Kuinka kauan menee ennen kuin pystyy kävelemään siedettävästi ja normaalisti nilkkamurtuman jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bimalleolaari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipsan, minun eka kontrolli oli n 3 vkn kohdalla leikkauksesta ja toinen piti olla 6 vkn kohdalla lääkärin lausunnon mukaan. Toka aika tuli kuitenkin vasta n 8 vkn kohdalle joten soitin itse ajanvaraukseen ja pyysin aikaistamaan aikaa ja onnnistuin sitä kautta saamaan uuden ajan aikaisemmaksi - nimeä lääkärille ei saanut etukäteen.

Seuraava kontrolli 12 vkn kohdalle yritettiin saada leikanneelle lääkärille, mutta on kuulemma poissa pidempään tuohon ajankohtaan ja en halua odotella ja aika ottettiin toiselle ortopedille ja sekin nimi selviää sitten paikan päällä, sillä listoja ei oltu vielä tehty niin pitkälle. Joten en minäkään pääse tuolle leikkaavalle lääkärille vieläkään - yritän sitä sitten kun teline otetaan pois josko onnistuisi. Se aika katsotaan siis seuraavassa kontrollissa.

Itseltäni lääkäri ruuvasi vain yhden mutterin pois tuesta tokassa kontrollissa 6 vkn kohdalla - kesti ehkä alle 1 minuutin tuo toimenpide - jonka mielestäni voi suorittaa kuka vain (siis varmaan kuitenkin ortopedi) ja missä vain joten en tiedä miksi laittaisivat sinut eri paikkaan tuon vuoksi? Vai ruuvataanko sinulta jo jotain piikkejä kenties pois... Lääkärini kävi kyllä juttelemassa jonkun toisen hlön kanssa tuosta mutterin poistosta joten olisiko sitten niin, että vaatii jonkun tietyn ortopedin luvan - en osaa sanoa -

Mielestäni kannattaa itse olla aktiivinen ja vaatia muutoksia jos tuntuu siltä, että homma ei etene kuten pitäisi. Minulla itseasiassa nilkan vapauttamisesta ei ollut mitään mainintaa lääkärinlausunnossa ja otin asian itse esille tokassa kontrollissa, joten tuo vapautus tuli minulle kyllä täysin yllätyksenä silloin paikan päällä - positiivisena sellaisena -

Moi!

Sitten on hyvä selvittää jo etukäteen myös se että kuka lääkäri antaa sinulle lähetteen kuntoutukseen. Eräälle kaverille meinasi käydä huonostu kun ruksi puuttui ko. planketista.

Kyllähän se paraneminen melkoista elämän suunnittelua on, kaikki asiat eivät tule automaattisesti, monet niistä helpottavat elämää hyvin paljon

Moi

Itselläni murtui nilkka 13.3. Weber B- murtuma, ei leikattu. Sain lasikuitukipsin, joka oli edestä avattava ja tarroilla kiinni, niin että pystyi ottamaan itse pois suihkua varten ja lepuuttamaan jalkaa silloin tällöin ja kipsi 6 viikoksi.

Kävin ekan ja tokan viikon jälkeen röntgenissä ja totesivat, että on lähtenyt hyvin luutumaan ja totesivat, ettei nilkkaa enää kuvata ja kipsin poistoonkaan en saanut aikaa koska kipsi oli avattava ja voin ottaa sen itse pois kun aika tulee. Tänään oli sitten se hetki ja otin aamulla kipsin pois, jee! Kävely sujuu jotenkin linkaten ja nilkka on jäykkä eikä taivu minnekään suuntaan. En saanut minkäänlaisia ohjeita miten nilkkaa voisi vetreyttää ja kuntouttaa, olen yrittänyt sitä pyöritellä, mutta onko teillä jotain muita vinkkejä avuksi?

Tuo vinkki oli hyvä, että kannattaa pitää lenkkareita jalassa, auttaa huomattavasti kävelyssä (kunhan sain ensin sen lenkkarin tungettua jalkaan ;)).

mulla nyt viikko kipsitöntä aikaa takana, eikä meinaa vieläkään saada lenkkaria edes jalkaan! mutta crocsit on todettu hyviksi! nilkka liikkuu jo enemmän mutta vielä uupuu paljon! viikon päästä tosiaan se ruuvin poisto (APUA) ja sitten sais alkaa täysvarauksella keppien kanssa talsimaan! ainut että nytten vaikeuttaa kävelemistä kauheesti se, että kun nilkka ei oikeen taivu, niin on aikas hankalaa yrittää kävellä :D iltaisin jalka niin turvoksissa että ei tiedä mihin sen tunkisi. kohollaan ku sitä pitää niin kyllä se siitä menee! ja kyllä särkylääkkeitä tulee popsittua välillä!

Moi kaikille .... joilla elämä edessä! :-)

Tasapainolaita, sen saa esim. marketista.
Seisoman sen päälle molemmin jaloin, tukea esim. seinästä tai pöydän reunasta. Taivuta eteenpäin-taaksepäin sen verran kuin pystyy. Hyvä kuntoutustyökalu pitkäksi ajaksi eteenpäin.

Jalkaterän nosto tuolille, taivuta polvea eteenpäin s.e. kantapää pysyy tuolissa kiinni, samalla taivuta ukkovarvasta ylöspäin (tai joku jäykkä rulla varpaiden alle tueksi)

Kävelyä, kävelyä, kävelyä vaikka eteneminen on alussa hidasta niin se on hyvää lääkettä, samalla paranee aineenvaihdunta ja turvotus vähenee

Itse sain kipsin jalasta 1.2.2011. Vielä puuttuu liikerataa hieman, nilkan ojennusvara ok, akillesta pitää vielä kiristää.

Jos ei kutsua fysioterapiaan, sen saa suht. helposti kun menee lääkärille ja selittää asian.
Tällaiset vammat tarvitsee fysioterapiaa ja neuvoja jotta nilkka ei jää jäykäksi

Älkää unohtako vesijuoksua uimahallissa. On iso apu etenkin silloin kun jalka on ollut pitkään paketissa.

Tsemppiä!

Kiitos vinkeistä, täytyy kattoo sitä tasapainolautaa tänään Prismasta :) En kyllä uskalla viel ulos lähteä ilman toista keppiä, sen verran hataraa ja hankalaa on tää eteneminen. Kotona kävelen seiniä pitkin, että saa edes vähän tukea jostain :D

Kuinka kauan ootte ollu saikulla kipsin poiston jälkeen? Itseltä siis eilen lähti kipsi ja maanantaina olis eka työpäivä, kauhistuttaa jo pelkkä työmatkakin, saatika se että pitäis töissä kävellä ja seisoa koko päivä korkokengät jalassa... Voi olla että joutuu menee lääkäriin hakemaan lisää saikkua ja samalla kysyä siitä fysioterapiasta. Ainakin tällä hetkellä tuntuu lähes mahdottomalta ajatukselta töihin meno.

Hei Veerus!
Keppejä (molempia) syytä käyttää niin kauan kuin tarvitsee. Parempi yrittää kävellä symmetrisesti ettei tule tapaa liikata.
Itse olin saikulla (=kuntoutuslomalla) kipsin poiston jälkeen kuukauden. (Weber-B->rauta+6 ruuvia)
Mene ihmeessä lääkäriin, hae lisää saikkua ja heti kuntoututusapua.
Parempi varata koko päivä itsensä hoitamiseen.

Moi
Samanlaisia kuvioita kuulosti olevan kontrollien kanssa Sandrusko sinullakin. Soitin Töölöön, mutta aikaa en saanut muutettua. Olisi pitänyt tajuta muuttaa aikaa ennen sairaalasta lähtöä. Siis nilkan vapautus vasta 7,5 viikon kohdalla. Hyviä neuvoja Vesku kuntotumisesta ja fysioterapialähetteen saamisesta. Voi niitä potilaita, jotka eivät itse kykene tai osaa asioitaan hoitaa, kuntotukset ja monet edut ja avut jäävät saamatta. Ja Veerus, ilman muuta lisää saikkua, eihän noin nopeasti pysty millään työhön. Tietääkö joku suositella hyvää fysioterapeuttia juuri näihin murtuman jälkikuntoutuksiin? Siinäkin ammattikunnassa on niin huikeita tasoeroja, toisista ei ole mitään hyötyä, jopa vahinkoa, ja toiset ovat loistavia ohjaamaan kuntoumista. Ja tietysti kaikkea siltä väliltä. Ei viitsisi kokeilla kovin montaa...

Hyviä fysioterapeutteja löytyy varmasti kun surffaa netissä

Hyvän fysioterapeutin erottaa siitä että hän myös hoitaa ja analysoi nilkkaa eikä jakele mitään standardijumppaohjeita

Minulle kävi niin että kävin kunnallisella fysioterapeutilla vain kerran. Hän kielsi suurinpiirtein kaiken liikunnan ja kaiveli tietokoneelta minulle valmiita venyttelyohjeita huonolla menestyksellä

Nykyinen fysiotyerapeutti hoitaa nilkkaani joka kerta, käymme myös läpi kunkin menneen viikon liikuntamäärät ja suunnittelemme asioita eteenpäin. Saan liikkua paljon ja yhdessä olemme luoneet tavoitteet kuntoutukselle

Minua hoidetaan Pirkanmaalla joten pääkaupunkiseudun tarjontaa en tunne

Kun yhdistätte hakutoiminnoissane fysiotarapian ja liikunnan niin uskon että löydätte ammattitaitoisen auttajan

Tsemppiä ja hyvää vappua kaikille, itsestään joutuu huolehtimaan monissa asioissa mutta kyllä siitä palkinnon saa

Hyvää vappua!
Tuota Vesku juuri tarkoitin, omin päinkin osaa olla liikkumatta ja tulostella netistä ohjeita, sen laatuisesta fysioterapiasta ei ole juuri hyötyä. Sitten vaan netistä hakemaan kunnon ammattilaista, kunhan nyt ensin kuntoutukseen saakka päästään. Vielä 7 viikkoa pitää hypellä yhdellä jalalla - no kohta kuitenkin puolet ajasta jo mennyt. Onneksi on tuo pyörätuoli, että saa edes jotain välttämättömiä kotihommia tehdyksi. Yhdellä jalalla seisten keppien kanssa ei paljoa voi tehdä. Terveen jalan lonkka kipeytyy keppien kanssa hypellessä ja murtuneen jalan lonkka kipeytyy aika pienestä jumpasta. Taiteilua liikkumisen ja kipeytymisen välillä...

Tuo pyörätuoli on todella hyvä apuväline jotta edes jotain pystyy tekemään.

Olispa ollut is apu minullekin kipsiaikana. Melkoista taiteilua mennä muki hampaissa kohti jääkaappia :-)

Muistettava vain kävellä välillä keppien kanssa. Pitkä aika jalka paketissa syö muuten lihaskuntoa

Päivä päivältä kuitenkin kesää kohti helpottaa

Sehän on loistavaa jos on pyörätuoli kotona! Helpottaa hirmuisesti esim. siivoamista ja juuri vaikkapa mukin kuljettamista :D Itse täällä hetki sitten siivosin justiin kahviläikkiä lattialta kun on edelleen hankalaa! :) Parin päivän päästä olisi se ruuvin poisto ja sitten saisi alkaa täysvarauksella harjottelemaan kävelemistä! Innolla odotan! sitten kun tikit on pois haavasta niin taidanpa tempaista sinne allasjuoksuun!

Onnea Pepsu ruuvin poistoon! Mitenkä Sandruskon nilkka on lähtenyt liikkumaan?
Pyörätuolin lisäksi muista apuvälineistä nerokkain on kyynärsauvoihin solmittu vyö tai muu naru, se niskan taakse ja kepit eivät kaatuile ulottumattomiin kun johonkin tarttuu tai jotain tekee. Sain apuvälinelainaamosta lainaksi pitkävartiset tarttumapihdit ja tuttavalta esiliinan, jossa on suuri tasku. Siinä voi kuljetella tavaroita, esim lautasia. Ei tosin kahvimukia :)

Nyt on Niksipirkka keksitty joten....

Yksi tyyny kipsatun nilkan alla on joskus liian matala lisuke yön aikaan.
Laittakaa jakkara alaspäin sänkyyn jalkopäähän ja ladotkaa jakkaran jalkojen väliin 2-3 kpl tyynyjä.

Tyynyt ja jalka pysyvät koko yön hyvin paikoillaan ja uni maistuu. Turvotuskin vähenee.

Pepsu! Kun menet allasjuoksuun, osta paluumatkalla tasapainolauta. Itse en luovu siitä enää koskaan!

Tämähän menee jo huumorin puolelle eli kaikilla valoa tunnelissa :D minulle pyorivä muovituoli on ollut ehkä oivallisin apuväline suihkussa.

Itse olen ollut vain ja ainoastaan keppien "armoilla" ja täytyy sanoa, että kepittely sujuu jo vaikka silmät kiinni ja takaperin (en silti suosittele kokeilemaan). Alussa oli hankalaa, mutta nyt lihakset kehittyneet melko hyvin ja "allitkin" saaneet kyytiä. Toipilas käpälä tietysti kutistunut jumppaamisesta huolimatta, mutta ei kuitenkaan niin paljon kun olin odottanut.

Nilkka liikkuu päivä päivältä paremmin ja tuntuu oikein hyvältä kun turvotuskin pysyy aisoissa ahkeran liikuttelun ansiosta. Tämän häkkyrän kanssa ei kuitenkaan esim ääriasentoihin sekä sivuliikkeisiin pääsemeinen ole edes mahdollista joten sitä ei edes kannata vielä tavoitella, mutta hyvällä tiellä ollaan.

Reilun kahden viikon päästä alkaa kävely täysipainolla (suoraan) joten tämän hetkinen nilkan taipuvuus varmaan jo edesauttaa tuota oikean kävelytekniikan tavoittelua contra jos lukkoa ei olisi vapautettu laisinkaan ja kunnon fyssarin voi alkaa vasta kun teline poistetaan.

Pepsulle tsemppiä ruuvin poistoon.

nyt on sitten päästy syndesmoosiruuvista eroon! Toimenpiteenä se oli nopsasti ohitse. Sain niin paljon suonensisäisesti rauhottavaa että ei tarvinnut jännittää ja pelätä! Ainut mikä tuntui oli puudutukset, mutta se nyt ei kauaa satu! Pieni n.3cm viilto tehtiin jalkaan ja lääkäri ensin läpivalaisi jalan, jotta löytää oikean ruuvin, ku mullakin niitä oli sen 9kpl. Pari kertaa tunsin että siellä jotain tapahtu ja sitten hoitaja sanoi että nyt on ruuvi poissa ja sitten vielä hetki niin oli haava ommeltu kiinni! heräämössä nukuin sitte tokkuran pois ja sitten sai kotiin lähteä! Nyt on ruuvi muistona täällä kotona :D

Upeata että kaikki näyttävät pinnistävän kohti terveitä päiviä

Onko Pepsu niin että tällä kalustolla elämä jatkuu vai vieläkö pitää ottaa jotain pois?

Hienoa joka tapauksessa että pääset nyt aloittamaan varsinaisen kuntoutusjakson

Itselläni 4,5 kk kaatumisesta ja reilut 3 kk kipsin poistosta.
Juoksen jo 40 km viikossa. Kuntoutusta teen päivittäin, venyttelyä fysioterapeutin opein ja keikuttelua tasapainolaudalla. Työpäivän jälkeen nilkka hieman vielä turvoksissa mutta kotikonstein saan sen virkistymään ja sitten taas ulos.

Päivä päivältä nilkka paranee mutta nuo jäännösvaivat vievät vilä aikaa

Tsemppiä kohtalotovereille!

Viimeinen säätö siis ohi, on varmasti mahtava tunne! Miten Pepsu sinun kävely edistyy joko pystyt varaamaan täydellä painolla / entä nilkan taipuvuus? Minulla kaikki 15 ruuvia yht jäävät nilkkaan jos eivät ala sitten vaivata jossain vaiheessa.

Tuo tasapainolauta on kyllä ehdottomasti hankintalistalla - onko sinulla Vesku vinkkejä miten sen kanssa "jumpataan"? Onpa hienoa kuulla, että jalka voi toipua ihan juoksukuntoon ja sinulla on toipunut ihan huippuvauhdissa. Itse ajattelin, että ehkä mahdollisesti vasta ensi keväänä voisi alkaa kokeilemaan juoksua kuntoilumielessä.

Yksi etappi Pepsulla takana, hieno juttu!
Itsellä tapahtui pieni takapakki. Terveessä jalassa on lievä trocanter bursiitti, lonkan limapussin tulehdus ja polvessa osittain katkenneen eturistisiteen aiuheuttama löysyys, polvi siis nuljahtaa välillä alta pois, viime vuosina tosin lievästi ja harvoin. Siksi pyörätuoli on nyt keppien ohella käytössä. Nyt kun lihaskunto terveessä jalassa on heikompi, nuljahti polvi kunnollla ja murtunut jalka osui lattiaan. Onneksi ei ihan koko jalalle, seisoin lavuaarin ja pyörätuolin välissä ja sain kiinni niistä. Jos olisin ollut sauvoilla, olisin ilman muuta mennyt nurin ja täydellä varuksella murtuneen jalan päälle. Ajatuskin hirvittää. No onneksi jalka ei kipeytynyt eikä turvonnut, tuskin mitään vahinkoa sattui. Mutta nyt kyllä sauvojen kanssa kävely saa hetkeksi jäädä, en ota riskiä ennen kuin jalalla saa varata. Pitentää tietysti kuntoutumista, mikä ottaa päähän, mutta näin se nyt vaan on. Mutta muuten toipumista tapahtuu pikkuhiljaa päivä päivältä ja jaksaa jo tehdä enemmän juttuja kuin aiemmin. Sunnuntaina puolet ajasta Orthofi-häkkyrän kanssa mennyt, enää 6 viikkoa jäljellä jos hyvin käy. Jälkikäteen aika tuntuu kuitenkin menevän aika nopeasti. Suuri kaipaus saunaan, uimaan ja metsään. Tavallisten arkipäivän asioiden tekeminen, omatoimisuus ja itsenäisyys tuntuvat nyt kullanarvoisilta asioilta.

Tasapainolaudalla voimistelu kannattaa aloittaa s.e. terve jalka on alussa lattialla ja toipilas laudalle.
Sitten vain taivuttelemaan nilkkaa eteen ja taakse sen veran kun pystyy.
Myöhemmin sitten molemmilla jaloilla seisomaan laudan päälle, samalla seinästä, oven kahvasta tms. tukien jotta ei kaadu. Vähitellen keinuttelua enemmän ja enemmän molemmin jaloin joka suuntaan jotta nilkan liikeradat palautuu.
Uskon että saatte vastaavia ohjeita fysioterapiasta.

Tsempppiä ja onnea sinulle Amalia, ihan hyvä että on pyörätuoli apuna alkuvaiheessa. Kyllä sinäkin siitä kuntoudut.

Sandruskolle kommenttina että ei ne ruuvit enää myöhemmin haittaa. Itselläni vain 6 ruuvia mutta yhtään en enää antaisi pois ;-)

Itselläni päivän treenit ohi. Illalla vielä tasapainolautaa ja venyttelyä ennen nukkumaan menoa.

Hauskaa äitienpäivää kaikille!

Moikkamoi! Ja hauskaa äitienpäivää kaikille äideille :) Joo, siis tällä kalustolla pitäisi nyt jatkossa mennä ja jos lopuista ruuveista on haittaa tms. niin niitä sitten katsotaan siinä vaiheessa! Nilkka ei juurikaan taivu, vaikka kuinka olen jumpannut ja venytellyt sitä, niin silti se on edelleen tosi jäykkä. Ja kestää hyvin seisomisen, mutta käveleminen tuottaa vaikeuksia, juuri tuon jäykkyyden takia.. Itse olen nilkkaa venytellyt/taivutellut jakkaran päällä -> siis nostaa jalan jakkaran päälle ja nojaa eteenpäin, tai sitten taakseppäin, hankala selittää sanoin :D Parin viikon päästä kontrolli ja sieltä pitäisi sitten saada lähete fysioterapiaan! Ja tsemppiä kovasti sinulle Amalia, eiköhän se pidä paikkaansa että: hiljaa hyvä tulee :)

Pepsu! Nilkka rupeaa taipumaan vähitellen mutta aikaa kuluu.

Itselläni 3,5 kk kipsin poistosta ja nyt alkaa olla liikerata jo aika hyvä, tosin paljon olen tehnyt kuntoutusta ko. tavoitteen eteen. Se että sinun nilkassa on enemmän ruuveja, ei vaikuta nilkan tulevaan olotilaan vaan terve siitäkin tulee.

Alussa haittaa etenkin se että nilkka on vielä turvoksissa. Siis rajoittavana tekijänä ei ole akillesjänne vaan nivelen sisäinen turvotus. Siis kävelylle vain jotta turvotus vähenee.

Siis kävelyä vain paljon sillä tyylillä kuin pystyy ja sitten sisällä tasapainolauta, se on edelleen minullakin upea työkalu. Tänä aamunakin taiteilin tasapainolaudalla muutaman minuutin kädet taskussa-teki todella hyvää

Kävelyt kannattaa aloittaa hyvin tasaisella tiellä kuten asvaltilla. Luonnon polku on myrkkyä koska nilkka joutuu siinä usein kaltevalle alustalle mikä tekee kipeää.

Ja vesijuoksu-sitä ei saa unohtaa.

Tsemppiä!

Minulla leikattu molemminpuolinen nilkkamurtuma 7.3, kipsikenkä (Walker) 6 viikkoa. 19.4 kenkä pois ja yritin keppien kanssa kävellä, tuskaa! 5.5 kävin fysioterapeutilla ja sain kunnon ohjeet, mutta niitä noudattamalla nilkka kipeytyy niin etten pysty kävelemään taaskaan kuin molemmilla kepeillä. Aikaisemmin kävelin jo vähän yhdellä kepillä. Pidän ideaalisidettä nilkassa päivällä, tukee vähän. Sairiksella olen ollut jo 10 viikkoa.

onko vesku sulla nilkka ollut aamuisin tosi ärtyisä? mulla ainakin tuntuu, että päivällä kun käyttää paljon nilkkaa niin tuntuu ihan hyvältä, mutta aamuisin, kun nousen sängystä niin nilkka ei meinaa kestää normaalia seisomista edes. Vesijuoksu saa vieläkin odottaa kun on nuo tikit tuossa jalassa! Mutta kun niistä eroon pääsee niin sitten ajattelin pulahtaa altaaseen :)