Kuinka kamalaa se tyhjennys oikein on? (kolonoskopiaa varten)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eijei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eijei

Vieras
Ihan järjetön stressi iski. Huomenna pitäis Phosphoralia alkaa ottaa. Luulis että se tähystys stressais enemmän mutta nyt kyllä toi tyhjennys jo tuntuu ihan kamalalta. Istuuko siinä sitten sen 6 tuntia huussissa koko ajan?

se tyhjennys on tosiaan pahin juttu koko hommassa. mä join sitä 2,5 litraa ja sitten tuli stoppi. ei voinut enää juoda. mutta oli onneks mahakin jo tyhjä.
ennen toimenpidettä sain rauhoittavan ja kipulääkkeen. tutkimus kesti alle 10min. pari kertaa sattui enemmän mutta helpotti äkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Konkari:
Minulla sattui niin hirveästi, että seuraavalla kerralla pyydän kunnon kipu-/rauhoittavan lääkityksen.

siis pelkkä tyhjennys vai? :o

Ei tyhjennys tunnu missään. Mulla 4 litraa meni hyppien keikkuen. Kerta kerralta onnistuu paremmin se tyhjennys.

mikä se kolonoskopia on? suolen tähystys vai? Siinä kyllä on rauhoittavat paikallaan, kun pumpataan sitä ilmaa jne. ja kannattaa laittaa side kotimatkaa varten. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja jeh:
mikä se kolonoskopia on? suolen tähystys vai? Siinä kyllä on rauhoittavat paikallaan, kun pumpataan sitä ilmaa jne. ja kannattaa laittaa side kotimatkaa varten. Tsemppiä!

juu paksusuolen tähystys kyseessä.

Oli se epämiellyttävää, mutta ei kauheinta maailmassa. Varaa lukemista vessaan :D
Ja itse kolonoskopiassa en tarvinnu mitään lääkitystä. Olin mahdollisimman rennosti niin hyvin meni. Ikävää oli se ilman määrä mahassa sit jälkeenpäin, mut olo helpotti heti kun aloin vaan tunteella pieremään :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Oli se epämiellyttävää, mutta ei kauheinta maailmassa. Varaa lukemista vessaan :D
Ja itse kolonoskopiassa en tarvinnu mitään lääkitystä. Olin mahdollisimman rennosti niin hyvin meni. Ikävää oli se ilman määrä mahassa sit jälkeenpäin, mut olo helpotti heti kun aloin vaan tunteella pieremään :D

joo ajattelin kasan aku ankkoja viedä sinne. :)

Sinulla on onneksi käytössä tuo pienempi määrä nestettä, jolla tyhjennetään. Itsellä oli käytössä se toinen Colonsteril...tai jotain...jota piti juoda neljä litraa, reilu kolme sain menemään..huh huh..ja oli ihan kamalan makuista litkua vielä kaiken hyvän lisäksi. Mutta muuten tyhjennys ei ollut se pahempi juttu laisinkaan. Tsemppiä matkaan! Hyvin se menee!

Saako kysyä miksi se sulle tehdään...?

Alkuperäinen kirjoittaja crohn:
Sinulla on onneksi käytössä tuo pienempi määrä nestettä, jolla tyhjennetään. Itsellä oli käytössä se toinen Colonsteril...tai jotain...jota piti juoda neljä litraa, reilu kolme sain menemään..huh huh..ja oli ihan kamalan makuista litkua vielä kaiken hyvän lisäksi. Mutta muuten tyhjennys ei ollut se pahempi juttu laisinkaan. Tsemppiä matkaan! Hyvin se menee!

Colitis ulcerosan takia. 9v sitten viimeksi tähystetty mutta silloin olin vasta 13 joten se tehtiin nukutuksessa. Liian pitkäksi jo venähtänyt tuo väli kun alunperin piti tähystää jo 2006. Vähän sekin jännittää kun pitäisi kolmen lapsen kanssa olla kotona tuon tyhjennyksen aikana. Varmaan keksivät kaikkea kivaa jäynää kun äiti ei pääse estämään. :)

Alkuperäinen kirjoittaja eijei:
Ihan järjetön stressi iski. Huomenna pitäis Phosphoralia alkaa ottaa. Luulis että se tähystys stressais enemmän mutta nyt kyllä toi tyhjennys jo tuntuu ihan kamalalta. Istuuko siinä sitten sen 6 tuntia huussissa koko ajan?

Mä join 4l sellasta litkua ja loppuajan asuin pytyllä kun lorisi vaan vetenä.Tein vessassa opiskelujuttujakin. Tutkimus keskeytettiin kivun takia vaikka oli rentouttavaa+kipulääkettä eikä suinkaan eka kivulias tutkimus.

Colitis ulcerosan takia. 9v sitten viimeksi tähystetty mutta silloin olin vasta 13 joten se tehtiin nukutuksessa. Liian pitkäksi jo venähtänyt tuo väli kun alunperin piti tähystää jo 2006. Vähän sekin jännittää kun pitäisi kolmen lapsen kanssa olla kotona tuon tyhjennyksen aikana. Varmaan keksivät kaikkea kivaa jäynää kun äiti ei pääse estämään. :)

Hmm. Kehuin olevani konkari. Mulla koliittia takana kuitenkin vasta 2 vuotta. Kuinkas olet jaksellut? Mulla tauti diagnosoitiin vasta vuosi sitten. Lokakuussa oli yksi akuutti. Koko ajan hirveitä ilmavaivoja iltaisin.

Enemmän se sattuu kuin synnytys, omalla kohdallani. Edellinen asiakas ei ollut millänsäkkään. Mutta miksikäs sut tähystetään?

Samat sanat. Tyhjennys ei mitään, mutta tähystys sattui ihan hirveästi, vaadi kaikki lääke, minkä saat. Lääkäri tosin sanoi, että se on tosi yksilöllistä. Jotkut ei paljon tunne, toisilla sattuu niin maan perkeleesti.

Alkuperäinen kirjoittaja "Konkari":

Hmm. Kehuin olevani konkari. Mulla koliittia takana kuitenkin vasta 2 vuotta. Kuinkas olet jaksellut? Mulla tauti diagnosoitiin vasta vuosi sitten. Lokakuussa oli yksi akuutti. Koko ajan hirveitä ilmavaivoja iltaisin.

ihan hyvin. n. 1-3kertaa vuodessa akuutti. olen huomannut että aika hyvin auttoi kaikenlaisiin vatsanväänteisiin viljojen käytön minimointi joten niitä välttelen. itse olen mielestäni pysynyt suht "terveenä" ja selvinnyt vähällä: äidilläni sama sairaus ja sen verran pahana että käy tiputuksessa saamassa lääkettä(en muista nimeä) ja paksusuoli poistetaan kohta puolin. :(

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Enemmän se sattuu kuin synnytys, omalla kohdallani. Edellinen asiakas ei ollut millänsäkkään. Mutta miksikäs sut tähystetään?

Samat sanat. Tyhjennys ei mitään, mutta tähystys sattui ihan hirveästi, vaadi kaikki lääke, minkä saat. Lääkäri tosin sanoi, että se on tosi yksilöllistä. Jotkut ei paljon tunne, toisilla sattuu niin maan perkeleesti.

olen jo sopinut onneksi että menen puoli tuntia ennen ja antavat diapam mikstuuraa.

Mä juoksin vessassa valehtelematta ainakin 20 kertaa sen litkun juomisen jälkeen ja kyllä oli persaus kipeä sen jälkeen...
Tähystyksessä otin vastaan tarjotun esilääkityksen eli kipulääkettä ja rauhoittavaa. Jännitti tosi paljon mutta mutta ei sattunut niin paljon kuin etukäteen pelkäsin, vain muutamassa suolen mutkakohdassa.
Tsemppiä!

toimenpide ei sattunut juurikaan mutta se tyhjennyslitku PHOSPORAL oli AIVAN KAMALAAAAAAAAA!! YÄKYÄKYÄK vieläkin tulee sellanen oksennutusrefleksi, kun ajatteleekin sitä makua!!! Sen isomman määrän colonsteriliä pystyi jopa juomaan yökkäilemättä. Vessassa juu saa istua ja aika hassua kun perseestä tulee vaan vettä loppujen lopuksi.

Minulla todettiin tässä puolisen vuotta sitten Crohnin tauti, joka on nyt pysynyt aika hyvin aisoissa. Kun vaan malttaisi pitää sokerin määrän vähäisenä. Itselläni on vain yksi lapsi, mutta sen haki mummo hoitoon siksi aikaan kun aloitin tyhjennyksen. Joten jospa lapset malttaisi antaa äidille vessarauhan.

Itse tähystys sattui jonkin verran, mutta oli siedettävä kuitenkin, ja saatiin suoritettua loppuun. Sain minäkin sen Diapamin ennen sitä. Olin vaan siitä niin pökkerössä sen jälkeen, että meni diagnoosin asiat vähän ohi.

Sinulla on onneksi käytössä tuo pienempi määrä nestettä, jolla tyhjennetään. Itsellä oli käytössä se toinen Colonsteril...tai jotain...jota piti juoda neljä litraa, reilu kolme sain menemään..

Sehän ei ole ollenkaan makuasia, vaan Phosporalilla on paljon vakavampia sivuvaikutuksia ja munuaisvaurioita on tullut varmaan monelle, kun eivät enää vaivoistaan parane niillä lääkkeilläkään > munuaisia tosiaan tarvitaan poistamaan kaikkia vieraita aineita elimistöstä!
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/akuutteja.htm

Niin, eihän lääkkeitä voi määrätä ilman diagnoosia, mut ei ne tutkimukset mitään HOITOA ole!

Tuossa vanhaa juttua:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1470253

ei mua sattunut,tuntui kurjalle kun putki liikkui ja pumppasivat ilmaa mut ei se kauheeta ollu. mulla tosin oli sitte terve suoli, jos olis pahasti kipee tulehdus tms nii eri juttu varmaan.
ei se mitään ihan hirveetä ole,sen kestää aivan mainiosti!

Yhteistyössä