Kuinka moni aikoo huolehtia omista vanhemmistaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PsychoKiller
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No toi on hieno juttu :) Meidän suvus on aika paljon alzheimeriä ja kieltämättä joskus pelottaa et se tulee itsellekkin. Siksi sitä tuleekin tehtyä muistitestejä melko tiuhaan sekä erilaisia motoriikkaharjoituksia et näkis onko tullut muutosta. Et sais sit sen hidastavan lääkityksen mahdollisimman nopeeta ja valitettavaa sanoa.. et vaik lopulta tehdä itelleen eutanasian vaik Hollannissa.

Onkos tuo alzheimer periytyvää? Oman vanhuuden ajattelu on kyllä aika lohdutonta. Tai ainakin minua lähinnä hulestuttaa. Kun ei ole niitä lapsiakaan, niin kuka muka musta jaksaa välittää. :/

No ainakin alttius sairastua siihen on. Jos pikaisesti lasken niin äidin suvun puolella on ihan lähisuvussa ollut 6 tapausta ja isänpuolella 5.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Isä on 65-vuotias ja itse olen tuon 30. Isä sairastu 58-vuotiaana -sai massiivisen aivohalvauksen josta toipui vain osittain. Todella nuorihan mä olin ja yhtäkkiä ei tavallaan ollutkaan enää kumpaakaan vanhempaa kun äiti kuoli ja isä oli isä, mutta ei kuitenkaan se tuki ja turva johon oli tottunut.
Niin se voi elämä heittää kerralla häränpyllyä ja vetää semmoseen vuoristorataan mukaan ennen ku ehdit sanoa edes moi.

No näinpä. Minun isäni sairastui kurkkusyöpään kaksi vuotta sitten ja kaikkien ennustuksien vastaisesti parani siitä täysin. Ja jopa silloin hoitojen aikaan se hätkähdytti, kun isä ei ollutkaan vahva vaan heikko ja laiha ruttana... En oikeasti pysty edes kuvittelemaan, kun omat vanhemmat ovat huonokuntoisia... Siksi sisällytinkin otsikkoon sanan aikoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Jos ei halua muuttaa Meksikoon asti niin Euroopastakin löytyis halpoja alueita. Joskus kun on noit ulkosuomalaisten tarinoita kattonu tv:stä niin on jotenkin ihastunut Itä-Eurooppaan.
Siskoni poika on tutkinut noita Itä-Euroopan maita. Ja todennut, että Suomessa asuminen on taloudellisesti ajatellen järjetöntä. Ehkä me vielä lähdetään tästä muutaman vuoden kuluttua kaikki :D

Tuli mieleen et tuolta voi käydä katsomassa ulkosuomalaisten tarinoita,

http://www.ulkosuomalaiset.net/fi/ulkosuomalaisentarinat/arkisto.html

En oo ees oikeen asiaa ajatellu... Eipä se välttämättä mun niskaan edes kaadu, kun on 10 muuta sisarusta...Ja tuosta kommentista huomaa, että en riemusta hyppis jos oikeesti pitäis rueta miettimään sitä että huolehdinko vaiko en. Ei kait sitä heitteillekään vois jättää, tietenkään. Mut mulla ei oo niin läheiset välit vanhempien kans, et voisin kuvitella heijät itseni (ja oman perheen) kanssa saman katon alle. Mut sit se ois eri juttu jos vaan kävis heijän luona usein. Tosin ei asuta samalla paikkakunnalla...

Kiitos vinkistä :flower:

Mulla esikoinen lähtee nyt "tunnustelemaan maaperää" viideksi viikoksi Meksikoon. Ei asu hotellissa vaan elää ihan tavallista meksikolaisen perheen arkea. Katsotaan, millaista palautetta sieltä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Isä on 65-vuotias ja itse olen tuon 30. Isä sairastu 58-vuotiaana -sai massiivisen aivohalvauksen josta toipui vain osittain. Todella nuorihan mä olin ja yhtäkkiä ei tavallaan ollutkaan enää kumpaakaan vanhempaa kun äiti kuoli ja isä oli isä, mutta ei kuitenkaan se tuki ja turva johon oli tottunut.
Niin se voi elämä heittää kerralla häränpyllyä ja vetää semmoseen vuoristorataan mukaan ennen ku ehdit sanoa edes moi.

No näinpä. Minun isäni sairastui kurkkusyöpään kaksi vuotta sitten ja kaikkien ennustuksien vastaisesti parani siitä täysin. Ja jopa silloin hoitojen aikaan se hätkähdytti, kun isä ei ollutkaan vahva vaan heikko ja laiha ruttana... En oikeasti pysty edes kuvittelemaan, kun omat vanhemmat ovat huonokuntoisia... Siksi sisällytinkin otsikkoon sanan aikoa.

Juuri noin, ei osaa edes kuvitella heikkoa ja aivan kuin pientä lasta hoitais välillä. Kovin olen onnellinen että isä sai nämä vuodet vielä elää lähes normaalisti kotona kunnes nyt tultiin tilanteeseen, että ei ollut enää muuta vaihtoehtoa. Ruusuilla tanssimista se ei kyllä ole, jouduin paniikkiin jos puhelin ei ollut mukana, piti aina olla päällä, virtaa ja äänellä. Omat risteilyt sekä muut matkat, aina piti järjestää joku muu "päivystämään" Välillä kateellisena seurasin vierestä kuinka paljon "helpompaa" niiden elämä tuntui ja mietti, että niillä ei tämä ole edessä vielä moniin moniin vuosiin, mutta ihminen on sopeutuvainen.

Oon huomionhakuseina kyseiseen sarjaan hakenut, mutta enhän mä kerpele kelpaa.:D

Pitäiskö vinkata, tunnen meinaan yhden sarjantekijöistä :D

Kiitos vinkistä :flower:

Mulla esikoinen lähtee nyt "tunnustelemaan maaperää" viideksi viikoksi Meksikoon. Ei asu hotellissa vaan elää ihan tavallista meksikolaisen perheen arkea. Katsotaan, millaista palautetta sieltä tulee.

Onko hän lukenut Meksikoon liittyviä blogeja?

Ei aavistustakaan. Tuskin. Koko kesän - 3 kk - tytön luona asui hänen meksikolainen nettikaverinsa ja nyt menee siis vastavuoroisesti nettikaverinsa luokse Meksikoon. Luotan siihen, että paikallinen tietää maan systeemit.

Ei aavistustakaan. Tuskin. Koko kesän - 3 kk - tytön luona asui hänen meksikolainen nettikaverinsa ja nyt menee siis vastavuoroisesti nettikaverinsa luokse Meksikoon. Luotan siihen, että paikallinen tietää maan systeemit.

Aah, aivan. Itse luen aivan innoissani ulkosuomalaisten blogeja, ne on aina niin mielenkiintoisia :D

No toihan on pitkä aika. Kyl ne on kuvannu ihan parikin vuotta asuneita.

No sittenhän mä oon täällä ihan valmiina esittelemään Pohjois-Englannin tulvatuhoja.

Kun olet hakenut ohjelmaan, niin lähetitkö postia filmihallille vai Antti Välikankaalle? Mun mielestä olis kyl mielenkiintoista kuulla jonkun nuoren lapsettomankin tarina, eikä aina jotain keski-ikäisiä perheellisiä parsikuntia. Ja onko edes P-Englannista tullut jaksoa... en ainakaan muista et olis tullut.

Biologinen isäni saa minukta terveiset "Sitä sitä suapii, mitä sitä kuapii!" eli hänelle saa tapahtua minun puolesta mitä vain. Onpahan sairaalan vaipoissa maatessa aikaa miettiä olisiko suhteet lapsiin päin voinut hoitaa toisin. Äidin ja isäpuolen hoidan tietysti loppuun saakka ja otan vaikka kotiini asumaan. Jään tarvittaessa pois töistä viimeisiksi vuosiksi. Appiukko ja anoppikin saavat saman kohtelun jos se on heille tarpeen. Itsestäänselväähän tällainen on, rakkaudesta hoidetaan, eikö?

Aah, aivan. Itse luen aivan innoissani ulkosuomalaisten blogeja, ne on aina niin mielenkiintoisia :D

Mäkin luen ja aina tuntuu, että elämä jossain muualla olisi jotenkin jännittävämpää.
:saint:

Onko sulla jotain suosikkiblogeja mitä seurailet vai seikkailetko ihan randomina? Itse taidan lukea aika paljon blogilistojen kärkisuosikkeja kuten, dirty pretty things |||, and all that jazz, der himmel uber berlin, kalastajan vaimo, teksasin taivaan alla, The life of an elf in Mordor, viva mexico, helvetianmoista elämää, elämää intiassa....

Kun olen ympärillä tarkastellut monia tilanteita joissa vanhuksia on sijoitettu ja osin hylätty laitoksiin niin useimpa siinä on laitettu oma hyvinvointi ja taloudellinen etu arvokkaan vanhuuden edelle. Ei se minulla ole tuo elämä niin parin vuoden tai 10 vuodenkaan päälle. ovathan vanhemmatkin minua hoitaneet 18- vuotta kotonansa. Mutta sitä on turha vanhana vikistä huonoa kohtelua jos on itse kohdellut omia lapsiaan huonosti.

Onko sulla jotain suosikkiblogeja mitä seurailet vai seikkailetko ihan randomina? Itse taidan lukea aika paljon blogilistojen kärkisuosikkeja kuten, dirty pretty things |||, and all that jazz, der himmel uber berlin, kalastajan vaimo, teksasin taivaan alla, The life of an elf in Mordor, viva mexico, helvetianmoista elämää, elämää intiassa....

No juuri näitä samoja. Ja lisäksi:
http://kulttuurejasekoitellen.blogspot.com/
http://malawi.vuodatus.net/