L
luonnonmukaistako
Vieras
Kuinka luomu olet äitinä? Kysely sopii odottaville tai vauvojen äideille. Myös isompien lasten äideille, jos haluatte muistella lastenne vauva-aikana tekemiänne valintoja.
Jokaisesta paikkansa pitävästä väittämästä saat yhden pisteen:
1. Nukumme perhepedissä.
2. Tähtäimessä täysimetys puolivuotiaaksi.
3. Imetys/ syöttäminen tapahtuu lapsentahtisesti.
4. Kannan lastani kantoliinassa aina, kun voi.
5. Olemme paljon ihokontaktissa.
6. Käytän kestovaippoja vauvallani.
7. Alan toteuttaa vessahätäviestintää vauvan kanssa heti, kun voin.
8. Jos lapsi haluaa, lapsi saa imeä rintamaitoa vaikka kouluikään saakka.
9. Sormiruokailu on syöttämistä parempi vaihtoehto.
10. Teen itse kaikki vauvan soseet, ja mielellään luomu-aineksista.
11. Olen lapsen kanssa kotona niin pitkään kuin voin, työt saavat odottaa.
12. Äiti on vauvan ensisijainen hoitaja sukupuolensa takia, isä tulee kuvioihin kunnolla mukaan vasta myöhemmin.
13. Halusin ehdottomasti synnyttää alateitse.
14. Synnytyksessä ei ollut tarkoitus käyttää mitään kivunlievitystä.
15. Käytän myös itse kestoliivinsuojia ja -pikkuhousunsuojia.
Tulokset
0-5 pistettä: Rempseä äiskä
Et ole kuullut tai et välitä kiintymysvanhemmuudesta. Sinulle on tärkeintä, että lapsesi kasvaa ja saa rakkautta, samapa se millä tavalla. Todennäköisesti annat huoletta äm-korviketta ja yhtä surutta vaihdat kertakäyttövaippoja. Vauvasi oppii jo varhain nukkumaan omassa huoneessaan yksin. Haluat palata nopeasti tavalliseen päiväjärjestykseen ja löytää lapsellesi turvallisen hoitopaikan.
5-10 pistettä: Tavisäiti
Olet todennäköisesti kuullut imetyksen yms. hyödyistä, mutta elämän realiteetit ovat tulleet vastaan. Kenties synnytys oli vaikea, kenties imetys ei heti onnistunut, kenties kestovaippailu tuntui liian hankalalta. Olet antanut itsellesi vapauksia vauvan hoidossa ja ymmärtänyt että aina ei voi kaikessa onnistua, vaikka parhaansa toki yrittää.
10-15 pistettä: Vihermamma
Olet tehnyt tietoisia valintoja ja satsannut kunnolla siihen, että voit hoitaa vauvaa kuten haluat. Olet useamman kuukauden lukenut iltaisin pelkästään imetyksestä ja kiintymyssuhteista. Vauvasi on tissillä 24/7 ja rauhoittuu heti, kun laulat hänelle samaa laulua jonka vauvasi oppi jo kohdussa ollessaan.
Jokaisesta paikkansa pitävästä väittämästä saat yhden pisteen:
1. Nukumme perhepedissä.
2. Tähtäimessä täysimetys puolivuotiaaksi.
3. Imetys/ syöttäminen tapahtuu lapsentahtisesti.
4. Kannan lastani kantoliinassa aina, kun voi.
5. Olemme paljon ihokontaktissa.
6. Käytän kestovaippoja vauvallani.
7. Alan toteuttaa vessahätäviestintää vauvan kanssa heti, kun voin.
8. Jos lapsi haluaa, lapsi saa imeä rintamaitoa vaikka kouluikään saakka.
9. Sormiruokailu on syöttämistä parempi vaihtoehto.
10. Teen itse kaikki vauvan soseet, ja mielellään luomu-aineksista.
11. Olen lapsen kanssa kotona niin pitkään kuin voin, työt saavat odottaa.
12. Äiti on vauvan ensisijainen hoitaja sukupuolensa takia, isä tulee kuvioihin kunnolla mukaan vasta myöhemmin.
13. Halusin ehdottomasti synnyttää alateitse.
14. Synnytyksessä ei ollut tarkoitus käyttää mitään kivunlievitystä.
15. Käytän myös itse kestoliivinsuojia ja -pikkuhousunsuojia.
Tulokset
0-5 pistettä: Rempseä äiskä
Et ole kuullut tai et välitä kiintymysvanhemmuudesta. Sinulle on tärkeintä, että lapsesi kasvaa ja saa rakkautta, samapa se millä tavalla. Todennäköisesti annat huoletta äm-korviketta ja yhtä surutta vaihdat kertakäyttövaippoja. Vauvasi oppii jo varhain nukkumaan omassa huoneessaan yksin. Haluat palata nopeasti tavalliseen päiväjärjestykseen ja löytää lapsellesi turvallisen hoitopaikan.
5-10 pistettä: Tavisäiti
Olet todennäköisesti kuullut imetyksen yms. hyödyistä, mutta elämän realiteetit ovat tulleet vastaan. Kenties synnytys oli vaikea, kenties imetys ei heti onnistunut, kenties kestovaippailu tuntui liian hankalalta. Olet antanut itsellesi vapauksia vauvan hoidossa ja ymmärtänyt että aina ei voi kaikessa onnistua, vaikka parhaansa toki yrittää.
10-15 pistettä: Vihermamma
Olet tehnyt tietoisia valintoja ja satsannut kunnolla siihen, että voit hoitaa vauvaa kuten haluat. Olet useamman kuukauden lukenut iltaisin pelkästään imetyksestä ja kiintymyssuhteista. Vauvasi on tissillä 24/7 ja rauhoittuu heti, kun laulat hänelle samaa laulua jonka vauvasi oppi jo kohdussa ollessaan.