Kuinka järjestää asiat niin, että mies saisi mahdollisimman paljon rakentaa?

28.12.2008
30
0
6
"Ongelmani" on seuraavanlainen: Olemme asuneet nykyisessä kodissamme nyt reilut 2,5 vuotta. Tämä on siis okt, joka teetettiin valmistalona, mutta jätimme kuitenkin osan töistä itselle. Pari kesää meni ulkovuorauksen ja pihatöiden tekemiseen (maalaus, panelointi, terassit)...Viime syksynä valettiin autotallin pohjat ja pikku hiljaa mies on tehnyt jotain alustavaa hommaa yläkerrassa. Asumme alakerrassa, jossa on meille suht riittävästi neliöitä (125m2), mutta haluaisimme yläkerran mahdollisimman pian valmiiksi, kun lapsia on kuitenkin useita. Samoin autotalli siis tekemättä, mutta ensijainen juttu olisi tuo yläkerta. Asiat ovat siis suht hyvällä mallilla, paitsi että en oikein pysty tällä hetkellä ajattelemaan että mies käyttäisi vapaa-aikaansa paljoakaan rakentamiseen. Hän siis tykkäisi (ja osaisi) tehdä, mutta olen tällä hetkellä kotona lasten kanssa ja kaikkia apu/tuki on enemmän kuin tarpeen miehen työpäivän jälkeen ihan tässä arjen peruspyörityksessä. Ärsyttää, kun esim. kirvesmiehen palkkaamiseen ei ole varaa ja hommat seisoo, kun en pysty antamaan miehelle mahdollisuutta rakentaa. Kateellisena melkein luin äsken raksaleskien pinoa. Moni tekee taloansa kuitenkin ihan alusta asti itse ja minä kun en pysty näköjään tähän vaikka suurin osa on tullut valmiina. Jotenkin vain harmittaa, että itsekin haluaisin yläkerran etenevän...Onko kellään mitään keinoja tai vinkkejä kertoa, että miten saisin tämän tilanteen organisoiduttua paremmin. Sukulaiset asuvat kaukana, joten heistä ei valitettavasti ole "apumiehiksi" (ei rakentamiseen eikä lastenhoitoon...).

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Meillä on 3 muksua, pienin 1v. Meillä myös kaikki sukulaiset asuvat tosi kaukana. Mies on tehnyt raksalla viikonloppuisin yleensä kovasti hommia, iltaisinkin joskus, mutta eipä sitä oman työpäivän jälkeen oikein enää mitään ehdi. Meillä on yksi timpuri palkattuna ja tiukkaa tekee sekin, mutta siihen asti aiomme hänet pitää, kunnes talo on tapetointia ja laminaatin laittoa vaille valmis. Eli meillä timpuri mm. laatoittaa. En mä oikein osaa auttaa sua, mä olen ainakin asennoitunut tähän niin, että tämä nyt on tällaista aikaa, loppujen lopuksi pieni aika elämästä. Menin juuri töihinkin ja kun mies rakentaa vapaa-aikana, niin kyllä tämä arjen pyöritys etupäässä minun vastuullani on. Aamulla tenavat hoitoon, töitten jälkeen ruuanlaitto ym. ja sitten saakin jo suunnitella seuraavaa aamua. Me tehdään heti kerralla koko talo valmiiksi. Musta tuntuu, että se että asuttaisiin osittain valmiissa talossa olisi tosi raskasta ja koko ajan olisi takaraivossa, että se yläkerta ym. on saatava valmiiksi. Autotalli ym. saavat valmistua sitä mukaa kun mies jaksaa, mutta talo on tarkoitus tehdä nyt kertaheitolla.

Meillä on talo rakenteilla tai toukokuussa tulee 2v täyteen tätä rakennusprojektia. Asumme tällä hetkellä (5hlöä eli me ja lapset 7, 4 ja 3kk) 30 neliöisessä pihamökissä. Mies on rakentanut alusta asti itse oman työnsä ohella ja minä olen siis kotona.

Hitaastihan tuo etenee, mutta kyllä sitä vain täytyy se mies sinne raksalle päästää jos meinaa, että valmista tulee...ei siihen oikotietä ole :) Tottakai sitä haluaisi, että mies olisi enemmän siinä arjessa mukana, mutta kaikkea ei vain voi saada. Meillä mies ei esimerkiksi pitänyt päivääkään isyyslomastaan sen varsinaisessa tarkoituksessa, vaan jokaikinen päivä on mennyt talontekoon. Tämä päätettiin täydellisessä yhteisymmärryksessä, vaikka olen välillä väsynyt, niin on mieskin...hänhän tekee työtä ikäänkuin kahdessa vuorossa!

Minun mielestäni on onni, että tuo raksa on tuossa pihan toisella puolella, niin mies voi tulla kahvi/ruokatauoilleen tänne meidän kanssa ja me voimme piipahtaa miestä/isiä katsomaan koska tykkäämme. Minulla ei yksinkertaisesti olisi sydäntä valittaa miehelle siitä, että hän on raksalla tai että talon pitäisi valmistua siihen ja siihen mennessä...mies tekee parhaansa ja se riittää minulle.

Sitäpaitsi miehen rakennuksella viettämä aika ei ole meiltä pois, vaan nimenomaan meitä varten :heart:

Käytännön neuvoja...hm...en tiedä minkä ikäisiä lapsia sinulla on ja kuinka monta, mutta itse ainakin lähden monesti viikonloppuna sukulaisiin (meilläkin yli 200km päässä), kavereille, kirjastoon, pulkkamäkeen, luistelemaan, (sisä)leikkipuistoon tms. Silloin miehellä on vapaat kädet raksailla niin paljon kuin tykkää ja minä saan kaivattua vaihtelua kotona olemiseen. Vaihtoehtoisesti teen niin, että isommat lapset menevät kavereille (tai kavereiden lapset tulevat meille...toimii melkein yhtä hyvin) ja vauva nukkuu suurimman osan ajasta...silloin minäkin menen raksalle miehen avuksi. Yllättävän paljon siellä on sellaisia hanslankarin hommia, joita tälläinen rakennustaidotonkin voi tehdä. Siinä säästyy miehen aikaa ja itsekin saa hyvän mielen. Edellisen talomme remottihommissa minulla oli tuo nykyinen 4v. ja silloinnen 1v. Ergo kantorepussa. Hyvin sujui maalaushommat yms. kun vauva keikkui kantorepussa! Kyllä niille muksuille voi myös joskus pistää ne videot pyörimään tai päästää ne pelaamaan jotain tietokonepeliä, että saa itsekin välillä hengähtää...melkein kaikki on sallittua B)

Muutama vinkki vielä...yhteistä aikaa sen miehen kanssa kannattaa yrittää nipistää vielä jostain. Edes pusun ja halin verran! Sitäpaitsi kannattaa aina silloin tällöin muistaa kehua miehen tekemiä juttuja. Itse olen ainakin huomannut, että sillä on uskomattoman suuri vaikutus ja tulee siitä itsellekin hyvä mieli :hug:

Kiitos näistä kommenteista. Kiva lukea muiden ajatuksia ja kokemuksia. Meillä lapset siis vielä kaikki aika pieniä eli vanhin ekalla, toinen eskarissa, sitten 3v. ja 3-viikkoinen...eli aika härdelliä on. Tähän asti ei oikeastaan ole otettu mitään stressiä tästä "keskeneräisyydestä", koska yläkertaa ei vielä ole edes tarvittukaan. Mutta lisätila vuoden parin sisällä on kyllä jo tarpeen, kun lapset kasvavat ja tarvitsevat enemmän tilaa. Oikeastaan se mikä pistää aikataulun tälle hommalle on lopputarkastus, joka pitäisi olla 1,5 vuoden päästä...voihan sitä toki hakea lisäaikaa, mutta mielellään saisi jo itsensäkin takia valmiiksi tämän projektin.

Pitää kai alkaa takoa omaan päähän tätä asiaa, että ei hommat tosiaan etene, jos en anna miehelle työhön mahdollisuutta. Siis kysymys on siitä, että mies ei halua että rasitan itseäni liikaa (koska mulla on myös uupumuksesta karvaita kokemuksia...) ja haluaa todellakin olla mukana arkipyörityksessä töittensä jälkeen. Toisaalta ristiriitainen tilanne hänellekin, koska hän haluaisi myös rakentaa. Voisihan sitä ajatella, että palkkaisi vaikka siivoojan puoleksi vuodeksi, niin olisi yksi homma vähemmän täällä kotona...Siihen saisi sentään kotitalousvähennyksen, jota ei taas uuden talon rakentamiseen saa. Kommentoikaa lisääkin, jos vain tulee jotain mieleen.

Niinpä menninkäinen. Kun on tähän rumbaan itsensä laittanut, niin pakko se on kestää. Anna vaan miehes rakentaa hyvällä omallatunnolla. Hänellekin inhottavaa, jos koko ajan joutuu ajattelemaan, että "pakenee" raksalle. Yhteinen projektihan se on ja etenee joka kerta kun mies siellä tekee hommia. Sopikaa sulle vaikka kerran viikossa joku kodin ulkopuolinen juttu tms. joka piristäisi sinua.

Ja ajattele niin, että vaikka varmasti on raskasta se aika kun mies siellä raksailee, niin mitä enemmän hän saa siellä olla, sen nopeammin siitä tulee valmis ja sitämyöten se stressi on kokonaan pois! Mitä pidempään tuo keskeneräisyys jatkuu, sen stressaavampaa se on ja stressin pidentyessä siitä tulee myös moninverroin raskaampaa kantaa. Eli nyt kun keräätte voimanne ja otatte asenteen, että tämä hoidetaan nyt pois ja sillä selvä! Sitten voitte vain nauttia yhdessäolosta! Ja ymmärräthän, että raksailu ei todellakaan ole miehellesi mitään "vapaata" perhe-elämästä vaan raskasta hommaa päivätöiden lisäksi! Tiedän, koska itse rakennamme päivätyön lisäksi ja voin kertoa, että joskus saa todella käyttää kaiken tahdonvoimansa, että saa kiskottua itsensä raksalle. Koska miehesi noin ihanasti on valmis tukemaan sinun jaksamistasi niin yritä jaksaa sinäkin tukea miehen jaksamista raksalla. Näin pääsette varmasti raskaasta ajasta yli. Entä jos sovitte vaikka tietyt pari päivää viikosta (ei la,su, koska silloin raksahommat edistyy kaikkein eniten), jolloin mies ei menisi rakentamaan. Se olisi tavallaan yhteistä vapaata molemmille. Sinulle kodinpyörittämisestä yksin ja miehelle rakentamispuuhista. Ei muuta kuin tsemppi päälle ja otatte näistä projektin nyt; ensin yläkerta ja sitten pidätte lyhyen paussin, ja sitten se autotalli! Jaksamista!

Yhteistyössä