Kuinka LUOMU olet pikkuvauvan äitinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luonnonmukaistako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kuinka monta pistettä sait?

• 0-5

Ääniä: 1 33,3%
  • 5-10

• 10-15

• Äänestäjiä yhteensä
    3
L

luonnonmukaistako

Vieras
Kuinka luomu olet äitinä? Kysely sopii odottaville tai vauvojen äideille. Myös isompien lasten äideille, jos haluatte muistella lastenne vauva-aikana tekemiänne valintoja.

Jokaisesta paikkansa pitävästä väittämästä saat yhden pisteen:

1. Nukumme perhepedissä.
2. Tähtäimessä täysimetys puolivuotiaaksi.
3. Imetys/ syöttäminen tapahtuu lapsentahtisesti.
4. Kannan lastani kantoliinassa aina, kun voi.
5. Olemme paljon ihokontaktissa.
6. Käytän kestovaippoja vauvallani.
7. Alan toteuttaa vessahätäviestintää vauvan kanssa heti, kun voin.
8. Jos lapsi haluaa, lapsi saa imeä rintamaitoa vaikka kouluikään saakka.
9. Sormiruokailu on syöttämistä parempi vaihtoehto.
10. Teen itse kaikki vauvan soseet, ja mielellään luomu-aineksista.
11. Olen lapsen kanssa kotona niin pitkään kuin voin, työt saavat odottaa.
12. Äiti on vauvan ensisijainen hoitaja sukupuolensa takia, isä tulee kuvioihin kunnolla mukaan vasta myöhemmin.
13. Halusin ehdottomasti synnyttää alateitse.
14. Synnytyksessä ei ollut tarkoitus käyttää mitään kivunlievitystä.
15. Käytän myös itse kestoliivinsuojia ja -pikkuhousunsuojia.

Tulokset

0-5 pistettä: Rempseä äiskä
Et ole kuullut tai et välitä kiintymysvanhemmuudesta. Sinulle on tärkeintä, että lapsesi kasvaa ja saa rakkautta, samapa se millä tavalla. Todennäköisesti annat huoletta äm-korviketta ja yhtä surutta vaihdat kertakäyttövaippoja. Vauvasi oppii jo varhain nukkumaan omassa huoneessaan yksin. Haluat palata nopeasti tavalliseen päiväjärjestykseen ja löytää lapsellesi turvallisen hoitopaikan.

5-10 pistettä: Tavisäiti
Olet todennäköisesti kuullut imetyksen yms. hyödyistä, mutta elämän realiteetit ovat tulleet vastaan. Kenties synnytys oli vaikea, kenties imetys ei heti onnistunut, kenties kestovaippailu tuntui liian hankalalta. Olet antanut itsellesi vapauksia vauvan hoidossa ja ymmärtänyt että aina ei voi kaikessa onnistua, vaikka parhaansa toki yrittää.

10-15 pistettä: Vihermamma
Olet tehnyt tietoisia valintoja ja satsannut kunnolla siihen, että voit hoitaa vauvaa kuten haluat. Olet useamman kuukauden lukenut iltaisin pelkästään imetyksestä ja kiintymyssuhteista. Vauvasi on tissillä 24/7 ja rauhoittuu heti, kun laulat hänelle samaa laulua jonka vauvasi oppi jo kohdussa ollessaan.

Tavisäiti.

Kolme lasta, kaikki nukkunu perhepedissä, nukkuu tavallaan vieläki. Kaikkia täysimetetty n.5,5kk, osittain yli vuosi. Kestoilu, luomu, vessahätäviestintä ym ei kiinnosta. Kotona oon ollu esikoisen syntymästä asti ja tarkotus olla vielä vuosi tai pari.
Ekassa synnytyksessä oli kivunlievitykset, kaksi seuraavaa luomuna..

Haluaisin kommentoida kohtaan 14, että siinä ei ainakaan ole mitään luonnollista, että synnyttää täysin ilman mitään kivunlievitystä.

(Mikäli tarkoitit, ettei halua käyttää lääkkeellisiä kivunlievityksiä kuten pudutteita, on se ihan eri asia. Luonnonmukaisia kivunlievitysmenetelmiä on paljon enemmän kuin noita lääkkeellisiä, ja ne toimivat. Esim. vesi, hieronta, synnytyslaulu, akupunktio, jne.)

Ihan normiäiti koen olevani, vaikka täysimetin molemmat vauvani puolivuotiaiksi, käytin kestovaippoja, nukuin vauvan kanssa samassa sängyssä (mies häippäsi toiseen huoneeseen), tein soseet itse (säästin paljon rahaa), eka lopetti itse tissittelyn 13 kk ikäisenä ja toisen vieroitin 1 v 7 kk ikäisenä, synnytykset jouduin molemmilla kerroilla vetämään luomuna, kun ei 'ehditty' antamaan kunnollista kivunlievitystä (olisin kyllä halunnut). Alakautta syntyivät molemmat, koska ei ollut mitään erityistä syytä tehdä sektiota.

Mä sain 9,5 pistettä. Se puolikas tuli siitä, että käytin sekä kesto- että kertavaippoja.

(ja kivunlievitystä synnytyksissä en vain yrittänyt olla käyttämättä vaan olin käyttämättä)

Haluaisin kommentoida kohtaan 14, että siinä ei ainakaan ole mitään luonnollista, että synnyttää täysin ilman mitään kivunlievitystä.

(Mikäli tarkoitit, ettei halua käyttää lääkkeellisiä kivunlievityksiä kuten pudutteita, on se ihan eri asia. Luonnonmukaisia kivunlievitysmenetelmiä on paljon enemmän kuin noita lääkkeellisiä, ja ne toimivat. Esim. vesi, hieronta, synnytyslaulu, akupunktio, jne.)

Juu, näin se on, jos ja kun haluaa pilkkua viilata ;)

Et ole kuullut tai et välitä kiintymysvanhemmuudesta. Sinulle on tärkeintä, että lapsesi kasvaa ja saa rakkautta, samapa se millä tavalla. Todennäköisesti annat huoletta äm-korviketta ja yhtä surutta vaihdat kertakäyttövaippoja. Vauvasi oppii jo varhain nukkumaan omassa huoneessaan yksin. Haluat palata nopeasti tavalliseen päiväjärjestykseen ja löytää lapsellesi turvallisen hoitopaikan.

Sain yhden pisteen. Nukumme perhepedissä. En todellakaan halua palata nopeasti tavalliseen päiväjärjestykseen ja löytää lapselle hoitopaikkaa. Kotona hodamme toisen-4v asti, toisen 2,5. Mies on kotona lasten kanssa, minä opiskelen. En anna "huoletta korviketta", vaan olen imettänyt ja pumpannut ensimmäiset kuukaudet. Minulle ei missään nimessä ole mitenkään sama miten ja keneltä lapseni rakkautta saavat, olemme erittäin läheisiä lastemme kanssa ja vietämme paljon aikaa koko perheen kanssa, joka päivä. Halaamme ja pussaamme paljon.

Huono, ei mitään kertova testi. Leikkiähän tämä, mutta silti, huonosti tehty.

1. Nukumme perhepedissä. KYLLÄ
2. Tähtäimessä täysimetys puolivuotiaaksi. EI, vaan siihen asti kun lapsi on valmis aloittamaan sormiruokailun, toisella se oli 5kk ja toisella 6kk. Ja molemmat sai alle 3kk iässä myös pientä korvikelisää kun paino ei ilman noussut.
3. Imetys/ syöttäminen tapahtuu lapsentahtisesti. KYLLÄ
4. Kannan lastani kantoliinassa aina, kun voi. EI, en aina kun voin, se sijaan laitoin vauvan pois sylistäni aina kun voin (eli minuuteiksi), kun nuo kyllä hyvin huolehti itse tästä: esikoinen oli sylissä liinalla tai ilman ekat 8kk ja toinen 6kk - siis esim. kaikki päiväunet sylissä/liinassa.
5. Olemme paljon ihokontaktissa. KYLLÄ
6. Käytän kestovaippoja vauvallani. EI, osittain kyllä.
7. Alan toteuttaa vessahätäviestintää vauvan kanssa heti, kun voin. EI, kokeilin, ei toiminut.
8. Jos lapsi haluaa, lapsi saa imeä rintamaitoa vaikka kouluikään saakka. EI, en ole valmis imettämään kouluikään, 3-4v menee mun raja
9. Sormiruokailu on syöttämistä parempi vaihtoehto. KYLLÄ
10. Teen itse kaikki vauvan soseet, ja mielellään luomu-aineksista. EN ole tehnyt vauvoille soseita, koska sormiruokailivat. Ruoka oli kyllä itsetehtyä, osin luomua.
11. Olen lapsen kanssa kotona niin pitkään kuin voin, työt saavat odottaa. KYLLÄ kai. Tai en niin pitkään kun "voin", mutta esikoisen kanssa 5,5v ja kuopuksen 3v.
12. Äiti on vauvan ensisijainen hoitaja sukupuolensa takia, isä tulee kuvioihin kunnolla mukaan vasta myöhemmin. EI. Imetyksen (kotivanhemmuuden) vuoksi äiti on kyllä ollut ensisijainen hoitaja, mutta se ei todellakaan tarkoita että "isä tulee kuvioihin kunnolla vasta myöhemmin".
13. Halusin ehdottomasti synnyttää alateitse. KYLLÄ, mutta en voinut. Molemmat syntyivät sektiolla.
14. Synnytyksessä ei ollut tarkoitus käyttää mitään kivunlievitystä. EI, jos olisin synnyttänyt alateitse niin olisin lähtenyt sillä ajatuksella että lääkkeettömällä kivunlievityksellä yritetään selvitä, mutta ehdoton ei voi olla kun ei tiedä mitä on edessä. Ja sektiossa tropit on kivat :) Esikoisen avautumisvaihe meni kyllä lääkkeettä ja pienin jomotuksin.
15. Käytän myös itse kestoliivinsuojia ja -pikkuhousunsuojia. EI, liivinsuojia en ole tarvinnut, kestositeitä olen kokeillut mutta ei toimi.

Kuusi pistettä.

Sain yhden pisteen. Nukumme perhepedissä. En todellakaan halua palata nopeasti tavalliseen päiväjärjestykseen ja löytää lapselle hoitopaikkaa. Kotona hodamme toisen-4v asti, toisen 2,5. Mies on kotona lasten kanssa, minä opiskelen. En anna "huoletta korviketta", vaan olen imettänyt ja pumpannut ensimmäiset kuukaudet. Minulle ei missään nimessä ole mitenkään sama miten ja keneltä lapseni rakkautta saavat, olemme erittäin läheisiä lastemme kanssa ja vietämme paljon aikaa koko perheen kanssa, joka päivä. Halaamme ja pussaamme paljon.

Huono, ei mitään kertova testi. Leikkiähän tämä, mutta silti, huonosti tehty.

Taisit ottaa nokkiisi? Osuiko arkaan paikkaan? No,
ÄLÄ ota itseesi :) Leikkiähän tämä, kuten sanoit.

Vaikka olettekin järkänneet lastenne hoidon hyvin ja ajatuksella, niin kuulostit, ja juuri ehkä sen takia, rakastavalta uranaiselta jonka ajattelinkin saavan testistä alle 5 p. Tiedostava, muttei itse kaikkea toteuttava. Toinen alle 5 p. ääripää voisi olla vaikka teiniäiti, jolle kaikki tulee puskista ja joka ei jaksaisi välttämättä kaikkea itse hoitaa. ELI samaan pistehaarukkaan mahtuu varmasti monenlaisia äitejä. Tässä ei kartoitetakaan sitä, millainen tai miten hyvä äitinä olet, vaan sitä miten LUOMU olet pikkuvauvan äitinä.

Yhteistyössä