeasti ihan kamala, niin mielummin olisin työtön kuin työssä. Mulla on sen verran huonoja kokemuksia joistakin työpaikoista, että ennemmin olisin työtön ja etsisin siinä samalla työtä, ja yliliikenevän ajan käyttäisin mielekkäästi johonkin, kuin kiusaisin itseäni päivästä toiseen ihan vaan siitä työntekemisen ilosta :|

Mulle jotenkin se palkka ei ole loppujen lopuksi ihan yhtä niin tärkeää, kuin se työn mielekkyys. En mä nyt huonolla hyvää palkkaakaan katso, mutta olen taloudellisesti niin tyhmä, että valitsisin pienipalkkaisen mielekkään työn ennen kuin parempipalkkaisen työn vailla mielekkyyttä.

Yhteistyössä