Kuinka kauan teillä tuli kipeitä supistuksia ennen synnytystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huoh"

Vieras
Alkaa olemaan vähän turhauttavaa. Yli viikon ajan tullut jo joka päiväsesti kipeitä supistuksia ihan pitkin päivää. Nukkuminen on mahdotonta ja kotiaskareista puhumattakaan.. Panadolia menee 3x 1g päivässä, ja enempää ei saa ottaa. Iltasin ja öisin joudun viettämään pitkänkin ajan suihkussa helpottamassa kipuja, mutta päivisin on mahdotonta, kun on tuo taapero jaloissa. Lisäksi vauva on niin iso, että potkut sattuu. Eli jos ei satu supistukset, niin maha sattuu vauvan jumppatuokion takia.. Olen niin kyllästynyt ja väsynyt tähän!!

Rv 36+1 nyt menossa

[QUOTE="huoh";29014961]njoo, kävin viikko sitten synnärillä. Itkun ja huusin ja valitin, mutta ei. Ei apuja. Kotiin käskettiin! Osastolla oltaisiin voitu unilääkettä tarjota..[/QUOTE]

No eihän se vauvaraukka ole vielä edes täysiaikainen!!!!

Olin joitakin viikkoja sitten sairaalassa, ettei vauva tullut ennen aikojaan, kun kanava avautui salaa jo täysin kivuttomillakin supistuksilla. Nyt viikkoja 35+5 ja todella kipeä olo välillä, supistelee enemmän ja vähemmän, välillä kivuttomasti, välillä kipeästi, ja pissaaminenkin hankalaa kun vauva väännättää päällään, silti nyt viimeiset pari viikkoa tilanne kohdunsuulla pysynyt entisellään. Oksensinkin eilen, mitään ei tahdo saattaa syödä, ja on jotenkin tosi väsynyt ja ärtynyt olo, vaikka oon saanut öisin nukuttua hyvin. Kieltämättä alkaa jo miettiä, että miten tässä jaksaa, jos tätä kipua ja huonoa oloa jatkuu vielä kuukauden :S

Eipä sitä ilmeisesti voi tietää, joillakinhan on kai kipeitäkin supistuksia viikkoja tai jopa kuukausia ennen synnytystäkin, ja tokihan se vauvan kannalta olis hyvä, jos raskaus kestäiskin vielä hetkosen, mutta tukalaa on varmasti, varsinkin kun sulla on muksukin huolehdittavana :/ Kun olin osastolla, siellä tyrkytettiin suorastaan Opamox+Panadol-yhdistelmää iltaisin, että saa nukuttua ja rentouduttua, se kyllä helpotti supistelua, ja sanoivat, että on vauvan kannaltakin turvallista käyttää. Ehkä kannattaisi kysellä jotain tuollaista, ei tuo Opamox mitenkään tainnuttanut, mutta kun sai hyvin nukuttua niin päivätkin meni paremmin ja supisteli vähemmän. Oletko ottanut Panadolia päivisin? Joillakin auttaa, jos juo reilusti vettä ja ottaa särkylääkettä, ei auta oikeisiin synnytyssupistuksiin, mutta voi auttaa harjoitussupistuksiin jne.

Vauvahan on viikon 34 jälkeen valmis syntymään.. Tiedä sitten onko vauvalla parempi olla kohdussa kun äiti voi huonosti ja syö jatkuvasti panadolia (ja osastolla oltais annettu sitä unilääkettä) vai kohdun ulkopuolella hyvinvoivan äitin kanssa. Jokainen voi itse päätellä!

[QUOTE="huoh";29015009]Vauvahan on viikon 34 jälkeen valmis syntymään.. Tiedä sitten onko vauvalla parempi olla kohdussa kun äiti voi huonosti ja syö jatkuvasti panadolia (ja osastolla oltais annettu sitä unilääkettä) vai kohdun ulkopuolella hyvinvoivan äitin kanssa. Jokainen voi itse päätellä![/QUOTE]

Niin voi ja sillä lapsella on parempi olla siellä kohdussa vielä muutama viikko. Panadol on turvallista käyttää raskausaikana.

Joo panadolia otan aamulla, päivällä ja illalla yhden 1g vahvusen. Panadoli auttaa aina sen max. 2 tuntia ja sitten kivut taas palaa. Eli pakostakin joutuu olemaan kivuissa, kun ei panadolia saa syödä niin paljon, että se auttaisi.

Viikko sitten vauvan painoarvio oli 3,2kg joten ei olisi edes turha pieni vaikka jo syntyisi.

On varmasti joo, mutta onko vauvalle hyvä saada jatkuvasti turhia lääkeaineita, vaikka niistä ei suoranaista haittaa olisi?? Ethän sinä jo syntyneelle vauvalle huvikseenkaan laita jatkuvasti panadol suppoja "KOSKA NE OVAT TÄYSIN TURVALLISIA" -.-

[QUOTE="huoh";29015009]Vauvahan on viikon 34 jälkeen valmis syntymään.. Tiedä sitten onko vauvalla parempi olla kohdussa kun äiti voi huonosti ja syö jatkuvasti panadolia (ja osastolla oltais annettu sitä unilääkettä) vai kohdun ulkopuolella hyvinvoivan äitin kanssa. Jokainen voi itse päätellä![/QUOTE]

Raja on kylläkin 37 viikkoa :)

Aloittajalle voimia. Ei kuulosta ollenkaan kivalta :(
Mulla tuli molemmista ekat kipeät supistukset noin 2 vuorokautta ennen syntymää. Esikoisesta niitä sateli 7-10min välein 36h ja sitten mentiin sairaalaan, jossa vietin vielä 12h salissa ennen vauvan syntymää. Valvoin koko kaksi vuorokautta. Nuoremmasta supisteli 10min välein noin 30h kunnes mentiin sairaalaan ja todettiin, että 3cm auki ja pääsin saliin. Silti tarvittiin tippaa vauhdittamaan. Salissa vietettiin vain 6h tällä kertaa.

Samaa mieltä. Ei ole vauvalle hyväksi saada jatkuvasti turhia lääkeaineta, vaikka ne olisi kuinka turvallisia..

Onkohan täällä suomessa yksityistä synnäriä? Siellä varmasti saisi apua, kun iskisi tarpeeksi pätäkkää tiskiin..

Mulla tais parisen viikkoa ennen käynnistymistä olla niitä kipeitä ja muutama vrk ennen aivan kamalaa särkyä ja supistusta. Olin sitte laitokselle mennessä valmiiksi aivan puhki ja univelkanen. Syntyi 39+1.

Useamman viikon. Viikolla 36+ olin jo kertaalleen lähdössä synnärillekin, koska supistukset olivat niin kovia, että en olisi niiden kanssa enää kotona pärjännyt...mutta sitten ne loppuivatkin, kuin seinään.

Mulla on tässä lisäksi olut voimakkaat liitoskivut jo viikkokausia (alkoivat ennen raskauden puoltaväliä) ja viikolla 38+6 kävin näytillä äitiyspolilla, koska liitoskivut olivat jo niin kovia, ettei arki kotona enää sujunut. Sain Panacodia kipuun annostuksena 1-2 tabl 1-3 x/pvässä.

Siitä oli apua...huono puoli siinä vaan on se, että vauva ei mielellään saisi syntyä pillerin ottamisen jälkeen seuraavaan 8 tuntiin, koska tuo lääke vaikuttaa vauvan hengitykseen sitä lamauttavasti. Olivat kuitenkin sitä mieltä, että se on pienempi paha, kuin se, että synnytys käynnistettäisiin, vaikka viikkoja olikin jo melko hyvin. Heillä olisi kuitenkin tieto tuosta mun käyttämästä lääkkeestäni, eli valmiudet auttamaan vauvan hengitystä, jos sille tarve tulisi.

Itse en siis pitäisi Panadolia kovinkaan ihmeellisenä asiana, koska paljon tujumpiakin lääkkeitä loppuraskaudessa määrätään. Fakta kun kuitenkin on se, että äidin on pakko saada kipu sille asteelle, että sen kanssa pärjää. Synnytyksen käynnistys on kuitenkin niitä viimeisimpiä keinoja, jos vauvalla on kaikki kuitenkin hyvin.

Oma synnytykseni käynnistettiin lopulta 40+6, kun kävin äitiyspolilla uudelleen liitoskipuongelman vuoksi. Kroppa ei tosin ollut vielä valmis synnyttämään, joten synnytys ei lähtenyt käyntiin ballongin, eikä Cytoteccien avulla. 41+0 otettiin ronskimmat keinot käyttöön, vaikka alkuun pohdittiinkin kovasti sitä, että onko kohdunsuun tilanne edelleenkään se, että synnnytystä käyntiin saataisiin (tilanne oli niin epäkypsä edelleen). Synnytys saatiin kuitenkin kalvojen puhkaisulla käyntiin, lisäboostia kuitenkin tarvittiin vielä tipan muodossa.

Esikoisen käynnistys kesti 4 päivää, joten ei se käynnistyskään oikotie onneen ole, jos kroppa ei siihen valmis vielä ole.

Ap:lla on viikkoja vielä kovin vähän...ei tuossa kohtaa todennäköisesti synnytystä vielä käynnistetä, kunhan vauvalla on kaikki hyvin. Ei, vaikka äidillä olisikin kipeitä supistuksia tms.

Voimia kovasti loppumetreille.

harjoitussupparit alkoivat jo n. rv. 15 kummallakin kerralla. Varsinaiset synnytyssupistukset kestivät kummallakin kertaa 3-4 tuntia.
Oletko kokeillut rentouttaa mahaa "roikottamalla",mulla se auttoi jonkin verran.

Kivuliaat supistukset alkoivat jo RV17. Harvoin supisteli niin että vain vatsa olisi kovettunut.
Jouduin sitten lopuraskauden (viikosta 23) olemaan rehkimättä ja mahdollisimman paljon levossa.
Supistuksia tuli reippaasta kävelystä, imuroimisesta ja joskus jopa autoilessa!

Olin myös hieman auki ja kohtunsuu pehmeä rv 27. Lopulta vauva syntyi sektiolla, joten niitä aivan kovia polttavia supistuksia en saanut (kai?) kokea.

Supistuksiin sain ohjeet, jos menee lääkkeillä pois niin ei ole vielä ns. kunnon supistuksia. Jos supistuksia tulee monta päivässä niin kannattaa käydä lääkärillä. Sinulla toki viikot jo paremmalla puolella, onnea! Kuuma suihku, tai kuuma kääre alaselkään saattaa auttaa.

Minulle vatsan tukivyö ja äitiys/raskaus housut sai aikaan supistuksia. Painoi kai jotenkin ikävästi..

Meillä, siis miten vatsaa roikottamalla? :O

piip, niinpä ja nimenomaan mulla ne lääkkeet ei aina edes enää auta näihin supistuksiin :/ Joskus lievittää kipua muutamaksi tunniksi. Pelottaa oikein, että millä vauhdilla tää muksu tulee ulos, kun nyt jo paikat on ruvennut supistuksien myötä aukeemaan ja pehmeemään.. Saas nähdä pääseekö synnärille asti. Ja miten sinne synnärille osaa ajoissa enää lähteä, kun aina siellä on tympeä vastaanotto ja lähetetään vaan takas kotiin, joten ei tee mieli enää edes mennä sinne!

eli siis ihan vaan nojaat käsillä esim. pöytään ja annat mahan roikkua. Vielä parempi jos on jumppapallo,eli mene kontallesi ja nojaa ylävartaloa palloon,anna mahan roikkua,voit myös istua pallon päälle ja pyöritellä lantiota,se tekee myös hyvää.

5 päivää kesti kivuliaat supistukset ennenkuin menin synnärille. Olisin vielä kotona voinut kärvistellä, mutta hyvä että tuli silloin lähdettyä kun oli jo 7 cm auki. Viikkoja oli 39+1 ja vauva syntyi 5 tunnin sisällä sairaalaan menosta. :)

Ekat kipeät supistukset tuli viikkoa ennen synnytystä. Kesti muutaman tunnin säännöllisinä, mutta yöllä rauhoittui kun nukuin. Varsinaiset synnytyssupistukset alkoi n. 8 tuntia ennen vauvan syntymää, sairaalassa oltiin 5 tuntia aiemmin ja auki olin 2cm kun mentiin, mutta nopeesti aukesi. Mutta tiedossa oli, että kohdunkaula oli hävinnyt jo kokonaan ja synnytys olisi varsin nopea ja sen takia en viitsinyt kotona kärvistellä kovin montaa tuntia. Tässä raskaudessa on lieviä supisteluja tullut muutaman kerran ja nyt viikkoja 34 ja tällä kertaa kohdunsuun tilanne parempi kuin viimeksi, eli tuskin vielä syntyy pariin viikkoon. Mutta en silti meinannut kotona kärvistellä jos alkaa niitä oikeita supistuksia tulemaan säännöllisesti.

Esikoisesta kipeitä supistuksia tuli noin 3 tuntia ennen h-hetkeä ja kuopuksen kohdalla kipeitä supistuksia ehti tulla noin puolisen tuntia. Onneksi olimme molemmilla kerroilla jo sairaalassa. varsinkaan kuopuksen kohdalla emme olisi ehtineet sairaalaan, jos olisin joutunut kotona odottelemaan kipeitä suppareita. Onneksi luonto ratkaisi asian niin, että vedet menivät kotona, jonka jälkeen pääsimme heti osastolle.

Yhteistyössä