Kuinka järjestätte ekaluokkalaisen kesän hoidon...

• Viestiketjun aloittaja "viiru"
  • Ensimmäinen viesti
"viiru"
itse jään vuorotteluvapaalle kesäkuu-elokuu.
Tilaisuus tuli yllättäen. Ihanaa olla kesä kotona lapsen
kanssa. En ollut vauvana kuin pakollisen äippäloman.
Nyt vain lomailussa taivas on auki. Ensin viikko lomailua
kotona ja sitten urheiluleiri. Ja sitten risteilylle.
Menee muutamaksi viikoksi mummolaan ja itse saan
myös omaa aikaa, kunnes ukon loma alkaa. Sitten ollaan yhdessä.
Onneksi on varaa jäädä kotiin, vaikka tulot tippuu. Sitä varten on
ne säästöt ja aikaa vielä säästää. Mitään etelän lomia ei tule, mutta
ainakin risteilylle.

"vieras1"
Olen viiden lapsen kotiäiti. Lomat vietetään lasten ehdoilla, käydään ainakin yksi ulkomaan reissu. Minulle on tärkeää, että vanhempi on läsnä lapsen arjessa. On kotona aamulla kun lapsi lähtee kouluun ja koskaan ei tarvi tulla tyhjään kotiin. Lomalla ja myös arkena ollaan yhdessä. (Tietty tämä voi muuttua kun ensimmäiset tulevat teini-ikään... :D )

Meillä kaksi vanhinta on koulussa, kolmas eskarissa.

Onneksi on varaa olla kotona ja asua omassa isossa talossa. Varaa matkustaa ja harrastaa. Onnellisen on helppo hymyillä :)

Työläinen
Jaa-a. Itse olen ekaa vuotta 3-vuorotyössä, joten lomia ei ole, paitsi ne parit vapaat aina viikoittain. Mies on yksityisyrittäjä jonka työaikoja määrittää aukioloajat ja asiakkaat. Jos lapsi olis kotona, joutuisi hän olemaan maks. 7 tuntia yksinään, joka on mun mielestä 8-vuotiaalle turhan pitkä aika, varsinkin kun asutaan maalla eikä kaverit oo ihan lähellä.

Ketään teinejä ei tunneta, joita vois lapsenvahdeiks palkata, ainut täti kenen luo voisi mennä, asuu 250km päässä ja ollaan onneks jo alustavasti puhuttu, että jos lapsi heille vaikka viikoksi menisi, mut hänelläkään ei kovin pitkää lomaa ole. Mutta sen näkee sitten kesemmällä pääseekö lapsi tädin luo. Isovanhemmat on työikäisiä ja lomilla usein reissaavat.

Miehen työpaikalle voi ehkä silloin tällöin lapsi mennä, mutta siellä on oltava pääosin yksin, ketään häiritsemättä, joten päivät menisi sitten pelikoneilla pelatessa joka ei kovin hyvä ajanviettotapa mun mielestä oo, varsinkin jos joutuu monta tuntia siellä olemaan. Pelkkää iltavuoroa en pysty tekemään, ei tulisi tunnit täyteen mitenkään, sillä itavuorot on pari tuntia lyhyempiä kuin aamuvuorot.

Kesäleirejä olen katsellut, mutta mistään ei oikein mitäään vielä löydy. Luonnonsuojeluliitto järkkää luontoleirejä (osissa aluepiirien nettisivuilla oli tietoa), mut yllättäen itä-Suomen aluepiirin sivuilla ei ole mitään tietoa, joten en tiedä onko täällä päin mitään tuollaisia. Ne olisi mahtavia.

Onneksi tässä on vielä aikaa kesään kun vasta talvi on parhaimmimllaan. mutta pitää koko ajan koittaa etsiä juttuja ja miettiä.

Meille ajankohtaista vasta vuoden kuluttua. Kaikki isovanhemmat asuvat lähellä joten ehkä niin että vanhemmat ovat lomalla yhtä aikaa viikon ja loput kolme viikkoa eri aikaan. Lopun kesää lapset varmaan isovanhempien kanssa. Näillä seuduin tosin järjestetään jos jonkinlaista leirikoulua kesäisin, joten sekin on hyvä vaihtoehto.

gppä
Kotona, teen itse luultavasti vähemmän töitä ja työaikoja vuorotellaan miehen kanssa eli kun minä olen töissä isä on ainakin vähemmän töissä kuin minun ollessa kotona. Onneksi myös isovanhemmat ovat apuna.

"mie"
Kaksi ekaa viikkoa seurakunnan päiväleirillä
sitten viikon kummitätinsä luona (150km päässä kotoa)
sitten kaksi viikkoa lomailee isänsä kanssa
seuraavat kolme viikkoa lomaillaan koko perhe yhdessä
ja loman viimeiset kaksi viikkoa minä lomailen lapsen kanssa yksin

Kaikki on jo sovittu joten ei tarvitse murehtia enää

Yhteistyössä