Useamman viikon. Viikolla 36+ olin jo kertaalleen lähdössä synnärillekin, koska supistukset olivat niin kovia, että en olisi niiden kanssa enää kotona pärjännyt...mutta sitten ne loppuivatkin, kuin seinään.
Mulla on tässä lisäksi olut voimakkaat liitoskivut jo viikkokausia (alkoivat ennen raskauden puoltaväliä) ja viikolla 38+6 kävin näytillä äitiyspolilla, koska liitoskivut olivat jo niin kovia, ettei arki kotona enää sujunut. Sain Panacodia kipuun annostuksena 1-2 tabl 1-3 x/pvässä.
Siitä oli apua...huono puoli siinä vaan on se, että vauva ei mielellään saisi syntyä pillerin ottamisen jälkeen seuraavaan 8 tuntiin, koska tuo lääke vaikuttaa vauvan hengitykseen sitä lamauttavasti. Olivat kuitenkin sitä mieltä, että se on pienempi paha, kuin se, että synnytys käynnistettäisiin, vaikka viikkoja olikin jo melko hyvin. Heillä olisi kuitenkin tieto tuosta mun käyttämästä lääkkeestäni, eli valmiudet auttamaan vauvan hengitystä, jos sille tarve tulisi.
Itse en siis pitäisi Panadolia kovinkaan ihmeellisenä asiana, koska paljon tujumpiakin lääkkeitä loppuraskaudessa määrätään. Fakta kun kuitenkin on se, että äidin on pakko saada kipu sille asteelle, että sen kanssa pärjää. Synnytyksen käynnistys on kuitenkin niitä viimeisimpiä keinoja, jos vauvalla on kaikki kuitenkin hyvin.
Oma synnytykseni käynnistettiin lopulta 40+6, kun kävin äitiyspolilla uudelleen liitoskipuongelman vuoksi. Kroppa ei tosin ollut vielä valmis synnyttämään, joten synnytys ei lähtenyt käyntiin ballongin, eikä Cytoteccien avulla. 41+0 otettiin ronskimmat keinot käyttöön, vaikka alkuun pohdittiinkin kovasti sitä, että onko kohdunsuun tilanne edelleenkään se, että synnnytystä käyntiin saataisiin (tilanne oli niin epäkypsä edelleen). Synnytys saatiin kuitenkin kalvojen puhkaisulla käyntiin, lisäboostia kuitenkin tarvittiin vielä tipan muodossa.
Esikoisen käynnistys kesti 4 päivää, joten ei se käynnistyskään oikotie onneen ole, jos kroppa ei siihen valmis vielä ole.
Ap:lla on viikkoja vielä kovin vähän...ei tuossa kohtaa todennäköisesti synnytystä vielä käynnistetä, kunhan vauvalla on kaikki hyvin. Ei, vaikka äidillä olisikin kipeitä supistuksia tms.
Voimia kovasti loppumetreille.