Kuinka laaja "reviiri" on teidän 8- vuotiaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nueva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nueva

Aktiivinen jäsen
05.06.2009
2 255
0
36
Missä saa siis itsenäisesti kulkea? Ja kavereiden kanssa? Onko jotkut tietyt paikat/matkat mihin asti saa mennä?

Meillä tuo 8v. on selvästi alkanut laajentamaan "omaa aluettaan" ja tässä olen mietiskellyt että kuinka paljon tuolle lapselle uskallan/osaan antaa liikkumavaraa.

Muistaakseni tuon ikäisenä meidän lapset meni koulusta suoraan iltapäiväkerhoon, sieltä yksin kotiin ja sitten tietyille kavereille . Aina tiedettiin missä mentiin ja reviiri oli kilometrin säteellä kotoa.

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Muistaakseni tuon ikäisenä meidän lapset meni koulusta suoraan iltapäiväkerhoon, sieltä yksin kotiin ja sitten tietyille kavereille . Aina tiedettiin missä mentiin ja reviiri oli kilometrin säteellä kotoa.

Meillä tuo poika nyt kulkee itsenäisesti koulumatkat (matkaa about 500m ) ja kavereilla tässä vajaan kilometrin säteellä.
Nyt on "uutena juttuna" nuokkari jossa on ala-asteelaisille varattu oma aika 12-16 ja jossa on pelejä, ym. Ja siellä on aian 1-3 nuoriso-ohjaajaa paikalla. Sinne on matkaa kilometrin verran ja olen sielläkin antanut kyllä käydä mutta yleensä aina jonkun kaverin kanssa.

Meillä on tytöllä 3 km:n koulumatka, joten kyllä se reviiri on toi 3 km kotoa. Aina jos menee kavereille, niin ollaan sovittu, että ilmoittaa eli mihinkään ei mene, etten tietäisi missä tyttö on. Meillä tyttö ei ole enää iltapäiväkerhossa.

Mulla ei ole 8-vuotiasta, mutta olisi 9v ja 7v. Tuo reviirin laajeneminen alkoi viime keväänä, kun tytär oli vielä 8v ja alkoi selkeästi viettää enemmän aikaa kavereitten kanssa, siis muidenkin kun, jotka asuvat ihan samassa pihassa.
Meillä on sopimus, että jos lähtee pois kotipihalta kaverin luo, tai kaverin pihalle ilmoittaa siitä mulle.
Ja jos matka sieltä jatkuu soittaa minulle asiasta. Muutaman km säteellä tuo lapsi liikkuu. Usein pyöräillen lähimaastossa ; puistoihin jne.
Tämä on toistaikseksi toiminut, vaikka minulle tuo napanuoran löyhentäminen on vähän tiukkaa tehnytkin. Ja aika helposti ehtii pieni huoli nostaa päätään, jos ei vastaakaan heti puhelimeen.
Mitään selkeitä - tällä alueella saat liikkua- rajoja en ole asettanut. Mutta mielestäni melko myöhäiseen kellonaikaan olen pyytänyt omalle pihalle.
Kauppakeskusreissuille kavereitten kesken tai uimarannalle en ole lasta laskenut.

Kyllä meilläkin on tiukasti pidetty kiinni tuosta että aina ilmoitetaan jos jonnekin lähdetään tai paikkaa vaihdetaan. (siis vaikka jos on kaverin luona ja keksivätkin lähteä nuokkarille)
Ehdoton ei on pojalle vaan lähellä oleva joen ranta jossa on äkkisyvä ja kova virta. Alussa tuli mutinoita sillä ilmeisesti jotkut pojista saavat (?) rantaan mennä mutta tässä pidän pääni; tuollaista riskiä en tieten tahtoen ota. Muuten saa kyllä kulkea kunhan ilmoittaa.

Tässä on onneksi lähellä urheilu- ja jalkapallokentät, tuo nuokkari, ym. joten kovin kauas ei tartte lähteä.

7½v poika ja omistaa kännykän. Yleisesti on meidän omalla pihalla/metikössä tai kaverin pihalla joka on tien toisella puolella. Kirjastoon saa myös mennä, omistaa oman kortin. Kirjasto on koulun talossa ja koulu myös tien toisella puolella.
Tää "reviiri" riittää toistaseksi.

Koululla saa käydä, urheilukenttiä tässä on lähellä myös, Kiva pieni metsikkö on tossa vieressä, samoin leikkipuistoja. Kavereiden pihoilla saa olla. Nämä kaikki on sellasella alueella, jonne lapsella on lupa oleilla.

Noin kilometri on se alue, jolla saa liikkua. Kaupungille ei oo mitään asiaa. Kotipihalta poistuessa pitää siitä ilmottaa.

Meillä 7v 8kk vanha menee yksin kouluun (1 km) ja rajanaapurille kylään. Muualle ei ole vielä halunnut/hinkunut. Käy iltapäiväkerhoa (koulun vieressä), josta haetaan. Lähipuistoon (melkein meille näkyy, 1 tien ylitys) laskisin, jos kysyisi. Pk-seudulla ollaan.

Meillä poika vasta ensi kuussa 7v. Hänen reviirinsä rajoittuu kouluun menoon.. 50m pyörätietä pitkin ja samaisella koulun pihalla saa käydä leikkimässä vapaa aikana.
Kerran viikossa menee siitä vielä 50 m pidemmälle harrastukseen jonne mentäessä pitää ylittää autotie.
Muualla lapsi ei liiku ilman aikuista.
Asumme pikku kaupungissa.

Yhteistyössä