Kuinka kauan menee ennen kuin pystyy kävelemään siedettävästi ja normaalisti nilkkamurtuman jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bimalleolaari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi Amalia!

Onnea sinun paranemisen tielle

Tuleviin haaveisiin liittyen:
- saunareissua, pilsneripulloa terassilla ja grillin tuoksua: EI ESTEITÄ
- metsässä kulkemista: VAIKEAA KÄVELLÄ KOSKA POLKU EPÄTASAINEN
- kauppakeskukseen pääsyä: KOVA LATTIA
- konserteista, elokuvista ja muista menoista: JUHLA-MEKKO JA LENKKARIT JALASSA :-D

Hienoja haaveita. Itse törmäsin ensimmäisenä kovaan lattiaan, siis lenkkarit jalkaan.
Vieläkin nilkka muistuttaa jos tie ei ole tasainen.
Lenkkareista pääsee eroon mutta alussa ne helpottavat todella paljon

Mutta hienoja ovat haaveet, kyllä sinä ne vielä saavutat :-)

Tässä on yksi klonkkajalka, kipsi otettiin pois 6 vkoa sitten. Olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua nilkan paranemisesta. Kipua ei itselläni jalassa ole, mutta tuo pullamaisuus varsinkin tuosta jalkapöydältä ei meinaa sitten millään häipyä. Kuinka kauan tuota turvotusta oikein kestää? Ainoa kipu tosin on kahden varpaan kohdalla, kävin lääkärissä ja särkylääkkeet. Jalka kestää kävellä hyvin, jonkin verran vielä pientä ontumista. Käytän kaikki mahdolliset tilaisuudet töissäkin siihen, että heitän jalan pöydälle. Kylmää iltaisin oikein reippaasti. Jalka on aamulla ihan normaali näköinen, mutta ennen kuin töihin pääsee, niin turvotus taas ihan kiva. Pyörän uskalsin ottaa käyttöön viikko sitten. Kävelylenkeillä olen käynyt ja uskaltanut jopa muutaman juoksuaskeleenkin ottaa. Nilkka taipuu suht. normaalisti. Kuinka kauan teillä muilla on turvotusta ollut jalassa? Aika kyllä tekee tehtävänsä, tiedän.....mutta.....

nilkkamurtuma, hyväasentoinen. Mietittiin pitkään pitääkö leikata vai ei. Laitettiin kipsi, 2 vkoa varaamatta, 2 vko puolipainovaraus ja 2 vkoa täysvaraus. Kipsi poistettiin 18.4. Ilmeisesti oli kuitenkin onnea mukana ettei tarvittu rakentaa uutta nilkkaa. Tarpeeksi tässäkin on tekemistä liikkuvalle ja liikunnalliselle ihmiselle. Odotan vain koska pääsen juoksemaan sen oman puolimaratonini. Kyllä tän kanssa saa skarppina olla rappusissa ja pyörän satulaan nousemisessa ja ylipäätänsä muutenkin. Aina se muistuttaa olemassa olostaan....no lenkkarit ja hame tosiaan yo-juhliin, löytyy nuo reinot 45 nroa, kahdella villasukalla ja saulit sopii jo urheilusukan kanssa.

Näissä vammoissa (luita poikki, vaurioita nivelsiteissä) turvotus lakkaa aika hitaasti/vähitellen.
Jokainen ihminen on eri tapaus, joillakin on turvotusta enemmän, joillakin vähemmän.

Turvotusta helpottaa kun nostaa jalan ylös lepoon - kevyt liikunta aineenvaihdunnan parantamiseksi - kevyt hieronta sydämen päin jne ja tietenkin vesijuoksu. siis monipuolista liikuntaa 5-10-15 tuntia viikossa.

Kun tekee oikeita asioita niin oikeastaan nilkka määrittää paranemisvauhdin. Se on hyvä asenne, siis ei kannata tehdä aikatauluja.

Liikunnassa huomioitava että rasitusta kivun säätämissä rajoissa, korvaavana liikuntana vesijuoksu ja pyöräily ja tietenkin kävely useita kertoja päivässä sitten kun onnistuu

Minulta poistettiin kipsi 1.2. Juoksemista aloittelin huhtikuussa. Toukokuussa vähitellen lisää.
Fysioterapia jatkuu koska nilkka vielä hieman jäykkä, hyvin vähän turvotusta, kestä rasitusta ja treenimäärän kasvattamista

Koska olet liikunnallinen ihminen, tee ihmeessä korvaavia treenejä jotta kunto säilyy. Samalla huomaat että paraneminen nopeutuu. Joskus 2.5-3 kk kipsin poisotosta ensimmäisiä juoksuaskeleita ja siitä se alkaa.

Itse juoksin viime viikolla 70km + päälle maastopyöräilyä 60km. Yhteensä reilut 10 tuntia

Moi
kiitos Vesku "raivorealistisista" menovinkeistä. Epätasainen maasto ja kova lattia ovat jonkinmoisia rajoitteita. Lisäksi kun on tämä "häkkyrä" jalassa ja yksi piikki porattu alas kantaluuhun, ei voi pitää lenkkareitakaan sitten kun varaaminen on sallittau. Pitää kehitellä joku töppönen tai kannaton lipokas, missä voi kuitenkin ulkona liikkua niin kauan että saa tämän eksternifiksaattorin irti. Sitten koittaa juhlamekon ja lenkkareiden aika :) Oletko Sandrusko ratkaissut tämä "pukeutumispulman" millä tavalla?

Heipsan
Sama ongelma tosiaan täällä, että yksi piikki kantaluussa kiinni joten normisti kenkää ei siis saa jalkaan

Minulla on käytössä lenkkarit tai oikeastaan hieman kevyempi versio - > tennarit joista olen astunut häkkyräjalan tossun kannan "luttuun" - toimii ihan ok ja nauhoilla saa jalkineen kurottua kiinni melko tukevasti. . Crocks tyyppiset jalkineet myös toimii hyvin. Hame ei ole ihan ensimmäisenä tullut mieleen, heh, mutta onneksi on leveä lahkeisia housuja löytynyt tähänkin käyttötarkoitukseen.

Edelleen kävelen keppien tai kepin kanssa ja nyt tullut tehtyä jo reissuja kauppakeskukseen jne - nilkka kyllä turpoilee, mutta aamulla se on taas normaali - ihan samoja ongelmia siis ja kylmää sekä kohoasentoa iltaisin.

Kipuja ei juuriaan ole ollut kun ei aloita liian rankasti ja ilman keppejä - hiljaa hyvä tulee. Kotona yhdellä kepillä ja kodin ulkopuolella kahdella kepillä niin jaksaa kävellä pidempiä matkoja. Aina kun mahdollista laitan jalan vähintään suoraksi tai koholle ja tämähän menee jo jotenkin automaattisesti niin - yöllä tyynyjen päällä.

Hyvin posittivisesti on kahden jalkan taktiikka alkanut ja joka päivä vain paranee :) aivan mahtavuutta!

Aurinkoa

Täältä huomaa selkeästi sen että koko tiimi alkaa parantumaan vähitellen, kukin omalla vauhdillaan.

Menosuunnitelmia on varmaan jokaisella ihan riittävästi mutta paraneminen etenkin häkkyröistä vie aina aikansa. Siis huumoria sekaan niin sieltä voi löytyä jopa hauskoja juttuja.

Nämä paranemisprosessit on vain niin pitkiä että on todella hienoa että kukin osaa nauttia pienistäkin murusista.

Itse kävin eilen fysioterapeutilla. Muuten on nilkka suht. ok mutta nivel ei vielä liiku (liukuminen+rullaaminen) normaalisti vaan sitä pitää vielä kovasti jumpata.
Nivelsiteiden kiristyminen kuuluu myös tähän vaivaan mutta sekin ongelma häviää sitten aikanaan.
Silloin kun liikun, nilkka tuntuu hyvältä, silloin kun laiskottelen, niin nilkka tuntuu hieman pökkelöltä

Tsemppiä ja mukavia hetkiä nilkkojen kanssa. Käyttäkää niitä usein ulkona :-)

Minulla sama "ongelma" tuon nivelen liikkuvuuden kanssa. Fysioterapautti on siihen yrittänyt saada lisää liikkuvuutta ja antanut minulle vinkkejä miten sitä parantaa! Vesku, onko sinulle tehty nivelen harjoitusta fysioterapeutilla sellaisen kiilan avulla? Eli kiila kantapään alle ja terapeutti ottaa jalasta kiinni ja liikuttaa niveltä? Itse olen noin viikko sitten uskaltautunut pyörän selkään, ekaa kertaa tämän uuden nilkan kanssa! tekee todella hyvää tuolle kuihtuneelle jalalle! Niin muuten, jos vaan saatte niin kannattaa kysyä apuvälinelainaamosta, että olisiko siellä kuntopyörää antaa lainaksi! Sen avulla saisi jo kotona aika tehokkaasti treenattua jalan lihaksia :)

Moi!
Sain kotiin pyytämäni väliarvion edelliseltä kontrollikäynniltä. Siitä selvisi, että eksternifiksaattorin kanssa jatketaan leikkauksesta 12 viikon jälkeen vielä 4 viikkoa, ellei luutumista ole selvästi tapahtunut. Jos on, jatketaan siinä tapauksessa Walker-saappaalla. Eli koko heinäkuukin menee joku häkkyrä jalassa. Kävi siis niinkuin Sandruskolle, että kukaan ei muistanut mainita itse potilaalle kipsistä Orthofixin jälkeen. Ärsyttävää ja käsittämätöntä. Tietysti on hyvä, että hyvin hoidetaan ja siitä on syytä olla kiitollinen veronmaksaja. Mutta kyllä kaikki potilaan elämään oleellisesti vaikuttavat seikat pitäisi potilaalle kertoa. Sairausloma varmasti jatkuu heinäkuun jälkeenkin. Eli taas uudet kupongit, lomakkeet ja kaavakket KELA:lle, työnantajalle, vakuutuslaitokseen ja todistuspalkkiot lääkärille. Eikö sairauslomaa voisi antaa kerralla se todennäköinen, toipumiseen tarvittava aika kun se kerran on etukäteen tiedossa. Olisihan se työnantajallekkin helpompaa sijaisjärjestelyjenkin helpottamiseksi. Puhumattakaan potilaan oma elämän järjestämisestä. Anteeksi narina, mutta kolmen kuukauden sisälläolo ja toisten antaman avun varassa eläminen alkaa ärsyttää todella kovasti - ajoittain. No onneksi suunta on eteenpäin. Poisitiivisina asioina on ylihuomenna alkava jalan puolipainovaraus ja se, että eilen kävelin keppien kanssa sujuvasti jo omassa mittakaavassani pitkän matkan. Onko kellään kokemuksia tuosta Walker-saappaasta?

Näin se menee - aina putkahtaa uusia asioita joista ei ole tiennyt esiin.

Itse olen nykyään asennoitunut niin, että mitään varmaa ei teidä sillä kaikki saattaa taas muuttua kontrollissa. Minulla arvioitu orthofixin pito aika oli alunperin 16 vk ja nyt seuraavaan kontrolliin tulee täyteen yli 17 vk. Seuraavassa kontrollissa pitäisi saaada "pallo pois jalasta" lääkärin kertoman mukaan, mutta väliepikriisissä lukee, että seuraavassa kontrollissa suunnitellaan poistoa???? Aion kyllä vaatia jo poistoa, jotta saadaan sitten se kipsi tai walker tai mikä se sitten ikinä onkaan episodi alkamaan (puhuttu on umpikipsistä sekä avokipsistä jne) - että kyllä tässä itse asianomainen on aika pihalla.

Mitään ei siis voi tietää ennen kuin se oikeasti tapahtuu. Oma sairauslomani on tällä hetkellä kesäkuun loppuun ja tulee siis pitenemään varmaankin tuonne heinäkuun loppuun ja tosiaan taas anomukset uudeleen eteen päin.

Ymärrän vuodatuksesi Amalia oikein hyvin - paraneinen ja hyvä lopputulos on tietysti se tärkein, mutta kyllä kaikki asiat kuitenkin tulisi kertoa myös potilaalle jos ne on tiedossa (lähinnä tuo kipsaus asia ainakin hiertää mitä ei oltu minulle kerrottu alusta alkaen) ja jos se oli siis tiedossa miksi sairauslomaa ei oltu mitoitettu myös sen mukaan...

Tseppiä askeltamiseen Amalia, voin sanoa, että elämä alkaa taas tuntumaan aivan taivaalliselta kun saat kaksi jalkaa maahan :D Itse olen päässyt jo liikuskelemaan ulkosalla ihan kivasti ja nauttiaan kesäisistä päivistä - Aurinkoa -

Hei!

Amalialle:
Sinun tapauksesi vaatii kärsivällisyyttä mutta kuten näet näiltä palstoilta niin kaikki me paranemme oman aikataulumme mukaisesti. Loppuvaiheen kipsilläkin lienee tarkoituksensa jotta vamma ei enää uusiutuisi. Ikävää vain se että emme saa heti alkuun selville kaikkia pääasioita mitkä liittyvät sairaslomaan. Yritä kuitenkin nauttia niistä positiivisista murusista jotka vievät sinunkin paranemista eteenpäin. Sitten kun palaat työelämään, olen varma että sinut otetaan vastaan todella lämmöllä.

Pepsulle:
Fysioterapiahoitoni minun tapauksessa menee suurinpiirtein näin kahden viikon välein.
- ensin tsekataan nilkan liikkuvuus/mistä ahistaa
- sitten hoitopöydälle pitkälleen ja jalkaterät ulkopuolelle
- fysioterapeutti vääntelee nilkkaa eri suuntiin/väliin kiskaisee nilkkaa s.e. nivel saa väljyyttä
- vähitellen saan liikkuvuutta lisää
- kotiohjeena liikunta ja nilkan taivuttelu kumpaankin suuntaan monta kertaa päivässä
- vielä 2-3 hoitokertaa jäljellä, uskon että pärjään eteenpäin näillä eväillä

Tsemppiä kaikille, etenkin Amalialle!!

Moi ja kiitos lohduttelusta, kannustuksesta ja kanssanurinasta, se helpottaa kun tietää, että muita ottaa myös päähän samat asiat. Ja olet varmasti Sandrusko oikeassa siinä, että asiat voi tietää vasta sitten, kun ne tulevat kohdalle, kaikki voi muuttua tämän paranemisprosessin kuluessa. Eksternifiksaattorin kanssa on enemmän luutumisongelmia kuin kipsien kanssa. Olisikohan se syy, miksi loppuosa hoidosta jää infoltaan epämääräiseksi? Vai onko kyseessä kyvyttömyys asettua potilaan asemaan tai vaan pelkkä välinpitämättömyys tai unohtelu - mene ja tiedä... Kai se oman autonomian tilapäinen menetys ärsyttää eniten ja se, ettei saa riittävästi tietoa itseä koskevissa asioissa. Myös kesäsuunnitelmien ja menojen peruuntuminen tietysti harmittaa.
Mutta nyt on jo lauhkeampi mieli. Onhan se niinkin, että kerrankin saa "lomailla" kunnolla, lukea hyviä kirjoja, kuunnella musiikkia, katella elokuvia ja surfailla netissä mielin määrin. Sain eilen hankituksi kengät, joita voi pitää "häkkyrän" kanssa ja tänään on eka päivä puolipainovarauksella. Molemmat jalat maassa!! Ihanaa. Kävely sujuu ongelmitta. Tietysti nilkka on jäykkä ja varaaminen tuntuu aluksi hurjalta. Innostus on suuri, pitää nyt varoa kuitenkin rasittamasta koipea yhdellä kerralla liikaa, ettei tule takapakkia - kiitos teidän muiden neuvoista. Kahden viikon kuluttua seurava kontrolli jossa jatko selviää - toivottavasti. Olen puhellut jalalleni: luudu, luudu :)

Amalia - sinulla on hurjasti energiaa, onneksi osaat purkaa sitä ulos oikealla tavalla

Syy lisäkipsiin lienee siinä että kun luu on täynnä reikiä niin niitä pitää saada umpeen ennenkuin jalka pääsee 'vapaaksi'

Nauti nyt kävelystä paranemisen tiellä .... olet huomenna vahvempi kuin tänään.

Yritä unohtaa aikataulut, niistä huolehtii nilkka itse.

Täältä löytyy muitakin jotka ovat saaneet joskus omaan nilkkaansa :-)

Moi ja kiitos Vesku neuvosta, olit todella oikeassa: ilman kenkiä ei kärsi varata, jalkapohja ja erityisesti kantapää ovat niin kosketusarkoja. Mutta tukevapohjaisten Ecco-tarrasandaalien kanssa kävely sujuu "mallikkaasti" rullaten ja tarroja voi löysätä turvotustilanteen mukaan. Ulkopuolisen näkökulmasta kävely sujuu varmaan tosi vaivalloisesti, mutta omasta mielestä pitkän jalattoman jakson jälkeen käynnissä on gasellin ketteryyttä....;)

Hienoa Amalia, sinulla on asennetta!

Eräs toinen Gaselli huuteli helmikuun pakkasilla kadulla naapureille "Katsokaa, minä kävelen jo".
Askel oli peräti jalkaterän pituinen, kepit oli vat unohtuneet autokatoksen nurkkaan, välillä katselin taakseni että en vain kävelisi liian kauas. Siinä oli menoa ja meininkiä

Sitten vinkkejä kuntoutuksen 2. jaksoon.
Kun fysioterapia alkaa olla loppusuoralla, älkää unohtako perinteistä hierontaa koska hartiat,lonkat ja jalat on jumissa menneiden kuukausien 'maailman valloituksesta'

Tsemppiä ja jäitä kipsiin!

Pikkuhiljaa kärsii jo kävellä ilman tossujakin, mutta toden totta kantapää on kipein kohta - edelleen - 3 viikon jälkeenkin. Varvastossut on myös todettu hyviksi ja ovat "ilmastoidut" näillä ihanilla helteillä. Askeltaminen alkaa sujua jo ihan ilman keppejä (ontuen tosin) tässä kotioloissa.

Kaiholla jo odotellen niitä loppukesän aikoja kun pääsee uimaan ja vedetkin on jo varmasti kerenneet lämmetä.

- Vielä on kesää jäljellä -

Itselläni vaivasi kantapää (ja kova lattia) noin 1,5 kk kipsin poistosta. Siis pehmeäpohjainen ja oikein muotoiltu kenkä jalkaan vain.

Paraneminen etenee omaa vauhtiaan. Kun keskityt tekemään oikeita asioita, pääset uimaan aikaisemmin

Selkeästi olet jo aika pitkällä kun kävelet jo ilman keppejä

Olen huomannut saman, että kantapää kipeytyy edelleen aika herkästi!

Eilen kontrollissa käyty, kaikki oli niinkuin pitääkin. Lääkäri meinasi laittaa töihin jo, mutta oli pakko sanoa että, haluaisin kyllä päästä kävelemään ensiksi klenkkaamatta ennenkuin olen työkykyinen. Työni on kuitenkin 8h jalkojen päällä olemista ja kokoajan on liikuttava! noh, kesäkuun loppuun ainakin nyt näillä näkymin on vielä saikkua. Jännä kun lääkärit ei aina ihan ymmärrä että vaikka rtg-kuvat näyttää, että jalka on luutunut, niin ei se sitä tarkoita etteikö se olisi kipeä/kankea, eikä kestä vielä raakaa maailmaa.

Mutta nyt saa kyllä helteistä nauttia :) ja auringosta ja jäätelöstä :D

Onnea Pepsu!

Nauti lopusta saikusta ja muista liikkua

Töihin meno on kuitenkin ankeaa alussa ... vaikka olis jalka pöydällä

Muista myös fysioterapia ja muut ohjeet sis vesiliikunta

Onneksi olkoon Pepsu! Hyvä että sait lisää sairauslomaa, kyllä ihmisen pitää olla normaalissa työkunnossa ennen töitten aloittamista ja kuntotumiseenkin tarvitaan sitä lomaa. Hyvältä kuulostaa Sandrusko tuo kolmen viikon varausluvan jälkeen jo ilman keppejä kotosalla käveleminen. Odotan hartaasti samaa tilannetta tai ainakin sitä, että saan yhden käden vapaaksi kantamaan ja siirtelemään tavaroita - ja sitä kahvimukia. Itse pääsen nyt portaat sujuvasti keppien kanssa alas ja ylös, mikä tarkoitta sitä, että voin ihan itse hakea postin ja viedä roskat! Mikä riemastuttava vapaus ;) Terassille pääsen makoilemaan ja syömään, eväät kulkee essun taskussa. Eilisen kävelyn jälkeen nilkka on vähän jumissa, kävely sujui tänään vähän jäykemmin kuin eilen, mutta hieman pitemmän matkan jo - tosin vasta pihalla pyörien. Mukavia hellepäiviä teille kanssakuntoutujille!

Hieona Pepsu, että olisit jo "työkunnossa" lääkärin mielestä - ja vielä parempi, että pyysit lisää sairauslomaa. Töihin pitää mennä terveenä, jotta ei tule takapakkia kuntoutumisessa kun sinulla vielä täysi liikkuva seisomatyö - ehdottomasti käpälä kuntoon ennen huiskimista.

Amalia sinulle vinkkinä, että pikkuhiljaa voit kokeilla jättää toisen kepin pois kotosalla ja harjoitella kävelyä niin, että keppi terveen jalan puolella (kun täysivarauslupa alkaa). Aluksi hirvittää, mutta sitten alkaa sujumaan. Itsellä ilman keppejä kävely alkoi ihan vahingossa - en huomannut ottaa keppiä kun ovikello soi ja kiirehdin ovelle ja hupsista niin sitä vaan mentiin ilman kepukoita.

Kannattaa yrittää myös pikkuhiljaa siirtää painoa jalalta toiselle (kun täysivaraus lupa) siinä myös huomaa kuinka paljon jalkaa kantaa. Eilen kokeilin jo varpailla seisomista ja sekin tuntui ihan hyvältä (kahdella jalalla) :D

Hieman normaalia turvottelua iltaisin, mutta kuuluu "taudin kuvaan" ja kylmäpussi / koholla laskee sitä aika nopsasti ja aamulla taas levännyt nilkka näyttää hyvältä. Turvotus vähenee päivä päivältä - kannattaa silti liikkua ja harjottaa käpälää.

Veskulle kiitoskia kun jaksat tsemppailla meitä toipilaita - vinkkisi ja kannutuksesi ovat kullan arvoisia.

Näin se homma etenee

...mainittakoon vielä - ulkosalle lähtiessäni turvaudun vielä suosiolla kahteen keppiin niin kävely sujuu "vauhdikkaammin" ja jaksaa pidempään ja ovat henkisenä tukena.