Kuinka lyhyeksi aikaa jättäisit 5v, 2v8kk ja 8kk yksin kotiin?

  • Viestiketjun aloittaja harmistus
  • Ensimmäinen viesti
äityli
ajateellaan että vauva heräisi ja huutaisi sen ajan..laspesta 20min olisi iäisyys kun heillä ei ole mitäänm jantajua...oletko saninut että noin ei saisi tehdä perheelle?
 
tuumailija
Alkuperäinen kirjoittaja viisastelija:
Eiköhän teistä suurin osa jätä kuitenkin tuon ikäiset lapset hetkeksi yksin. Ihan varmasti käytte vessassa tai suihkussa ettekä raahaa lastanne sinne mukaan. Olkoon vaikka niin että suihkussa käynnin ajaksi lapset nukkuvat, vessassa käynnin ei.

Elkää siunailko. Tuskin olette sen parempia kuin ap:kään.
Mää en ainakaan käy suihkussa sillon ku meidän 1-vuotias on hereillä. Illalla vasta ku hän on nukkumassa. Sillonki tosi pikaisesti jos mies on töissä eikä oo päivystämässä tyttären mahdollista heräämistä.

Enkä tosiaankaan oo mikään "olevinani hyvä äiti" ku kauhistelen tätä että pienet lapset yksin jopa pariksikymmeneksi minuutiksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kun tuttavaperhe jättää joskus. Tai sit jättävät kaksi pienintä aamulla nukkumaan ja vievät isoimman hoitoon sillä aikaa ja siinä menee n 20min.
Ei herranjestas sentään! Miten voi olla noin edesvastuuton!
 
ddffd
En jättäisi. Siinä ajassa ehtii tulipalo jo tuhota koko kodin ja lapset. Vasta sitten, kun lapset osaavat toimia tulipalon sattuessa eli pääsevät itse ulos talosta, voisin harkita max. 5 min piipahdusta jossakin. 15 minuuttia on ihan liikaa.
 
minä
En jättäis ollenkaan. Talvella ainakaan. Mitäs jos liukastuu pihalla, lyö päänsä ja makaa siellä taju kankaalla ja lapset häärää keskenään sisällä. Roskat voi laittaa parvekkeelle tai ulko-oven toiselle puolelle.
Tosin voihan sitä kaatua vaikka siellä suihkussakin pahasti. Elämä on vaarallista.

Mutta riskejä joutuu ottaa, enivei 20min on ehdottamasti liian pitkä aika olla yksin.
 
no vanhimman noista voisin jättää kokonaan hetkeksi yksin jos olisi lapselle ok.
noita kahta pienempää en jättäisi. kuin sen roskien viennin ajaksi/postin haun ajaksi ja riippuu tuosta 8kk ni voisi olla että hänet vain silloin kun päikyillä. riippuu paljonko liikkuu.
 
voi voi mitä hienostelua
No niin. Täällä porukka siunailee, miten edesvastuutonta on jättää lapsi yksinään. Silti he itse voivat käydä "vain" tupakalla, postin hakemassa, roskat viemässä, vessassa/suihkussa jne.

Ja juuri joku sanoi osuvasti - lapsi kerkeää 10 sekunnissakin tehdä vaikka mitä. Eli ei se ajasta ole kiinni se jos jotain sattuu.

Lopettakaa se tyhjänpäiväinen jeesustelu ja hankkikaa oma elämä. Joku vielä kehtasi saarnata lastensuojeluilmoituksesta.

Tervesin maalaistalon tyttö, joka on ollut 5-vuotiaasta lähtien yksin kotona säännöllisesti ja 8-vuotiaana siskon kanssa yksin yötä kotona. Ja hyvin on ennenvanhaankin pärjätty. Kyllä ne lapset ennenvanhaankin oli navetan ajan yksin kotona, tai jossain navetannurkassa konttaamassa.
 
bb
Asiat on aika suhteellisia. Minulla on vuoden ikäinen lapsi joka on vasta oppinut kävelemään. On paljon turvallisempaa jättää tuo lapsi hetkeksi itsekseen kotiin, kuin ottaa mukaan. esim kellarikerroksen pyykkitupaan (siis kerrostalossa asutaan) missä lapsi olisi heti kun selän käännän portaissa keikkumassa tai tippumassa pyykkialtaaseen (joo vanha talo ja kaikenmaailman ihmeellisyyksiä löytyy). Aikaa tuohon pyykkien viemiseen tai hakemiseen saattaa joskus mennä 15 minuuttiakin, mutta silti koen turvallisemmaksi jättää lapsen yksin, kuin ottaa mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Asiat on aika suhteellisia. Minulla on vuoden ikäinen lapsi joka on vasta oppinut kävelemään. On paljon turvallisempaa jättää tuo lapsi hetkeksi itsekseen kotiin, kuin ottaa mukaan. esim kellarikerroksen pyykkitupaan (siis kerrostalossa asutaan) missä lapsi olisi heti kun selän käännän portaissa keikkumassa tai tippumassa pyykkialtaaseen (joo vanha talo ja kaikenmaailman ihmeellisyyksiä löytyy). Aikaa tuohon pyykkien viemiseen tai hakemiseen saattaa joskus mennä 15 minuuttiakin, mutta silti koen turvallisemmaksi jättää lapsen yksin, kuin ottaa mukaan.

:eek:

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voi voi mitä hienostelua:
No niin. Täällä porukka siunailee, miten edesvastuutonta on jättää lapsi yksinään. Silti he itse voivat käydä "vain" tupakalla, postin hakemassa, roskat viemässä, vessassa/suihkussa jne.

Ja juuri joku sanoi osuvasti - lapsi kerkeää 10 sekunnissakin tehdä vaikka mitä. Eli ei se ajasta ole kiinni se jos jotain sattuu.

Lopettakaa se tyhjänpäiväinen jeesustelu ja hankkikaa oma elämä. Joku vielä kehtasi saarnata lastensuojeluilmoituksesta.

Tervesin maalaistalon tyttö, joka on ollut 5-vuotiaasta lähtien yksin kotona säännöllisesti ja 8-vuotiaana siskon kanssa yksin yötä kotona. Ja hyvin on ennenvanhaankin pärjätty. Kyllä ne lapset ennenvanhaankin oli navetan ajan yksin kotona, tai jossain navetannurkassa konttaamassa.
Tuo on heitteillejättöä ja siitä pitääkin tehdä lastensuojeluilmoitus tai on itse osasyyllinen niiden lasten kaltoinkohteluun. Kellekään normaalille, tervejärkiselle äidille ei tule mieleenkään jättää noin pieniä lapsia yksin!

Turha verrata entisaikoihin, jolloin moni asia oli huonommin.

 

Yhteistyössä