Kuinka kaukana 2-4 vuotiaista lapsista olette rannalla, kun lapsi on veden rajassa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
2-v, max 2metriä, niin päin et mä vedessä ja lapsi rannalla. Mut jos lapsi vedessä, välimatka niin et saan kiinni, eli reilu puol metriä.
4-v, saa vähän enempi vapautta, saa uida vanhempien luota rantaan päin, me oleillaan sellasen kahden metrin päässä rannasta max. Ja jos molemmat lapset vedessä, molemmat vanhemmat myös, yksin ei ehdi vahtia tarpeeksi tarkkaan.
 
Jos lapsi on vedessä, minäkin vedessä. Vielä viime kesänä olin kosketusetäisyydellä tuohon arkajalkaan, nyt voi olla useampikin metri kun tuo mesoo vedessä (nyt jo 5vee).

Sitäpaitsi meidän rannalla istutaan korkeintaan laiturilla, jos ei vedessä olla. Ei siellä kukaan aurinkoa ota tai aikaa vietä...
 
halipupu harmaana
Meillä se on yleensä niin päin että jos lapsi on rantavedessä, niin minä kahlaan takaperin syvemmälle veteen ja uin sitten sieltä rantaan päin, jolloin olen tavallaan vastassa, jos lapsi lähteekin yht'äkkiä syvemmälle. Pelkkä rantavedessä seisoskelu on aika tylsää, saatika rannalla istuskelu. Meillä uimataidottomalla 4v:llä on aina rannalla selkäkellukkeet, joiden kanssa pysyy hyvin pinnalla ja osaa uida niiden kanssa.
 
Kohta 3v:n kanssa olen aina vedessä.Yleesä niin, että seison rannalla olevan lapsen ja syvemmän veden välissä. Lapsi saa siis touhuta rauhassa matalassa vedessä, mutta olen valmiina nappaamaan kiinni jos päättää pöllöillä ja rynnätä syvään veteen.
 
Ennen olin max. viiden metrin päässä rannalla, nykyään ihan vieressä.

Viime kesänä kävi niin, että silloin 2,5-vuotias kuopukseni kaatui n. vyötäröön asti ulottuvassa vedessä eikä päässyt ylös. Minä säntäsin rannalta veteen, mutta tyttö kellui jo mahallaan vedessä kuin hukkunut kun hänen luokseen pääsin. Eräs vedessä ollut mies ehti napata tytön ylös juuri ennen minua. Tyttö kyllä veti henkeä heti kun hänet nostettiin ylös, mutta tilanne säikäytti todella paljon.

Nykyään myös laitan lapsille aina käsikellukkeet, nekin kannattelevat edes sen hetken ennen kuin lapsen luokse ehtii, tai lapsi ei välttämättä joudu ollenkaan uppeluksiin jos kompastuu.
 
vrs
Nyt 3v osasi jo viime kesänä parivuotiaana olla niin nätisti, että korkeintaan käden laittoi veteen ilman äitiä, eli rennosti sain maata viltillä muutaman metrin päässä. Nyt 1,5v ikäinen vesipeto ei meinaa pysyä hengissä vaikka pidän kaksin käsin kiinni, pitäisi kai pysyä tuon kanssa pois rannalta kokonaan. Nuorempi siis hyökkää naama edellä upposukkeluksiin sylistäkin, eikä edes säikähdä, vanhempi taas nippa nappa koskettaakaan vettä.
 
"vieras"
Mökillä kun juuri oltiin, niin 3-vuotias oli rannalla ja minä katselin terassilta, riitti että on näköetäisyydellä, kun ei ole pelkoa, että tuo syvemmälle lähtisi, ihan rantavedessä vaan kahlaa jos sitäkään.
Laiturille ja näköetäisyyden ulkopuolelle ei ole asiaa.
 
"mä"
Omat lapset 2v ja 4v saa olla vedessä ja mä istun hiekalla vesirajassa mutta esim. kummipoika 5v joka on ihan "päätön"( täysin rajaton lapsi voi odottaa mitä vaan) ei ole vedessä jos en ole ihan vieressä.
 
"vieras"
2v:n kanssa leikittiin vedessä eli ihan lähietäisyydellä, 4v osasi jo uida joten vähän pidempi matka kyseessä.
Oon opettanu että ensin voi kahlata niin että napa peittyy ja sitten uidaan rantaan päin, nyt kun on 6v niin saa kahlata kainaloihin asti
 

Yhteistyössä