Kuinka kauan menee ennen kuin pystyy kävelemään siedettävästi ja normaalisti nilkkamurtuman jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bimalleolaari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi
Tervetuloa palstalle KauRis. Tänne vaan kaikki "murtuneet" kokemuksia jakamaan. Eipä se kaasujalka paljon voimaa vaadi, mutta jarruahan pitää pystyä painamaan nopeasti ja lujaa jos tilanne vaatii. Itse odotin varauslupaa ja Walker-saappaan jälkeen sen verran, että kärsin em. operaation tehdä. Nyt autoilu tuntuu tosi iisiltä kävelyyn verrattuna. Automaattivaihteet ja murtuneena vasen jalka - ongelmaa ei olisi ollut. Puolipainovarauksen saa myös niin, että seisot molemmilla jaloilla paino tasaisesti kummallakin kintulla. Jos lähdet liikkeelle, keppien on tuettava kipeää jalkaa saman verran kuin mitä toinen jalka paikoillaan seistessä. Ja esim. 15 kg:n painovarauksen saa niin, että painaa murtuneella jalalla vaakaa em. kilon verran ja yrittää sitten muistaa "painontunteen" kävellessä. Aika summittaistahan se on, mutta jalka kyllä kertoo aika hyvin, mihin se pystyy.

Kuusi kuukautta alkaa tulla täyteen haaverista ja leikkauksesta, kävely sujuu päivä päivältä paremmin, tosin ei vielä normaalisti. Muutenkin lihasvoima ja tasapaino ovat parantuneet niin, että sen huomaa ihan jokapäiväisessä elämässä. Fysioterapia ja omat jumpat jatkuvat tietysti edelleen. Kyllä pitkä immobilisaatioaika vaatii pitkän kuntotumisenkin. Kuuden viikon kipsistä onneksi selviää paljon nopeammin jaloilleen.

Oli tosi mukava käydä tänään leffassa pitkästä aikaa, Kaurismäen Le Havre. Jalka lepäsi nätisti viereisellä tyhjällä paikalla. Ravintoloissa ja kahviloissa käpälä saa myös erikoiskohtelua - sille varataan aina vastapäinen tyhjä tuoli jolle se ujutetaan vaivihkaa lepäämään. Saunassa kintulle on varattu kaksi vesisankoa, jääkylmä ja tulikuuma. Siellä se sitten saa verenkiertoa vilkastuttavaa ja turvotusta laskevaa vaihtokylpyhoitoa. Terassilla istuessa jalka lepää purppuratyynyllä (sattui olemaan tumanpunainen tyyny) ja yöllä sen pehmikkeenä on kolmekin tyynyä. Että kyllä sen kelpaa!

Itselläni oli kipsi ollut 6vk jalassa kunnes kontrollissa lääkäri sanoi että pistetään kipsi vielä 6vk takaisin. siinä vaiheessa kyllästyin ja aloin harjoitella autoilua. Jarrun painaminen siinä eniten ehkä jännitti mutta eipä itselle ainakaan jalkaan vahinkoa tullut vaika muutamaan otteeseen tuli jarrua tintattua aika rajustikin. ja tietty jos on automaattilaattikko autossa niin, minä ainakin harjoittelin painamaan vasemmalla jalalla jarrua :)

Heippa, hipaisuvarausluvalla mennään vielä keskiviikkoon ja sitten tuolla kuuluisalla puolivarauksella loppuaika eli toiset kolme viikkoa. Sitten saa ortoosi kyytiä ja kävely on sallittua. Ja toivottavasti mahdollista. Ihan hyvin on kaikki mennyt, luutuminen mukavasti käynnissä.

Välillä kyllä jalkaa särkee mutta ihan eri paikasta kuin missä vamma on. Jalkapöytää pitkin menee välillä kuin kihelmöiviä sähköiskuja, ja tuntuu että jalka olisi nokkospuskassa. Tähän auttaa kun liikuttelee innolla varpaita. Ja nilkka on välillä kipeä mutta ihan eri puolelta kuin mistä on operoitu. Tätä viisaana itsediagnosoin esim. liikkumattomuuden aiheuttamaksi jäykkyydeksi.

Liikkumisesta kyselisinkin seuraavaksi... Minä nimittäin liikun aika lailla noine keppeineni, mutta tietysti varauslupaa kunnioittaen. Kädet välillä huutaa mutta hyvää treeniähän se on :) Perjantaina kävin kaupoilla, kepittelin aika pitkiäkin matkoja tai ehkä pikemminkin aikoja, vauhtihan ei päätä huimaa. Mutta siis liikkeellä kuitenkin jalkoja ihmeemmin lepuuttamatta.

No illallapa sitten särkikin kohtalaisen kovaa. Operoitu jalka oli tuhannen turvoksissa. Säryn tainnutin särkylääkkeillä ja turvotuskin on laskenut. Mietin sitä että miksi liikkuminen ei näytä olevan jalalle hyväksi vaikkei sillä mitään tee, siinähän se vaan mukana roikkuu? Ja jotenkin aktiiviliikkujana kuvittelen liikkumisen olevan yleisesti ottaen hyväksi, aineenvaihdunta pelittää paremmin ja veri kiertää, myös leikatussa jalassa...

Ehkä olisi näitäkin pitänyt kysellä siellä kontrollissa mutta sillä hetkellä ei tullut mieleen, eikä lääkäreille
taida tulla mieleen kertoa, koska jotenkin tuntuu että minun oletetaan vain makoilevan koipi katossa. Sitä en käytännön syistä pysty tekemään enkä myöskään halua. Toki olen nyt sitten perjantain puserruksen jälkeen ollut hissukseen, kipu on vain kihelmöintiä ja turvotus on pois.

Autoilun joudun unohtamaan siihen saakka kunnes saan tuon tötterön pois. Itsenäisyyttäni ikävöin... Mutta paraneminen etenee, kohta puoliväli ylitetty (edellyttäen että kaikki on kolmenkin viikon päästä kunnossa.) Ja olen tosiaan miettinyt että jos olisi automaattiauto ja vasen jalka hajalla niin tilanne olisi toinen, vaan kun ei ole kumpaakaan :)

Mutta mites te muut? VesKu ainakin vaikuttaa liikkuneen koko toipilasaikansa jollain intensiteetillä?

Moi KauRis!

Liikunta pitää yllä aineenvaihduntaa / edistää paranemista

Minä kävelin kipsi jalassa / keppien kanssa neljän viikon aikan noin 120 km kivun sallimissa rajoissa.
Pidin mielessä sen säännön että huomenna täytyy pystyä tekemään saman kuin tänään

Sitten kun pääsin fysioterapiaan, liikuntaa monipuolistettiin

Joten oikealla tiellä olet, pitää vain tunnistaa että minkä laista liikuntaa/minkä verran jalka sietää

Sitten 5 kertaa päivässä lyhyt lenkki on parampi vaihtoehto kuin kerran päivässä pitkä lenkki

No, niin. Elämä on sen verran normalisoitunut, että tänään tulee viikko siit, kun aloitin työt. Kun aloitin, niin jalka tuntui jo "hyvältä" ja paljon särkyjäkään ei ollut. Fysioterapeutilla ehdin käydä noin 5 kertaa. Viimeinen kerta käytettiin tasapainolautaa ja siitäkö nilkka suuttui. Töissä on mennyt suht koht hyvin, kun olen välillä istuskellut, vaikka on seisomatyö. Eilen jouduin olemaan jalan päällä 4h ilman taukoa ja istumista ja siitäkö riemu syntyi. Itku ei ollut kaukana.Särky oli tosi kova. Kotona jalka ylös ja lepoa ja kylmähaudetta koko loppu illan klo 17 jälkeen. Siinä oli päivä pilalla.
Töissä olen jälleen ja kipulääkityksen varassa. Jos tämä tästä pahenee, ei kait auta kuin mennä hakeen saikkaria välillä. Juoksemaan en pysty enkä reippaaseen kävelyyn. Autoilu sujuu ja pyöräily.
Hammasta purren tässä on osittain menty.

Hei Toivo Elää!
Olen lukenut kunkin tiimiläisen kertomuksia ja havainnut että kunkin toipuminen on erilaista. Jotkut toipuvat nopeasti, jotkut hitaammin.
Töihin palaaminen on jonkinlainen shokki kaikille. Ja jos töissä olo rasittaa jalkaa niin ei ole helppoa.
Lisäksi paraneminen hidastuu koska muutokset kohti tervettä jalkaa pienenevät ja pienenevät.
Nyt on vain tehtävä sitä mitä pystyy (hidas kävely, pyöräily), sekin vie paranemista eteenpäin.
Itse käytän kompressiosukkaa öisin, selkeästi parempi nilkka aamulla.
Tsemppiä!

Kiitos VesKulle kannustuksesta.!
Täällä sitä pe illalla, vaikka parempaakin tekemistä voisi olla? Kokonaista 1,5 viikkoa töitä takana. Onneksi saa taas pari päivää "lepuuttaa" jalkaansa. Joka askel on "pientä kipua", vaikka normaali kävely sujuukin melko hyvin. Portaat ylös sujuu lähes ongelmitta, mutta alaspäin täytyy saada kaiteesta "henkistä tukea". Laskeudun portaita mielelläni terveen jalan "kylki edellä", jolloin koko jalkani "mahtuu" kunnolla portaalle. Vähän hassun näköistä se tietenkin on, mutta "tuntuu turvalliselta".
Leikkausarvet "kiristävät" jonkin verran ja nilkkatuki, jota käytän päivittäin töissä, aiheuttaa joskus hankausta. Ilman nilkkatukea en suostu liikkumaan kodin ulkopuolella tai töissä, sillä jalkani ei kestäisi tämänkään vertaa varmaankaan ilman sitä. Nilkkaan syntyy "siskonmakkara" efekti, kun pitää koko päivän nilkkatukea ja jalka on turvonnut. Öisin ja kotona en siis käytä tukea.

Lyhyitä matkoja tulee käveltyä, pitkät matkat rasittavat yhtä lailla kuin usean tunnin seisominen.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että päivä kerrallaan, "hitaasti hyvää tulee", meiningillä mennään, kunnes jonakin päivänä huomaan, että jalkaan ei enää satu. Kyllä sekin päivä vielä varmaan tulee?

Eilen tuli kuluneeksi tasan 100 päivää tapaturmasta ( viikko yli 3kk) ja jonkinasteiseen krooniseen kiputilaan on jo tottunut. Silloin tällöin tulee hetkiä, kun ei tunne kipua ja olotila tuntuu hyvältä.
Alitajunnassa sitä koko ajan pelkää "satuttavansa" jalan uudelleen ja ylivarovaisuus korostuu.

Liikuntarajoitteisuutta on, mutta "mielellä" ei.........=D

Hyvää viikonloppua nilkkatiimi !

Olen ollut sen verran shokissa, että en ole tännekkään pitkään aikaan kirjotellut. Jalan asento on muuttunut pahasti eli ei ollut luutunut kunnolla ja nyt tulossa uusintaleikkaus Nilkka on silminnähden käyrä ulkosyrjästä ja ei kestä astumista laisinkaan... Aikataulu leikkaukselle vielä auki, mutta selvinnee seuraavassa lääkärikäynnissä 12.10.

Kolmisen viikkoa walkerin jälkeen kävely sujui hyvin, mutta sitten kipeytyi ja kepit piti ottaa taas käyttöön ja niillä menty nyt n 5 vk ja sairauslomalla jälleen operaatioon ja siitä toimumiseen asti - käytännössä koko homma alkaa alusta - ehkä toisenlaisella taktiikalla, mutta toipuminen aivan yhtä pitkä.

Missä meni vikaan?? Itse olen sitä mieltä, että täysipainovaraus annettiin liian aikaisin ja ei puututu ajoissa kuvissa näkyviin asennon muutoksiin vaan sanottiin, että kävelyä voi jatkaa entiseen mallin kivun sallimissa ajoissa kunnes kipetyi sitten niin, että ei voi enää kävellä laisinkaan.

Että näin - ei tässä oikein osaa enää itkeä eikä nauraa - olo on täysin turta

Aurinkoista viikonloppua "nilkuttajille" ja parempaa onnea kaiklle teille toipilaille

Voi ei, ei tätä olisi enää toivonut koska toipumisaika on muutenkin hyvin pitkä

Juolahti heti mieleen että otettiinko jalastasi uusi röntgenkuva sen jälkeen kun nilkka oli 'luutunut'?
Eikö Walker olekaan riittävän tukeva kipsiin verrattuna?

Joka tapauksessa ikävä sattuma, taisi tulla ns. valenivel mikä pitää korjata

Toivottavasti uusi leikkaus ja siitä paraneminen on nyt edes vähän helpompaa

Jaksamista, yritämme tsempata !

kyllä kuvia on otettu moneenkin otteeseen "luutmisen" jälkeen, mutta "pientä asennon muutosta" ei otettu vakavasti (ja ohjeeksi annettiin; kepit käyttöön, ilmeisesti normaali rasitusta) ennen kuin olikin jo liian myöhäistä...

Itse hakeuduin kuitenkin pakeille uudelleen ennen normikontrollia kun kivut lisääntyivät ja siinä todettiinkin sitten, että pitää leikata uudelleen ja korjata oikeaan asentoon, "onpa huonoa tuuria" toteamuksen jälkeen. Ei ollut ilonpäivä se ei - nyt tutkitaan TT kuvia jne ja niiden perusteella ratkaistaan miten leikataan - sitä odotellessa - huoh!

Moi Sandrusko!

Tämä on kova ja pelottava asia meille kaikille. Ehkä nyt ymmärrämme että miten vaikeasta vammasta on kyse.

Kuntoutukseen on selkeitä ohjeita mutta etenkin sinun tapauksessa ohjeistus meni pahasti pieleen.

Vaikka kaikki täytyy kokea uudelleen, ehdotan että rupeat pohtimaan että miten saisit korvausta tapahtuneesta, kyseessähän on selkeästi ns. hoitovirhe.

Tällä palstalla näkee selkeästi sen ettei kuntoutusohjeet ole yhteneviä

Itselläni murtui varvas terveestä jalasta mutta ei ole syytä valittaa, niin pienestä kolhusta on kyse.

Koita kestää, nyt ei voi muuta kuin odottaa seuraavaa vaihetta.

Voi itkujen itku, että pitikin käydä sinulle noin. Tuntuu kohtuuttomalta, kun toipumisaika on muutenkin pitkä ja komplikaatioitakin on ollut, niin taas uudelleen koko ruljanssi. Hae korvauksia hoitovirheestä, on mahdollista, että varauslupia on annettu liian varhain. Mielestäni Töölön poliklinikalla ei tämä jälkihoito leikkauksen jälkeen pelaa kunnolla. Harmi sinänsä, koska traumakirirgia on siellä huippuluokkaa, mutta hyväkin tulos voidaan pilata poliklinikalla, jossa ei pääse ortopedin vastaanotolle kuin kerran. Muut kontrollikäynnit ovat lääkäreillä, joiden kaikkien ammattitaito ei vielä riitä vaikeiden mutumien jälkihoitoon. Itselleni sattui kolmella käynnillä lääkärin tekemä moka, joista kaksi koski varauslupaa. Pyysin tilanteessa lääkäriä vielä konsultoimaan ortopediä, ja varausluvat muuttuivat ratkaisevasti ja Ortofixin ja sitten Walkerin pito jatkui monilla viikoilla. Epäilen, että kohdallesi on sattunut jotain saman tapaista. Varauslupia on annettu liian varhain ja sairauslomaa ei ole jatkettu riittävän pitkälle. Röntgenkuvien tulkinnassakin olen huomannut epävarmuutta. Kokemasi perusteella itseänikin hirvittää tämä oma tilanne. Minulla näkyy murtumalinja vielä sääriluussa ja pohjeluussa on ns. perhoskappale luutumatta. Sairausloma loppuu tänään, onneksi on vielä kesäloma pitämättä. Seuraava kontrolli olisi minulla joulukuussa. Taidan mennä yksityiselle ortopedille varmistamaan, onko asento muuttunut ja minkä verran jalkaa saa rasittaa ja fysiatrille hakemaan uutta lähetettä fysioterapiaan. Liikerajoitus on vielä huomattava ja kipua tuntuu joka askeleella, mutta ei ihan saman tyyppistä kovaa kivun lisääntymistä kuin sinulla. Toivon sydämestäni sinulle jaksamista, joskushan tämän on pakko olla ohi. Jos jaksat, kirjoittele kuulumisia. Olit minulle niin hyvänä apuna ja neuvojen ja kokemusten jakajana keväällä, että mielelläni kuulisin sinusta jatkossakin.

Voimia Sandruskolle! Ehdottomasti hakemaan korvauksia tapauksesta, selvältä hoitovirheeltä kuulostaisi. Jos on ollut tiedossa asennon muuttuminen nilkassa, niin se ei totisesti ole normaalia! Varmasti on todella turhautunut olo, kun tietää että edessä on sama rumpa.

Olemme varmasti kaikki hengessä mukana! Oli kyllä mulle järkytys kuulla, miten "pieleen" sinun kohdallasi asiat ovat menneet. En tajua, miten jaksat kaiken uudelleen, mutta ei kai siinä muutakaan vaihtoehtoa ole????
Minä olen käynyt töissä noin kuukauden, mutta jouduin sen verran käymään lääkäriltä hakemassa "määräystä", että saan työskennellä työpisteessä, jossa voin istua ainakin puoli päivää. Käytännössä olen saanut istua enemmän, mutta välillä joudun olemaan jalkojen päällä 4h yhtä perää ja jalka ei tykkää moisesta hyvää, vaikka käytän nilkkatukea. Illalla on kuin puhelinpylväs, särkee ja käveleminen sattuu. Mutta sikses pienillä vaivoilla olen pärjännyt. Lääkkeitä syön vielä. Buranan tilalle tuli vatsaystävällinen Vivomo ja Panadol jatkuu seurana. Välillä on kuitenkin "lääkkeettömiä" päiviäkin. Kivuton jalka ei kävellessä ole ollut, mutta levossa kylläkin. Päivittäinen elämä jakautuu kuitenkin nyt ajanjaksoihin "ennen murtumaa" ja "murtuman jälkeen".
Pitämätön kesälomani alkaa 2 vkon kuluttua ja sitten, jalka saa taas vähän enemmän lepoa.

Ei ole kivaa, kun joutuu hoitovirheen "uhriksi". Korvauksista kannattaa taistella, koska elämää on mennyt piloille kuukausia. Tuntuu tuo terveydenhoitokin olevan turhan paljon "tuurista" kiinni, ja ehkä paikastakin. Minä olen saanut hoitoni TYKSissä ja aina "onnistuneesti", mutta vastaavasti sisareni käsi kipsattiin TYKSissä väärin ja käsi luutui väärään asentooni, vaikka loput hoidosta hän sai PULSSIssa.
Hän ei halunnut uutta leikkausta, koska katsoo pärjäävänsä "viallisella" kädellä. Sitä en tiedä, hakiko hän korvauksia?
Jalka nyt on tietysti hieman eri asia kuin käsi, sillä kyllä asento täytyy sellainen olla, että liikkumaan pääsee ja siksi se on kai pakkokin leikata uudelleen?

Hurjasti voimia!

Kiitos kannustuksista ja tsempeistä kaikille - henkinen puoli on todella koetuksella - Olen nyt leikkausjonossa kiireellisyys I kategoriassa joten 1 kuukauden sisällä PITÄISI päästä uuteen leikkaukseen. Olisi todella tärkeää päästä operaatioon pian, jotta uusi toipuminen voisi alkaa ja maali olisi taas lähempänä.

Hoidon virheellisyydestä on keskusteltu, mutta nyt kaikki voimavarat tässä vaiheessa uudelleen toipumisessa ja jalan kuntoon saamisessa.

Soittoa odotellessa

Moi Sandrusko!

Me toivomme ja myös uskomme että korjattavien kohteiden määrä on pienempi kuin edellisellä kerralla ja siten toipuminen nopeampaa kuin aikaisemmin.

Nyt vain tavoite keväälle ja kesään jotta pääset nauttimaan terveimmistä päivistä.

Meillä kaikilla on vieläkin toipuminen päällä, myös minulla.

Itse paranin fyysisesti ehkä kaikkein nopeimmin, vammani vaati vain pulttiliitoksen ja hieman lattarautaa
- Helsingin maratonin juoksin fysioterapeutin ohjeiden muikaisesti tippa silmässä
- Berliinin maraton jäi juoksematta toisen jalan varvasrikon vuoksi
- Seuraavana Haspa Marathon Hamburg 29.4.2012

Henkisesti haluan olla läsnä pitkään näillä sivuilla, niin paljon kunnioitan teidän kaikkien ponnisteluja.
Tätä elämänvaihetta en unohda koskaan.

Tsemppiä Sandrusko, vielä sinäkin paranet!

Tämä palsta on tosiaan ollut tärkeä toipumisessa - kiitos siitä kuuluu teille kaikille. Toinen kerta menee nyt toivottavasti jo "rutiinilla" vaikkakin taistellen - Eri vaiheiden ymmärtäminen on nyt kuitenkin helpompaa ja kepittely sentään sujuu jo.

Silti iso rupeama taasen edessä ja toivottavasti toipuminen olisi edes hieman nopeampaa tälllä ketaa?? Jos oikaisu saadaan tehtyä "taltalla nakutellen" niin menee nopeammin (luulisin), mutta jos luu joudutaan katkaisemaan uudelleen oikaisua varten niin rupeama on aivan sama kuin ensimmäisellä kerralla. Vanhat raudat ja ruuvit otetaan kuitenkin pois ja tilalle tulee uudet rakennelmat - että näin

Vikonloppua

Hyvä että olet kuitenkin kiireellisyysluokassa 1, odottelu on varmasti henkisesti raskainta. Toivottavasti leikkaus olisi pienempi kuin ensimmäinen eikä eksternifiksaattoria tarvittaisi. Toipuminen sujuisi nopeammin kuin häkkyrän kanssa. Kerrottiinko sinulle syy, miksi näin on käynyt?
Tsemppiä!

Siis varausohjeet ovat menneet kohdallasi pieleen niin kuin arveltiinkin. Voi että voi olla kurjaa. Minulla on nyt mennyt 7 viikkoa ilman Walkeria, 5 viikkoa ilman keppejä. Nilkka on kohtuullisen kivuton, mutta liikerajoitusta on vielä melkoisesti, samoin turvotusta. Fysioterapiassa turvotusta ja arpikudosta hoidetaan LPG:llä, on osoittautunut tosi tehokkaaksi. Hoidon jälkeen menee pari seuraavaa päivää vähemmällä turvotuksella, joka taas mahdollistaa nilkan jumppa- ja venytysliikkeiden tekemisen sekä parantaa kävelyä, joka alkaa lähennellä normaalia. Pystyn sauvakävelemään 50 min, sitten kipeytyy mm. kantapää niin, että pitää lopettaa. Tasapainolauta ja jumppakuminauha ovat apuna nilkan liikelaajuuden suurentamiseksi. Olen ollut sairauslomalla ja vuosilomalla olen vielä viikon. Sitten töihin. Käyn ensi viikolla yksityisellä ortopedilla vielä varmistamassa, ettei nilkan asento ole muuttunut ja tulevatko kivut vain pehmytkudoksista. Pyydän vielä toiset 10 kertaa fyssaria, koska siitä on ollut ratkaisevastyi hyötyä. Kuntoutuminen on ollut nousujohteista mutta tuskastuttavan hidasta. Mutta selvähän se on, kun jalka oli naulattuna kiinni yli 5 kuukautta.

Tuttuja ovat sinunkin vaivat.
Paraneminen hidastuu mikä johtuu siitä ettei parannettavaa ole enää niin paljon kuin keväällä/kesällä

Itsekin joudun tekemään iltaisin nilkkajumppaa, muuten vetää jäykäksi.

Olen luultavasti aikaisemmin kirjoitellut tästä vinkistä.
Vedän iltaisin jalkaani tuon valkoisen sukan. Tekee todella hyvää yön ajan, aamulla ei ole nilkka jäykkä
http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3001&&Type=productinfo&CatID=0&parentID=0&ItemID=204&Page=1

20.12 kulunut vuosi kaatumisesta. Jäännösvaivat kestävät pitkään mutta ne on pieniä vaivoja

Hienosti on sinun toimpuminen vauhdissa Amalia - tsemppiä työn aloitukseen - sekin on oma steppinsä taasen sopeutua uudestaan "oravanpyörään". Itse kyllä kaipaan tuota vaihetta, mutta nyt keskitytään vaintämön hetkiseen ja eletään päivä kerrallaan. Uusi leikkausaika on sovittu ensi viikon torstaille 27.10.

Kompressiosukka on hyvä apuväline turvotukseen, itsekin pidin niitä sen lyhyen rupeaman kun työssä ehdin olla - toimii -