Kuinka kauan meni ennen kun koirasi oppi kävelemään hihnassa?

• Viestiketjun aloittaja Hermopinkeenä
  • Ensimmäinen viesti
ap..
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;28297238:
Jos todella toimit näin niin silloinhan koiralla ei ole mahdollisuutta vetää. Vedossa koira on edessä ja se kiskoo sinua eteenpäin. Eikös?

Olen törmännyt usein tähän, että "teen täysin ohjeiden mukaan". Sitten kun pyydän päästä katsomaan paikan päälle lenkillä käyntiä niin ihminen on aina hitaampi kuin koira ja usein tietämättään ottaa vähintään sen yhden tai pari askelta ennen kuin pysähtyy. Ja kun vähän kaivelen niin sieltä löytyy kohtia, joissa on ollut kiire jonnekin eikä ole ehtinyt toimia koiran kanssa oikein tai selityksiä "vein vain koiran autoon, ei se muuten mun edessä kulje" jne. Koira saa myös kulkea ovista ensin, kun ulos lähdetään tai sisälle tullaan.

Kuinka paljon koira saa juosta vapaana päivittäin?
Siinäpä se onkin, kun koira EI VEDÄ. Luepas viestini uudestaan, siellä ei missään vaiheessa mainita vetämistä. Se ei vedä vaan vikuroi, ja tämän takia hihna nykäisee. Koira tietää hihnan rajat, mutta alku- ja loppulenkistä into rökittää maltin ja aivan mikä tahansa ärsyke laukaisee koirassa reaktion. Saattaa esim. hypätä puoli metriä ilmaan nähdessään harakan lentävän päiden yli tai haistaessaan tutun hajun postilaatikon juuressa se nykäisee täysin spontaanin näköisesti postilaatikkoa päin - pysähtyy kyllä, mutta nykäisy on jo tapahtunut ja se toistuva poukkorointi noiden alku- ja loppulenkkien aikana tässä hermoa kiristää. Täytyisi löytää jokin keino rauhoittaa koira innokkaimmilla hetkillä. Vaikka se 'keskiväli' siitä lenkistä menee ihan ok, en voi nauttia lenkistä, koska sen alku on ollut sellaista taistelua ja koska lenkin loppu on aina saman taistelun takana, en tunne tyytyväisyyttä edes lenkin jälkeen. Tähän on saatava jotenkin stoppi, mutten keksi kuinka.

Kyse ei siis ole vetämisestä, ei se kisko eteenpäin keuhkot pihisten. Kyse on lähdöissä ja lopuissa tapahtuvasta holtittomuudesta. Koira näyttää siltä kuin sen aivot ylikuumenisivat aina, kun lähdetään ja sama juttu, kun kotitie lähestyy.

Meillä ei koira ovista ensimmäisenä kulje, se on käytännön kysymyskin, eikä koiralla ole koskaan ovista ensimmäisenä hinkukaan mennä. Ei minkäänlaisia poikkeamia ole säännöissä ollut, eikä tekosyitä keksitty. Olen tottunut nimenomaan kovapäisiin koiriin (aiempi koirani oli myös karjalankarhukoira, sitä edellinen lapinporokoira), mutta tällaiseen en ole törmännyt.

Koira juoksee vapaana noin kolmesti viikossa. On aikoja, jolloin sitä ei voi juoksuttaa vapaana ollenkaan, koska riski luvattomille metsästysretkille lähtemisestä on liian suuri. Näin talvisin siis kolmesti viikossa, kun käyn hiihtämässä. Normaali hiihtoretki kestää 2-3 tuntia ja koira juoksee vapaana koko ajan.

Yhteistyössä