Kuinka moni aikoo tuhlata rahaa joulukrääsään sen sijaan että voisi sen lahjoittaa hyväntekeväisyyte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kuinka moni teistä aikoo ostaa jouluna krääsää ja lahjoja? Miksi? Tuoko se oikeasti onnellisuutta?

Voisiko jouluun käytettävät rahat lahjoittaa kokonaan hyväntekeväisyyteen?

Itse en yhtään ymmärrä kulutushysteriaa ja turhan tavaran ostamista.

Minä en anna yhtään kolikkoa keräyksiin. En ymmärrä niitä.
Sen sijaan hankin omille lapsille, kummilapsille ja ystäville kivoja lahjoja, usein itsetetyjä.
Lisäksi osallistun vanhusten jouluun erilaisilla käsitöillä.

• Tykkää
Reactions: Elena777
En tee kumpaakaan. Joulun jälkeen voi alennusmyynneistä hankkia kaikkea tarpeelista perheelle. Miksi antaisin perheen ulkopuolelle hyväntekeväisyyteen, koska yhtälailla omassa perheessä on pienellä rahalla toimeentulevia. Esimerkiksi opiskelijalla menee joka kuukausi miinukselle. Mielummin anna heille, niin tiedän, että raha / tavara menee oikeaan kohteeseen.

Hohhoijaa. Annetaan vaan kaikki pois ja eletään mahdollisimman vähän. mulle joulu on ihanaa aikaa, samoin kuin muut juhlat. Joulutunnelma, jouluruoka, glögi, joulukoristeet kaupoissa, lahjat. Kaikki pitäisi vaan antaa pois eikä itse nauttia elämästä vai? Suomessa on aika vähän oikeasti köyhiä ja he saavat apua. Mielelläni annan alkoholistien lapsille lahjoja, mutta suurinosa menee nimenomaan niille alkoholisteille ja siihen alkoholiin. Tai ihmisille, jotka on itse aiheuttaneet tilanteensa. (kirjoitin sitten suurinosa, en kaikki. Ei tarvi tulla avautumasn että juuri minä tai tuttu ei ole omaa tilannettaan aiheuttanut). Hyväntekeväisyys ulkomaille on taas pelkkä vitsi. Ei todellakaan mene niille, joille pitäisi.

Kuluttaminen on sitäpaitsi yhteiskunnalle hyväksi. Tulee lisää työpaikkoja.

Annan omille lapsilleni juuri ne lahjat joita ovat toivoneet enkä siis mitään turhaa "krääsää". Näin tiedän että lahjat myös tulevat käyttöön. Hyväntekeväisyyteen emme anna rahaa, sen sijaan osallistumme konkreettisiin lelukeräyksiin.

Tämä ketju kertoi hyvin, että palstamammat ovat niin hyvälahjaisia, että osaavat ostaa vain haluttuja joululahjoja ja heidän läheisillään on vielä pulaa jostakin materiasta. Yleensä ihmisillä on ihan liikaa tavaraa.

Mä en tee niin, vaan ostan nimenomaan muutamille vähäosaisille perheille (tiedän että ne on oikeasti) jouluruokia ja lapsilleen lahjat (joita ne ei itse voisi ostaa) ja vien meiltä tarpeettomiksi jääneet vaatteet, leluja, koristeet yms myös näihin perheisiin, mitä ne nyt tarvitsee ja toivoo. Omalle perheelle ostan jouluruokaa josta me tykätään, ei siis liikaa, ja lapsille toivomansa lahjat, aikuisille suklaata, ja koristeiksi vanhat koristeet ja lasten askartelut, siinä se, ihana joulu. :)

Mä en tee niin, vaan ostan nimenomaan muutamille vähäosaisille perheille (tiedän että ne on oikeasti) jouluruokia ja lapsilleen lahjat (joita ne ei itse voisi ostaa) ja vien meiltä tarpeettomiksi jääneet vaatteet, leluja, koristeet yms myös näihin perheisiin, mitä ne nyt tarvitsee ja toivoo. Omalle perheelle ostan jouluruokaa josta me tykätään, ei siis liikaa, ja lapsille toivomansa lahjat, aikuisille suklaata, ja koristeiksi vanhat koristeet ja lasten askartelut, siinä se, ihana joulu. :)

Ostan lasteni lahjat kirppikseltä, (niin kuin melkein kaiken muutkin vaatteet ja tavaran) jos sieltä löytyy sellaiset mitä ne toivoo. Uskon että löytyy kun toiveet ei ole sellaiset että pitää olla jokin tietty merkki, vaan toive on tyyliä auto/nukke. Ns. köyhäkin voi auttaa niitä joilla menee vielä huonommin. :)

Kuinka moni teistä aikoo ostaa jouluna krääsää ja lahjoja? Miksi? Tuoko se oikeasti onnellisuutta?

Voisiko jouluun käytettävät rahat lahjoittaa kokonaan hyväntekeväisyyteen?

Itse en yhtään ymmärrä kulutushysteriaa ja turhan tavaran ostamista.

Minä ainakin. Ja tuo iloa: Lapset ovat haljeta riemusta jo ennen pakettien avaamista :D
Ja aikuisillekin hankin jotain.
Ja kyllä, tuo onnea ja iloa itsellenikin (y)

Enää ikinä en anna yhtä penniäkään hyväntekeväisyyteen :ROFLMAO:.
Tämä joskus tein ja ymmärsin vain ne saavat jotain jotka ei tarvi mitään. Omaan perheen eteen vain rahoja tehdään ja autan vain kasvatukseen. Paitsi se viimeinen apu jotka tein annoin pois kodintavarat ja mies joka ne haki vaatinut minulta vielä 50,- eur että kyllä riitti. Jokainen tienaa omia. Autan vain jos ihminen sairas tai lapsi hädässä, muut voivat mennä töihin​

Muistatko sinä lapsuudestasi, mitä sait lahjaksi vaikka 6v ikäsenä jouluna vaiko muistako paremmin joulupukin vierailun tai poroajelun?
Kyllä ne lahjat oikeasti olivat aika tärkeitä lapsena. Ehkä parasta niissä oli se joulua edeltävän ajan jännitys, kun pengottiin vanhempien vaatekaappia ja raoteltiin piilotettujen pakettien papereita arvaillen, mitä oli tulossa.

Viimeksi muokattu:
Mä laitan rahaa haiseen esmes kotimaiseen ruokaan. Ostan paljon myös lähituottajilta. Se raha jää isoin osin suomeen. Ja verojen kautta myös toivon mukaan vaikka vanhuksille.

Se että laittaisin rahaa johonkin "osta vuohi afrikkaan" ... ei tule tapahtumaan. Valitettavasti avustusrahoista iso osa menee ihan johonkin muuhun,pahimmillaan esmes aseisiin.

Joulusiivouksessa ylijäävät vaatteet, rahat ym menee paikallisille avustudyhteisöille.

Olkoon sit vaikka krääsää, niin rajan liikkeelle laitto on järkevämpää kuin pistää rahaa järjestöihin joiden toiminnasts ei mitään takeita. Tai vaikka toiminta ok, niin loppukäyttäjä käyttää ne väärin...

Olen jo maksanut niin paljon veroja, ettei minun sen enempää tarvitse muille hyväntekeväisyytenä lahjoitella. Lahjoina ostan lähipiirille herkkuja, koska kukaan ei halua mitään turhaa krääsää kotiinsa ja kaikki kykenevät ostamaan tarpeelliset tavarat itse. Itselleni olen ostanut jo pussilakanan joululahjaksi. Sukulaisten lapsille en osta mitään, koska annan heille elämyksiä. Krääsää heilläkin on jo niin paljon, että ovat itsekin sitä mieltä, että leluja on liikaa. Oma lapseni on niin pieni, ettei vielä ymmärrä lahjojen päälle. Hänelle teen lahjapaperista ja pakettinaruista värikkään rapisevan lelun, jonka voi heittää pois heti kun lapsi pulauttaa sen päälle.