Kuinka kauan olette olleet kotona lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
veera
Poika meni pph:lle kun oli 2v. ERittäin hyvin meni sielä, nyt menee eskariin päiväkodille.Enemmän mua mietityttää nyt miten vuoden päästä selvitään kun poika koulunjälkeen joutuu vielä olemaan iltaan asti hoidossa, koen sen pahemmaksi tilanteeksi kuin sen kun vein pojan silloin 2v hoitoon.

mater
20 vuotta olen ollut kotona. Vanhin lapsi on 20-vuotias, nuorin 5-vuotias. Nuorin menee syksyllä koulun eskariin, muut lapset kävivät kerhossa. En voisi kuvitella laittavani lapsia päivähoitoon.

Tyttö just täytti 4vee ja on edelleen kotihoidossa ja näillä näkymin tuleekin oleen eskariin asti. Välillä isovanhemmat (ja isoiso) ovat hoitamassa.

Päivähoitoon laittaisin jos ois tarvetta. Se mihin laittaisin riippuisi paikoista ja hoitajista.

Kotona lasten/lapsen kanssa viimeiset 4,5 v. Ei tosin ihan perinteisen mallin mukaan: esikoinen aloitti osa-aikaisesti päiväkodissa ollessaan piirun verran alle 3 v, ja mä jäin kotiin 11 kk ikäisen vauvan kanssa. Sitten oltiin kotona koko poppoo 4 kk ajan, kunnes mä menin koulun penkille ja lapset päiväkotiin (esikoinen oli tuolloin melkein 4 v, kuopus muutamaa kuukautta alle 2 v). Koulu loppui ja esikoinen jatkoi päiväkodissa osa-aikaisesti "kerhoilumielessä ", kuopuksen puheen viivästymä oli huomattu noiden kuuden päiväkotikuukauden aikana ja hänelle suositeltiin osa-aikaista hoitoa terapiamielessä. Eli olen kai sitten osa-aikainen kotiäiti :D
Molemmat viihtyy päiväkodissa hyvin, ja kuopukselle on selkeästi ollut hyötyä siitä tuesta mitä hän pk:ssa saa (mm. kielijumppaa, tukiviittomia, ja tottakai toisten lasten esimerkki) ja puhetta alkaakin hiljalleen tulla =)
Mä en näe mitään eroa sille, meneekö kotihoidettu lapsi kerhoon vaiko osa-aikaisesti päiväkotiin. Jos on isovanhempia tms sukulaisia jotka voi kyydittää lasta kerhoon ja auttaa hoidossa niin se on hieno homma, mutta meillä ei ainakaan tällaista mahdollisuutta ole.

Kisu
Esikoinen oli 1v7kk kun meni vuoropäiväkotiiin, tosin hoitopäiviä oli vähän ja ne olivat lyhyitä. 6-10 pvää/kk, 5-8.5h kerrallaan.
Tästä toisesta en nyt tiedä koska menee, tällä hetkellä hoitovapaa on anottu siihen asti kun on 1v2kk, mutta toivottavasti saan keikkaa jotta voin jatkaa kotihoitoa lapsille.

heinäkuussa tulee 9vuotta.
Mielelläni laittaisin päiväkotiin vasta 3vuotiaana.
esikoinen oli 3v asti kuntouttavassa hoidossa, mutta toinen menee nyt eskariin eikä ole ollut pk hoidossa, kolmas on 3v ja kotona vielä ainakin vuoden ennen kuin menee tarhaan.
kuopus on nyt 1v ja on siis 2v kun taitaa mennä päiväkotiin.
jos saisin valita oisin kotiäiti siihen asti kun lapset täyttää 8vuotta :D

1v9kk kanssa kotona, josta ajasta pari kk oli reilun vuoden iässä ja äskettäin osittain hoidossa työharjoitteluni ajan. Kuopus syntyy syksyllä, tulen hoitamaan muksut kotona niin kauan kun kh-tukea saan. Toivoisin että voisin samalla aloitella opiskeluja taas. Eli esikoinen tulee olemaan n. 5v kun menee hoitoon, kuopus ainakin lähemmäs 3v. Ja todnäk eivät joudu silloinkaan kokopäivä hoitoon :)

Kotona ollut esikoisen syntymästä asti eli 4v (keskimmäinen heinäkuussa 2v ja kolmonen 5kk).

Esikoinen käy kerhossa ma-to klo 9-12 (nyt kesälomalla) ja tarhaan menevät sitten, kun itse menen töihin.

Vanhin lapsista täyttää elokuun lopussa 5v,keskimmäinen kohta 3v ja nuorin kohta 1v5k, kukaan lapsista ei ole ollut päiväkodissa tms. Lapsia hoitaa itseni lisäksi lasten isä ja mummo(t) ja vaari. Itse olen kuitenkin aika aikaisin lähtenyt aina töihin. Eka oli 11kk kun jatkoin opiskelua, toka oli 2,5kk ku menin töihin ja kolmonen oli vajaa 6kk kun menin töihin. Voisin kuvitella että kaksi vanhinta voisi olla päväkodissa, mutta kuopusta en voisi vielä kunnolla hoitoon viedä.

Yhteistyössä