Kuinka kauan menee ennen kuin pystyy kävelemään siedettävästi ja normaalisti nilkkamurtuman jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bimalleolaari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tarina jatkuu.... ja sain juuri soiton lääkäriltä

kävin ke näyttämässä lääkärille piikinjuurta josta oli erittynyt kirkasta nestettä ja nyt alkanut lisääntymään huomattavasti ja muuttunut eri väriseksi. Ja yllätys yllätys bakteeriviljelyssä löytikin pöpö ja tänään alkaa 10 vrkn V-PEN antibiootti kuuri. Niin hyvältyä kun on näyttänyt / tuntunut tähän asti siis jo melkein 8 vk! Toivottavasti tämä nilkan sisäinen turvotus ei nyt liity sihen pöpöön ettei se vain ole päässyt kudoksiin ja luuhun asti - huj!!

Kaikkeen on siis näköjään varauduttava kuitenkin vaikka näyttäisi kuinka hyvältä...

Onnea kontrolliin Pepsu, mielenkiinnolla odotellen mikä on seuraava siirto sinulla.

Kyllä antibiootit jo tehoaa :D ja käyty myös Töölön tapaturma asemalla näyttämässä lääkärin pyynnöstä ja kaikki kunnossa. Tässä minun ja Amalian tapauksessa on tärkeää reagoida tulehduksiin nopeasti niin ei aiheudu mitään vakavempaa ja saadaan pysäytettyäsen leviäminen syvemmälle.

Turvotuskin jo laskenut eilisestä ihan ennalleen contra mitä normaalisti on ollut tässä vaiheessa toipumista. Parempi kuitenkin nyt lepuuttaa ja pitää kohollaan käpälää pari päivää niin hyvä taas tulee. Tulipa nyt sitten koettua tämäkin vaihe tässä projekstissa - tämän "mahdollisuus" oli kyllä tiedossa alusta asti ja oli neuvottu tarkkailemaan ja reagoimaan heti.

Moi!

Kyllä minunkin nilkka tarvitsi heti antibiootit helmikuussa kun sain kipsin pois jalasta. Oli punainen ja turvoksissa.

Turvotus sinänsä ei ole vaarallista vaan ihan luonnollinen ilmiö kun 'kanan poikaa' rupeaa rasittamaan kylmässä maailmassa.

Niin, itse kaaduin 20.12.2010 ja kipsi jalasta 1.2.2011

Nytkin vielä törmään ilmiöön - nilkan aineenvaihdunta joka ei tahdo pelata jos nilkka on levossa. Siis pieni turvotus ilmoittaa siitä että pitää lähteä kävelylle. Esim. pyöräily on sisänsä hyvää liikuntaa mutta nilkan turvotus vähenee nimeenomaan itse nilkkaa rasittamalla (kävely, tasapainolauta jne)

Siis sitten kun pystytte niin mahdollisimman paljon sitä kevyttä perusliikuntaa 'kivuttomalla alueella'

Vielä yksi vinkki - jos ei yksi tyyny nilkan alla sängyssä riitä:
Laittakaa jakkara sänkyyn alaspäin ja ladotkaa jakkaran jalkojen väliin 2-3 tyynyä
Hyvä nukkua vaikka koko yön jalka tyynypinon päällä .-)

Tänään kävin 10 km:n lenkillä josta juoksin jo suurimman osan.
On fysioterapeutin ansiota kun sai hetkessä nilkkaan liikkuvuutta lisää.

Siis nuo ulkopuolisten antamat hyvät hoidot (urheiluhieronnat, fysioterapia) auttaa hetkessä ja yllättävän paljon

Tsemppiä kaikille - kun erikeeperi kuivuu, ja pääsette häkkyröistä eroon, niin kyllä elämä helpottaa - työtä vain systemaattisesti nilkan hyväksi kesän kynnyksellä

Moi Pepsu
Saitko vakuutusyhtiöltä kaiken minkä pyysit vai tuliko erimielisyykiä? Menikö korvauspyyntö isännöitsijän kautta vai suoraan vakuutusyhtiöön? Pitkä aika sinullakin "paketin" kanssa ja lähtötilannekin tosi kurja. Toivottavasti kontrollissa on kaikki kunnossa.

Voin vaan kuvitella teidän huolet ja murheen. Minulla murtui marraskuun lopussa vaan pikkurilli. Luulisi, ettei yksi sormi paljoa elämää hetkauta, mutta... Viikon kuluttua kontrollissa, todettiin, ettei ole paikoillaan ja harkittiin leikkausta, mutta päädyttiin vääntämään oikeaan asentoon, niin että irronnut luunpala menee paikoilleen. 2 viikon lastoitus vaihtui 5 viikkoa lastaa + 1 viikko irroitettavaat tarratukea.
Nyt aikaa on lähes puolivuotta tapaturmasta. Turvotus häipyi noin helmikuulla, mutta fysiosta huolimatta sormi ei oikene vaan jää noin 20-30% koukkuun, välillä sormi myös kipeytyy. Ei luulisi paljon haittaavan, mutta olempa joutunut opettelemaan pikku juttuja uudellaan, mm miten saan tavaraa farkkujen taskusta.

Mä laitoin sairaalassa olessani isännöitsijälle ekaks sen vahinkoilmoituksen ja sitte isännöitsijä laittoi sen eteenpäin heidän vakuutuksiinsa. Mä en edes kerennyt pyytämään vakuutusyhtiöstä mitään ku sieltä tuli ekaksi kirje missä ne totes että ne on korvausvelvollisia (siis taloyhtikö) ja sitte oliko se samalla viikolla tuli toinen kirje, missä ne ilmotti maksavansa kivusta ja särystä. Joo, mulla on tassu paketissa ollu aikas kauan jo, mutta tää palsta on ollu aika isona apuna jaksamisessa ku täällä on ollut aika hyviä tsemppaajia :) ja kevät tekee oman osansa <3

Moi
ja kiitti taas kokemusten jakamisesta. Jos vahinko ei ole työtapaturma tai esim. taloyhtiön hiekoituksen tms. laiminlyönnin seurauksena tulllut, niin kuluthan maksaa sitten itse. On hyvä olla yksityinen tapaturma ja hoitokuluvakuutus kaikkien sairauksien varalle. Tästäkin haaverista tulee monen tonnin kulut vaikka hoito tapahtuikin julkisella puolella.
Voi Sandrusko, se oli sittenkin tulehdus joka antoi oireet. Kun bakteeriviljely on otettu, niin kyllä siihen se antibiootti tehoaa. Eli kannattaa nyt itsekin olla tosi tarkkana tän härvelin kansssa. Mullakin nilkan piikin juuri erittää koko ajan, pitää nyt vahtia mahdollista tulehdusta. Olen itse silloin tällöin kuohuttanut vetyperoksidilla piikin juuria, sen jälkeen huuhtelu vedellä. Piikkejä ja laitetta olen pyyhkinyt neoamiseptilla. Suihkuttelun jälkeen olen antanut ilmakylpyjä mutta peittänyt sitten Mepilex-taitoksilla piikkien juuret (vastoin ohjeita) koska tuntuu, että piikkien reikiin voi mennä kaikelaista nöyhtää tulehdusta aiheuttamaan.
Kipu on nyt lähes hävinnyt ja olen yrittänyt jalkajumppaa, mutta kovin voimattomalta se tuntuu. Väsyy olemattomasta ja hiki virtaa. Polvesta kuuluu järkyttävää rahinaa ja naksumista. Voihan se tulla pitkästä liikkumattomuudesta, mutta arveluttaa, onko polveenkin tullut joku rustovaurio. Huomenna sitten eka kontrolli.

Pääsin kipsistä eroon vihdoinkin! Kyllä on nilkka jumissa, ihan sentin taitaa liikkua kun hikipäässä yrittää! Ja on surkastunut kyllä niin pieneksi jalka ettäh.. Nyt puolipainovarauksella saisi köpötellä ainakin kaksi viikkoa ja siitä seuraavat kaksi viikkoa täydellävarauksella keppien kanssa. täytyy nyt vaan ensiksi saada nilkka liikkumaan että pystyis koittaan tota kävely-juttuu! ja toukokuun ekalla viikolla otetaan se nilkan läpi menevä ruuvi pois, ettei se sitte katkea tonne! Olipa mieletön tunne, kun kotiinpäästyäni menin heti suihkuttelemaan jalkaa :) kertookaa ihmeessä jos teillä on jotain hyväksi havaittuja nilkan liikkumista edistävää treeniä :)

[QUOTE="Pepsu";23612576]Pääsin kipsistä eroon vihdoinkin! Kyllä on nilkka jumissa, ihan sentin taitaa liikkua kun hikipäässä yrittää! Ja on surkastunut kyllä niin pieneksi jalka ettäh.. Nyt puolipainovarauksella saisi köpötellä ainakin kaksi viikkoa ja siitä seuraavat kaksi viikkoa täydellävarauksella keppien kanssa. täytyy nyt vaan ensiksi saada nilkka liikkumaan että pystyis koittaan tota kävely-juttuu! ja toukokuun ekalla viikolla otetaan se nilkan läpi menevä ruuvi pois, ettei se sitte katkea tonne! Olipa mieletön tunne, kun kotiinpäästyäni menin heti suihkuttelemaan jalkaa :) kertookaa ihmeessä jos teillä on jotain hyväksi havaittuja nilkan liikkumista edistävää treeniä :)[/QUOTE]

Minä tein sellaista liikettä, että esim keittiön tasosta tukea ottaen nousin varpailleni, terve jalka mukana myös, tukemassa liikettä. Samoin käytin kuminauhaa, sellaista leveää jumppakuminauhaa, tein siitä lenkin ja venytin nilkkaa sen avulla.

Moi!

Nyt se sitten alkaa - kuntoutus - ja työn tulokset näkyy joka aamu.

Minulle ostettiin heti tasapainolauta (pyöreä levy, pohhjassa möykky) jolla vetkuttelen vieläkin.
Sen päälle varovasti seisomaan molemmilla jaloilla (tai kananpoika vaan) ja sitten taivuttelemaan nilkkoja esim. pöydän reunasta pitäen

Kyllä siihen nilkkaan vähitellen liikettä tulee mutta aikaa on.
Ja kun turvotus vähenee sitten aikanaan, liikkuvuutta tulee lisää.

Tietenkin nilkka rasittuu mutta ylös taas. Nilkan kevyt hieronta sydäntä kohti tekee hyvää, samoin suhkuttelu.

Kävely keppien kanssa lisää myös liikettä vähitellen

Sitten kohta varmaankin pääset eka käynnille fysioterapiaan

Hienoa!!!

Mulle muute kukaan ei ole vielä tosta fysioterapiasta edes puhunut! Pitää varmaan sitte sillon, ku menee siihen ruuvin poistoon, niin itse mainita siitä! Olipas melkoinen tää eka kipsitön yö, eipä tainnut tulla nukutuksi muuta kuin koiranunta! Nilkka särkee hieman, nyt kun ei ole tuettuna. Ja nukkua ei voi pitkää aikaa samassa asennossa kun se alkaa siitäkin äksyilemään! Mutta, eiköhän tämä tästä iloksi muutu pikkuhiljaa!

[QUOTE="Pepsu";23616133]Mulle muute kukaan ei ole vielä tosta fysioterapiasta edes puhunut! Pitää varmaan sitte sillon, ku menee siihen ruuvin poistoon, niin itse mainita siitä! Olipas melkoinen tää eka kipsitön yö, eipä tainnut tulla nukutuksi muuta kuin koiranunta! Nilkka särkee hieman, nyt kun ei ole tuettuna. Ja nukkua ei voi pitkää aikaa samassa asennossa kun se alkaa siitäkin äksyilemään! Mutta, eiköhän tämä tästä iloksi muutu pikkuhiljaa![/QUOTE]Laita joku sopiva tyyny tai huopa rullalle käärittynä nilkan alle, jos nukut kyljelläsi tai vatsallasi. Se onkin aluksi hankala, kun nilkka ei taivu luonteviin asentoihin.

Moi!
Muistan että itselläni rajoitti muutaman viikon sekin ettei voinut pitää nilkkaa niin puolin että rauta jää alapuolelle. Nyt en rataa enää edes tunne - enkä antaisi sitä enää pois.

Todella hyvän nilkan sain .-)

Fysioterapiaa tarvitset varmasti, lääkäri tekee lähetteen.

Ja äitienpäivien jälkeen allasjuoksuun- ilman keppejä!!!

Todella hienoa, että pääsit kipsistä eroon - mahtaa jännittää tuo kävelyn aloitus. Eikö siinä ole enää mutään tukea esim idealsidettä tai vastaavaa??

Minulla tuon nilkan vapauttavan pultin oton jälkeen nilkka ollut myös tosi jäykkä eikä vieläkään paljoa taivu. "treenit tosin katkesi n viikoksi kun tuli se tulehdus ja käpälä oli niin arka ja turvoksissa ajoittain, että ei oikein kärsinyt jumpata. Nyt taas hellittää ja jatketaan treenaamista. Rutinaa edelleen kuuluu kun taivuttelen nilkaa, mutta kuulunee aisaan - ei kipuja kuitenkaaan -

Näin se homma etenee pikkuhiljaa..

Onnittelut pepsu, yksi etappi saavutettu!
Eka kontrolli minullakin takana. Luutuminen oli alkanut ja oikeaan asentoon. Oli suuri helpotus, olin varautunut vaikka mihin. Kolme viikkoa leikkauksesta ja nyt pärjään ilman kipulääkkeitä - mukavaa. Vielä 2,5 viikkoa nilkan vapautukseen. Sittten alkaa minullakin samta kuviot nilkan liikeratojen aukomiseksi. Pihalla kukkii krookukset - kohta pääsee ulos istumaan. Sisällä olo viikkotolkulla on aika rasittavaa. Niin kuin joku aiemmin myös totesi, ulkona syömässä tai kahvilla käyminen on parasta terapiaa.

Täällähän on todella mahtavaa yhteishenkeä

Ei taida olla enää juhannuksena kenelläkään kipsi jalassa

Minä yritän lähteä tänään lenkille - pappatyylillä puuskuttamaan :-)
Nilkkaan ei enää satu mutta kun Buranat ja Panadolit huuhtelivat juoksukunnon pesuvesien mukana

Jos jään sohvalle niin tämä konttoriturvotus ei lähde illalla pois

Hyvää pääsiäistä kaikille, hoidelkaa hyvin kananpoikianne!

ei siinä ole mitään tukea, siksi ehkä hieman turvaton olo, mutta ei silti tee mieli sen tötterön jälkeen laittaakkaan siihen mitään sidettä yms :) pikkusen tuo "kanankoipi" on ottanut nokkiinsa kun sitä nyt oon liikutellut, hieman tullut niinku mustelmaa tai verenpurkaumia tohon jalkapöydän päälle! lääkäri sanoi että 30kg saa varata kipeelle jalalle ni kokeilin sitä oikeen vaa`an kanssa niin en pystynyt vielä laittamaan painoa jalalle kuin n. 9kg.. ja ekana päivänä vain 5kg. eli siinäkin jo hieman edistystä!! Nyt saan jo nilkkaa heiluteltua noin 2cm lattiasta ylöspäin, mutta alaspäin ei taivu lainkaan vielä! Kyllä tässä töitä piisaa, mutta lopputulos palkitsee varmasti! nyt olisi vaan kiva saada yöunet ku kaksi yötä mennyt vähän huonommin: oikeella kyljellä nukkuessa tuntuu rautakisko, vatsallaan ei pysty kun nilkka ei taivu, vasemmalla kyljellä painaa ruuvit ja selällään ollessa akillesjänne mutisee omiaan :D

Moi!

Tätä lääkitystä minä sain. Kannattaa syödä niin kauan kuin tarvitsee. Ei pelkästään illalla
Muistan tuon saman ilmiön, rauta painaa alussa.

Kyllä se tuo nilkka aika nopeasti notkistuu, turvotusta tulee olemaan mutta kyllä se siitä vähitellen helpottaa.

Muutama viikko eteenpäin niin tilanne on jo huomattavasti parempi.
Alku on varmasti hankalaa mutta sitten kun pääset vauhtiin, vähäinenkin liikunta parantaa aineenvaihduntaa ja sitä kautta paraneminen vauhdittuu

Anna ajan kulua nilkan ehdoilla, valmiissa maailmassa ei ole kiirettä.

Olet jo voiton puolella

Kivaa pääsiäistä kaikille ja nautitaan auringon paisteesta :D

Nilkkatreenit etenee keran rutinan - olisko joitain rustotusta kenties - aivan kuin tarvitsisi "öljytä" mutta toivottavasti liikuttelu voitelee... Itsekin olen huomannut, että liike (sen verran kun voi) pitää turvotuksen aisoissa. Tulehdus on myös taltutettu.

Ota Pepsu rauhallisesti ja nauti tötterövapaudesta sekä onnea askeltamiseen. Vesku nautiskele aurinkoisista ulkoiluilmoista ja Amalia mahtavaa, että ekassa kintrollissa kaikki kohdallaaan -siitä se toimuminen alkaa.

Tsemppaamisiin!

Aurinkoisen pääsiäisen toivotukset myös minulta kaikille teille tassuvaivaisille!
Nivelten natina, rutina ja pauke johtuu liikkumattomaan kudokseen heikentyneen aineenvaihdunnan seurauksena kertyneistä kuona-aineista ja se häviää sitten aikanaan kun liikkumaan pääsee kunnollla. Natinoista huolimatta niveltä kannattaa liikuttaa niin paljon kuin kivun rajoissa on mahdollista. Niin että toivutaan tässä peräkanaa...

Kiitos infosta Amalia, jotain tällaista ounastelinkin. Natinat ja rutinat hieman vaihtelee paikasta toiseen eri päivinä ja aamusella "kovin meteli" ja laimenee päivän mittaan nilkaa liikutellessa.

Kipuahan niissä ei tunnu eli ei muuta kuin treeniä niin "öljyyntyvät". Sinulla varmaan sama orkesteri edessä kun saat nilkkalukon auki. Alussa pariin viikkoon ei kuulunut näitä mystisiä ääniä vaan alkoivat vasta n kolmannella viikolla kun ilmeisesti liikerata pikkuhiljaa laajenee.

Parantumisen ääniä :D

Moi!

Natinaa täälläkin. Vaikka kaatumisestani on jo yli 4 kk aikaa niin viime kerralla fysioterapiassa rusahti oikein kunnola. Samalla sain lisää liikkuvuutta nilkalle.

Nyt käpälä vähän kipea kun ei tykkää epätasaisesta tiestä. Metsässä liikkuminen ei ole hyväksi. Siis asvaltilla on vielä pysyttävä.

Kuitenkin jalka paranee koko ajan. Välillä tulee 'omaiset' mieleen. Paraneminen vie aikansa

Tsemppiä kaikille

Nyt kyllä hieman huvittaa - tuo kumallinen natina kuuluikin tuosta orthofixin liikkuvasta nivelestä (joka vapautettiin liikumaan). Suihkutin siihen ihoöljyä ja natina katosi sen siliän tien. Toki pientä rutinaa nilkastakin silloin tällöin kuuluu, mutta pääasiassa metakan aiheutti tuo kitkaantunut nivel ulkoisessa tuessa :)

Vieläkin liikkuvuus on melko vähäista vaikka sitä treenaankin useasti päivittäin, mutta täysi treenit pääsee aloittamaan vasta kun tuen saa pois ja fysioteraupetin käsittelyyn. Aika "hurjaa kyytiä" taitaa fyssarin käsittely olla jos noin rusauttelee - ilmeisesti välttämätöntä, että liikerata saadaan normaaliksi -

Moi
hyvä tietää, että Orthofixkin voi protestoida nivelien lisäksi ;) Tällä hetkellä minulla protestoi kyllä pääkoppakin. Leikkaavan lääkärin loppulausunnossa lukee, että nilkan vapautus on kuuden viikon kohdalla leikkauksesta. Huomasin, että en ole saanut aikaa tuohon ajankohtaa ja soitin Töölöön. Osastolta oli laitettu kontrolliajat kolmen ja seitsemän ja puolen viikon kohdalle. Eli ruuvi irroitetaan 7,5 viikon kohdalla (vaikka luutuminen onkin sujunut normaalisti). Oliko kyseessä epähuomio vai olenko taas se, joka joutuu odottamaan vuoroa niin että lopputulos huononee. Lisäksi sanottiin, että telineen ruuvi löysätään Herttoniemen sairaalassa. Pitääköhän sinnekkin jonottaa sitten muutama viikko. Lisäksi luvattiin, että toinen kontrolli on leikkaavalle lääkärille, se taataan kaikille potilaille. Mutta nyt ilmoitettiin, että suraavassa kontrollissa lääkäri onkin osastonlääkäri, ei leikannut seniorilääkäri. Voi olla, että tämä on turhaa narinaa, mutta luottamus hoitoon aika karmeiden kokemusten jälkeen meni. Kaikki asiat piti varmistaa ja korjata hoitovirheitä itse. Missä Sandrusko sinun nilkkasi vapautettiin ja minä ajankohtana? Pettymys siitä, että kuntoutuminen viivästyy ja telineen kanssa eläminen pitkittyy, aiheuttaa tämän narinan. Mietin tässä, ryhdynkö "nilkan vapautustaisteluun" Töölön kanssa vai odottelenko kiltisti.