Kuinka kauan teillä on mennyt ennen kuin kiinteiden syönti on alkanut sujua? Meidän tyttö oli 6 kk täysimetyksellä ja soseita ollaan nyt harjoiteltu 4 viikkoa. Ollaan harjoiteltu sitkeästi 2-3 kertaa päivässä mutta määrät ovat edelleen todella pieniä, muutamista lusikallisista ehkä n.5 lusikalliseen. Nielee ja on (suhteellisen) tyytyväisen näköinen kun saan lusikan suuhun mutta ongelmana on suun avaaminen. Sen saa aukeamaan vain pienellä huijaamisella (laululla tai lelulla - tai lusikka omassa kädessä) mutta lusikan lähelle tuominen ei saa mitään kiinnostusta aikaan. Ongelma vaikuttaa olevan juuri tuo kiinnostuksen puute (ja yleensä katse on siis muualla lusikan mennessä suuhun). Muutamien lusikallisten jälkeen alkaa todellinen väistely ja kitinä, jonka jälkeen olen suosiolla jättänyt harjoittelut taas seuraavaan kertaan. Olen yrittänyt muutamia uusia makuja mutta se tuntuu tuovan vain lisäongelmia joten olen pidättäytynyt "tutuissa" mauissa. Tyttö kasvaa hyvin, on iloinen ja on siis edelleen pääasiassa rintamaidolla. Pyrin antamaan soseita sopivan nälkäisenä ja maitoa päälle n. puolen tunnin päästä. Maissinaksuja laittaa myös suuhunsa ja joskus saattaa pieni pala mennä mahaankin mutta eipä niistä vatsa pääse täyttymään...
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Kaikki tuntuvat sanovan että viimeistään toisella viikolla suu alkaa aueta innokkaasti lusikan lähestyessä. Mikä siis neuvoksi? Onko kenelläkään samaa tilannetta kuin meillä ja miten olette saaneet innostusta lisättyä? Kuinka kauan lapsen kiinteiden opettelussa on kauimmillaan mennyt ja onko se enteillyt vastahakoista syömistä myös myöhemmin - vai onko määrät alkaneet itsestään kasvaa ja tilanteet muuten sujua innokkaammin? Pitäisikö huolestua vai onko hidas alku tavallista?
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Kaikki tuntuvat sanovan että viimeistään toisella viikolla suu alkaa aueta innokkaasti lusikan lähestyessä. Mikä siis neuvoksi? Onko kenelläkään samaa tilannetta kuin meillä ja miten olette saaneet innostusta lisättyä? Kuinka kauan lapsen kiinteiden opettelussa on kauimmillaan mennyt ja onko se enteillyt vastahakoista syömistä myös myöhemmin - vai onko määrät alkaneet itsestään kasvaa ja tilanteet muuten sujua innokkaammin? Pitäisikö huolestua vai onko hidas alku tavallista?