Kuinka iso on oikeasti 8v lapsi, missä rajat?

Olen huomannut paljon eroja siinä mitä tyttömme kaverit saavat tehdä. Esim. lapsemme paras kaveri joka vuoden vanhempi (9v) saa katsoa Big Brotherit nauhalta kun vanhemmat nauhoittavat jaksot juuri sitä varten. Hän saa katsoa K15 leffoja ja valvoa viikonloppuna klo kahteen. Myös vaatetus on todella aikuismaista... napapaitaa, mustaa kynsilakkaa, ylikireitä vaatteita. Ja nyt oma lapsemme tietenkin haluaa matkia vaatetusta ja valittaa kun ei ole samanlaisia vapauksia. Tämän tytön vanhemmat ovat vuorotöissä ja tuskin ikinä kotona. Tyttö puoliksi asuu meillä... Kiva kun itsellä on jo 3 omaa lasta ja olen kuntoutustuella fyysisestä sairaudesta sekä myös masennuksesta mikä puhkesi nuorimman raskauden jälkeen 3v sitten... Niin omakin jaksaminen on tiukilla.

Mutta itse aiheeseen. Olen myös kiinnittänyt muutenkin huomiota eka toka luokkalaisten käytökseen. (asutaan koulun vieressä ) Lapset huorittelevat toisiaan ja kiroilevat sekä kiusaavat toisiaan.... En ole todellakaan mikään niuho mutta yllättynyt. Ajattelin että 8-9v ovat vielä liian pieniä tuollaiseen.

Mutta missä raja kulkee. Kuinka pitkäksi aikaa tuon ikäisen saa yksin jättää? Mitä saa telkusta katsoa ja saako päättää mitä päällensä pukee?

Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä?

 
=) Hei ! Kyllä meidän vanhempien pitää ne rajat vain vetää , vaikka kuinka lapsi pahoittaisi mielensä ja kiukuttelisi vastaan. Mun mielestä Big Brother ei todellakaan ole 8-9 v. lapsen katsottavaa, hyvä jos on edes 18 vuotiaan. Ja noissa leffojen ikärajoissa kannattaa olla tarkkana, jos siinä on esim. K9 vuotta, niin silloinkin minä vanhempana katsoisin ensin onko lapsen katsottava, ne ikärajat on todellakin laitettu sitä varten, että minkä ikäisen lapsen on suositeltavaa niitä katsoa.Meillä lapset menevät nukkumaan normaalisti 9-10 aikaan viimeistään. Joskus lomilla ja viikonloppuisin voimme tämän vanhimman kanssa (12v.) venyttää nukkumaan menoa, mutta silloinkin max. 23:een. Koska se arki sieltä kummasti tulee aina vastaan. Pukeutumiseen en osaa sanoa kun minulla on poikia. Muistaakseni vanhin poikamme oli tuon ikäisenä vain noin max 2 tuntia yksin kotona, jos vain siihen on kaikilla mahdollisuus. Onneksi on keksitty nämä iltapväkerhot koulun jälkeen. Todellakin sen ikäiset ovat liian pieniä kiroilemaan, mutta ikävä kyllä tuo kiusaaminen on nähtävissä jo melkein päiväkodista asti, lapset ovat todella raadollisia toisilleen. Mutta siihen kiusaamiseen kannattaa puuttua heti, kokemusta on ja asiat ovat järjestyneet parhain päin. Meillä kotona olen heti puuttunut kiroiluun pienestä pitäen, ja kertonut lapselle kuinka rumaa se on ja kiroilu ei sovi lasten suuhun, vaikka aikuisilta sellaisia sanoja välilllä lipsahtaakin. Hyvin on meidän pojat ainakin pitäneet sen etteivät kiroile, vaikkakin välillä kertovat että joku kaveri on sanonut niin ja näin, josta keskustelemme tietenki lapsen kanssa. Lapsi oikein kysyy, että voinko sanoa sen ruman sanan minkä kaveri on sanonut, ja olen antanut luvan ja juteltu ja sovittu että me ei sellaisia sanoja tarvita. Aurinkoista syksyn jatkoa kaikille ! Kuunnelkaa lapsianne, lapset ovat meidän peilejämme.
 
Kiva saada vahvistus omalle kannalle! Ajattelin jo että olenko jotenkin tosi niuho äiti :)

Muistan kun itse olin ala-asteella niin leikin vielä nukeilla. Nykyajan lapsilla on jo ihan eri leikit. En sitten tiedä korostuuko tämä tytöillä kun jossain asioissa kehittyvät nopeammin kuin pojat. Itsellä on kaksi tyttöä ja yksi poika. Huomaan selkeästi eron kun vertaan nyt 6v poikaamme siihen mitä vanhin oli saman ikäisenä. (vaikka eihän lapsia saisi ja tarvitsisi ikinä verrata)

Meillä tämä 8v on pisimmillään ollut sen 3 tuntia yksin, mutta on sen luonteinen että voin häneen luottaa ja ja jää mieliisti yksin. Mutta aika harvoin on tilanteita että tarvitsee yksin jättää. Aika usein tyttö ei halua kauppareissuille ja muille ja haluaa jäädä kotiin jonkun kaverinsa kanssa.

Toinen ongelma on ollut se että kun minä olen kuntoutustuella, niin tyttömme kaverit tietävät että olen kotona. Jotenka meillä on talo täysi lapsia koulun loppumisen jälkeen viiteen asti, kun muiden lasten äidit ja isät töissä ovat. Olen kai liian kiltti.... Lapset ovat yksin kotona ja hakevat aikuisen seuraa, koska koulu loppuu eka-tokaluokkalaisilla vielä aikaisin... Enkä ole aina raaskinut heitä häätää poiskaan. Mutta välillä kyllä pinna palaa jos jossain on ollut ja kotiin tulee, niin jääkaappi on syöty tyhjäksi ja koko asunto sekaisin.
Mieheni taas on todella tiukka ja saa kaikki kuriin ja järjestykseen, mutta minä tosiaan olen vähän huono komentamaan toisten lapsia.

Olen nyt puhunut asiasta tyttömme kanssa ja sääntö on että ketään ei saa kutsua kylään ilman lupaani. Ja ulkona leikitään jos sää sallii. Koska en rupea ilmaiseksi iltapäivähoitolaksikaan. Eihän kuntoutustuestani ole mitään hyötyä kun en voi levätä.
 
Jette
Koulun ohi kulkiessa - korvat punoittaa, niin on kamalaa lasten kielenkäyttö. Olen poikaa ojentanut, mutta taitaa olla niin että siivoaa kielensä äidin/opettajan ollessa paikalla ....

Tytyöt ja pojat varmaankin kypsyy eri tahtia (ja lapset yleensäkin) mutta vaatteiden kanssa ei ole ongelmia. poika huolii päälleen sen mitä annetaan/ostetaan. Viime aikoina hän on alkanut haluta geeliä hiuksiin.

BB:tä en antaisi lapsien katsoa.
 
Ihan pieniä tuon ikäiset ovat vielä. Muualla maailmassa kaikkialla tuonikäistä ei edes saa jättää yksin. Mutta maassa maan tavalla. Minä n jättäisi pitkäksi aikaa yksin, kyllä tuonikäinen tarvitsee vielä aikuista lähelleen, tuosta kertoo nuo koululaisen kavaritkin, jotka hakeutuvat iltapäiväksi kotiin, jossa on joku aikuinen kotona. TV yms jutista olen ollut aika tiukalla linjalla, lapsen parhaaksi nuo K13 yms ovat. Niistä pidän tiukasti kiinni ja lapset tietävät sen. Nukkumaan menoaika on myös aika selkeä viitta, sen jälkeen ei tule lastenohjemaksi kelpaavaa (menevät alkukoululaiset 8-9 nukkumaan).
 
Mun lapset on 4v, 11v, 15v ja 16v, ja edelleenkään eivät kiroile kotona, 2 vanhinta voi joskus päästää rumia sanoja kavereittensa kanssa, mutta meillä kotona ei kiroile omat eikä muiden. 2 vanhinta katsoo 15v leffoja, siis on kohta 15v ja kohta 11v katsoo vain 11v ohjelmia ja pelaa pelejä. Sun ei tarvitse välittää mitä lapsesi kaverit saavat tehdä kotonaan, mutta älä anna periksi omallesi ja voit pitää samat rajat lapsesi kavereille kotonasi, hyvin on toiminu meillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viuhti80:
Olen huomannut paljon eroja siinä mitä tyttömme kaverit saavat tehdä. Esim. lapsemme paras kaveri joka vuoden vanhempi (9v) saa katsoa Big Brotherit nauhalta kun vanhemmat nauhoittavat jaksot juuri sitä varten. Hän saa katsoa K15 leffoja ja valvoa viikonloppuna klo kahteen. Myös vaatetus on todella aikuismaista... napapaitaa, mustaa kynsilakkaa, ylikireitä vaatteita. Ja nyt oma lapsemme tietenkin haluaa matkia vaatetusta ja valittaa kun ei ole samanlaisia vapauksia. Tämän tytön vanhemmat ovat vuorotöissä ja tuskin ikinä kotona. Tyttö puoliksi asuu meillä... Kiva kun itsellä on jo 3 omaa lasta ja olen kuntoutustuella fyysisestä sairaudesta sekä myös masennuksesta mikä puhkesi nuorimman raskauden jälkeen 3v sitten... Niin omakin jaksaminen on tiukilla.

Mutta itse aiheeseen. Olen myös kiinnittänyt muutenkin huomiota eka toka luokkalaisten käytökseen. (asutaan koulun vieressä ) Lapset huorittelevat toisiaan ja kiroilevat sekä kiusaavat toisiaan.... En ole todellakaan mikään niuho mutta yllättynyt. Ajattelin että 8-9v ovat vielä liian pieniä tuollaiseen.

Mutta missä raja kulkee. Kuinka pitkäksi aikaa tuon ikäisen saa yksin jättää? Mitä saa telkusta katsoa ja saako päättää mitä päällensä pukee?
Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä?
Meillä asuu naapurissa monilapsinen perhe, jossa on kyllä tosi löysä filosofia lastenkasvatuksen suhteen. Ulkona juostaan kouluaamuinakin yömyöhällä, missä sattuu vaatteissa ja esim. pleikalla pelataan mitä sattuu pelejä... myös näitä K-15 pelejä....tämän tiedän siitä, että poikani on tämän naapurin pojan kanssa samalla luokalla.

Miulla itelläni on tokaluokkalainen poika, jolla on tiukat ohjeet tällaisen suhteen: mitään kiellettyjä pelejä ei pelata. Sellaisen kaverin luo ei mennä, joka niitä pelaa. Telkasta ei katsota Salkkareita, BB:a tai muutakaan ihan selkeästi aikuisten ohjelmia. Ei myöskään mitään tappojuttuja - esim Jokelan ja Kauhajoen jutut jäivät meidän pojaltamme katsomatta. Niistä kyllä juteltiin, mutta niitä uutisia ei poika katsonut.

Olen myöskin korvat punaisina kuunnellut koulun pihalla esim. 6-luokkalaisten tyttöjen juttuja... selkeää veetä, kiroilemista sekä juur tätä napapaitaa...huorittelua ja haukkumista. Omalle lapselleni olen pitänyt tästä saarnaa, että tolkku jutuissa pitää olla. Mihinkään haukkumisporukoihin ei tule lähteä mukaan.

Pukeutumiseen on ollut helppo puuttua, sillä kyseessä on poikalapsi. Hän ei ole vaativa, vaan käyttää esim. serkkupojaltaan saatuja farkkuja ja huppareita mielellään....

Niin, ja meillä valvotaan arkena kokonaista puoleen ysiin... viikonloppuna ehkä kymmeneen....

=)
 
Meillä täyttää poika 8 v. helmikuussa. Meillä ei seurata mitään BB:tä eikä Salkkareita. Asumme maalla, joten kesällä illat menee ulkosalla pihatöitä tehden ja pojat yleensä ajaa pyörällä sekä muuten liikutaan, syksyllä kuljetaan metsissä. Veneillään ja mökkeillään paljon. Poika koulun jälkeen tädillään, jossa on hevosia, lampaita, kanoja ja kaneja ja hoitavat niitä eli on paljon ulkona. Vältetään katsomasta mitään väkivaltaa kun lapset hereillä.

Mies harrastaa metsästystä joten siltä osin aseiden käsittelyä siinä sivussa näkevät ja annetaan terve esimerkki et mihin niitä käytetään eli metsästykseen. Kalastus on myös ekaluokkalaisen harraste. Viikolla nukkumaan klo 21 viimeistään, yleensä aiemmin ollaan jo iltasatua lukemassa, vkonloppuna hieman pidempään valvotaan. Pukeutuminen on vielä helppoa kun on poika ja yleensä laittaa mitä äiti varaa aamuksi. Isänsä laittaa aamulla kouluun joten jos ei vaatteet kelpaa niin voivat katsoa muuta kaapista.

Maalla ehkä on osittain helpompaa kasvattaa kun ei ole houkutukset lähellä (kaupat, elokuvat yms.).
 
Melizza
Meillä kahdeksan vuotias poika, pukeutuu kyllä "gootti/hevari" tyylisesti kun niistä kaikenmaailman pääkalloista tykkää. Tarkkaan katsotaan mitä telkkarista näkee esim. BB ei kuulu kenenkään meidän perheen töllötyksiin. Toki on poika kanssamme katsonut esim. Taru sormusten herrasta trilogian ja avoimesti kerroimme myös ettei elokuva ole totta yms. pelottavissa kohdissa laittoi silmät kiinni ja kerroimme sitten "mitä tapahtui" ei siitä traumoja jäänyt. Aikuisten pitää itse katsoa lapsensa kanssa niitä ohjelmia ja jutella niistä lasten kanssa, silloin niistä ei ongelmia synny ja lapsi tietää sen olevan höpöä.
Poika ei valvo viikonloppusin klo.22.00 pidempään ( nukahtaa ihan itse siihen aikaan )
Meillä on säännöt ja rajat mutta liiallisuuksiin ei sentään mennä. Parempi, että lapsen kanssa tehdään ja kokeillaan kun että lapsi tekee sen salassa.
Itse lapsi-ja nuorityössä mukana olevana pitää sanoa, että paljon tapahtuu tätä. Kotons selvät rajat joiden yli ei kotona mennä mutta kun kodin ulkopuolelle mennään niin aika nopeasti niitä tehdään ja sitten ollaan ongelmissa kun aikuinen ei olekkaan tukemassa.
 
Onpa kiva kuulla, että muillakin vähän tiukempaa linjaa lasten kanssa =) Olemme mieheni kanssa tarkkoja säännöistä, käyttäytymisestä, siitä kuinka toisille puhutaan, mitä tv:stä katsotaan, mitä syödään, mitä puetaan ja milloin mennään nukkumaan.

..ja niin mielestäni pitääkin olla, silloin kun lapset ovat vielä lapsia!!!!
 

Yhteistyössä